originalno objavljeno na blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar
Ponovno Zagreb.
Ljeta (da ne kažem odmora) - kao da nije ni bilo… Što se može,
takav posao… Baviš li se (privatnim) kazalištem, nikada ne možeš
sve ostaviti iza sebe i reći - sad se odmaram! No, ne žalim se,
svatko može u odlučujućem trenutku svog života izabrati što želi
biti. Službene teorije kažu da svi na svom profesionalnom planu
imamo na izbor četiri mogućnosti: biti zaposlenikom, baviti se
samostalnom djelatnosti, biti poduzetnikom ili pak ulagačem. Odavno
sam odabrala ovo drugo: postati i ostati samostalna. A u paketu s
tim ide, hm… što već ide. Pa i to da odmora NEMA - baš
nikada.
Što me još uvijek čini sretnom.
I kao što sam već rekla, vratila sam se u Zagreb.
Da se ne bih našla pred nekom raskopanom/zatvorenom ulicom, odem
na internetske stranice Grada
pogledati kojih mi se kvartova (zbog radova) valja kloniti dok
život ne uđe u normalu. Čekajući da mi se na padajućem izborniku na
www.zagreb.hr pojavi PRIVREMENA
REGULACIJA PROMETA, naiđem na obavijest da se isplaćuje naknada za
novorođeno dijete (što baš i nije moja tema), a za oko mi zapne
poveznica ZAGREBAČKO KULTURNO
LJETO. Već pogađate, promet me namah prestao zanimati i okrenuh
se, naravno, kulturi.
A kad tamo… Ajoooj!
Ne pamtim kada sam vidjela nešto šlampavije i manje profesionalno.
Popila sam čašu vode i - krenula u analizu.
Dakle, čim Grad na svojoj naslovnici u padajućem izborniku IZDVAJA
neki segment, to znači da događaj spada u nešto važno i aktualno za
nas, ponosne građane glavnoga grada Republike Hrvatske, ali i za
potencijalne putnike namjernike.
Uzbuđeno čekam da se otvori naslovnica… i… otvorila se!
Hm… likovno oblikovanje baš ne obećava mnogo.
Nude mi se rubrike: glazba, kazalište, film, izložbe, centri za
kulturu te parkovi i ulice. Naravno, idem na kazalište! A
tamo odmah uočim tri PRIVATNE inicijative (Zagrebačko histrionsko
ljeto, Ljetne noći teatra Exit i Scena Amadeo), a od javne ponude
samo - PIF, koji počinje 5. rujna. Ni jedno jedino javno kazalište
nema na programu apsolutno ništa tijekom cijelog (kulturnog) ljeta,
ali o tome sam već pisala pa se neću ponavljati.
Dobro… Idem pogledati što se nudi na PIF-u, ali na
linku je samo - izbor iz programa, točnije, raspored za ČETIRI
predstave. Kliknem na poveznicu za cijeli program - ne radi. Odem
na stranicu na engleskom jeziku, misleći, PIF je međunarodni
festival pa su možda postavili cijeli program samo na engleskom,
ali, vidi čuda, od cijelog (šturog) teksta postavljenog na
stranicama na engleski je prevedena samo JEDNA RIJEČ: opširnije. Pa
mi se lijepo pojavi READ MORE - i
opet sve na hrvatskom. Ne mogu vjerovati… Stvarno su se potrudili
da stranci saznaju više o najvećem i najstarijem međunarodnom
festivalu lutaka u našoj zemlji!
Odem pogledati na IZLOŽBE - nema
ni jedne jedine riječi (izložbe) pa pomislih, ovi su još gori od
kazališta… Kliknem na FILM, pojavi se
Kolovoz na Sceni Gradec (bez programa) i Fantastic Zagreb koji je
završio 9. srpnja - također bez programa. O filmskom programu u MSU
koji se svakodnevno događa - ni slova. Što se glazbe tiče, sve je
što se nudilo u metropoli (prema ovom izvoru) završilo je u srpnju.
Osim Medvedgradskih glazbenih večeri koje u kolovozu, kako piše,
imaju na programu jedan koncert, jedan su imale u srpnju i isto
toliko (JEDAN) imat će u rujnu. Sveukupno tri koncerta… (Ovo je
zaista bilo teško zbrojiti.)
Kliknem na VIJESTI - prazna
stranica…
E, sad mi je već jasno da je ta prazna stranica sukladna praznini
nečega što se tako pompozno i preuzetno naziva ZAGREBAČKIM
KULTURNIM LJETOM.
Pa krećem u potragu za glavnim organizatorom ove sramote.
Pogađate, stranice O NAMA nema, ali zato pri dnu piše - Koncertna
direkcija Zagreb, 2011. Pa je za pretpostaviti da su oni glavni i
odgovorni za cijelu ovu traljavu priču.
Što je, dakle, Koncertna direkcija
Zagreb?
Javna ustanova u vlasništvu Grada Zagreba s, kako sami kažu,
gotovo 60 godina iskustva. Ima 20 zaposlenika koji se financiraju
iz gradskog proračuna, kako stoji u službenom Izvještaju Grada za
2009. godinu. Za 2010. godinu izvještaj nije javno objavljen pa
vam, ne svojim nemarom, nudim podatke koji nisu baš "friški". Još
pet zaposlenika financirano je iz državnog proračuna. Ukupan je
prihod u 2009. godini ove ustanove, koja je nekim čudom (da ne
kažem neku težu riječ) preživjela tranziciju, bio preko 23 milijuna
kuna. Od toga je gotovo 15 milijuna bilo iz sredstava poreznih
obveznika. Nije nevažno spomenuti da je manifestaciju Zagrebačke
ljetne večeri (kako piše u Službenom glasniku Grada Zagreba) u
2009. godini sveukupno posjetilo 2496 posjetitelja, a za nju je
Grad izdvojio 1.145.000,00 kuna, što po posjetitelju iznosi
sufinanciranje od preko 458,00 kuna!
A za sav taj novac mi se, građani i kulturnjaci Grada Zagreba,
moramo crvenjeti jer našu kulturu predstavljaju na način na koji se
više ne može predstaviti ni jedan razred u osnovnoj školi. Ma koji
razred - jaslička grupa! Čak i ta djeca rade informativnije i
kvalitetnije internetske stranice nego ova o kojoj danas
pišem.
Usput, Koncertna direkcija Zagreb organizator je i već više puta u
medijima spominjane manifestacije YESEN U ZAGREBU - MEĐUNARODNI
MULTIKULTURALNI SUSRETI, a na internetskim stranicama YESENI
danas, 21. kolovoza 2011. možete pronaći program za - 2010.
godinu.
O dodatku imena manifestacije u kojem se spominje
multikulturalnost, danas neću pisati. Radi vlastita zdravlja.
Ne mogu ne primijetiti da se Koncertna direkcija Zagreb bavi i ZASTUPANJEM
umjetnika. Tako piše. To bi trebalo značiti da su i neka vrsta -
agencije. Hm… Čudna djelatnost za javnu ustanovu… Onda ugledah i popis umjetnika
koje zastupa, a među njima ima i zaposlenika - drugih javnih
ustanova(?)! Organizacijskim modelima subjekata u kulturi bavim se
već godinama, ali ovako nešto nigdje i nikada nisam vidjela. Da
jedna JAVNA USTANOVA zastupa umjetnike koji imaju ugovor o radu S
DRUGOM JAVNOM USTANOVOM.
Pa tko je izmislio ovog Frankensteina od javne ustanove? ŠTO JE
OVO? Sanjam li ja?
Uf… Idemo mi natrag…
Povezivanje turizma i kulture već je punih 13 godina važna tema u
Hrvatskoj (pa tako i Zagrebu), ali ovi u Koncertnoj direkciji
Zagreb za to, očito, nisu čuli. Za početak, menadžmentu tog
mastodonta bez jasno definirane misije i vizije, predlažem da
pročita dvije knjige koje bi im mogle (kada bi samo htjeli) pomoći
u razmišljanjima kako predstaviti naš Grad putem kulture u boljem
svjetlu, a to su: Hrvatska kulturna politika: Od prepreka do
mostova koju je uredio Charles Landry (iz 1998. godine) u izdanju
Ministarstva kulture RH te Abeceda kulturnog turizma Daniele
Angeline Jelinčić iz 2009. godine u izdanju Meandra.
I da se vratim na sam početak, odnosno, na odabir u profesionalnom
životu: biti zaposlenikom, obavljati samostalnu djelatnost, biti
poduzetnikom ili ulagačem? Jad i bijeda internetske stranice
Zagrebačkog kulturnog ljeta u izvedbi Koncertne direkcije Zagreb
jasno pokazuje da se menadžment odlučio za - prvu kategoriju:
zaposliti se u javnoj ustanovi, uživati u odmoru na račun poreznih
obveznika, a bez ikakve odgovornosti prema onima koji sve to
financiraju.
Jedino što me muči jest pitanje: kako tom menadžmentu (ako ga tako
uopće možemo nazvati) nije neugodno što nas na ovakav način bezočno
sramoti?
O odgovornosti ovoga puta uopće neću govoriti.
Samo ću se do daljnjega praviti - da nisam iz Zagreba i da sve ovo
zajedno nema veze sa mnom. Već odavno nam je postalo prirodnim
crvenjeti se - zbog drugih.