originalno objavljeno na blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar
Još sam u utorak pripremila temu za ovotjednu Slamku i u miru se posvetila završetku nove knjige (Slamka spasa - Druga knjiga), kadli odjednom, stigle su novosti koje nisam mogla ignorirati.
Došle su premda je sezona «kiselih krastavaca».
Priča prva.
Vijest je stigla iz Splita.
Već se neko vrijeme zna da ravnatelj Drame HNK-a Split, Jasen
Boko, odlazi s tog mjesta 1. listopada ove godine.
Iz osobnih razloga.
Kako su prenijeli mediji.
Istodobno kada je Boko objavio svoj odlazak, kazališna je javnost
uzela zdravo za gotovo da na njegovo mjesto dolazi Belmondo Miliša,
trenutno zaposlen kao glumac u Gradskom kazalištu mladih u
Splitu.
Bilo je to još početkom ljeta.
Što se pak sezone 2013./2014. tiče, zapravo je zadnji trenutak za
pripremu repertoara - već prošao.
No, u
petak je objavljeno da je Miliša nakon mnogobrojnih razgovora s
intendantom Bilićem odustao od preuzimanja funkcije.
I? Što sada?
Bilić je u svojoj izjavi (već uobičajeno) neodređen i uopće ne
djeluje zabrinuto što je drugo najveće kazalište u Hrvatskoj u
velikom problemu.
Na internetskim stranicama HNK-a u Splitu možete
pročitati što je bilo u pretplati 2010./2011. godine, ali ne i
ono što će gledatelji moći gledati u sezoni koja uskoro
počinje.
Raspored izvedaba za početak sezone, dakako, ne postoji.
Odnosno,
postoji - prazna stranica.
Uostalom, jednako kao što još uvijek nije postavljena ni jedna
izvedba na stranicama naše najveće matične nacionalne kuće, HNK-a u
Zagrebu.
Opernhaus
Zürich ima već dva mjeseca postavljenu SVAKU izvedbu, i to s
podjelama za cijelu sljedeću sezonu.
Ma dobro, nitko ne očekuje da će pronaći na stranicama naših
nacionalnih kazališta naslove koji se igraju 13. studenoga, na
primjer, kada točno možete
vidjeti što igra u Nacionalnom
kazalištu u Londonu, ali da nema rasporeda - ni za rujan?
U Zagrebu od rujna neće biti ni intendanta a kamoli ravnatelja
Opere, Drame i Baleta, pa zašto bi bilo i
rasporeda?
U Splitu od listopada nema ravnatelja Drame, pa nema ni dramskog
repertoara.
Ministarstvo kulture raspisalo je već odavno Javni poziv
za predlaganje programa koji će biti javne potrebe u kulturi za
2014. godinu, a natječaj polako istječe.
Postavlja se pitanje: tko će pisati dramski program za HNK u
Splitu za 2014. godinu?
Ili možda nacionalna kazališta, za razliku od ostalih, ne moraju
pisati konkretne naslove nego će dobiti sredstva sama od
sebe?
Jer su oni valjda «prirodno dobro», kao Plitvička jezera, pa
trebaju dobiti novac bez obzira na to što (ne) napišu.
I što izvedu, naravno.
A i pretplatnicima je svejedno što će gledati.
Kupit će pretplatu (ili neće) bez obzira na ponuđeno. Navikli su
naši ljudi da se danas ne zna što će biti sutra pa se više i ne
pitaju.
Ali ja se pitam: a što je s najavom koju je Ministarstvo kulture
donijelo pred ljeto 2012. godine da će za natječaj već od ove
godine SVAKI subjekt koji aplicira morati predati svoj višegodišnji
Strateški plan?
To se zaboravilo?
Ili HNK u Splitu ima strateški plan pa u njemu pišu naslovi za
sljedeće četiri godine i problema uopće nema?
Hoće li se onda novi ravnatelj Drame uklopiti u taj plan?
Dakle, uzeti već ponuđeno?
A što je s Operom?
U Operi u Splitu imamo vršitelja dužnosti ravnatelja. Do prosinca.
Ivicu Čikeša.
Tko će, dakle, pisati program za Operu?
Ili je i on napisan? U Strateškom planu?
Na internetskim stranicama nije ga moguće naći.
Kazališno vijeće splitskog HNK-a nije se oglasilo baš nikakvim
priopćenjem.
A bome ni vlasnik - Grad Split.
Ja valjda ipak «nisam odavde» i stvarno mi nije jasan takav
opušten odnos prema problemima koji se vješto i uporno stavljaju
pod tepih. Još je John Lennon rekao da za pametne ne postoje
problemi - samo rješenja.
Ali ako se ne rješavaju kada se pojave, nastupa KRIZA.
A kad dođe kriza, e, onda smo već u području kriznog menadžmenta,
a to nije nimalo ni ugodno ni zabavno.
Mislim, nisam to ja izmislila, nego je sve to lijepo napisao Ichak
Adizes u svojoj knjizi «Kako upravljati u vrijeme krize i kako je,
prije svega, izbjeći».
Dakako, ovo je za današnju Slamku «obvezna literatura».
Priča druga.
Zakuhalo je i u Šibeniku gdje je
16 od 20 zaposlenika potpisalo peticiju za smjenu sadašnje
ravnateljice Nere Gojanović Kljajić, kako prenosi Teatar.hr.
Samo da podsjetim da je, kao i u Splitu, natječaj za čelnu osobu
ovoga kazališta također bio raspisivan više puta, da je bivši
ravnatelj Zlatović dao ostavku prije kraja mandata i da je i sam
izbor sadašnjeg menadžmenta bio prepun (blago rečeno)
komplikacija.
Ni u ovom se slučaju
Kazališno vijeće (još) nije očitovalo.
A ni vlasnik - Grad Šibenik.
Zbog čega sam, zapravo, danas pisala o ovoj temi?
Da bi se vidjelo koliko je velika kriza kazališnog menadžmenta u
Hrvatskoj.
Pogledavši svih TRIDESET čelnih osoba javnih kazališta u Hrvatskoj
na stranicama Ministarstva kulture, a koji su navedeni u Očevidniku
kazališta, ustvrdila sam da samo DVIJE osobe imaju kvalifikacije za
taj posao, odnosno, može se reći da spadaju u kategoriju
profesionalnog, a ne iskustvenog menadžmenta, kako se to u teoriji
lijepo kaže. To su Jasminka Mesarić, dugogodišnja ravnateljica
Kazališta Branko Mihaljević u Osijeku i odnedavno D. Lj. (znate da
mu puno ime i prezime ne smijem spomenuti), dugogodišnji ravnatelj
zagrebačkoga kazališta Kerempuh.
Točka.
Spala knjiga na dva slova.
Prije ljeta raspisalo je Ministarstvo kulture natječaj za
edukaciju u menadžmentu u kulturi pa me baš zanima koliko se
ravnatelja javnih kazališta prijavilo na tu edukaciju, odnosno,
koliko ih želi napredovati u poslovima koje rade.
Eh, da, gledajući Očevidnik vidjela sam da ne baš sasvim nova
ravnateljica Zagrebačkoga kazališta lutaka Ljiljana Štokalo još
uvijek nije poslala podatke u Ministarstvo kulture (što je prema
Pravilniku bila dužna napraviti već odavno), pa nam na stranici
našega najvećeg lutkarskog kazališta u zemlji s preko 70
zaposlenika i dalje piše da je
ravnatelj pokojni Nikola Čubela.
Uh.
Ako ništa drugo, možemo patentirati novi termin i pokušati ga
ugraditi u EU sada kad smo već postali članicom: šlampavi
menadžment.
P. S. Ne znam kako vama, ali meni ove godine u medijima baš
nedostaju sličice o tome tko je i što radi na Brijunima. Tko se
voza na vojnim gumenjacima i brodovima? Ako netko ima saznanja,
neka svakako javi!
No, umjesto sličica sretnika na brodicama, dobili smo novu formu
pisanja kritika u novinama. Bivši glavni urednik Jutarnjeg lista
Mladen Pleše koji je, kako izgleda, prebačen s glavnouredničkog
mjesta na - kazalište (kao HRT Hloverka u Pola ure kulture -
kultura je izgleda deponij) objavio je
«kritiku» najnovije Ulyssesove premijere u obliku razgovora s
Igorom Mandićem. Eh, očito je da je nakon više opomena Novinarskog
vijeća časti postao inventivan u uvođenju novih formi kazališnih
kritika. Svaka čast!