originalno objavljeno na blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar
Prošloga sam tjedna bila u Leipzigu na 22. festivalu «euro-scene» unutar kojeg sam sudjelovala na simpoziju «Umjetnost i život - promjene u (istočno)europskoj neovisnoj kazališnoj sceni». Simpozij je organiziralo Sveučilište u Leipzigu u suradnji s njemačkim centrom ITI, a u radu su sudjelovali kazališni teoretičari i praktičari iz Njemačke, Srbije, Slovenije, Mađarske i Hrvatske. Tema kojom sam se bavila na ovom skupu bila je «Političke i društvene promjene, prepreke i njihove posljedice na neovisnu kazališnu scenu».
Hm.
S obzirom na činjenicu da hrvatsko neovisno kazalište prolazi kroz
turbulentno razdoblje, bilo je iznimno korisno razmijeniti
mišljenja s kolegama iz različitih sredina, a također i predstaviti
hrvatsku situaciju na neovisnoj sceni.
Naime, tek kad čovjek izađe iz apsurda u kojem živi može vidjeti
kako je ogroman taj apsurd. Ne odnosi se ovo samo na kazalište.
Može to biti i brak. Ili bilo koja druga struktura ili
zajednica.
Pa sukladno ovoj postavci mogu reći - tek kad se malo odmakneš od
našeg patološkog kazališnog sustava možeš vidjeti do koje je mjere
poremećen.
Dakle, evo novosti u kratkim crtama.
Ovih je dana u Leipzigu završen natječaj za novog intendanta
njihova najvećeg kazališta.
Znate li koliko je bilo prijavljenih kandidata? 40.
Četrdeset.
Nakon nekoliko krugova razgovora isprofilirala su se tri
kandidata, a odabrani je izazvao mnoge kontroverze. Jer, kažu
njemački kolege, u izbor se uplela - politika.
Ne cvjetaju ruže u njemačkom kazalištu, događaju se mnoga
previranja i postavljaju pitanja funkcioniranja sustava, ali bez
obzira na sve, postoje pravila koja se znaju.
I kojih se svi drže.
Na primjer, kad dolazi novi intendant s njim dolazi i novi ansambl
formiran prema programu novog intendanta. Ostaju samo glumci koji
su u «zašićenoj zoni» i koji zbog godina staža više ne
fluktuiraju.
Razgovaram sa Stephanom Schmidtke, pridruženim umjetničkim
ravnateljem drugoga najvećeg kazališta u Njemačkoj, onog u
Düsseldorfu, koje ima 400 zaposlenika i koje na svojih pet
pozornica i s osamdeset i jednim zaposlenim glumcem godišnje odigra
preko 600 izvedaba. Pričam mu o krizi izbora čelnih ljudi naših
dvaju najvećih kazališta u zemlji i nije mu jasno ni to kako
«padaju» natječaji, a ni to da se na natječaje prijavljuje tako
malo kandidata.
Odustala sam od objašnjavanja nakon drugog pokušaja jer, kako
čovjeku izvan ove zemlje objasniti kulturnu politiku jednog Željka
Keruma?
Ili Duška Ljuštine?
Nemoguća misija.
Okrenuh se na drugu stranu i nakon razgovora s redateljicom i
izbornicom festivala BITEF Anjom Sušom iz Srbije pomislih: Pa
mi možemo biti sretni jer se kod nas natječaji barem -
raspisuju! U Beogradu trenutačno čak tri kazališta imaju v. d.
ravnatelje (i još 6 javnih ustanova u kulturi), jedan je upravo
smijenjen, ali natječaji nisu raspisani niti je u planu njihovo
raspisivanje. U Sloveniji je, kako kaže dramaturginja i
prevoditeljica Urška Brodar koja se prije godinu dana iz Ljubljane
preselila u Berlin, također kriza menadžmenta. Tri (od deset)
javnih kazališta imaju v. d. upravu, a do krize je također došlo -
iz političkih razloga.
Eh, politika, politika…
Ni Srbija ni Slovenija nemaju poseban Zakon o kazalištima nego
imaju Zakone o kulturi, ali… bez obzira na očekivanja, nisu
zaživjeli u praksi.
A kako stvari stoje, i neće.
I svi su nezadovoljni.
Zvuči li vam poznato?
Može se reći da je umjetnicima u «opisu radnog mjesta» da budu
vječno nezadovoljni, međutim, očito je da na umjetničkom području u
Srbiji, Sloveniji, a i u Hrvatskoj, stanje postalo
neodrživim.
Ako se vratimo u povijest, postat će jasno zbog čega smo, bez
obzira na to što već više od 20 godina ne živimo u istoj državi - u
sličnim problemima. Naime, od posljednjih 90 godina, 70 smo živjeli
u istom sustavu, u gotovo istim kazališnim zakonskim okvirima, koji
su, izgleda, promijenili genetski kôd svih onih koji stvaraju
kazalište.
A i onih koji stvaraju zakonske okvire za njihovo
funkcioniranje.
Kako drugačije objasniti da se sustav javnih kazališta nije
pomaknuo s mjesta, dapače, dodatno se urušava, a da neovisna scena,
koja je najživlji dio kulture u svim trima spomenutim zemljama,
doživljava sve veća i veća zatiranja?
I da gubi bitku sa sustavom.
Kad sam se prije nekoliko godina bavila analizom izrade Zakona o
kazalištima iz 1991. godine, bila sam upozorena na riječ koju je
akademik Nikola Batušić uporabio u jednom svom ogledu iz 1995.
godine i odnosi se na proces rada na ZOK-u iz 1991, a to je
«kontumacija». Kontumacija je, prema Hrvatskom enciklopedijskom
rječniku, izricanje presude u odsutnosti tuženika, ogluha,
neposlušnost, prkos. Batušić se izrazom kontumacija koristi u
kontekstu da je administracija napravila ZOK iz 1991. godine, a da
je stručnjake i aktivne kazališne djelatnike isključila iz njegove
izrade.
Svatko tko poznaje rad Nikole Batušića zna da on nije bio
znanstvenik i čovjek koji bi upotrebljavao «teške» riječi. A opet,
ovu je riječ uporabio da bi pokazao kako se administracija odnosila
prema struci pri radu na izradi ZOK-a. Moram priznati da mi se
riječ činila pretjeranom i da nisam mogla dokučiti razloge njenoj
uporabi. Danas mi se pak čini da je akademik Batušić zapravo bio -
vidovit. Jer ovo što se događa s kazalištem u Hrvatskoj, da se s
jedne strane ne čini ništa da se situacija u javnom sektoru
promijeni, a s druge da se uništava neovisna scena, upravo to -
kontumacija.
Koja za posljedicu ima kulturocid.
Hm, je li danas dan teških riječi?
Vjerojatno jest.
Vrijeme za «lake» riječi isteklo je. Nema ga više. Otišlo je s
prošlošću u kojoj se nije imalo petlje napraviti ono što se trebalo
napraviti, a to je promjena paradigme.
Koja je današnja dobra vijest?
Na stranicama
Ministarstva kulture izašao je dokument u kojem je razvidno da
se u 2013. godini namjerava promijeniti 14 zakona (!), što znači da
bi se svaki mjesec trebao donositi po jedan novi zakon (ili više
njih).
Promjena Zakona o kazalištima te Zakona o upravljanju javnih
ustanova u kulturi predviđena je za drugo, Zakona o financiranju
javnih potreba u kulturi za treće, a Zakona o obavljanju umjetničke
djelatnosti za četvrto tromjesječe 2013. godine.
Hoće li ovoga puta Ministarstvo kulture pokazati političku volju
za nužnim promjenama?
Hoće li se stručnjaci staviti na raspolaganje ideji
promjene?
Hoće li oni na koje se ovi zakoni odnose imati snage suočiti se sa
zbiljom?
Hoće li se u promjene zakonskih okvira uključiti civilno
društvo?
Ostaje nam vidjeti.
A do onda, valja nam jednostavno - preživjeti.
Sa sviješću da dalje ovako više ne može.