originalno objavljeno na blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar
Jeste li ikada slagali one najveće pazle koji se mogu naći na
tržištu? Ili barem one od tisuću komada?
Moje je iskustvo da je najteže pronaći prva dva pazla koji se
slažu jedan s drugim. Nakon toga valja složiti okvir.
Pitate se otkud danas pazli u Slamci?
Pazli najbolje opisuju ono kako se danas osjećam: kao u onom
trenutku kad je okvir složen i već se počinje nazirati jasna slika.
Razlika između pazla i slagalice kojom se već godinama bavim jest
samo u tome što je na kutiji s igrom već objavljena slika do koje
na kraju treba doći, a moja slagalica na početku nije bila ni blizu
onoj slici koja će ispasti na kraju. Bolje reći, svakim danom
pojavi se neki novi element koji nisam očekivala i koji, kako bi se
to u teoriji lijepo reklo, novim tekstom mijenja kontekst.
A kontekst je, kako nas znanost uči, beskonačan.
A što se u globalnoj slici posložilo od prošloga tjedna?
Jako mnogo toga.
Prošlog sam tjedna pisala o, u javnosti sramežljivom,
pojavljivanju izvještaja Ministarstva financija o poslovanju HNK-a
u Zagrebu za razdoblje od 1. siječnja do 30. rujna 2012. godine.
Cijeli tjedan od sto glasa glasa čuti nije, ni s jedne
strane: ni iz HNK-a, ni iz Ministarstva kulture, a ni od strane
Grada Zagreba. Kao, ne tiče se nikoga sve to što je Ministarstvo
financija napisalo. Nakon teksta u Jutarnjem listu izašao je u
petak i prošireni tekst u 24 sata koji je donio nove podatke, a
jutros je na
Teatru.hr napokon javnosti predstavljen i sam 1. dio dokumenta.
Uz podrobnu analizu. Svakako sve pročitajte (obvezna literatura!),
ali nastavite čitati i Slamku koja daje novo svjetlo na nedavne
događaje.
Krećem od tvrtke
«Infomare» koja se spominje u izvještaju Ministarstva financija
o HNK-u, a koja pruža našoj matičnoj nacionalnoj kazališnoj
instituciji IT usluge. A kako je utvrdilo Ministarstvo financija (
pogledaj Teatar.hr), to čini uz mnogo nepravilnosti.
O tome da Kazališno
vijeće HNK-a nije ništa poduzelo da se nepravilnosti riješe i
zaustave, a svaka tri mjeseca dobivalo je izvještaje (ili je prema
Zakonu
o kazalištima barem trebalo dobivati), ne treba više ni
govoriti. Odgovornost Kazališnog vijeća u ovom je slučaju ogromna i
osnivači i vlasnici HNK-a u Zagrebu trebali bi smjesta smijeniti i
menadžment (intendanticu Lederer, poslovnu ravnateljicu Telebuh
Stazić, a i ostale ravnatelje koji prema zakonu dolaze «u paketu» s
intendantom), a trebalo bi istočasno smijeniti i Kazališno vijeće
na čelu s Dušanom Ljuštinom. Naime, sada se dokazalo ono o čemu nas
nekolicina javno govorimo već mjesecima, a to je da vjenčani kum
Dušan Ljuština, kao predsjednik Kazališnog vijeća HNK-a, odobrava
(i financijske) izvještaje svojoj vjenčanoj kumi Steli Telebuh
Stazić, poslovnoj ravnateljici HNK-a i da ova sprega spada u
nedopustive prakse. Sada kada je crno na bijelo došao izvještaj
Ministarstva financija koje je utvrdilo velike nepravilnosti,
napokon je došlo vrijeme za ODGOVORNOST. Vjerujem da će nadležni tu
odgovornost žurno tražiti i učiniti ono što po Zakonu
trebaju učiniti: napraviti smjenu menadžmenta i Vijeća te u
najmanju ruku tražiti da se u proračun vrate nezakonito isplaćena
sredstva. Ukratko, na potezu su Ministarstvo kulture, Grad Zagreb,
a možda i - DORH.
Idem dalje tragom tvrtke
«Infomare».
Otiđete li na njihovu stranicu i pogledate rubriku
reference odmah će vam pasti u oči podatak da su njihovi
klijenti već spomenuti HNK u Zagrebu i, ah, čudna mi čuda,
kazalište Gavella!
Otiđete li na internetske stranice
ovog javnog gradskog kazališta i kliknete na «javnu
nabavu» nećete pronaći ime ove tvrtke, ali ćete na nekoliko
mjesta vidjeti da se spominju usluge koje bi ta tvrtka mogla
obavljati za Gavellu. Ugovor o javnoj nabavi očito nije sklopljen,
plana javne nabave za 2013. godinu uopće nema i, što reći, krši se
zakon. Ništa čudno!
No, kako to već zna biti kada kreneš u nekom smjeru, informacije
se same «lijepe» pak mi je ptičica došapnula da pogledam
izvještaj rada Kontrolnog
gradskog ureda Grada Zagreba za 2011. godinu, i to točku 8.
I?
Evo što kaže točka 8.
Kontrola poslovanja ustanove u kulturi koje je osnivač Grad
Zagreb provedena je zbog provjere mogućih nepravilnosti u
poslovanju, a obavljena je u suradnji s nadležnim gradskim upravnim
tijelom i predmetnom ustanovom. Budući da Općinsko državno
odvjetništvo utvrđuje moguće nepravilnosti u poslovanju predmetne
ustanove, daljnje kontrolne aktivnosti nisu provođene do okončanja
postupovnih radnji Općinskog državnog odvjetništva.
Hm, radi se o 2011. godini. Općinsko državno odvjetništvo od onda
pregledava predmetnu ustanovu - a nema rezultata. Ah, spor
je taj naš DORH kad želi biti spor, a brz kada želi biti brz!
Pogledajte u dva dana dva slučaja kad je DORH bio itekako brz:
slučaj Mamić i slučaj posvajanja djece iz Afrike. U slučaju ove
naše predmetne ustanove DORH nam istražuje predmet puževim
korakom.
Ali, evo informacija za čitatelje Slamke! Zato me imate, da
umjesto vas dođem do važnih izvora!
Dakle, Slamka je u posjedu dokumenta koji je Gradski kontrolni
ured 10. lipnja 2011. godine uputio gradonačelniku Bandiću i
pročelniku Ureda za kulturu Ivici Lovriću, a u kojem piše da je
Kontrolni ured, sukladno Bandićevom usmenom nalogu od 25. ožujka
2011. (!), obavio razgovore u Gavelli 25. i 31. ožujka te 25.
svibnja 2011. te zatražio očitovanje Gradskog ureda za kulturu.
Dakle, predmetna ustanova je KAZALIŠTE GAVELLA! Ured za
kulturu očitovao se 24. veljače (!) i 7. lipnja 2011. (klase i
urudžbene brojeve mogu dati svakome na uvid) i napisao da Općinsko
državno odvjetništvo UTVRĐUJE MOGUĆE NEPRAVILNOSTI U GDK Gavella,
a slijedom navedenog Gradski kontrolni ured nije provodio
daljnje kontrolne aktivnosti.
E, sada, postavlja se ovdje nekoliko pitanja:
1. Što se dalje događalo s inspekcijskim nadzorom Općinskog
državnog odvjetništva?
2. Kako je moguće da su na natječaju za novo mandatno razdoblje
koji je za kazalište Gavella raspisao Grad Zagreb u lipnju 2011.
godine i gradonačelnik Bandić i pročelnik Lovrić potpisali
dokumente da NEMAJU PRIMJEDBE na izbor Darka Stazića, a bez
napomene da se nad kazalištem za koje je on odgovorna osoba provodi
NADZOR OPĆINSKOG DRŽAVNOG ODVJETNIŠTVA? Dokumente možete pronaći na
stranicama Skupštine Grada Zagreba, 28. sjednica od 27. rujna 2011,
točka broj 31. Može li netko sve ovo objasniti? Nije potrebno biti
jako pametan za zaključak da je NEPOZNAT NETKO u Općinskom državnom
odvjetništvu ZADRŽAVAO PREDMET U LADICI i nije ga procesuirao.
Pitanje je - TKO? Hm, kako uvijek kažemo djeci prije početka
predstave za male bebe: «Uključite svoju maštu», tako sad i vama
kažem to isto. Imate pravo tri puta pogađati tko drži sve konce
zagrebačke kulture u svojim rukama!
3. Hoće li se napokon oglasiti Ured za kulturu, pročelnik Lovrić,
a i gradonačelnik Bandić glede toga i objasniti poreznim
obveznicima kako je završio ovaj SLUČAJ? Ako ništa nezakonito nije
pronađeno, neka javnosti podastru dokumente! Ako ništa nije
procesuirano, hoće li netko odgovarati za to što to NIJE učinjeno,
a trebalo je biti? Dapače, Darko Stazić (onaj isti kojemu je Dušan
Ljuština vjenčani kum) dobio je na dar novi mandat bez obzira na to
što je kazalište koje vodi pod istragom Općinskog državnog
odvjetništva!
No, nije ovo kraj današnje Slamke i istraživačkog rada danas
naslovljenog «Od falsifikata do mandata».
Ptičica mi je ovoga tjedna također dojavila da malo bolje
pogledam dokumente priložene za izbora ravnatelja kazališta
Kerempuh o kojem sam već pisala, a o kojem bruji i cijela kulturna
javnost. Naime,
pogledate li na 47. sjednicu Skupštine grada Zagreba, točka 56,
vidjet ćete dopis Kazališnog vijeća kazališta Kerempuh u kojem piše
da su dana 5. veljače 2013. godine članovi Vijeća Paolo
Magelli, Zlatko Kauzlarić Atač i Branka Trlin Matula JEDNOGLASNO
donijeli odluku da se Skupštini grada dostavi prijelog za
imenovanje g. Dušana Ljuštine za ravnatelja Kerempuha. No,
pogledate li tko stoji u potpisu dokumenta, vidjet ćete da nema
potpisa Paola Magellija, PREDSJEDNIKA Vijeća, nego se NETKO (?)
potpisao u zamjenu (u.z.). Tko se potpisao? Postavlja se pitanje,
je li Paolo Magelli uopće bio na sjednici? Ako je bio, zašto nije
potpisao dokument nego ga je potpisao netko u zamjenu? Ako pak nije
bio, zašto piše da je odluka donesena jednoglasno? Uz dokument su
priloženi potpisi SVIH ZAPOSLENIKA KEREMPUHA koji su se sastali
(valjda samoinicijativno!) 2. veljače 2013. godine ne bi li svom
ljubljenom vođi Dušanu Ljuštini dali legitimitet za još jedan
mandat. Ni jedan potpis s popisa zaposlenih ne odgovara potpisu na
dopisu Vijeća! ČIJI JE TO POTPIS?! Zašto nije napisano tiskanim
slovima ime i prezime TAJANSTVENE OSOBE koja se potpisala UMJESTO
predsjednika Vijeća Paola Magellija?
Ovi potpisi SVIH zaposlenika podsjećaju me na izbore u Albaniji
kad je vladao Enver Hodxa i kad je izlaz na birališta bio uglavnom
između 99 i 100% stanovnika! Ma čudo od izlaznih rezultata i
uspješne demokracije!
No, vratimo se mi temi koja trese hrvatsku kulturnu javnost od one
famozne gradske Skupštine koju sam vam prenijela u Slamci, o izboru
Dušana Ljuštine na novi mandat u Kerempuhu.
Izjavio je Dušan Ljuština u emisiji «Pola ure kulture» 7. ožujka i
u
Jutarnjem listu od 13. ožujka 2013. godine da se oko svog novog
mandata dogovorio s poslodavcem i da prema Zakonu o radu može
ostati još jedan mandat.
No, zaboravio je i poslodavac i zaposleni Dušan Ljuština na
Zakon o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj
(regionalnoj) samoupravi, članak 115. nedvosmisleno kaže da se
(Stavak c) u mirovinu odlazi posljednjeg dana godine u kojoj
zaposlenik navršava 65 godina (to je u slučaju Dušana Ljuštine
31. prosinca 2013. godine). Piše na kraju tog članka da se
iznimno radi dovršenja poslova ili drugih opravdanih razloga
može donijeti rješenje o zaržavanju na radu službenika, ali NE DUŽE
OD DVIJE GODINE.
Može se smatrati da je dovršenje poslova kraj mandata
koji završava 28. veljače 2014. godine pa da Dušan Ljuština može
ostati ravnateljem do tog datuma. No, on u
intervjuu zanimljivo odgovara i na pitanje o idućem sljedećem
mandatu:
Pitanje: Ovo vam je zadnji mandat i više se nećete prijavljivati
na natječaje?
Odgovor: Vjerojatno ne.
Reče i ostade živ.
Međutim, što dalje?
Eh, ima tu i nekih zanimljivih članaka iz Ustava RH, pa iz Riznice
kojima vas neću opterećivati, ali koji nedvosmisleno kažu da je
novi, ČETVEROGODIŠNJI mandat Dušana Ljuštine - protuzakonit.
Jesmo li pravna država? Hoće li mi netko odgovoriti na ovo
pitanje?
A također i na pitanje, kako je moguće da BAŠ NI JEDAN ZASTUPNIK U
SKUPŠTINI NIJE POSTAVIO PITANJE GODINA KANDIDATA DUŠANA
LJUŠTINE?
I ako sad krenete ponovno razmatrati današnju Slamku, vidjet ćete
kako se HNK, Gavella i Kerempuh pretapaju s temama u skladnu
cjelinu jednog lijepog pazla. Ono što nedostaje jest kazalište na
Brijunima koje je Dušan Ljuština u svojoj biografiji dostavljenoj
Gradskoj skupštini - "zaboravio" spomenuti. A što je sasvim sigurno
važna sličica u našoj velikoj slici.
I za kraj današnjeg razmatranja, eto nove informacije: kad sam
tražila izvore u DORH-u, saznala sam da se i slučaj «Limenog
kazališta» također nalazi na popisu istraga. No, o tome - drugom
prigodom! Ima dana… A ima i volje i želje, a bome i energije i
strpljenja.
I upornosti, dakako.
P. S. Iz dokumenta Ministarstva za ovaj post scriptum ipak mi valja izdvojiti neke «sitnice». Prije svega, bilo bi zanimljivo saznati koliko je kartica teksta intendantica Lederer napisala za honorar od gotovo 80 tisuća kuna te po kojoj cijeni i cjeniku je plaćena pojedinačna kartica. Također sam uvjerena da bi širu javnost mogla zanimati specifikacija autorskih honorara poslovne ravnateljice Stele Telebuh Stazić za isplaćenih 88 tisuća kuna u samo devet (9!) mjeseci! Može li javnost dobiti na uvid te ugovore? No, kada pustimo na stranu ove «velike ribe», ostaju nam u sjeni neke malo manje vidljive. Ribe. Bolje reći - ribice. Na primjer, autorskih honorara u iznosu od 60.942,07 kuna isplaćeno je na ime Ana Fatović. Tko je pak Ana Fatović? Ana Fatović voditeljica je Ureda intendantice, zaposlena na koeficijent 1,45 (kako piše u dokumentu). Koje je to AUTORSKE POSLOVE radila VODITELJICA UREDA INTENDANTICE da je UZ osobni dohodak zaslužila preko 60 tisuća kuna autorskih honorara? Među imenima koja su dobila honorare nalazi se i ono Damira Fatovića, inače oca Ane Fatović, a iznos je 19.522,00 kune. Damir Fatović operni je pjevač, zaposlen kao prvak opere u HNK-u u Osijeku, a u nastupa i u opernim predstavama HNK-a u Zagrebu. No, gdje pjeva ili na neki drugi način obavlja umjetničku djelatnost u HNK-u za koju bi mogla ostvariti pravo na autorske honorare njegova kći Ana Fatović, nije poznato. Kao što nije poznato ni zašto ju, kad intendantica Lederer nije u Zagrebu, na posao voditeljice Ureda intendantice, vozi službeni vozač HNK-a koji ima koeficijent 0,9.