originalno objavljeno na blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar
«To je samo politika, kakve to veze ima s nama?»
Rijetko se kada u životu dogodi da se u jednome danu spoje
teorija i praksa. Eto, jučer je bio taj dan! Ujutro je bila tribina
«Što intendant može promijeniti?» koju je organiziralo Hrvatsko društvo
pisaca, a navečer premijera predstave «Cabaret» u
kazalištu Komedija.
Kakve veze ima jedno s drugim? Mislite da sam pobrkala kruške i
jabuke?
E, pa nisam.
Vjerojatno sam nadobudna kad sam očekivala da će se na tribini o
promjenama u hrvatskom kazalištu (jer kad se govori o tome što
intendant može pomijeniti, to se nužno odnosi na sve one kojima je
intendant nadređen) pojaviti jaaaaako mnogo kolega zainteresiranih
za promjene. Nekako, u svom ničim izazvanom optimizmu, vjerovala
sam da je svijest o tome da se u zemlji Dembeliji ne može živjeti
vječno, počela dopirati do ljudi kojih se to tiče pa će se odlučiti
provesti subotnje prijepodne u razgovoru o (vlastitoj)
budućnosti.
Osim toga, ne održava se u ovoj zemlji svakim danom po nekoliko
tribina na temu o budućnosti hrvatskog kazališta.
Očekivanja su jedno, a gruba zbilja pokazala je - drugo.
Došlo je tridesetak ljudi od kojih ni jedan sadašnji intendant, ni
jedan ravnatelj drame, opere ili baleta, ali i ni jedan
zainteresirani kandidat za budućeg intendanta.
Nije li to zanimljivo?
Valjda ova garnitura koja je sada na vlasti misli da je Bogom
dana, vječna, hodajući spomenici, pa ih se ne tiče što drugi misle
i raspravljaju o tome što i kako (ne)rade.
A možda je netko zainteresiran za intendanturu ipak sjedio na
tribini, ali se nije deklarirao? Može biti i to. Uskoro ćemo sve
saznati, barem što se tiče HNK-a u
Zagrebu i dobit ćemo novog intendanta.
Novog. A možda i starog. ILI - ILI.
Doći će netko novi koji će donijeti PROMJENU ili će nam zagrebački HNK ostati tavoriti u
prosječnosti i sivilu kao i proteklih sedam godina. Bolje reći,
ostat će i dalje
hram malograđanštine, kako je rečeno na tribini.
Što je također moguće.
Ma sve je kod nas moguće!
O natječaju u splitskom
HNK-u više ne treba trošiti riječi jer se čvor pogrešnih
koraka, odluka i rješenja više ne može otpetljati. Taj će čvor biti
potrebno - presjeći.
Tko, kako i kada će to učiniti?
To ćemo saznati najkasnije sljedećeg proljeća nakon lokalnih
izbora kada će se situacija s Mucalom zabetonirati (ako Kerum
ostane gradonačelnik) ili će Mucalo zauvijek nestati sa splitske
kazališne scene.
O Osijeku
ionako više nitko ništa i ne govori niti išta pita.
Vodi ga birokrat Božidar Šnajder i svi su sretni i
zadovoljni.
I dalje možemo samo sanjati o intendantu kakvim ga je opisao
Stjepan Miletić krajem 19. stoljeća: Na čelu se mora nalaziti
jedan jedini čovjek koji je i literarno naobražen i financijski
upućen, čovjek koji živi za kazalište, čovjek kojemu je ono svijet,
čovjek koji je po mogućnosti umjetnik sam, koji je proučio
pozornicu do posljednjeg joj kutića - koji ima veliku dušu i veliki
um.
Ako sretnete ovih dana nekog takvog na ulici, javite mu dobru
vijest da je napokon 23. svibnja raspisan valjan (treći)
natječaj za intendanta zagrebačkog
HNK-a i neka počne pisati program!
Treća sreća!
Neću više o intendantima.
Okrećem se onima - ostalima. Onima o čijim se kožama ZAPRAVO radi.
O glumcima, pjevačima, plesačima, članovima orkestra… zaposlenim
umjetnicima.
Kojih se (velike većine njih) sve ovo zajedno - uopće ne
tiče.
Tko će biti intendant?
Svejedno im je.
Što će raditi sljedeće četiri godine?
Ne pitaju ni sebe ni one koji o tome odlučuju. One koji odlučuju o
njihovim (umjetničkim) životima.
Nepregledno more tišine.
Letargija.
Pomirenost.
Defetizam.
Nemoć.
Na tribini je od svih glumaca ZAPOSLENIH u kazalištu bio samo -
jedan. Premda ni on više ne glumi. I još jedan koji nije zaposlen u
kazalištu. A i on glumi sve rjeđe. Dakle, o njihovim se kožama ne
radi.
Iz Ministarstva kulture poslan je, kako sam kaže, najniže
rangirani službenik, stručni suradnik u upravi za dramsku
umjetnost.
Dakle, iz Ministarstva
kulture jasno su poručili koliko im je važno čuti mišljenje
nekolicine bivših intendanata, ravnatelja drame, baleta, opere, a i
ostalih kulturnjaka koji su na tribinu - došli.
Cijelo poslijepodne vrtim u glavi film s tribine.
Koga, ZAPRAVO, zanima hrvatsko kazalište?
Ako netko ima odgovor, molim da mi ga pošalje u inbox, kako se to
lijepo kaže.
………………………..
Navečer - premijera «Cabareta» u Komediji.
Veselim se svakom novom prizoru, uživam u predstavi, radujem se
što mi je bolja od londonske koju sam ne tako davno gledala…
Kad odjednom - PLJAS! Doleti s pozornice rečenica:
«To je samo politika, kakve to veze ima s nama?»
Uh.
Ma da, to je SAMO POLITIKA. Kakve to veze ima s nama?
Drugi udarac stiže u želudac: «Ali ako nisi PROTIV SVEGA OVOGA,
onda si prešutno ZA!»
Ako nisi protiv svega ovoga, onda si prešutno za… Ako nisi
protiv svega ovoga, onda si prešutno za…
Bruji mi u glavi.
Da.
Ako nisi protiv svega ovoga - ONDA SI PREŠUTNO ZA.
Dokle će većina svojom šutnjom biti ZA SVE OVO?
Predstava završava, kako to i mora biti - trećim udarcem. U
glavu.
Da mi objasni ovaj dan:
«To je samo politika, sve će se riješiti samo od sebe.»
Da. To se tako zove. To je to što većina misli: SVE ĆE SE RIJEŠITI
SAMO OD SEBE.
Jer, ljudi moji, PA TO JE SAMO POLITIKA!