originalno objavljeno na blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar
Gledam nekidan na televiziji u sportskom bloku kako se trener
jednog našeg velikog košarkaškog kluba uzrujava jer da su ih iz
protivničke ekipe prijavili da im jedan stranac koji igra za klub -
nema potrebne "papire", tj. dozvole za rad stranaca u Hrvatskoj. I
ljuti li se ljuti trener, televizija mu daje neviđenu minutažu u
javnom medijskom prostoru, a zapravo, ovaj zgodni i simpatični
trener štiti i podupire neprihvatljivu i nezakonitu praksu. Drugi
dan ovu "pjenidbu" i "pravedan gnjev" prenose i ostali mediji s
ciljem da se svi mi razljutimo na "protivnički tabor" koji tako
neshvatljivo denuncira pitajući za legalne dokumente.
Iskreno, priču nisam dalje pratila pa ne znam rade li nam strani
sportaši u Hrvatskoj "na crno" ili ipak "na bijelo", međutim,
počela sam malo razmišljati o ovom mom području. Kazališnom, ali i
malo širem.
Sretnem tako nedavno na jednoj premijeri kolegicu glumicu iz
generacije s Akademije. Pitam ju što radi, a ona, ogorčena, kaže da
je nedavno izgubila već gotovo dobivenu ulogu u sapunici jer su
producenti umjesto nje uzeli glumicu iz - Beograda. Ne pratim naše
sapunice, ali sam čula da u najnovijoj igra i kolegica iz
Slovenije. Logično, valja se širiti na veća tržišta, prodati
sapunicu, a nema li boljeg načina nego da se u podjelu "upakiraju"
(poznati) glumci sa svih potencijalnih tržišta? Naravno da nema!
Još ako je posrijedi i neka zvijezda koja je sjajila u bivšoj
državi, što ćeš bolje!
Valja razumjeti razloge ovakve prakse jer sapunice uglavnom
produciraju privatni producenti koji pošto-poto moraju prodati svoj
proizvod na tržištu.
S druge pak strane, pogledate li malo ovu sezonu po našim
kazalištima i kazališnim festivalima, vidjet ćete da smo mi postali
Eldorado za slovenske i bosanskohercegovačke - redatelje.
Dakako, sve je to u skladu sa smjernicama Europske komisije koje
promoviraju veću mobilnost umjetnika, umjetničkih djela i
multikulturni dijalog.
Nemam doista ništa protiv toga da se fluktuira. Napokon, i sami
smo jako ponosni kada netko iz naše zemlje napravi uspjeh na
međunarodnom tržištu u kulturi.
No, ipak dolazimo do pitanja s početka ove priče: jesu li svi ti
angažmani i formalno-pravno regulirani?
Našla sam na internetu intervju s beogradskom zvijezdom sapunice
koja kaže da se jako veseli što će šest (6) mjeseci živjeti u
Zagrebu.
Uzmem Zakon (onaj o strancima) u kojem lijepo piše da se u našem
području djelovanja, bez radne dozvole, smije GODIŠNJE raditi do 60
dana. Hm, hm, 60 dana, 6 mjeseci, mala je razlika, zar ne?
Neki redatelji iz susjednih država rade i po nekoliko predstava u
Hrvatskoj godišnje. Može li se napraviti dvije ili čak tri
predstave za 60 dana? Teško, teško. Pogotovo ne u javnim
kazalištima gdje je prosjek rada na predstavi otprilike 8
tjedana.
Dakle, što zaključujemo? Da nešto opako ne štima…
Pritom čitam u novinama da ove godine naša država nije odobrila ni
jednu radnu dozvolu. Dakle, čak i košarkaš s početka ovog posta
može nastupati u sportskim priredbama bez radne dozvole do 30 dana
godišnje (prema istom Zakonu o strancima). Nije li konkurencija
ipak bila u pravu kad se pitala o njegovim "papirima"? Ili bismo
trebali pustiti da "cvjeta tisuću cvjetova", kako to voli reći
ravnatelj jednog našeg kazališta kad ga pitaju za nezakonito
poslovanje u njegovoj instituciji?
Možete li zamisliti da dođete u Italiju ili Francusku i počnete
snimati ili igrati u kazalištu bez dozvole? Ne pada vam na pamet,
dakako. A ne biste se uopće mogli i naći u toj prigodi. Tko bi vas
angažirao bez urednih papira? Ali, da stranci mogu raditi kod nas i
po šest mjeseci (bez dozvole, naravno), to je u redu. Ma da, neki
zločesti ljudi imaju nešto protiv kazališta, sapunice, košarkaškog
kluba ili protiv zemlje iz kojih dolaze sportaši i umjetnici! Nije
to što se krše pozitivni zakoni ove zemlje.
Vidim da u Zakonu piše kako su oni koji angažiraju strance PRIJE
početka njihova rada dužni pribaviti potvrdu o prijavi rada stranca
bez radne dozvole, a isto tako dužni su PRIJE početka obavljanja
posla priložiti i ugovore o obavljanju poslova, i to poreznoj
upravi.
Znajući kako kod nas ugovore poslodavci često ne daju ni nakon
završenog posla, mogu zamisliti kako to funkcionira u praksi!
E, sada, kada bi postojao Sindikat koji bi štitio prava svojih
članova, sve bi bilo drugačije! Ako bi kolegica iz generacije
izgubila posao jer producentu više odgovara glumica iz susjedne
zemlje, platio bi odštetu našem Sindikatu i - svi sretni i
zadovoljni.
Ali, takvog Sindikata nema.
Još uvijek se umjetnici jedni drugima radije žale i oplakuju
vlastitu sudbinu u međusobnim razgovorima, nego da se organiziraju
i krenu u zaštitu svojih interesa i prava. Lijepo odu na kavu u
obližnji kazališni kafić , sve temeljito pretresu i… ne naprave
ništa. Dokle?
P. S. Za one koji slučajno nisu čuli, želim podijeliti s vama
neizmjernu radost zbog dvaju velikih međunarodnih uspjeha naše
kulture: prošlog je tjedna "Muzej prekinutih veza" proglašen
najinovativnijim europskim muzejom (u istoj konkurenciji bio je i
muzej Viktorije i Alberta iz Londona), a nekidan je stigla vijest
da je Ivica Šimić ponovno izabran za glavnog tajnika svjetskog
centra ASSITEJ, najveće mreže kazališta za djecu u svijetu. Još sam
radosnija što i Olinka i Dražen i Ivica dolaze sa neovisne scene.
Bravo!