originalno objavljeno na blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar
Temperature lete u nebo. U svakom pogledu. I na svakom planu.
Ono u što nisam sigurna jest jesmo li blizu ključanja ili je tek
počelo…
Dakle, cijelog smo ovog vrućeg tjedna (mi, to je Platforma
za Kulturnu Promjenu, PKP iliti Akcija 155+) - trenirali
demokraciju. Pokušali smo učiniti nešto što bi trebalo biti
najjednostavnija stvar na svijetu - urudžbirati dopis u Skupštinu
Grada Zagreba.
No, ono što nam se ponekad čini jednostavnim i samo po sebi
razumljivim, nije uvijek baš i tako. Pak se naše urudžbiranje
dopisa odužilo na četiri (4) dana.
Ali, uporni smo mi i, dakako, uspjeli smo.
Urudžbirali smo zahtjev za smjenu Zvonka Makovića s funkcije
predsjednika Odbora za kulturu Grada Zagreba. Premda se spinovima
iz Makovićeva tabora stalno pokušava krivotvoriti da ga mi želimo
smijeniti s mjesta ČLANA SKUPŠTINE, to nije točno. U svojim smo
zahtjevima vrlo jasni. Tražimo da ga se smijeni s mjesta
predsjednika Odbora za kulturu.
Nikada nije zgorega ponoviti činjenice.
Ponoviti lekciju, kako to lijepo kaže naš narod.
Mislim, mi (PKP)
smo dobri đaci, spremni učiti i naučiti. Za razliku od Makovića
koji nikako da nauči prvu lekciju koju je već odavno trebao
naučiti, onu o - demokraciji. Naučiti što nam sve demokracija nosi
i koji je poželjan način komunikacije u toj istoj
demokraciji.
A što demokracija znači u slučaju Maković?
Tko nije pogledao jučerašnji središnji Dnevnik na HTV-u,
može ga pogledati na ovoj poveznici.
Rečenica koja mi od jučerašnjeg prvog susreta u životu uživo sa
Zvonkom Makovićem još uvijek zvoni u ušima jest: MENE NITKO NE MOŽE
SMIJENITI. Reče Maković. I ostane živ.
Mene nitko ne može smijeniti. Mene nitko ne može smijeniti.
Mene nitko ne može smijeniti…
Tipična rečenica za "demokraciju". Gotovo pa paradigmatska.
Pokušavam dokučiti mentalni sklop čovjeka koji misli i izgovara
rečenicu MENE NITKO NE MOŽE SMIJENITI. I ne uspijeva mi. Da bi se
takvo što moglo shvatiti, ipak treba biti dobar poznavatelj ljudske
psihe. A moje je područje ipak hrvatska kazališna tranzicija. Sve
razmišljam kako bi bilo korisno, a bolonjski sustav školovanja
omogućava odabir izbornih predmeta na drugim studijima, da se u
popis mogućeg izbora za studije koji se bave kulturom, uvedu i
predmeti - s medicine.
Pa bi se lakše mogao razumjeti "sindrom Maković" koji je uistinu
uvjeren da NJEGA nitko ne može smijeniti.
Svašta sam čula iz usta Zvonka Makovića. Osobito me se dojmilo
kada je, govoreći o potpisnicima peticije za njegovu smjenu, rekao
da su je potpisivali i maloljetnici. I objavi mi da imam MALODOBNO
dijete. Tu sam se uistinu zamislila. Mislim, bez obzira na sve,
ipak sam vjerovala da stvar neće ići tako daleko da mi Maković
objašnjava kad sam postala majka. S punim uvjerenjem Maković,
sjedeći pored mene, izgovara - laž. Dobro, nije mu to prvi put,
mogla sam se već i naviknuti na to. Ali ovo je ipak prevršilo
mjeru. A uz to je pokazana uistinu zadivljujuća bahatost. Naime, u
današnje vrijeme interneta, možete uguglati bilo čije ime i saznati
podatake o svakome.
Pa tako i o mom (punoljetnom) djetetu.
Ali ne provjerava Maković ništa. Njega je netko napunio pogrešnim
informacijama, navio ga kao igračku i - Maković reproducira
naučeno. Dok mu ne otkažu baterije.
Ne shvaća Maković da spada među igračke kojima se baterije NE
MIJENJAJU, nego ih se naprosto baca u koš za smeće kad se
isprazne.
Jučer sam također čula u izjavi kolege iz akademske generacije
Darka Stazića, u negativnom kontekstu, dakako, da se poduzetništvo
bračnog para Šimić - Lončar obilato financira iz gradskog i
državnog proračuna. I da nam država već više od 20 godina plaća
doprinose za mirovinsko i zdravstveno osiguranje.
Bravo, Staziću. Otkrio si Ameriku. Sve je točno. I javno dostupno
široj javnosti otkad postoji internet. A bilo je i prije za one
koji su željeli saznati. Pa gdje si bio dvadeset godina da otkriješ
urbi et orbi tu istinu?
Naime, doprinosi za umjetnike koji su dali značajan doprinos
hrvatskoj kulturi, a koji nisu zaposleni, uplaćuju se na našim
prostorima već od 1947. godine. Plaćanje doprinosa zaslužnim
umjetnicima spada u neizravno poticanje kulture u mnogim zemljama,
osobito u okruženju. Ova mjera dio je
Strateškog plana ove Vlade, kao što je bila i one prošle i one
prije nje… I tako već desetljećima. Za razliku od profesionalne
biografije Darka Stazića, koju ne možete ni uz najbolju volju
pronaći na internetu, onu Vitomire Lončar i
Ivice Šimića
svatko će lako naći i može ustvrditi spada li njihov rad u
kategoriju "značajnog doprinosa hrvatskoj kulturi" ili ne spada. Bi
li Darko Stazić uopće mogao zadovoljiti kriterije prema kojima se
stječe status samostalnoga umjetnika, u to uopće ne mislim ulaziti.
Ne zanima me Darko Stazić i njegovi nevidljivi "doprinosi"
hrvatskoj kulturi. To će pokazati povijest. No, činjenica jest da
država svojim zaslužnim umjetnicima uplaćuje doprinose po
koeficijentu 0,8 (NULA OSAM), a Darku Staziću Grad Zagreb uplaćuje
i doprinose i osobni dohodak prema koeficijentu 6,0. ŠEST. Valja
napomenuti da je Darko Stazić samovoljno svojim zaposlenim glumcima
(njima dvadesetero) početkom ove godine poslao pismo u kojem ih
obavještava da im je - SMANJIO KOEFICIJENTE. U tom pismu ne piše je
li enormni koeficijent smanjio i sebi.
Hm, možda griješim dušu. Možda je i sebi poslao pismo, onako, u
duhu promjena…?
Što se pak poduzetništva u kulturi tiče, i tu je Darko Stazić u pravu. Naime, Strategija i ove, a i bivših Vlada jest upravo POTICANJE poduzetništva u kulturi. Dovoljno je pročitati naslove već 1. poglavlja Strategije 2012. - 2014. pa vidjeti da je Posebni cilj razvoja kulturnog i umjetničkog stvaralaštva i proizvodnje upravo - Potpora umjetničkom stvaralaštvu, PODUZETNIŠTVU i participaciji u kulturi.
Dakle, ono što radi Staziću tako omraženi bračni par Šimić -
Lončar, to je gotovo pa temeljni postulat
Strateškog plana Ministarstva kulture.
Problem je samo u tome što Stazić ne prati događanja na
kulturnopolitičkom planu u ovoj zemlji. Ne stigne čovjek,
razumljivo, ima previše posla. U repertoaru svoga kazališta Gavella (svoga, da, bio
je jedini kandidat na natječaju za ravnatelja) već do danas
napravio je toliko promjena od onoga što je prijavio na natječaj
Javnih potreba u kulturi Grada Zagreba za 2012. godinu da je
razumljivo da nema vremena. Naime, teorija nam govori da se nikad
nema vremena kad se radi po načelima KRIZNOG MENADŽMENTA.
A kazalište koje Stazić vodi već je neko vrijeme upravo u
vrtlogu - kriznog menadžmenta.
Pogledajmo dokumente Javnih potreba u kulturi.
Za 2011. godinu kazalište Gavella prijavilo je četiri naslova. Od
ta četiri na pozornici smo vidjeli - samo dva: «
Nosi nas rijeka» Elvisa Bošnjaka u režiji Krešimira Dolenčića i
Gogoljevu «
Ženidbu» u režiji Mateje Koležnik. «Rat i mir», koji je bio
najavljen kao koprodukcija s HNK-om u
Zagrebu, Dubrovačkim ljetnim igrama i Pandur teatrom, nije
«istrčao na teren» u predviđenom sastavu. Kazališta Gavella u «Ratu
i miru» nije bilo. Zašto? E, to ne piše u javno dostupnim
dokumentima, a ja se ne bavim nagađanjima.
Ujesen 2011. izašao je (nikad najavljeni) «Dundo Maroje» koji je -
nestao s internetske stranice na kojoj su «žive» predstave
kazališta Gavella. Valjda zato što je bio tako dobra predstava.
Opće je poznato da se dobre predstave skidaju nakon jedne sezone.
(Nije baš tema, ali dovesti redatelja Talijana koji potpuno izbaci
iz "Dunda" antologijske prologe, jednog Negromanta, najbolju prozu
hrvatske renesanse - ravno je kulturocidu.)
Drama Dubravka Mihanovića «Plavo» također nije izvedena. Izveden
je drugi naslov:
«Prolazi sve» u režiji Olivera Frljića. (O autorskim pravima za
ovu predstavu možemo - drugi put.)
O promjeni i ovog naslova ništa ne govori
izvještaj o radu za 2011. godinu.
Ne bih ja cjepidlačila oko toga što je premijera «Prolazi sve»
bila u siječnju 2012, a ne u 2011. godini kako je najavljeno, da
taj isti naslov nije prijavljen u
Bijeloj knjizi i za - 2012. godinu.
Hm, hm.
U 2011. godini izvedena je još «Leda»
koja je, već pretpostavljate, bila najavljena za 2010.
godinu.
A što se događa ove godine?
Evo što se, prema javnim dokumentima, može ustanoviti.
Od naslova prijavljenih na Natječaju ove smo godine jedino vidjeli
Špišićeve «Crne oči». I tu je kraj priče.
Ništa drugo nećemo vidjeti.
Umjesto Čehovljevih «Triju sestara» gledali smo «
Platonova».
Umjesto Shafferova «Amadeusa» gledat ćemo «Antigonu» u režiji Aleksandra
Popovskog.
Popovski će režirati i (u Bijeloj knjizi nenajavljenu) međunarodnu
produkcijsku suradnju «Odisej» sa šest privatnih i javnih
kazališta.
«Odisej» će premijerno biti izveden - u privatnom kazalištu Ulysses. Koje je
također - poduzetnički projekt. No, u slučaju kazališta na
Brijunima, Darku Staziću ne smeta ni poduzetništvo u kulturi, a ne
smeta mu ni to što se i ovdje radi o poduzetničkom bračnom paru
Šerbedžija - Udovički. Muči ga samo jedan poduzetnički bračni par,
onaj Šimić - Lončar.
Mislim, zar Darko Stazić, glumac bez javno dostupne biografije,
doista ne zna da se i teatar
Ulysses financira iz gradskog i državnog proračuna? Hm, možda
sada, kada je to saznao, odluči izaći iz produkcijske suradnje kako
ne bi uprljao svoju čistu umjetnost poduzetništvom u
kulturi. Koje nije ni prijavljeno na natječaj Javnih potreba u
kulturi.
Dvije premijere zaredom u Gavelli režirat će, dakle, redatelj
Aleksandar Popovski.
Možda se pitate kako na sve ove promjene gleda Kazališno vijeće
kazališta Gavella?
Hm, i tu ima zanimljivih stvari.
Na internetskim stranicama Ministarsva kulture, u Očevidniku
kazališta, možete vidjeti da su
članovi Kazališnoga vijeća kazališta Gavella Darko Lukić,
Dražen Ferenčina i Dubravko Mihanović. Svi VSS, a Lukić i dr.
sc.
No, pogledate li sastav Kazališnoga
vijeća na internetskim stranicama kazališta Gavella vidjet ćete
da se radi o drugim imenima: Boris Barberić (predsjednik), Enes
Vejzović i Nina
Kleflin.
Zar Darko Stazić doista ne zna da je promjenu članova Kazališnoga
vijeća već odavno bio DUŽAN prijaviti Ministarstvu kulture, a prema
Pravilniku
o očevidniku?
Ma da, ne stigne, pun je posla oko Brijuna, s
prijateljsko-poduzetničkim parom, tko bi se bavio tim
sitnicama!
Osobito je ZANIMLJIVO s ovim Kazališnim vijećem što je njegov
PREDSJEDNIK (B.
Barberić) - nezaposleni umjetnik koji honorarno igra male uloge
ili statira. Sa srednjom stručnom spremom. Zakon
o kazalištu kaže (Članak 31) da se članovi u Kazališno vijeće
biraju iz redova uglednih umjetnika i radnika u kulturi. Zanimljivo
je da biografija Borisa Barberića spada u biografije uglednih
umjetnika, a Šimić i Lončar su, prema Makoviću, a i Staziću, osobe
koje nisu dale nikakav doprinos hrvatskoj kulturi.
Kao što ga nije dalo i preko 200 kulturnjaka koji su potpisali peticiju
za smjenu Makovića. Ma sve odreda - niš koristi ljudi. S
falsificiranim biografijama, kako kaže Maković.
Kriteriji su nam stvarno jača strana. Gdje god se okreneš.
Da, nemojte se zabrinuti da će nakon dvije premijere u Gavelli
Popovski otići svojoj kući, u Makedoniju. Ne, neće. Režirat će do
Nove godine i premijeru u HNK-u u Zagrebu.
"Na
Tri kralja ili kako hoćete".
Sasvim prigodan naslov za zagrebačku kazališnu kulturnu politiku.
Osobito ovaj drugi dio: ILI KAKO HOĆETE.
Sve je postalo - ILI KAKO HOĆETE.
Bolje reći, kako hoće NEKI.
Kojima se naprosto HOĆE.
Jer su - tri kralja.