21.01.2014.
Počelo je, počelo! Ide ‘kontrolica’…
Ima pravo Bandić! «Kontrolica» je itekako potrebna!

originalno objavljeno na blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar 

Trenutačno «gori» u Osijeku i Zagrebu, tinja u Varaždinu, a uskoro će (iznova) gorjeti u Splitu. Ni Dubrovnik nije daleko jer je propao natječaj za ravnatelja, a ovog proljeća i Rijeka je na redu jer nam je i ondje izbor novog intendanta.

U Splitu se već mjesecima ne raspisuju natječaji za ravnatelje Kazališta mladih i Kazališta lutaka, a rokovi su odavno prošli.
Grad Split baš briga za vlastita kazališta, premda se sprema kandidirati za Europsku prijestolnicu kulture.
Genijalno.

Vlasnici kazališta - javnih ustanova - sve se teže nose s kompliciranim kazališnim sustavom najčešće iz razloga što nemaju dovoljno znanja o području, a nisu spremni pitati one koji znaju.

O zakonodavnom okviru, odnosno, odnosu Ministarstva kulture prema kazalištu, pisala sam u više navrata pa se neću ponavljati. Razvidno je da Država nema učinkovita rješenja za hrvatsko kazalište te smo i u tom dijelu «u banani», kako je slikovito (i zapravo vrlo vulgarno) volio ocjenjivati najpoznatiji remetinečki stanar Ivo Sanader.

Šef za kazališnu djelatnost, Vladimir Stojsavljević, nema nikakvu ideju što bi napravio u ovom području. O tome što mislim o njegovim «vizijama» pisala sam odmah početkom mandata kada je zajedno s Anjom Šovagović Despot i Amarom Bukvićem gostovao u TV emisiji «Studio 45» i izlagao «svoju» ideju promjene, no sada su se sve moje crne slutnje obistinile. Zašto ga ministrica drži na mjestu za koje nije kompetentan, na kraju će odgovor morati dati ona sama.

I sebi, a i svima nama, zainteresiranoj javnosti.

S druge strane, umjetnici su napokon počeli shvaćati da su ugroženi.

Mogu slobodno reći - počelo je.

Prošlog je tjedna održan nezapamćen prosvjed u Osijeku. Kao što već sigurno znate, HNK u Osijeku već više od mjesec dana nema ni intendanta ni v. d. intendanta. Bolje reći, ima ih zapravo dva, ali ni jedan nije - onaj pravi.

Sadašnja situacija s problemima HNK-a u Osijeku započela je još 1996. godine. Vlasnik ovog nacionalnog kazališta prema Zakonu o kazalištima iz 1991. godine bila je OPĆINA OSIJEK. Zatim je općinsko vlasništvo prebačeno na županijsko, a premda je ovo kazalište imalo sjedište u Gradu Osijeku, Grad nije imao nikakvih obveza prema njemu. Županija je donijela odluku da od 1. srpnja 1996. godine prestaje financirati kazalište jer se nije mogao postići dogovor s Gradom (zvuči vam poznato?).

Tadašnji saborski zastupnik dr. Zlatko Kramarić predložio je krajem lipnja 1996. da se po žurnom postupku promijeni ZOK da bi se riješila kriza, ali je ta inicijativa odbijena. Sabor je smatrao da je ovo ozbiljan problem i da ga ne treba rješavati ad hoc odlukama. Odbor za naobrazbu, znanost i kulturu većinom je glasova obvezao Vladu da do jeseni 1996. dostavi cjelovit prijedlog Zakona o kazalištima te osigura potrebna financijska sredstva za normalan rad HNK-a u Osijeku.

Čitam danas fonograme saborskih sjednica iz 1996. i 1997. Prije 18 godina do kazališta nam je BILO STALO i u Saboru se ozbiljno i zainteresirano raspravljalo o problemima. Spominju se u fonogramu mnogi skupovi koji su održani tijekom rasprave o ZOK-u a na kojima su bili nazočni intendanti, ravnatelji…
Eh, još ćemo plakati za tim mračnim vremenima kada je postojao DIJALOG. Demokracija nam je napredovala, nema što!
Zalaganjem (i) zastupnika Kramarića kriza je te 1996. bila riješena i prije donošenja Izmjena i dopuna ZOK-a pa je kazalište u Osijeku dobilo dva vlasnika: Županiju i Grad. Samo usput: u to vrijeme potrebna sredstva za rad ovog kazališta iznosila su oko 14 milijuna kuna.

Da rješenje o vlasništvu 50 % : 50 % u Osijeku nije najsretnije, pokazalo se i 2008. godine kada je jedna strana imenovala svog, a druga je još uvijek imala intendanta čiji je mandat trajao.
Eto nam se Povijest ponavlja, a iz nje ništa nismo naučili.
Razlika je samo u tome što je Županija ovoga puta spremna odreći se svojih 50 % te je uputila prijedlog Gradu da preuzme kazalište u cijelosti i vodi brigu o njemu.
Ima li Grad Osijek snage, volje, želje a i mogućnosti za takav pothvat?
Ne znam.
Pak idem pisati o onome o čemu nešto više znam.

Dakle, HNK u Osijeku od 10. prosinca prošle godine nema odgovorne osobe. Zašto ustanova od čak 208 zaposlenika ima samo jednog potpisnika, to je pitanje za milijun kuna. Koliko pamtim, nije oduvijek bilo tako. Nekada su bila dva potpisnika. Kada, s kojim razlogom i kojom prigodom je Božidar Šnajder promijenio praksu i ostao jedini, ne znam.
Ako netko zna, neka javi.
Zaposlenici su shvatili da zbog neizbora v. d. intendanta neće dobiti plaće, podigli su na noge svoj Sindikat i organizirali prosvjed - ispred sjedišta Grada.
Legitimno. I logično.
Ono što nije logično jest to što su odlučili prosvjedovati ISKLJUČIVO ispred GRADSKE, ali ne i ŽUPANIJSKE uprave.
A vlasništvo je 50 % : 50 %.
Čudno? Ne. Jer…
Očito je da su već unaprijed odredili tko je njihov kandidat.
Onaj kojeg je odabrala Županija.
Božidar Šnajder.

Šnajder

Smatram da bi bilo logično da su išli prosvjedovati malo kod jednih, malo kod drugih. I tako ponovno.
Do rješenja.
Ili sam u krivu?
U svakom slučaju, plaće su im u srijedu sjele na račune i privremeno je nastalo zatišje.
No, kazalište mora raditi, a kontinuitet nije moguće zadržati bez potpisnika.

Iste večeri kada je održan prosvjed pod vodstvom Ljubice Pilić, predsjednice Sindikata zaposlenih u kulturi, Vlaho Ljutić, bivši (legitimni) intendant i jedan od dvojice iz razdoblja «dvoglave intendanture» u Osijeku otprije nekoliko godina, gostovao je na Osječkoj televiziji. Što je tamo govorio, nitko pouzdano ne zna jer snimka nije dostupna, ali izgleda da se njegov govor nije svidio Ljubici Pilić.
Ona je promptno na oglasnu ploču kazališta postavila PISMO u kojem Ljutiću prijeti tužbom. U pismu se obrušava i na opernog pjevača Berislava Puškarića zbog navodnog spominjanja poslova njezinog muža.
Osobito je zanimljiva zadnja rečenica pisma u kojem Pilić poručuje članovima kojima se ne sviđa način njezina rada - da izađu iz Sindikata.

Smatram da bi bilo učinkovitije da je napisala čime se njezin suprug bavi i u kojoj firmi te da na najjednostavniji i najjeftiniji način demantira glasine o njezinim osobnim interesima oko ponovnog izbora Božidara Šnajdera. Obračun predsjednice Sindikata s članovima tog istog Sindikata putem pisma (pisana uglavnom velikim slovima, a znamo da velika slova znače vikanje, povišen ton), nije baš nešto što je prihvatljiva praksa u demokraciji.

Da, valja napomenuti da je Ljutić već bio na sudu zbog HNK-a u Osijeku kada mu je Šnajder dao otkaz, ali ga je sud vratio na posao. Hoće li se Ljutić, inače operni pjevač, ponovno naći na sudu zbog kazališta u kojem je zaposlen, znat ćemo uskoro.

Na potezu je Ljubica Pilić.

U četvrtak je ista sindikalna ekipa prosvjedovala i pred Ministarstvom kulture i tražila ostavku ministrice. No, resorno ministarstvo nije se nešto uznemirilo pa priopćenje koje su poslali prosvjednicima čak nisu postavili ni na internetske stranice Ministarstva.
Naprosto, HNK u Osijeku nije njihov problem!

Izvori kažu da je Božidar Šnajder otišao - na godišnji odmor!

Pitam se, tko mu ga je potpisao? Nije baš poznata praksa da zaposlenici kazališta uzimaju godišnji odmor usred sezone.
A ne znam ni s kojeg je radnog mjesta Šnajder otišao na odmor?
Intendant više nije. Dakle, nema intendantski godišnji.
Što je on sada?
Ponovno pravnik?
Mislim da nije.
Zar nije radno mjesto pravnika ukinuo on sam jer je, uz intendantsku, mogao obavljati i tu funkciju na kojoj je bio prije intendanture?
Ili je možda otišao kao poslovni ravnatelj?
Ček, ček, pa HNK u Osijeku nema ni poslovnog ravnatelja - jer je Šnajder obavljao i tu funkciju.
On se samodokinuo!
Tri u jedan!
Bingo!
Možda ima onda i trostruki godišnji odmor?
Ajme, koliko pitanja…
Ono što me muči jest: ako čovjek toliko VOLI to kazalište da zbog njega pred gradskim zastupnicima i PLAČE, zašto radi dobrobiti tog istog kazališta - ne odstupi?!
I odblokira rad kazališta i njegovih 208 zaposlenika.
I tko zna koliko još vanjskih suradnika?

Ovako ili onako, jasno je da je politika duboko uronjena u ovu situaciju.

A tko zna, možda se o sudbini ovog nacionalnog kazališta upravo raspravlja i u Zenici. Ili Mostaru.
U zatvoru, dakako.

Zenica blues.

Glavaš

Kod najpoznatijeg hrvatskog zatvorenika kod kojeg se uredno odlazi na konzultacije o svim pitanjima.
Pa nesumnjivo i o kazalištu.
Kao što se to radi već godinama kada Zenica još nije bila u igri, ali Veliki Igrač jest.

Bilo kako završila ova teška osječka priča, jedno je sigurno: situacija je donijela raskol među umjetnike i ostale zaposlenike, a to nikada nije dobro za temeljni preduvjet umjetničkog stvaranja - IZVRSNOST.
Također ostaje otvorenim pitanje ODMAZDE «pobjednika» kada dođe nova uprava. Takve se prakse osobito užasavam.

A sada… vraćam se, Zagrebe, tebi

Ne stišava se oluja izazvana Bandićevom odlukom o zabrani svih vrsta zapošljavanja u ustanovama kojima je vlasnik Grad Zagreb.

Izgleda da je Bandić uspio napraviti što nitko nije od 2002. i Antuna Vujića: ujedinio je umjetnike! Počeli su razmišljati o svojim strukama, svom statusu, ugovorima, organiziraju se sastanci, promišlja se i analizira situacija…
Aktivnosti se iz dana u dan pojačavaju pa je za sljedeći tjedan najavljeno više različitih skupova.

Nisam nigdje pročitala da su umjetnici tražili prijam kod Bandića, ali, ako mene pitate, ovo je tek početak i nije bitno je li umjetnike na udruživanje natjeralo promišljanje situacije ili Bandićeva odluka da «preuzme kontrolicu» nad kulturom Grada Zagreba.

Samo se pitam, što ga je priječilo da i prije, putem svojih Ureda, provodi tu «kontrolicu»?

Ako se «KONTROLICA» uredno i temeljito više od godinu i pol vršila nad kazalištem Mala scena, zašto se takav nadzorčić nije mogao provoditi i nad Trešnjom, Komedijom, ZKM-om ili Gavellom? Samo kod mene su poslani - račune na stol

Također me zanima hoće li u «kontrolicu» spadati i nepotpisani ugovori i neizvršavanje programa ili se to odnosi samo na zapošljavanje?

A TKO će provoditi «kontrolicu» nad Kontrolnim uredom s kojim sam se intenzivno dopisivala tijekom protekla razdoblja i nisu me baš uvjerili u svoju učinkovitost?
Je li Kontrolni ured uopće osposobljen za provedbu ovakvih «kontrolica»?
Ili se, kako kaže poslovica, ide u svadbu bez neke stvari…?

Joj, baš me zanima što će «kontrolica» reći na Pavlovića i Ljuštinu? Oni po sili zakona moraju u mirovinu. Ljuština je ondje već trebao biti.
Nije li produženje njihovih mandata također u kategoriji protuzakonitog zapošljavanja?

Zapravo, jaaako se veselim «kontrolicama», osobito ako budu objavljene na internetu.
Neselektivno.

Upustila sam se u malu «kontrolicu» rada Kontrolnog ureda za 2012. godinu za koju je izvještaj jedini dostupan na internetskim stranicama.
Da bude jasnije, za pretprošlu godinu.

Naišla sam na pregršt zanimljivih informacija, a moj zaključak glasi:

Ima pravo Bandić! «Kontrolica» je itekako potrebna!

Moja interna «kontrolica» Kontrolnog ureda utvrdila je pregledom tabličica izvještajčića (str. 2) da se o strateškim ciljevima u Kontrolnom uredu nikad ne raspravlja. Također je moja «kontrolica» utvrdila da ni u jednom strateškom, a ni u «običnom» cilju ne nalazimo KULTURU (str. 3)!

Pa kako će sad Pročelnik Kontrolnog ureda Herak vršiti «kontrolice» nad kulturom kad nje uopće nema u ciljevima?
Na više mjesta spominje se odgoj, obrazovanje, socijalna politika, branitelji, ali kulture - nema.

Našla sam ciljeve i za deratizaciju i za uništavanje komaraca, ali za kulturu - ni jedan!
Uh, uh…

Pročitala sam u tabličicama izvještajčića da je imenovan «koordinator za rizik» u Gradskom uredu za obrazovanje, kulturu i šport.

Joj, sve bih dala da znam tko je on, što točno radi i da vidim njegove izvještaje. O kakvim se to rizicima radilo u našem području?
Možda tu spada RIZIK da Anočić kao ravnatelj Trešnje ni izdaleka nije izvršio program?
Ili da Pavlović nije potpisao ugovore s autorima, niti im isplatio zarađene honorare?
Jesu li to «rizici» prema Heraku i Bandiću?

Ili je samo po sebi za umjetnike «rizično» raditi s gradskim ustanovama u kulturi jer nisu sigurni da će dobiti honorar za izvršeni posao?
Na žalost, ne mogu o tome pisati Kontrolnom uredu i tražiti od njih dokumente jer piše u tablici da ih koordinatori za rizik ne obavještavaju o najznačajnijim rizicima.
??!!

Pitam se - koga obavještavaju? Kakva je to konspiracija?

I koji su u 2012. godini bili najznačajniji rizici?

Čitam dalje - da Kontrolni ured nema pisane interne procedure koje detaljno uređuju zakonsku regulativu procesa izrade i realizacije strateškog plana.
Ma ne vole ove naše strukture strateško planiranje, pa ne vole!
U izvještaju u kojem piše koga su sve u kulturi kontrolirali u 2012. godini ne možete naći NI JEDNO IME institucije/organizacije! Sve je nešto općenito.
Što su konkretno radili?
Ne piše čak ni to da su mene kontrolirali, a navodno jesu!
Možda spadam u one najznačajnije rizike pa ne obavještavaju. Lucky me.

No, iz izvještaja je jasno da se kontinuirano prati ZAPOŠLJAVANJE.
Očito ne dovoljno, čim Bandić želi pojačati «kontrolicu».
Na 9. stranici izvještaja iz 2012. lijepo piše (u prenesenom značenju) da je potrebno pojačati «kontrolicu».

Pitam se, ZAŠTO se «kontrolica» već nije pojačala u 2013. godini kako je planirano u ovom dokumentu?
Je li Bandić pitao nešto o tome šefa Kontrolnog ureda Heraka?
Naime, dokument o jačanju «kontrolice» potpisala su 2012. obojica, i Herak i Bandić!
U svakom slučaju, nemam ništa protiv pojačanih «kontrolica» osobito ako se one budu provodile NAD SVIMA, a ne samo NAD NEKIMA.
Nepodobnima.
Politički.
I koji su glasni i govore.
Umjesto da zbog rizika i kontrole rizika šute.
Kao mutave ribičice.
Da ih ne dohvati «kontrolica».
Hm. Hoće li ovaj ured sad promijeniti i ime te postati Ured za «kontrolicu»?

Bumo vidli, rekao bi Milan Bandić!

Jedino što mi nedostaje u svim ovim aktivnostima jest - organiziranje ravnatelja.

Kada se 1997. godine mijenjao ZOK i kada su kazalištima trebala početi UPRAVLJATI upravna vijeća, a ne ravnatelji/intendanti, ravnatelji su se itekako dobro organizirali. Nastala je panika da ne ostanu bez vlasti i ovlasti.
Neki od njih i danas su na funkcijama (imate pravo dva puta pogađati koji su to, a i onda su već bili dugogodišnji ravnatelji!) i čudim se da se već nisu oglasili zajedničkim priopćenjem. Naime, oni su ti koji će zbog Bandićeve «kontrolice» i zabrane svih vrsta zapošljavanja biti onemogućeni u izvršavanju programa.
A ne bune se.
Čudna mi čuda…
Ima li to veze s time što je Dušan Ljuština Bandićev savjetnik?
I Savjetnika čeka «kontrolica». Ili ne?
Da, bilo je pojedinačnih istupa od kojih izdvajam onaj Nikole Pavlovića, ravnatelja Komedije, koji je uskliknuo da kako će sad potpisivati i isplaćivati autorske honorare!

Umrla sam od smijeha, otkud baš Pavlović da se javi za autorske ugovore i isplate honorara kad se zna da mu ni ugovori ni isplate nisu najdraža aktivnost!
Zagrebačka pričica o «kontrolici» - nastavlja se…

A sasvim sigurno se nastavlja i varaždinska priča. U kojem će smjeru krenuti sad kada je HNS u problemima i kada je jasno da će Natalija Martinčević, zaštitnica Jasne Jakovljević, biti na drugoj strani od Ministarstva kulture i ministrice Andree Zlatar Violić, tek će se vidjeti.

Natalija i Čačić

O ovom pitanju zasad imam samo reći da, premda je zakonski rok za predaju dokumenta koji sam tražila od Grada Varaždina, a i Ministarstva kulture, vezano za HNK u Varaždinu prošao, odgovore nisam dobila.
Dosad je HNK u Varaždinu imalo dvije zaštitnice, Nataliju i Andreu, a sad kad ostaje samo s jednom, pitanje je dana kada će i njima doći neka «kontrolica». Koja će naći mnogo zanimljiva materijala!
Dokumente koje sam tražila nisam dobila pak ću ponovno tražiti od Povjerenice za informiranje da, sukladno svojim ovlastima - intervenira.
Živimo u pravnoj državi, zar ne?

Hm, ili se o dokumentima koje sam tražila pregovara u Valturi? Osijek ide na konzultacije u Zenicu/Mostar, a Varaždin u Valturu! Ma vratilo nam se kazalište u okvire Ministarstva unutarnjih poslova u kojem je bilo do početka 20. stoljeća!

Još jedna dobra vijest jest da je Sindikat glumaca pokrenuo akciju protiv poslodavaca koji ne plaćaju umjetnike. Nadajmo se da je takvima uistinu odzvonilo i da će umjetnici imati hrabrosti prijaviti te poslodavce.

Ma tako mi je krivo, još toliko toga ima što bih vam danas željela napisati, ali ne stane više u ovu Slamku.
No, ne brinite se, stižem sljedeće nedjelje!

P. S. Proglas i poziv Sindikata glumaca:
Molim sve glumce koji mogu doći i to zaposleni, nezaposleni, samostalni, mladi glumci, studenti svi glumci Grada Zagreba da dođu u HDDU 23. siječnja 2014. u 14.30 sati na sastanak koji saziva Sindikat hrvatskih glumaca, a povodom zabrana gradonačelnika Grada Zagreba Milana Bandića i početka pregovora sa Gradom oko novog kolektivnog ugovora. 

 

Danas na programu