originalno objavljeno na blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar
Kad podvučem crtu ispod svog pisanja (a promocija nove knjige «
Slamke spasa» - srijeda 16. 10. u 18 sati u Maloj sceni -
svakako je prigoda za rezimiranje jednog razdoblja) može se reći da
mi je već godinama glavna tema pisanja (ne)transparentnost našeg
kulturnopolitičkog sustava. Svi se, kao, zalažu za demokraciju, za
transparentnost, za javnost, a čim se malo zagrebe ispod površine,
postane razvidnim da je to zalaganje samo deklarativno. Da prave
volje jednostavno nema.
Upravo obrnuto.
Tako je sve prozirno.
Transparentnost nitko ne želi.
Pak onda postoji i neka vrsta prešutnog dogovora da se glede
istinitosti «ne talasa».
Sve je tajna, tajnovito, kao da se radi o ljubavničkim aferama, a
ne o nečemu što bi trebalo biti dostupno svakome. Zainteresiranima
ili onima koji to nisu.
(Istina, u našoj maloj zajednici lakše se saznaju upravo ti tajni
ljubavnički odnosi od poslovanja javnih ustanova!)
Mnogo sam puta u Slamci objavila da sam pisala molbu za dostavom
podataka na neku instancu, postavila pitanje s glavom i
repom i da čekam odgovor.
Česta riječ u Slamkama jest: ČEKAM.
Stalno nešto čekam, a kada (i ako) odgovor dođe, onda više ne čekam
nego se - smijem.
NIKAD ne dobijem IZRAVAN ODGOVOR na ono što pitam. Gotovo uvijek
su to neka vrludanja koja čitaš i misliš si, pa zar oni
zaista misle da itko može biti zadovoljan tim petljanjem?
Misle da su se izvukli?
Ima iznimka. Hrvatski sabor. S Markova trga svaki odgovor stigne u
zakonskom roku, a i na stranicama se može pronaći sve što me
zanima.
Malo je popustila napetost oko HNK-a u Zagrebu, a izglasan je i
novi ZOK.
Svi su sretni i zadovoljni, trenutačno nigdje ne
gori.
HNK u Zagrebu ima
v. d. intendanticu Sanju Ivić. Napokon je u četvrtak 10.
listopada na sjednici Vlade razriješena Ana Lederer, i to s datumom
2. rujna.
Aaaaaa!
Odmah mi na pamet pada kombinacija: čekaj, Lederer nije bila
raziješena sve do ovoga tjedna.
Dakle, imala je pravo potpisa.
Dakle, ona je potpisala plaće za rujan.
Dakle, krize zapravo nije ni bilo.
U četvrtak je razriješena - s datumom 2. rujna.
Dakle, potpis na plaće za rujan naknadno je postao ništavan jer je
Lederer razriješena 10. listopada s nadnevkom 2. rujna.
Dakle, tko je imao pravo potpisa za plaće za rujan?
Ili su one unaprijed potpisane?
Ili postoji nešto treće?
Ili postoji nešto peto?
Ne znamo.
Zbog ovog, ali i još mnogih drugih neodgovorenih pitanja, pokušala
sam u nekoliko navrata prisustvovati sjednicama Kazališnog vijeća
HNK-a. Da saznam iz prve ruke što se događa i da ne nagađam i
ponovno se izlažem opasnosti da završim na sudu stojeći u onoj
ogradici jer me zanimaju podatci do kojih nije moguće doći.
No, sjednice Kazališnog vijeća HNK-a nekim se čudom stalno iz
otvorenih pretvaraju u zatvorene. Kad se pojavim na porti HNK-a.
Sama ili u društvu Snježane Banović.
To je valjda ono: «Sezame, otvori se, Sezame, zatvori se!»
Samo što se Banović i meni uvijek događa drugi slučaj:
Sezam se uvijek zatvara.
Pred nosom. Ne može bilo tko s ulice u Ali-Babinu
pećinu.
Pa sam nazvala Ministarstvo kulture, većinskog vlasnika HNK-a u
Zagrebu, i upitala pomoćnika ministrice, Stojsavljevića, kako bih
mogla doći na neku sjednicu Kazališnoga vijeća. Kaže mi on da nema
nikakva problema, zašto bi ih uostalom i bilo? Čudi se, kao. Samo
trebam uputiti dopis sa zamolbom da me se pripusti.
Dopis adresiran na tajnicu.
Pišem tajnici.
Šaljem dostavom.
Čekam.
Ništa.
Ni pisma ni razglednice.
Zovem HNK i dobijem odgovor da mi se piše odgovor! Piše mi se.
Crnim. Crno.
Opet čekam.
I stigne odgovor.
Potpisao ga je D. Lj. (Ajme, kakvo je to bilo uzbuđenje… D. Lj.
mi piše! Osobno, meni, ne preko advokata! I ne traži pare za
duševne boli. Aaaaaa!)
U tom pismu piše da oni ne vide potrebe da budem nazočna
Vijeću.
Lijepo.
Oni nemaju potrebe za mnom. Pa naravno da nemaju. Nisu ludi.
No, JA KAO JAVNOST imam potrebe za njima.
Mogli bi oni sve bezbolno riješiti da objave na internetu što je
bilo na kojoj sjednici Vijeća, dnevni red i zapisnik, pa da javnost
može vidjeti probleme i teme kojima se bavi kazalište financirano
novcem poreznih obveznika.
Odnosno - MI.
Kliknete li na stranice, vidjet ćete da postoji zapisnik sa
sjednice Kazališnog vijeća.
Jedne.
Trideset i osme.
Pročitajte sadržaj pa će vam biti jasno zašto se baš 38.
Sjednica našla na stranicama.
A gdje je ostalih 37? I još nekoliko njih nakon 38.?
Vojna tajna.
Nadalje, kao što sam najavila, uputila sam pismo s povratnicom
gradonačelniku Varaždina u kojem molim dokumentaciju Grada
Varaždina o proceduri koju su pokrenuli i prošli da bi njihovo
kazalište postalo nacionalno.
Povratnica se vratila.
(Barem povratnice uvijek dobijem!)
Dokumenata (još) nema.
Čekam.
Isto sam pismo kao i u Varaždin dostavom poslala i u Ministarstvo
kulture.
Ni tu (još) nema odgovora.
Ne znam zašto im toliko traje da pošalju dokumente koji bi svi
trebali biti na jednom mjestu, pod istom klasom i urudžbenim
brojevima?
Sjećate se akcije «Skok u polukat»?
Eh, to je bilo krajem svibnja 2012. godine. Godina i pet
mjeseci.
Još uvijek nisam dobila dokumente koje sam tražila. I kad sam već
bila blizu (znate onu igru: toplo, toplo, vruće, vruće, pa onda
hladno, hladno), stigao mi je odgovor iz Grada (opet hladno,
pače ledeno!):
Poštovana gospođo Lončar,
povodom Vašeg zahtjeva za pristup informacijama, a koji se odnosi na izvješća o izvršenju programa Teatra Exit i Glumačke družine Histrion, obavještavamo Vas da se sastanak koji se je trebao održati sutra, 3. listopada 2013., a na kojem ste trebali dobiti tražene informacije odgađa do dobivanja mišljenja Agencije za zaštitu osobnih podataka o tome što se može smatrati poslovnom i profesionalnom tajnom, te zaštitom intelektualnog vlasništva. Naime, Teatar Exit i Glumačka družina Histrion dostavili su nam zahtjev za zaštitom podataka koje oni smatraju poslovnom i profesionalnom tajnom, kao i zahtjev za zaštitom osobnih i poreznih podataka, pa smatramo potrebnim tražiti mišljenje nadležnog tijela.
Eh…
Ljubazno i sukladno Zakonu o pravu na pristup informacijama tražiš
podatke o izvršenom programu natječaja JAVNIH POTREBA, za koje
profesor s Pravnog fakulteta u Zagrebu dr. Josip Kregar kaže da su
JAVNI i da ih može dobiti svatko tko hoće, a onda dobiješ odgovor -
da su subjekti Teatar Exit i Histrioni poslali zahtjev za zaštitom
podataka jer smatraju da se, između ostalog, radi o «zaštiti
intelektualnog vlasništa».
Ideš…
Nisam znala da je izvještaj o izvršenim programima - intelektualno
vlasništvo.
Ma svakoga dana naučim nešto novo!
Čekam.
Ako treba, može još godinu i pet mjeseci. Može i dvije.
Naime, povijest je nemoguće promijeniti. Ako neki najavljeni
PROGRAM NIJE IZVRŠEN - naprosto nije izvršen. I tu se činjenicu -
povijest, istinu - ne može promijeniti. Kao ni izvještaje.
Koje sam ionako vidjela.
I to mi je bilo dovoljno da ZNAM O ČEMU SE RADI zašto je odjednom
izvještaj za javne potrebe postao kategorijom intelektualnog
vlasništva.
Na osobnoj razini smiješno mi je da se Exit i Histrioni odjednom
laćaju pera i pišu Uredu (ničim izazvani) da su im izvještaji
intelektualno vlasništvo!
Zar čitaju Slamku? Ne, to je nemoguće!
I dalje - čekam.
Vraćam se ponovno na HNK u Zagrebu.
Kako je izračunao
Teatar.hr , prema Zakonu o kazalištima i Statutu HNK, novog
bismo intendanta u Zagrebu mogli dobiti za najmanje 52, a najviše
75 dana.
Ako i ovaj (peti) natječaj ponovno «ne padne».
Rezulat je u našoj kazališnoj javnosti već poznat: HNK u Zagrebu
preuzet će Dubravka Vrgoč.
I mediji špekuliraju da je postignut dogovor između Grada i
Ministarstva.
Koliko mi je poznato, ZOK se nije mijenjao u dijelu izmjene
procedure izbora intendanta u kojem stoji da se isti bira NA JAVNOM
NATJEČAJU.
Prema PROGRAMU.
Već sada je razvidno da programi neće igrati nikakvu ulogu.
Najvjerojatno će se javiti samo jedan kandidat. Kandidatkinja.
Dubravka Vrgoč.
Pa tko bi se još uopće prijavio u ovoj situaciji?
Samo neki luđak, s obzirom da se zna da je natječaj unaprijed
dogovoren.
Razmišljam, da sam kojim slučajem ja Dubravka Vrgoč, svoju molbu ne
bih poslala.
I onda se na natječaj ne bi javio - nitko.
I tek onda bi se pokazalo koliko je sve ovo suludo i neprihvatljivo
u državi koja sebe voli nazivati demokratskom.
Umjesto da su Izmjene i dopune ZOK-a išle prema tome da se omogući
međunarodni natječaj, da se uistinu počnu natjecati PROGRAMI, a ne
politika i interesne skupine, imamo sustav koji se iz dana u dan
dodatno PERVERTIRA.
Sustav u kojem će o programima odlučivati (moguće) i spremačice i
vatrogasci (pritom, jasno, ne omalovažavam ničiji posao), A NE
KOMPETENCIJA.
A na sličan se način već raspravlja o kadroviranju novog ravnatelja
ZKM-a.
TKO ĆE TO BITI, ključno je pitanje, a ne kakav će PROGRAM napisati
KANDIDAT(I) koji će se prijaviti.
Pa možda, kad (i ako) Vrgoč ode u HNK-a, u ZKM ponovno dođe Leo
Katunarić!
On je još 19. rujna 2012. podnio Općinskom RADNOM SUDU u Zagrebu
PRIJEDLOG ZA PONAVLJANJE POSTUPKA protiv ZKM-a i ako dobije proces
- vraća se u Teslinu 7!
A što onda?
Jedno je sigurno: proces izbora intendanta/ravnatelja, umjesto da
se sve više demokratizira i otvara za nove moguće ljude koji imaju
ideja, sve se više zatvara.
I svi pristajemo na to! Svi kalkuliramo o tome TKO ĆE DOĆI!
Zašto se nitko ne pita gdje su na internetskim stranicama STRATEŠKI
PLANOVI svih kazališta pa da potencijalni kandidati već sada mogu
razmišljati o tome što se u nekom kazalištu svakako treba zadržati
od već postojećeg plana i programa, a što se može mijenjati?
Gdje su nam na stranicama razrađene barem «programske funkcije»,
kako se to nekada zvalo, za svako pojedino javno kazalište?
Nema ničega. Nema promjena.
O, da, ima promjena. Brojčanih.
Trenutačno je u Republici Hrvatskoj registrirano čak 138 kazališta
od čega su njih 30 javne ustanove, 98 umjetničke organizacije, 1 je
privatna ustanova i 9 je trgovačkih društava.
Sveukupno imamo 108 privatnih i samo 30 javnih kazališta.
A čime se mi bavimo?
Samo poremećenim sustavom javnih kazališta.
Umjesto da se bavimo IZVRSNOŠĆU kao osnovnim kriterijem, kao
osnovnom postavkom umjetničkog stvaranja, mi se bavimo bolesnim
sustavom koji ne može ozdraviti.
A većina se samo grčevito bori da on opstane. I da se ni za
milimetar ne promijeni.
Nema međunarodnih natječaja (valjda će nam uništiti hrvatski
nacionalni identitet i dignitet), nema ograničenja mandata, nema
rješavanja sukoba interesa, nema podizanja kapaciteta organizacija,
nema poticanja održavanja audicija.
Ima samo STATUS QUO. S tendencijom još većeg
petrificiranja.
I sve veće TAJNOSTI podataka. I lova u mutnom.
Ne čudim se kolegama koji su u sustavu, a koji ne žele promjene. To
mi je logično. Samo neka ostane kako jest - dobro je dok
traje.
Čudim se svim MLADIM ljudima koji ulaze na tržište rada hrvatskog
kazališta - njih je sve više, prostora je sve manje, a oni
miruju.
Šute.
Ne čine ništa.
Nema ih.
Nevidljivi su.
Dokle?
Zar uistinu vjeruju da je ova PROZIRNA igra isto što i
TRANSPARENTNO poslovanje i način ponašanja?
Čekam. Da me razuvjere.