11.03.2013.
Skandal u virtualnoj sjeni
Kako je moguće da menadžment HNK-a sam sebe po svim medijima neprekidno proglašava poslovno USPJEŠNIM, a onda dođe revizija koja ne pita čiji si i s kim povezan nego provjerava dokumente i UTVRDI da to NIJE TAKO? To se zove bahatost, to se zove bezobrazluk i javno iskazivanje moći temeljeno na zaleđu interesne skupine, a ne na rezultatima.

originalno objavljeno na  blog.vecernji.hr

"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar

Nekako u sjeni i (zasad) bez snažnijeg odjeka u javnosti, prošao je u petak 8. ožujka objavljen članak u Jutarnjem listu autora Tomislava Čadeža naslovljen «Ana Lederer isplatila sebi 71.490,00 kuna honorara».
Novine uglavnom čitam na internetu (kao i većina ljudi) pak sam odlučila pričekati da se tako «vruć» članak pojavi i u otvorenom online izdanju, ali ubrzo mi je postalo jasno da se to - neće dogoditi.
Nije se pojavio čak ni naslov s oznakom «više pročitajte u tiskanom izdanju». Čudna mi čuda.

Pak sam odlučila, za one koji su na Dan žena propustili kupiti novine, ukratko prenijeti sadržaj članka.

U Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu obavljen je PRORAČUNSKI NADZOR Ministarstva financija za razdoblje od 1. siječnja do 30. rujna 2012. godine.
Za one koji ne znaju, proračunski nadzor jest vrsta revizije u kojoj se utvrđuje planiranje i izvršenje prihoda i rashoda neke organizacije, sa specifikacijom. Pitate se kako izgleda kad vam takav nadzor uđe «u kuću»?
Utvrđuje se po kojim ste zakonima registrirani i kojih se propisa morate držati, a onda počinje šije-šete za razdoblje koje će biti predmetom nadzora. U prvom naletu napišu vam zapisnik što su sve od dokumenata tražili, što ste im dali, zatim vam napišu popis što sve trebate dostaviti, a onda u nekom određenom razdoblju odgovorna osoba organizacije/kazališta odlazi na saslušanja i po potrebi donosi nove dokumente. Sve je ovo u svrhu utvrđivanja do koje mjere organizacija radi u skladu s važećim propisima.
Valja napomenuti da su inspektori koji dolaze u ovu vrstu nadzora iznimno profesionalni, upoznaju vas s pravima i dužnostima, nema emocija, nema «dogovora», a ni «pregovora».

Dokumenti sami govore za sebe.
I to je to.

Dakle, kako piše Jutarnji list, nadzor je utvrdio:

• Da HNK ne ostvaruje vlastiti prihod predviđenom dinamikom, MANJAK je na toj stavci više od milijun i pol kuna, odnosno, uprihodili su tek 52,8% od planiranog iznosa.

• Da je ukupni GUBITAK u trenutku revizije veći od 4,3 milijuna kuna. Osim manjka vlastitog prihoda, odgovoran za gubitak je i Grad Zagreb koji kasni s isplatom sredstava.

• Saznali smo da HNK nema 502 zaposlenika, kako je pisalo u natječajnoj dokumentaciji za izbor intendanta u travnju 2012. godine nego ravno 517! Kako je moguće da se ZAPOSLILO JOŠ 15 ZAPOSLENIKA u razdoblju u kojem je zabranjeno zapošljavanje, nije jasno.

• O trošenju proračunskih sredstava «PROTIVNO ZAKONU» govori se u dijelu održavanja informacijskog sustava što je dogovoreno mimo javnog natječaja. U tekstu je premalo informacija za podrobniju analizu. No, nadam se da će se uskoro oglasiti i vlasnici, Ministarstvo kulture i Grad Zagreb pa ćemo više saznati o ovom dijelu nadzora. Bit će zanimljivo vidjeti s kojom je to tvrtkom sklopljena izravna pogodba.

• Ono što je u tekstu iznimno zanimljivo jest dio u kojem se govori o isplaćenim AUTORSKIM HONORARIMA. U devet (9) mjeseci 2012. godine za autorske je honorare isplaćeno MILIJUN EURA (da, eura, auu!), i to na 415 autora od čega je 105 zaposlenika HNK-a.

• U tekstu intendantica Lederer kaže i da je to u skladu sa Statutom. U redu. No, sasvim nestvarno zvuči podatak da je u devet mjeseci SEBI OSOBNO, UZ PLAĆU od 20 TISUĆA kuna bruto, isplatila i DODATAK od 71 TISUĆE kuna - autorskog honorara. Kaže da je od 2005. godine do danas, jednako kao i poslovna ravnateljica Telebuh Stazić, povremeno i sama obavljala autorske poslove. Specificira: autorski tekstovi i urednički rad na kazališnim izdanjima. E, ovdje se moramo zaustaviti. U kazalištu postoji najmanje 10 zaposlenika koji primaju mjesečnu PLAĆU za poslove koje je obavljala intendantica - za autorski honorar. Pritom se radi o 5 (PET) ugovora po čemu ispada da je po ugovoru isplaćeno prosječno 14.298,00 kuna što je VIŠE OD BRUTO MJESEČNE PLAĆE bilo kojeg zaposlenika koji je osposobljen za tu vrstu poslova. TKO JE ODOBRIO takve poslove i tolike iznose? Možete biti sigurni da za uvodnu riječ u godišnjoj programskoj knjižici National theatra u Londonu njihov intendant Nicolas Hytner NE dobiva autorski honorar. Uređivanje kazališnih izdanja? Zašto to radi intendantica, a ne zaposlenici na za to predviđenim radnim mjestima?

• Ništa manje zanimljiv jest slučaj poslovne ravnateljice Stele Telebuh Stazić. Kako prenosi Jutarnji list, njoj je isplaćeno AUTORSKIH HONORARA u iznosu od PREKO 88 tisuća kuna (!) UZ mjesečnu plaću (ne piše od koliko kuna). Saznajemo da je Telebuh Stazić zaradila AUTORSKE honorare za UREDNIČKE poslove knjižice sezone, DVD monografije i suvenirnice. Ovo je stvarno nestvarno. U HNK je očito najisplativiji rad na uređivanjima izdanja. Ponovno se pitam, ŠTO RADE zaposlenici za svoju godišnju plaću kojima je u opisu radnog mjesta upravo to isto uređivanje? Kakav se to autorski honorar isplaćuje za suvenirnicu i DVD? Osim toga, kako netko tko po definiciji NIJE AUTOR može potpisivati autorski ugovor? Telebuh Stazić eventualno je mogla potpisati ugovor O DJELU, ali autorski ugovor potpisuju samo - AUTORI. Po kojoj je definiciji i regulativi Stela Telebuh Stazić AUTORICA? Čega? I TKO joj je dao te ovlasti, tko je odobrio iznos od gotovo 10 tisuća kuna mjesečno UZ osobni dohodak?

I sada dolazimo do glavnog pitanja, a to je - pitanje ODGOVORNOSTI.

Zakon o kazalištima nedvosmisleno kaže da su intendant i poslovni ravnatelj DUŽNI KAZALIŠNOM VIJEĆU podnositi FINANCIJSKI I PROGRAMSKI IZVJEŠTAJ svaka tri mjeseca. Kako je moguće da se od sedam (7) članova Vijeća (na čijem je čelu Dušan Ljuština kao predsjednik) nitko nije zapitao ŠTO RADE zaposlenici kada intendantica i poslovna ravnateljica moraju raditi njihove poslove? Znaju li da je u međuvremenu zaposleno NOVIH 15 zaposlenika? Tko su oni? Jesu li iz kazališta o ovim radnjama obavijestili VLASNIKE, državu i Grad? Ako jesu, kako to da ministrica kulture i gradonačelnik Zagreba nisu reagirali? Hoće li sada reagirati? Kako je sve ovo uopće MOGUĆE?
Kako je moguće da kazalište koje se stalno reklamira kao iznimno uspješno i gotovo stalno "RASPRODANO", ima takav veliki PODBAČAJ u vlastitom prihodu? Kako je moguće da je, kako piše Jutarnji, pet najskupljih naslova u navedenu razdoblju stajalo preko šest milijuna kuna (u ova sredstva nisu uračunati troškovi zaposlenih), a da je svaka izvedba stajala gotovo 190 tisuća kuna? STOTINU DEVEDESET TISUĆA KUNA. Svaka izvedba.
Kako je moguće da menadžment HNK-a sam sebe po svim medijima neprekidno proglašava poslovno USPJEŠNIM, a onda dođe revizija koja ne pita čiji si i s kim povezan nego provjerava dokumente i UTVRDI da to NIJE TAKO?
To se zove bahatost, to se zove bezobrazluk i javno iskazivanje moći temeljeno na zaleđu interesne skupine, a ne na rezultatima.
Može biti da je Jutarnji list obmanuo javnost i izmislio cijelu ovu priču pa je sve ovo što sam napisala laž. Premda, znajući kako taj dnevni list često štiti interesnu skupinu koja vodi i HNK, u to sumnjam. Očito su dobili podatke i dokumente i morali su izaći s informacijom, ali su ovu interesnu skupinu zaštitili na način da nisu ovaj SKANDAL postavili u otvoreno online izdanje.
No, zato imate Slamku spasa, da vam u virtualnom svijetu prenosi sve što ste željeli saznati.

Dakle, čekamo da se očituju vlasnici HNK-a, čekamo da netko javno progovori o ovom slučaju. Čekamo da odgovorni opravdaju preko 103 MILIJUNA utrošenih kuna poreznih obveznika.
Čekamo i zajedničku tiskovnu konferenciju ministrice kulture i gradonačelnika Grada Zagreba na kojoj će nam objasniti što namjeravaju učiniti da se zaustavi ova PRIVATIZACIJA na hrvatski način naše matične nacionalne kuće.
Ili ćemo se i dalje praviti da se ništa od svega nije dogodilo? Da je NORMALNO da MENADŽMENT HNK-a UZ PLAĆU sam sebi mjesečno isplaćuje iznose o kojima većina građana ove zemlje može samo sanjati, i to za puno radno vrijeme od oko 170 radnih sati mjesečno? Ah, da, sigurno ste se pitali koliko je honorara od siječnja do rujna isplaćeno Ozrenu Prohiću za poslove u HNK-u u Zagrebu?

86.460,00 kuna.

Gdje ti ljudi žive? U kojem svemiru? Na kojem oblaku?
Imaju li ikakvu SVIJEST I SAVJEST ili su uistinu uvjereni da je to što rade ISPRAVNO?
A dok svi zajedno čekamo, pogledajte razgovor s intendanticom Anom Lederer te emisiju s gošćama Snježanom Banović i Vitomirom Lončar na Z1 televiziji.

P. S. Ako mislite da se itko oglasio o imenovanju Ljiljanje Štokalo za ravnateljicu ZKL-a o kojem sam pisala u posljednja dva posta - varate se. NITKO se nije oglasio. Naime, to je zemlja u kojoj živimo. To je naša stvarnost.

 

Danas na programu