originalno objavljeno na blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar
Kao i svake godine otprilike u ovo doba, pojave se u medijima statistički podaci koji se tiču kulture. Piše u njima koliko čitamo, koliko često odlazimo u kazališta i muzeje. Što se kazališta tiče, saznajemo broj registriranih profesionalnih kazališta u Hrvatskoj, koliko je onih koja rade predstave za djecu, koliko amaterskih, koje je kazalište imalo koliko gledatelja, premijera i uopće, kakva je bila uspješnost organizacija u kulturi.
Probudim se nekidan i dočeka me u inboxu članak iz
Poslovnog dnevnika koji mi je ponovno potvrdio da nam - nema
spasa.
I dalje na jednak i neučinkovit način prikupljamo podatke (Državni
statistički zavod, DZS), a i nadalje se ti (pogrešno) prikupljeni
podaci analiziraju na potpuno pogrešan način. Ova kombinacija
prikupljanja i analize može imati samo jedan rezultat, a to je
FALSIFIKAT.
Krivotvorina.
Čitam na svom računalu dopise koje sam prije mnogo godina pisala
Ministarstvu kulture s molbom da napokon sjednu za stol s
predstavnicima Državnog zavoda za statistiku i pokušaju riješiti
ovo pitanje.
Rezultat?
Nula. Ništa. Sve je isto.
Navodno su se predstavnic DZS-a Ministartsva kulture čak i sastali
i poslušali argumente Ministarstva kulture, ali DZS i dalje «dere
svoju kozu».
Kome trebaju ti krivotvoreni podaci?
Čemu služe?
Nije li napokon došlo vrijeme da se prikupljanju i analizi
podataka, kao temelju svake promjene, počne pristupati na drugačije
načine od ovih tradicionalnih koji zapravo ne znače ništa?
Zapravo, ne znaš to je gore, predočeni podaci s kojima je DZS
izašao u javnost ili njihova analiza.
U «
Poslovnom dnevniku» piše da je najveću popunjenost dvorane
imala Glumačka družina Histrion, 135%. Ne treba dalje ni čitati -
jasno je da je DZS opasno pobrkao kruške i jabuke te da sama
činjenica da Histrioni u svojoj dvorani imaju 208 mjesta ne znači
da su na svaku predstavu «utrpali» još 35% pomoćnih sjedala. DZS ne
uvažava činjenicu da gotovo SVA kazališta GOSTUJU po različitim
dvoranama koje imaju različite kapacitete i da ova kategorija
«prosječne popunjenosti» nema nikakve veze sa stvarnosti. Osim
toga, konkretno u ovom slučaju, DZS ne uzima u obzir da Histrioni
igraju i na Opatovini gdje je gledalište mnogo veće nego u njihovoj
matičnoj dvorani.
Na popisu je i iznimno uspješan Teatar Gavran koji NEMA svoju
dvoranu i nije moguće ni na koji način utvrditi da imaju
popunjenost 93%. Koja je metodologija mogla dovesti do tog
postotka?
Za Malu scenu piše da ima popunjenost 64% (i 150
sjedala u dvorani) premda ima najviše izvedaba. Ali ne piše da je
propisana maksimalna popunjenost predstava za male bebe, koje Mala
scena igra u velikom broju jer jedina proizvodi takav program u
Hrvatskoj, samo 40 gledatelja. Pa se čovjek pita čitajući «Poslovni
dnevnik», pa zašto ta Mala scena igra toliko predstava kad nema
dovoljno gledatelja za njih?
A stvarnost je potpuno drugačija.
Slična je situacija i s Teatrom &TD jer se ondje predstave
održavaju u više prostora, a neki se naslovi igraju za najviše 50
gledatelja, pa i manje.
PlayDrama iz Splita, NAŽALOST, nema svoju dvoranu nego se snalazi
kako zna i umije, ali im je «sjekirom» odredilo popunjenost. Koja
je jako mala.
U istoj je situaciji i Kazalište Planet Art koje, također NAŽALOST,
nema dvoranu, ali mu je «sjekirom» odrezana veća popunjenost.
Na popisu je i Kerempuhova Scena Vidra, na primjer, na kojoj je
izvedeno samo 19 izvedaba, ili Off Theater Bagatella koji je
izgleda vrlo uspješan, ima popunjenost PREKO 100%, a zapravo je
imao sveukupno 3 (!) izvedbe.
Sama činjenica da se u javnost iznosi tablica kojoj je glavni
kriterij za uspješnost nekog kazališta POPUNJENOST DVORANE, je
nonsens. Naime, mnogo je veći broj kazališta koja NEMAJU svoju
dvoranu od onih koja imaju. Osim toga, većina registriranih
kazališta mnogo je više NA GOSTOVANJIMA nego u matičnoj dvorani, a
popunjenost u svakoj pojedinoj dvorani na gostovanju, nije
kategorija koja se mjeri.
Na još veći kaos nailazimo u broju kazališta.
Otišla sam na stranice Cultureneta gdje je prenesena i metodologija kojom su podaci obrađivani i tu sam tek «zapanjena stala».
Naime, definicija koju DZS koristi za KAZALIŠTE nije u skladu s definicijom kazališta kako stoji u Zakonu o kazalištima! Odnosno, za DZS je KAZALIŠTE nešto sasvim drugo nego što je to za Zakon. Pa prema tablicama koje je DZS podastro javnosti Gradsko kazalište Velika Gorica nije kazalište, a kazalište u Šibeniku je nacionalno, premda pridjeve hrvatsko i narodno ima u nazivu.
Ali ne znaju oni koji analiziraju da to što piše u nazivu ne znači da je to i u stvarnosti.
Važno je da «analiziraju» i proizvode senzacije.
Što se pak subjekata koji obavljaju PROFESIONALNU kazališnu
djelatnost tiče, i tu DZS ide šumom, a Ministarstvo, odnosno,
država - drumom. Prema DZS, a kako prenosi Culturenet
koji je smješten u Ministarstvu kulture, u Hrvatskoj djeluje 60
profesionalnih kazališta uz 17 profesionalnih kazališta za djecu
(od čega 6 lutkarskih). A prema Očevidniku
kazališta koji se vodi pri tom istom Ministarstvu kulture
registrirano ih je 128.
A što se zaposlenika tiče, tu mi je upala u oko brojka od 518 u
HNK-u u Zagrebu. U dokumentaciji za izbor novog intendanta ta je
brojka bila 502, u izvještaju Ministarstva financija 517, a za isto
razdoblje DZS kaže - 518! Jedan ili deset ili 15 zaposlenika više
ili manje, pa je li to problem? Ne treba se oko tih sitnica
zamarati.
Radi znanstvenih istraživanja kojima se bavim, trajno vodim
evidenciju o broju kazališta i kazališnih družina upisanih u Očevidnik
kazališta (jedino mjesto u kojem su registrirani svi subjekti
koji obavljaju profesionalnu kazališnu djelatnost) te sam tako
zabilježila da je krajem sezone na koju se odnosi izvještaj DZS-a
bilo službeno upisano slovom i brojkom 117 kazališta i kazališnih
družina. Ne - 60.
Od tog broja javnih kazališta bilo je 30, umjetničkih organizacija
76, privatnih ustanova 2 i trgovačkih društava 9.
No, ne zanima DZS Očevidnik
kazališta.
Pih, što je uopće Očevidnik? Jede li se to sirovo, kuhano ili
pečeno?
Nestvarno. Uistinu, nestvarno.
Kad pomislim da neki ljudi rade puno radno vrijeme da bi javnosti
podastrli podatke koji su potpuni falsifikat a da pritom nisu krivi
za to što se bave besmislenim poslom, bude mi zlo.
I još samo nešto o podjeli na kazališta koja proizvode programe za
odrasle i ona za djecu i mlade. Za potrebe svog doktorata radila
sam istraživanje koje je završilo 30. ožujka 2010. godine, a podaci
su bili sljedeći.
U RH bilo je ukupno registrirano kazalištâ, kazališnih kuća i
kazališnih družina - 81. Samo za odrasle radilo je 29 subjekata. Za
djecu i mlade njih 6, samo za djecu 11, za mlade i odrasle 1, za
sve ciljne skupine predstave je produciralo 14 subjekata, za djecu
i odrasle njih 3, a nepoznato je bilo 17.
Što želim reći?
Da su «kućice» u formularu koji nam DZS šalje svake jeseni
ZASTARJELE, da ne služe svrsi, da krivotvore stvarno stanje i da je
žurno potrebna promjena. Nije čak točan ni podatak o broju naslova,
izvedaba i gledatelja jer NISU kontaktirani SVI sudionici na
profesionalnoj kazališnoj sceni nego samo neki.
Po kojem su kriteriju odabrani?
E, to samo anđeli znaju.
Vjerojatno se pitate zbog čega me toliko uzrujala ova «analiza»
podataka pa sam joj posvetila toliko prostora?
Zbog toga što je samo kvalitetno napravljenom analizom postojećeg
stanja moguće krenuti u kvalitativne promjene sustava. Znanost o
evaluaciji kaže nam da se takve analize trebaju provoditi uporabom
mnogih različitih alata, pokazatelja i kriterija.
Kada ćemo se napokon prestati odupirati činjenici da nam se valja
suočiti sa stvarnosti i da bez promjene načina razmišljanja i dalje
tonemo u glib.
U glib, u glib…
I to sa sjekirom umjesto s kirurškim laserom.
P. S. Da ne mislite kako sam zaboravila na temu Gavelle o kojoj
sam pisala u nekoliko posljednjih postova, evo novosti. Ukratko.
Darko Stazić napravio je
konferenciju za novinare na kojoj je iznio svoju stranu medalje
o slučaju otpuštenog šefa računovodstva Vinka Mikulića. Koliko se
vidi iz medija, Vinko Mikulić je na radnom mjestu uglavnom pio
rakiju iz boce na kojoj je bila slika Ante Pavelića i čitao
Hitlerov «Mein Kapmf» (koji se može naći u izlozima knjižara po
cijelom gradu). Stazić je za ovo očito saznao na sam Uskrs ove
godine pa je, sukladno toj spoznaji, odmah prvog radnog dana nakon
Uskrsa, Mikuliću dao trenutni otkaz. Koji je Mikuliću stigao poštom
(slučajno) upravo na dan 10. travnja. Eh, očito se ni Pavelić ne bi
sjetio napraviti takav tajming, da Mikuliću zbog njega otkaz bude
uručen baš desetog travnja! Pa neka Mikulić slavi sa svojim
Hitlerom i s Pavelićevom rakijom u ruci!
O glupostima da se Pandurov honorar od preko 300 tisuća kuna
«isplatio» od prodanih ulaznica neću ni govoriti. Ono što bih
svakako željela vidjeti (a mislim i mnogi redatelji u Hrvatskoj)
jest prema kojem se to CJENIKU vodi Stazić pri potpisivanju
ugovora.
Zašto je pak
Stazić «opalio» u svom obračunu s Mikulićem i po Dolenčiću, to
tek trebamo saznati. Ova se priča, sasvim sigurno, nastavlja.
Ah, da, iz kakve boce rakiju pije Darko Stazić, na konferenciji za novinare - nismo saznali.
P. P. S. S. Jučer me osobito razveselila vijest da će
Boris Geršak, zaposlenik kazališta Kerempuh (divnog li
slučaja!), dobiti licencu za izbor Miss Hrvatske za Miss svijeta!
Ime Borisa Geršaka zadnji sam put primijetila na popisu zaposlenika
kazališta Kerempuh na kojem je potpisao (onu jednoglasnu) potporu
Dušanu Ljuštini za novi ravnateljski mandat. Geršaka sam susretala
i kao jednog od osnivača Teatra Ulysses (nekad je bio inspicijent
pa ima status umjetnika i u vrijeme osnivanja, zakonski je mogao
biti osnivačem, premda je sad tehnički šef). Susrećemo njegovo ime
i kod svake Nagrade hrvatskog glumišta na kojoj radi, a i na
Brijunima. Mislim, poznato je da zaposleni tehnički šefovi
kazališta i bivši inspicijenti imaju velike menadžerske sposobnosti
pa mogu preuzeti svjetske licence izbora za Miss. Čudi me da
Geršak, kao tako velik i svestran menadžer ( i umjetnik), nije
postao ravnateljem nekog kazališta. Možda Kerempuha?
Ili možda ipak Geršak ponovno ODRAĐUJE POSLOVE za svoga Velikog
gazdu? No, ono što me zanima i što bi se svakako moralo moći dobiti
na uvid jest PISMENA DOPUSNICA Dušana Ljuštine, ravnatelja
Kerempuha, zaposleniku Geršaku, da vodi projekt Miss svijeta za
Hrvatsku. I dopusnicu da radi na Nagradi hrvatskog glumišta. I
dopusnicu da radi na Brijunima. Naime, pisane su dopusnice, prema
Zakonu o kazalištima, OBVEZNE!
Eh,
Anice Kovač, Prva pratiljo Miss svijeta, kako si Ti mislila
dobiti licencu za izbor za Miss svijeta kada postoje tako sjajni
menadžeri, s tako vrijednim CV-jem, kao što je to Boris
Geršak?
Ili se ipak, svugdje gdje se vrte velike pare, neizbježno u off-u
pojavljuje ime Velikoga gazde?
P. P. P. S. S. S. Kako mi je danas krenulo s tim post scriptumima, evo još jednog. Svakako pročitajte najnoviji post Slobodana Šnajdera na Teatru.hr !