17.12.2012.
Neprirodni blud hrvatskog kazališta
Kazališni nam je sustav sve bliže - smeću. Bolje reći, ne postoji. Kao SUSTAV. Praksa se odvija kao da ni jedan zakon nije donesen, kao da živimo u vremenu od prije 1861. godine kada smo postali prva zemlja u Europi koja je imala kazališni zakon. Da, prva koja je uredila kazališno zakonodavstvo. Hrvatsko je kazalište opasno zaglibilo u - neprirodni blud.

originalno objavljeno na blog.vecernji.hr

"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar


U posljednja dva dana zatrpani smo vijestima o tome kako nam je država postala «smeće». Zbog kreditnog rejtinga, naravno.
Ne općenito.
Nikako.
Ne možeš se oglušiti na zloguke proroke koji nam naviještaju sve teže i teže dane. Kažu eksperti da su nam potrebne reforme javnog sektora, i to hitno.
Najhitnije na svijetu.
Nitko u tim tekstovima i izjavama nije spomenuo kazalište i potrebu da se javni sektor u kazalištu reformira, pa ću, eto, ja malo progovoriti o tome.
Za promjenu.
Ma, baš je briga državu za kazalište.
Osobito za reformu kazališnog sustava.
Ako je država «smeće», što nam onda i kazalište ne bi bilo to isto?
Smeće.
A kazališni nam je sustav sve bliže - smeću.
Bolje reći, ne postoji. Kao SUSTAV.
Praksa se odvija kao da ni jedan zakon nije donesen, kao da živimo u vremenu od prije 1861. godine kada smo postali prva zemlja u Europi koja je imala kazališni zakon. Da, prva koja je uredila kazališno zakonodavstvo.
Hrvatsko je kazalište opasno zaglibilo u - neprirodni blud.
Najnoviji je primjer premijera predstave «Nemirne noge» u privatnom kazalištu, Teatru Exit.
Predstavu je režirao Saša Anočić.
U njoj i glumi.
Saša Anočić inače je , ako ne znate, ravnatelj JAVNOG kazališta Trešnja.
U navedenoj predstavi u Exitu glumi sveukupno PET zaposlenika kazališta Trešnja. Od ansambla od deset ljudi, koliko ih je u «Nemirnim nogama», 50% ih je iz Trešnje.
ZOK u Članku 30. kaže da ravnatelj izvan svoje ustanove može umjetnički djelovati samo uz potvrdu Kazališnog vijeća koja mora u svakom pojedinom slučaju sadržavati uvjete za obavljanje takvih poslova. Ovaj članak spada u podnaslov «Sprječavanje sukoba interesa».
Hm.
Možemo reći, čovjek radi dobre predstave, pa zašto ne bi radio izvan svoje matične kuće? A moguće je da mu je njegovo Kazališno vijeće i dalo dopusnicu za rad.
I to s propisanim uvjetima.
Jako me zanimaju ti uvjeti.
Pitam se samo - kada se to dogodilo? Kada su doneseni ti uvjeti?
Naime, Teatar Exit prijavio je na Natječaj javnih potreba u kulturi Grada Zagreba naslov koji je trebao režirati Saša Anočić još 2010. godine. Predstava se, kako stoji u dokumentu Javnih potreba, trebala zvati «Back vokali». Ako je to ova ista predstava koja je jučer premijerno izvedena u Exitu…
Je li dopusnica Anočiću stigla 2009. za 2010. godinu?
Kad sam već kod dokumenta Javnih potreba odmah mi upada u oči da je u toj, 2010. godini, Exit prijavio i naslov koji je trebao režirati Matko Raguž, a koji se zvao «Skriveni troškovi» N. Nikrofova. Možda je ta premijera, sukladno naslovu, i prošla «skriveno» pa je se ne sjećam? Ili jednostavno te 2010. godine Raguž nije izveo ni jedan prijavljeni naslov?
A Kazališno vijeće Trešnje (hm, tko zna u kojem sastavu je tada djelovalo?) dalo je te 2010. godine svom ravnatelju dopusnicu za rad.
Na dvije godine?
Ili na koliko?
I je li ju uopće dalo?
Može li se vidjeti taj dokument koji bi, s obzirom na to da se radi o JAVNOJ USTANOVI, trebao biti JAVNO DOSTUPAN?
Vratimo li se na Raguža i njegov program vidjet ćemo da i u 2009. godini planirano nije izvršeno. Najavljeni naslovi su bili «Naše pjesme naši snovi» (autorski projekt M. Raguža) i «Ulica» J. Cartwright, (P. Daves).
Ništa od toga nikada nije zaigralo na pozornici Exita. O tome da prošle godine također nije odigrao ni jedan od planiranih naslova već sam pisala. Dobio je odgodu da u prvom tromjesečju ove godine odigra «Jet seterice» (M. Raguž) i «Greek» (M. Raguž), ali ni to nismo vidjeli. Za ovu godinu prijavljeni su naslovi W. Shakespeare: «San ljetne noć» (M.Raguž) i «Lady Day".
Sad mi je već pomalo neugodno reći da - ni to nismo vidjeli. Koliko je to naslova koji su najavljeni u proteklom četverogodišnjem razdoblju, nikada nisu pokazani, a za koje su odobrena sredstva? Osam? Uh. A koliko je od najavljenog napravljeno?
Nula?
Uh.
Je li Teatar Exit dobio sredstva tijekom ove četiri godine?
Hm, Grad Zagreb nema praksu objavljivanja podataka o utrošenim sredstvima za programe na kraju godine pa to ne možemo provjeriti.
Ali nekako ne vjerujem da tijekom četiriju godina Teatar Exit nije dobio ni lipe za najavljeni program. Jer ga nije izvršio.
Je li se netko u ovom slučaju zapitao troše li se namjenski predviđena sredstva kao što je to gotovo svakodnevno na dnevnom redu mnogih gradskih tijela kad je u pitanju kazalište Mala scena?
Znam da će ponovno krenuti drvlje i kamenje na mene što pišem sve ovo, ali, dokumenti govore sami za sebe.
Možemo reći, Exit je privatno kazalište, pa, što sad…?
Ali što je s Trešnjom?
Znate li što ste ove godine trebali gledati u Trešnji prema dokumentu Javnih potreba? R. Kipling: «Knjiga o džungli» (S. Anočić), Braća Grimm: «Crvenkapica» (A. Tomić) i M. Lovrak: «Vlak u snijegu» (N. Kleflin).
Zanimljivo, ni jedan od ova tri naslova nije izveden u Trešnji. A na internetskoj stranici tog najvećeg javnog kazališta za djecu u Hrvatskoj stoji da će biti izvedena ne jedna nego dvije «Knjige o džungli»! Ono što je razvidno jest da u zgradi na Trešnjevci vlada - džungla.
Koju generira ravnatelj.
Koji je, zahvaljujući, valjda, svom urednom izvršavanju programa, ponovno izabran na četverogodišnje razdoblje. S najnepismenijm programom koji sam u životu vidjela.
Baš si mislim, pa nije Anočić hobotnica da bi mogao režirati u Exitu, u Trešnji, glumiti u Exitu, u Trešnji, a još i voditi kazalište sa 60 zaposlenih! Pa to je neljudski tako nešto tražiti od njega!
A da mu ne bi bilo baš previše teško onda je u Exit «povukao» i pet svojih zaposlenika. Da glume u Exitu. Valjda da rastereti Trešnju od previše zaposlenih…
Je li i taj masovni odlazak na privremeni rad također blagoslovilo Kazališno vijeće Trešnje? I kada? Naime, prema ZOK-u, i glumci trebaju tražiti istu dopusnicu. Zbog sukoba interesa, naravno.
Ali, nedavno smo čitali da nam premijer termin «sukob interesa» doživljava prilično filozofski pa se ne čudim da se preko ovih članaka ZOK-a malo lakše prelazi…
Najzanimljivije od svega jest što se sjećam da je u Anočićevu programu za mandatno razdoblje 2009 - 2013. pisalo da ima u planu u Trešnji otvoriti - VEČERNJU SCENU.
Pitam se pitam, zbog čega svoje večernje predstave radi u Exitu, radio je i u KNAP-u, a ne radi u kazalištu kojem je na čelu, kako je planirao?
Zašto je odustao od svog plana i je li ga njegov poslodavac, odnosno Grad Zagreb, pitao išta o tome?
Gotovo sa sigurnošću mogu reći da NIJE.
Naime, bilo bi neprirodno da se OSTVARI ono što se planira, a ne obrnuto.
Iliti, kod nas u kazalištu prolazi samo NEPRIRODNI BLUD.
A ova se simbioza Exita i Trešnje, koja čak nije ni službeno proglašena produkcijskom suradnjom ili koprodukcijom, može okarakterizirati samo tako.
Kao neprirodni blud.
Valjda zato što tako mislim, I TO JAVNO, za sutra imam najavljen NOVI NADZOR nad poslovanjem kazališta Mala scena i valjda zato sutra ponovno moram dokazivati da nisam «nenamjenski trošila javna sredstva» za svoj najavljeni i izvršeni planirani program, kako to već mjesecima slušam.
Dobra vijest o svim mojim inspekcijama jest da sam u ponedjeljak, nakon višemjesečnog nadzora, dobila zapisnik Ministarstva financija na 12 stranica u kojem crno na bijelo stoji da U KAZALIŠTU MALA SCENA NISU NAĐENE NEPRAVILNOSTI U POSLOVANJU.
Dobila sam i rješenje da kazalište Mala scena NIJE DUŽNO NI LIPE POREZA ni po kojoj stavci.
A dobila sam i rješenje da kazalište Mala scena NEMA NIKAKVIH DUGOVA prema Holdingu.
Da, dobila sam i RJEŠENJE da mi radi sustav za obavješćivanje.
A i ZAPISNIK da se u prostoru ne bavim neprijavljenim djelatnostima.
Skupila sam lijepu ZBIRKU rješenja koju ću si možda jednog dana i uokviriti.

A u međuvremenu i dalje čekam da se oglasi neka od institucija koja bi mogla dati odgovor na ključno pitanje - gdje je nestalo 11 milijuna kuna za neovisnu scenu u Gradu Zagrebu 2012. godine?

P. S. Kad smo već kod javnog i privatnog interesa, preporučujem najnoviji  tekst Darka Polšeka!

 

Danas na programu