originalno objavljeno na blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar
Popuhali smo ovoga tjedna 152 svjećice na rođendanskoj torti
hrvatskoga kazališta, i to u više navrata. Slavljeničkih
torti, bilo je za svačiji ukus: od finih čokoladnih,
kremastih (mljac!), preko teških i «putrastih» koje padaju na
želudac, pa sve do - paprenih.
Ah, rođendanski tjedni uvijek su uzbudljivi!
Uvod u proslavu, i to «paprenom tortom», započeo je u Rijeci u
srijedu navečer. Na vrata Zvonimira Peranića,
kritičara kazališnih i općenito kulturnih zbivanja u Rijeci,
pozvonili su iznenadni čestitari: dva policajca s nalogom da se
Peranića uputi na obavijesni razgovor. Vjerujem da biste se i vi
obradovali ovakvom rođendanskom daru. Ma tko ga ne bi
poželio!
Baš takav uvod u svoj rođendan želi svaki građanin ove zemlje koji
vjeruje u pravnu državu, slobodu govora i demokraciju.
U zemlji legalizma u kojoj godišnje muževi ubiju desetak i više
žena jer policija nije imala vremena ili nije reagirala i shvatila
žrtvine pozive kao ozbiljne, imamo «višak» policajaca koji se bave
kritičarima hrvatske kulturne scene.
Ma opasna je ta kultura!
Uistinu se njome treba malo više pozabaviti, a osobito valja
imati na oku one koji se bave subverzivnim pisanjem o njezinim
nepravilnostima.
U četvrtak, baš kada je Peranić uz gomilu dokumenata objašnjavao
inspektorima da
nam se zakonodavstvo mimoilazi s praksom (što se u ovoj zemlji
rijetko može vidjeti), u zagrebačkoj Tvornici kulture održavale su
se posljednje pripreme za prvu dodjelu nagrade
koju je osmislio i organizirao (bez ijedne lipe potpore) jedini
specijalizirani portal za kazalište u Hrvatskoj, Teatar.hr . Za razliku od
Nagrade hrvatskoga glumišta, koja se tradicionalno održava u
HNK-u u Zagrebu, a koje u 28 kategorija dodjeljuje odabrani stručni
žiri, za Nagradu
Teatra.hr publika je glasala internetom, i to u (samo) 10
kategorija.
Ne treba uspoređivati ove dvije nagrade jer su im različite i
misije i vizije, i ciljevi, a bome i strategije.
Ova starija, hrvatskog glumišta, važna nam je i potrebna. Ali da
bi ju pod hitno trebalo temeljito preispitati i mijenjati
Pravilnik kojim mnogi nisu zadovoljni - to je sigurno.
Ovu tek rođenu nagradu, Teatra.hr,
valja poduprijeti jer je pokazala da ju publika želi i treba.
I da unosi svježinu i novosti u hrvatsko kazalište.
Zajedničko objema nagradama ove godine bile su
pobjede nominiranih u dvjema kategorijama: najbolja predstava u
cjelini, «Unterstadt» osječkog HNK-a i najbolji dramski tekst «Moj
sin samo malo sporije hoda» Ivora Martinića, praizveden u
ZKM-u.
Sjećate se onih sastanaka naših HNK-ova o kojima sam pisala u
Slamci u nekoliko navrata, a na kojima su se intendanti zaklinjali
na umrežavanje i suradnju? Eto nam prilike da vidimo kako ta
suradnja funkcionira u praksi.
Dakle, pokažite nam «Unterstadt» u Zagrebu, Rijeci i Splitu -
hitno!
Na nagradi Teatra.hr jedna od najzanimljivijh kategorija bila je
SKANDAL GODINE. Ovu je nagradu s uvjerljivih 50% od 23 tisuće
glasova odnio skandal pod imenom: GDJE JE NESTALO 11 MILIJUNA KUNA
ZAGREBAČKE NEOVISNE SCENE?
Gotovo osam mjeseci od trenutka kada se otkrilo da je u proračunu
Grada Zagreba na neobjašnjiv način i u neobjašnjive svrhe
NESTALO 11 MILIJUNA KUNA namijenjenih kulturi za 2012. godinu,
odgovor nije stigao. Zapravo, nitko se nije ni potrudio odgovoriti
na ovo pitanje. Upravo je Teatar.hr inzistirao na odgovoru, ali -
on nikada nije stigao. Ni od gradonačelnika Bandića ni od ikoga iz
Ureda za obrazovanje, kulturu i sport.
Pitam se samo, GDJE SU ONA DVA POLICAJCA IZ RIJEKE da ih preselimo
u Zagreb pa da se, zajedno sa svim inspekcijama koje su došle u
moje kazalište od 2. svibnja do danas, napokon UTVRDE ČINJENICE o
ovom skandalu? Ako 11.500 ljudi (od njih 23 tisuće) smatra da je
ovaj neshvatljivi nestanak novca za neovisnu scenu SKANDAL GODINE,
zar u zemlji koja za nešto više od pola godine postaje članicom
Europske unije, ne bi netko morao dati odgovor? Ne bi li neke
odgovorne, na izborima izabrane osobe, trebali uime nas građana
TRAŽITI odgovor na ovo pitanje? Zar ne bi netko PO SLUŽBENOJ
DUŽNOSTI trebao reagirati? Ili bi, baš kao i zastupnik Josip Hren u
slučaju iz prošle Slamke spasa, i taj hrabri znatiželjnik koji bi
se USUDIO PITATI tako nepoželjno pitanje dobio OPOMENU od Skupštine
grada?
Ne, nije ni Peranića ni mene ni nama sličnima strah od policija i
inspekcija i svega što nam se događa i što će nam se još zasigurno
dogoditi. Ono čega se uistinu bojim jest da nitko ne smatra uopće
potrebnim ODGOVORITI na to opasno pitanje: GDJE JE NESTALO 11
MILIJUNA KUNA NEOVISNE SCENE U GRADU ZAGREBU?
A onda s pozornice HNK-a u subotu navečer stiže nam prava bomba od
puter-torte (one koja pada na želudac). Jedan od naših
najuspješnijih plesača suvremenog plesa,
Ognjen Vučinić, kaže u trenutku primanja nagrade za najbolje
postignuće u prošloj sezoni, da NEOVISNA SCENA VIŠE NEMA ZRAKA. Da
je potopljena, gurnuta ispod površine vode i da HITNO MORA
UDAHNUTI. Ili će se utopiti.
Izrekao je ogorčeni Ognjen ove rečenice prema Središnoj
Loži.
A nagradno pitanje za 11 milijuna kuna glasi: TKO JE SJEDIO U
SREDIŠNJOJ LOŽI?
Duško LJUŠTINA, šef Nagrade glumišta.
I podvodni šef cijeloga našeg glumišta.
Duško Ljuština koji je ove godine dobio Nagradu Grada Zagreba (i)
zbog PODRŠKE NEOVISNOJ SCENI. Kojoj su pak pluća, zbog njegova
šefovanja, već ispunjena vodom. Sjedi Ljuština u središnjoj loži
pored svoga bivšeg zaposlenika u Uredu, a sada (valjda nadređenog)
pomoćnika ministrice kulture Stojsavljevića koji lovorov vijenac i
Nagradu za životno djelo Zlatku Vitezu svečano predaje u
trenirčici s raskopčanim ciferšlusekom.
Na pozornici HNK-a u Zagrebu. Uime MINISTRICE kulture. Dakle, uime
VLADE Republike Hrvatske.
U jaknici-trenirčici.
Nekonvencionalno?
Ležerno? Šarmantno, nekima, možda?
Slobodna smo zemlja. Svatko ima pravo na svoje mišljenje.
Pa i ja.
A moj je stav da je sve to skupa - NEDOPUSTIVO.
Kad smo s Muzičkom omladinom u osnovnoj školi jednom mjesečno
odlazili u HNK, učiteljica nas je uvijek podsjetila da se za hram
hrvatske kulture, valja lijepo odjenuti i dati poštovanje hrvatskom
kazalištu. Nije nas ni morala podsjećati jer nas roditelji ne bi ni
pustili u HNK u trenirčici.
Nemaju li dužnosnici neki kodeks. Dress cod?
Ako nemaju, ne bi li ga trebalo uvesti?
Rekao bi Krleža u prvom činu «Agonije» - formfehler je
učinjen.
Došlo je do povrede forme. I dobrih običaja.
Ako nam pak nikakva forma više nije važna, zašto onda na primjer
ne održavamo dodjelu Nagrade glumišta na susjednom srednjoškolskom
igralištu, na suncu, s uspuhanim gimnazijalcima i zviždaljkom?
Ne budimo formalisti!
Ako se ova trenirčica može svrstati u
formfehlere, gdje se može staviti činjenica da će jedina
naša zaposlena nacionalna prvakinja u drami, Branka Cvitković, svoj
jubilej slaviti na pozornici HNK-a u Osijeku, a ne u Zagrebu, gdje
je zaposlena od prvoga dana svoje glumačke karijere?
Najavu ovog jubileja/gostovanja objavio je Božidar Šnajder,
intendant HNK-a u Osijeku na dodjeli nagrada Teatra.hr u Tvornici
kulture.
Hoće li netko pitati za junačko zdravlje menadžment HNK-a u
Zagrebu o ovome skandalu? Intendanticu?
Ili to za njih uopće nije skandal?
Meni, eto, jest.
Skandal.
I za kraj, čestitke svima nagrađenima i nominiranima na objema
nagradama i čestitke svima koji su se trudili i dali svoj doprinos
da hrvatsko kazalište dostojno proslavi svoj 152. rođendan.
U nadi da će se proslava 153. rođendana događati u sasvim novom
ozračju budućeg Zakona o kazalištima koji se, kako obavještava
Ministarstvo kulture, ima donijeti do ljeta.
Hoćemo li slaviti sa štitom ili na štitu?
Uz čokoladnu, maslenu ili paprenu tortu?
Živi bili pa vidjeli!
P. S. Zahvaljujem svima koji su kliknuli na moje ime i zbog čijih sam glasova proglašena OSOBOM GODINE nagrade Teatra.hr .