originalno objavljeno na blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar
Petak je ujutro, dolazim na posao i, kao i svakoga dana, prvo
pogledam što ima novoga u tisku. U Glasu Slavonije vidim vijest da
će se u Vinkovcima u ponedjeljak održati prva premijera za djecu u
nedavno osnovanom gradskom kazalištu. Naslov premijere - "Ružno
pače". I baš u taj čas, dolazi na vrata poštar s pozivnicom za
premijeru predstave "Ružno pače" (za nedjelju) u jednom zagrebačkom
kazalištu. Dobro, pomislila sam, u dva dana dvije premijere istoga
naslova u dva različita grada… događa se. No, kao da mi se učinilo
da sam nedavno negdje vidjela isti naslov pa - krećem u potragu.
Dakle, evo rezultata: trenutačno u našoj maloj zemlji s 4,5
milijuna stanovnika možete pogledati pet (5) različitih produkcija
ovog istog naslova. Od toga su čak tri pačeta - u Zagrebu.
Ali nemojte misliti da je ovakva "gužva pred golom" ekskluziva
samo ružne patkice koja se pretvorila u lijepoga labuda! "Mačka u
čizmama" možete pogledati u čak četiri kazališta (od toga su dva u
Zagrebu, a premijere su im bile u razmaku od nekoliko dana), ne
zaostaje ni "Mali princ" s isto toliko (4) uprizorenja (dva u
Zagrebu), a i "Ivica i Marica" trenutačno igraju u četiri kazališta
za djecu u Hrvatskoj od čega - tri u Zagrebu. Ne manje popularan
naslov su i "Tri praščića" koji su se također ugurali u ovu skupinu
od (čak) četiri produkcije u našoj zemlji.
Prije nekoliko tjedana u najvećem kazalištu lutaka u Hrvatskoj
odigrala se premijera "Snjeguljice i sedam patuljaka", a taj je
naslov od prošle sezone na repertoaru jednoga drugog kazališta za
djecu, također u Zagrebu.
Najnoviji izvještaj Državnog zavoda za statistiku kaže da u
Hrvatskoj djeluje sveukupno 18 kazališta za djecu pa kad ovim već
navedenim naslovima dodamo još po dvije produkcije "Pipi Duge
Čarape", dvije "Heidi", tri "Pinochija", dva "Postolara i vraga",
dva "Kraljevića i prosjaka", dva "Dječaka Pavlove ulice", dvije
(čak možda i više)"Crvenkapice" i nebrojeno mnogo "Ježevih kućica",
jasno je samo jedno: komunikacije između kazališta (za djecu)
jednostavno - nema. A nema ni strategije prema kojoj bi se moglo s
manje novca gledateljima ponuditi - više, odnosno, bolje.
Ali nije sve ovo specifičnost samo kazališta za djecu.
Ma ne!U kazalištu za odrasle imamo slične primjere koji čak i više
govore: na primjer, prošle su se godine pretkraj sezone mogle
vidjeti dvije premijere "Prosjačke opere", i to u dva HNK-a: onoga
u Rijeci i onoga u Osijeku. Hm, nije moguće saznati koliko je
izvedaba odigrala svaka od ovih produkcija, ali kladim se da se
boljim planiranjem, komunikacijom i dogovorom predstavu moglo
pokazati u oba grada, istom (možda i većem!) broju gledatelja, i
pritom uštedjeti sredstava barem za neku malu (dramsku)
produkciju.
A već više od deset godina svako toliko slušam o tome kako HNK-ovi
trebaju više surađivati i kako su baš krenuli u tom smjeru i bla,
bla i da im dobro ide, sve su se dogovorili… Treba li reći da smo
lani vidjeli i dvije "Jalte" , a ne tako davno pamtim i premijere
Rezinog "Boga masakra", i to u jednom HNK-u i jednom neovisnom
kazalištu. Ovaj slučaj pak najbolje govori o tome koliko su jasne
misije nekih kazališta kada isti (vestendovski) naslov (s četiri
lica) postavlja neovisno kazalište i jedan HNK! S 277 zaposlenih.
Trebam li uopće reći da je prirodno mjesto tom naslovu bilo
neovisno kazalište?
I tako. Ponovno se vraćamo na strategiju. Koje nema. Nema
povezivanja. Nema umrežavanja. Nema planiranja.
A po naslovima jasno je da nema ni ideja nego stalno vrtimo jedne
te iste prežvakane naslove i teme, a uopće ne znamo tiče li se to
više gledatelja (i malih i velikih) danas ili ih je baš
briga.
Pa što nam Snjeguljica govori danas i ovdje?
Govori o tome da svaka "obična"curica može postati princeza (Kate
Middleton) i da će se pojaviti princ na bijelom konju (William)
koji će ju oženiti. A patuljci su ionako samo za rad u rudniku.
(Znaju li uopće naša djeca što je to rudnik? U Hrvatskoj više nema
niti jednoga!). A Snjeguljica, dok se princ ne pojavi, treba biti
kod kuće, pjevušiti, malo čistiti, pričati s ptičicama, spremati
patuljcima (koji jedini u priči rade) krevetiće, tanjuriće, kuhati…
I da, ne smije nikome otvarati vrata i uzimati predmete od
stranaca… čak ni jabuku. Ah, jabuka je ionako uvijek sporna!
Važno je da je najljepša na svijetu i uvijek dobre volje.
Kao što bismo i svi mi trebali biti dobre volje u našem zabavnom i
lijepom kazalištu koje nas ne bi smjelo uzrujavati. Nego samo
zabavljati.
Pa ćemo, po Mucalovu receptu o kazalištu koje zabavlja, svi dugo
živjeti i biti sretni.
I kao u svim bajkama, imati ćemo puno djece.