originalno objavljeno na blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar
Već nekoliko mjeseci kuha u meni ova tema, ali nikako da dođe na
red. No, prošlog se tjedna ruksak (moje) strpljivosti
prepunio i - nema druge nego staviti «analizu na sunce».
Prije nego što nastavite s čitanjem ove Slamke spasa svakako želim
reći da:
1. smatram da svako dijete i svaki odrasli građanin ove zemlje
mora imati pravo na pristup kulturi i kulturnoj proizvodnji
2. da je participacija pripadnika zajednice vlastitoj kulturi
KLJUČNO VAŽNA karika u svakoj kulturnoj politici
3. da načelno podržavam svaku aktivnost koja će pridonijeti boljoj
participaciji u kulturi (osobito djece i mladih), što će
posljedično doprinijeti razvoju zajednice.
Ove tri točke, što se mene tiče, PODRAZUMIJEVAJU se, bez obzira na tekst koji slijedi.
Dakle, prije točno godinu dana pomoćnik ministrice kulture Vladimir Stojsavljević došao je na skupštinu Hrvatskog centra ASSITEJ koja se održavala u Čakovcu i predstavio je program u nastajanju pod imenom Ruksak (pun) kulture. Dakako da je naša udruga s odobravanjem pozdravila ideju Ruksaka i ponudila stručnu pomoć pri izradi istog.
Vrijeme je prolazilo, a Ministarstvo kulture nije davalo
znakove života.
Onda je 28. ožujka 2013. objavilo dokument pod nazivom
Odluka o sadržaju programa Ruksak (pun)
kulture te visini
naknade za rad na
njegovom ostvarenju, a tjedan dana nakon toga u
medijima je izašla vijest o prvim aktivnostima.
Već sam se tada raspitivala je li netko od zainteresirane javnosti
bio uključen u izradu programa, ali nikog nisam uspjela
pronaći.
I ovu je priču, kao i onu o novom Zakonu o kazalištima,
Ministarstvo kulture skuhalo samo. Kao da nismo u
demokratskom društvu u 21. stoljeću.
I u EU.
Fućkaš struku!
Tijekom svibnja i lipnja u medijima smo pratili pilot-projekt
koji je putovao po Hrvatskoj.
Javnog poziva za prijavu za pilot-projekt nije bilo i nije se moglo
saznati na koji su način izabirane predstave i radionice koje su u
njega ušle.
Zanimljivo.
Birao ih je Nepoznat Netko.
Po kojim kriterijima i na koji način - ne zna se.
Mislim, zašto bi rad u javnoj upravi bio javan i transparentan kad
može biti tajan i netransparentan?
A može jer - nitko ništa ne pita.
Svi su se pomirili s tim da je bolje šutjeti nego dobiti po glavi
zbog nepodobnih pitanja.
Evo definicije iz Odluke: «Ruksak (pun) kulture je program vezan za
umjetnost i kulturu, a u hrvatskim vrtićima i školama provodit će
ga stručnjaci (književnici, likovni, kazališni, glazbeni, plesni i
drugi umjetnici)».
Obratite pozornost na riječi STRUČNJACI i UMJETNICI.
Dakle, analiziram predstave i radionice koji su bili dijelom
pilot-projekta:
Radionica čitanja - 1
Predstava za djecu - 4
Pričanje priča - 3
Radionice bubnjanja - 2
Radionica grafike - 1
Filmska umjetnost, kulturna baština, klasična glazba, ples i
književnost - 0 komada u pilot-projektu.
Nula.
Premda piše da će program pokrivati i ova područja.
Evaluacija nakon provedenog pilot-projekta?
Nula. Nema je.
Ili je možda napravljena, ali javnosti nije dostupna.
Budžet koji je napravljen unaprijed i koji je na kraju
potrošen?
Nepoznat.
Pitam se, čemu je služio pilot-projekt?
Da na fotografijama vidimo razdragana dječja lica?
Fotograf je mogao doći na bilo koju izvedbu predstava kazališta za
djecu diljem Hrvatske i mogao je snimiti ta ista razdragana lica.
Ili je mogao iz neke arhive uzeti fotografije. Isto bi bilo. I
jeftinije.
Mnoga kazališta za djecu održavaju predstave u bijelim
područjima u kojima kultura nije često dostupna. Štoviše,
Ministarstvo kulture sufinancira te projekte putem javnih
natječaja, i to već 18 godina.
Ne od jučer.
Čemu je služio pilot-projekt ako u njemu nije bio sadržaj cijelog
područja Ruksaka koji će pokrivati ovaj program?
Čemu je služio ako se nakon njegova održavanja nije napravila
evaluacija?
Što se iz pilota naučilo, saznalo i što bi se u «pravom» projektu
koji će se ostvariti 2014. godine moglo poboljšati, a temeljem
iskustva ovog pilota?
Ne zna se.
Koga je briga za to.
Mogao je ovaj program ići i kao bespilotna
letjelica s obzirom da nema evaluacije.
Ali, očito je bilo važno pozvati neke «svoje» i dati im posao. Kako
drugačije objasniti ovakav šlamperaj?
U Odluci nam je predstavljen i CJENIK «usluga».
Ponovno Nepoznat Netko odredio je cijenu rada stručnjaka i
umjetnika.
Na temelju čega - ne zna se. Putem razgovora sa strukovnim udrugama
zasigurno nije.
Pa je tako cijena kazališne predstave 3.500,00 kuna, ali ovisi o
broju izvođača.
Manje ili više.
Koliko je to više?
Koliko je manje?
Koliko izvođača stoji tri i pol tisuće kuna?
Pravi «bombon» mi je da predstava mora imati rekvizite koji trebaju
biti jednostavni i prenosivi.
Tu smo već ušli u samo umjetničko stvaranje! Određuje nam se
REKVIZITA!
O kostimima ni riječi, ali rekvizita, eh, nju nam valja
propisati!
Ne daj Bože da je neka «ne jednostavna»! Ili «neprenosiva»!
Hm, kakva je to «neprenosiva» rekvizita za razliku od
«prenosive»?
Odustajem.
Piše da je nakon predstave obvezno izvođenje radionice.
Tu sam stala.
Naime, ako je netko stručnjak i odličan glumac, to ne znači nužno
da zna raditi radionice s djecom i mladima. I obrnuto.
Baš me zanima koji bi mi glumac pristao raditi i radionice u cijeni
igranja predstave.
Osim toga, glumiti je jedno, a prenositi znanje, vještine i navike
na djecu, nešto je sasvim drugo.
Biti glumcem ne znači nužno i to da si osposobljen za područje
edukacije. I da pri tom znaš i aktivirati djecu. I obrnuto.
Piše također da će, ako bude u mogućnosti, Ministarstvo kulture
osigurati prijevoz izvođača i rekvizite.
Hm, ako nije u mogućnosti, onda, kako piše, Miistarstvo pokriva
troškove JAVNOG PRIJEVOZA.
Sad više ne vjerujem što čitam.
Ako vozači i kombiji Miistarstva kulture imaju drugog posla, a mi
ćemo, lijepo, javnim prijevozom. Ili će nam, valjda, za troškove
naših kombija dati cijenu autobusne karte po glavi.
Glavarinu.
Odlično.
O podrobnoj razradi cjenika - ne mogu govoriti jer je nema.
Svakako želim napomenuti da se u Odluci spominju i
STUDENTI UMJETNIČKIH AKADEMIJA koji će također moći prenijeti djeci
svoje stručno i profesionalno znanje.
A koji će, s obzirom na porez preko studentskih servisa, biti
jeftiniji od profesionalnih umjetnika. Pa valjda samim time i -
poželjniji.
Već sam odlučila ne sudjelovati u ovom
zbrda-zdola sklepanom programu pa ću u nastavku,
neopterećena mogućnošću da će me opet «viša sila» kazniti i odbiti
me, pisati o Javnom pozivu raspisanom 1. listopada 2013. i okruglom
stolu koji se dogodio prošloga tjedna.
Ponovno u Čakovcu.
Na okrugli stol došlo nas je iznimno mnogo iz kazališnog
područja: predstavnici ASSITEJ-a, ali i UNIMA-e (udruga kazališta
lutaka). Dobili smo materijale o Ruksaku (punom)
kulture i pogledali prezentaciju iz čega smo saznali da je
u pilot-programu sudjelovalo 450 učenika osnovnih i srednjih škola
iz 8 županija.
Da Javni poziv objavljen 1. listopada 2013. značajno odstupa od
Odluke od 28. ožujka, zaključila sam već analizirajući
dokumente kad sam se pripremala za Okrugli stol.
Uglavnom, što da vam pričam. Rekla sam što mislim:
1. da je pilot-projekt proveden netransparentno i po babi i po
stričevima
2. da ni u pilotu ni u javnom pozivu nema NIKAKVIH KRITERIJA (osim
onog o rekviziti, trajanju i obveznim radionicama)
3. da ne postoji budžet za projekt za 2014. godinu i uopće se ne
zna o kojim se financijskim okvirima radi
4. da nema specifikacije ni troškovnika koliko se potrošilo na
pilot-projekt
5. da nema evaluacije osim fotografija nasmiješene djece i riječi
«super» koju kao zamjenu za evaluaciju zabranjujem upotrebljavati
već studentima prve godine
6. da će se odabirati programi visoke kvalitete i profesionalnih
standarda koje će, kako nam je rečeno, procjenjivati ZAPOSLENICI
MINISTARSTVA KULTURE I MINISTARSTVA OBRAZOVANJA. Pitam se, s kojim
kompetencijama?
7. da će tu visoku kvalitetu i profesionalne standarde moći
ostvarivati i studenti umjetničkih akademija za koje uistinu ne
znam na koji su način osposobljeni za ove aktivnosti. Pitala sam
zaposlenicu Ministarstva kulture o tome, a ona mi je odgovorila da
su studenti - mladi. Eh, to je doista visoka kompetencija.
8. da je umjesto kriterija postavljen link na Nacionalni kurikulum
koji ima 291 stranicu i koji bi trebalo temeljito proučiti da bi se
napisala kvalitetna aplikacija. A kriteriji u Javnom pozivu ne
postoje.
9. da mi ne pada na pamet za 3.500,00 kuna čitati 291 stranicu
Kurikuluma
10. da mi ne pada na pamet glumce nakon predstave moliti da drže
radionicu u kojoj će djeca aktivno sudjelovati - a bez dodatne
naknade. I da ih pritom, ako su vozači i kombiji Ministarstva
kulture zauzeti, šaljem autobusom na izvedbe
11. da s glumcima potpisujem ugovore da glume, a ne da drže
radionice jer za to nisu osposobljeni i često nemaju
kompetencije.
Nadalje, saznali smo na Okruglom stolu da će povjerenstvo koje
će odlučivati o radionicama i predstavama koje će ući u Ruksak biti
naknadno formirano.
A i kriteriji.
Ovisno o prijavama.
Mašala.
Ipak, vrh mi je rečenica koju smo dobili u dokumentaciji, a bila je
i dijelom prezentacije, u kojoj piše da je ovo zajednički projekt
Ministarstva kulture i Ministarstva obrazovanja i sporta te da je
Partnerstvo između dva politička sektora novina sama po sebi.
Isuse.
Dva POLITIČKA SEKTORA.
Dva Ministarstva su DVA POLITIČKA SEKTORA?
Ili su dva područja aktivnosti (kultura i obrazovanje) DVA
POLITIČKA SEKTORA?
Ili?
A i nepismeno je, treba dvaju. Čega li već.
Svijet počinje od danas i od nas.
Novina je suradnja.
Poznavanje osnovnih pojmova: POLITIČKI, SEKTOR, PROGRAM, PROJEKT….
e, to su pojedinim djelatnicima našeg Ministarstva kulture termini
preteški za razumijevanje.
A i za one koji su Ovo Nešto što se zove Javni poziv -
odobrili.
Nema nam spasa.
Ovakav diletantizam već odavno nisam vidjela.
I to je ono po čemu naša ministrica Zlatar Violić želi biti
zapamćena, kako je rekla u emisiji «Nedjeljom u 2» kod Aleksandra
Stankovića?
Još sam u šoku.
Ruksak koji nije u Strategiji ni jednog od dvaju
sudjelujućih POLITIČIH SEKTORA, napunio mi je čašu nevjerice koliko
je nekompetentno vodstvo ove naše zemlje u području kojim se
bavim.
O tome da se na telefon za dodatne informacije koji je naznačen u
natječaju cijeli tjedan nitko ne javlja i da se, kada se pošalje
e-mail, dobije odgovor da do 21. listopada nema
nikoga (a vrijeme je trajanja Javnog poziva), bolje je ne
govoriti.
Na takve smo šlamperaje već navikli.
Ukratko, neznanje nas je preplavilo. A neznanje u kombinaciji s
vlašću, pogubna je simbioza čije ćemo posljedice osjećati još
godinama.
Što će iza ove devastacije ostati, samo Bog zna.
P. S. Danas sam u Inbox dobila cirkularno pismo o tome
da je koreografkinja i plesačica Larisa Navojec izbačena iz
projekta «Spamelot» koji se premijerno trebao izvesti 22. studenoga
ove godine u kazalištu «Komedija». Budući da ravnatelj «Komedije»
Pavlović nema običaj suradnicima davati ugovore prije početka rada
(a protivno svim pravilima struke), bojim se da će Larisa teško
dobiti svoju zadovoljštinu.
Pitam se samo, dokle će umjetnici/autori trpjeti samovolju moćnika
koji se smatraju gospodarima naših života i smrti?
I dokle će kolege šutjeti?
Hoće li već jednom neka iskra uspjeti zapaliti požar?
Hoće li već jednom doći kraj ovom našem kaosu?
P. P. S. S. Ako već slučajno niste, svakako pogledajte emisiju koja se prikazivala 15. listopada na 3. programu HRT-a urednice Jelene Jindra «Treća runda». Ako nemate vremena i živaca za cijelu emisiju, svakako pogledajte barem uvodni prilog!