26.03.2012.
Nedodirljivi Supermen Z. M.
Pokraj nas (kulturnjaka) odvija se jedan drugi, usporedni život, s drugim i drugačijim pravilima igre, u kojem sve funkcionira na uglavnom predvidljiv način: tvrtke koje ne rade kako treba odlaze u stečaj, radnici sele na zavod za zapošljavanje, kriminal se prijavljuje DORH-u i USKOK-u itd. Ali, kultura je u drugoj galaksiji. Nema veze sa stvarnošću, sa životom, ukratko, nema veze s vezom.

originalno objavljeno na blog.vecernji.hr

"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar

Imam osjećaj da se cijela naša kultura nekako ubrzano počela raspadati po šavovima. Gdje god zagrebeš - smeće. Kud god se okreneš - katastrofa.
Na svim razinama, u svim segmentima, područjima i sektorima.
Pokraj nas (kulturnjaka) odvija se jedan drugi, usporedni život, s drugim i drugačijim pravilima igre, u kojem sve funkcionira na uglavnom predvidljiv način: tvrtke koje ne rade kako treba odlaze u stečaj, radnici sele na zavod za zapošljavanje, kriminal se prijavljuje DORH-u i USKOK-u itd.
Ali, kultura je u drugoj galaksiji. Nema veze sa stvarnošću, sa životom, ukratko, nema veze s vezom.
Upravo kad sam razmišljala na koji način nabrojiti sve apsurde u našoj kulturi kad… sudbina me pretekla!
U jednom jedinom tekstu koji je napisao Zvonko Maković, predsjednik Odbora za kulturu Grada Zagreba, a koji je objavljen u popularnom tjedniku prošloga utorka, sadržano je sve!
Baš sve.
Tako da se ne moram mučiti kopajući po bezbrojnim izvorima.
Umjesto toga, dovoljno je analizirati ovaj Makovićev tekst pa će svakom slučajnom putniku namjerniku biti jasno do koje smo mjere zaglibili. U glib, u glib…
Povod ovom Makovićevu neupućenom i neciviliziranom uratku, koji pokazuje sve apsurde i paradokse zagrebačke kulture, izbor je nove/stare ravnateljice ZKM-a.
Naime, na natječaj za ravnatelja ZKM-a javile su se sadašnja (i bivša ravnateljica) Dubravka Vrgoč i Gordana Vnuk. Obje su uspješne i poznate osobe iz hrvatskoga kazališnog svijeta i obje zadovoljavaju sve formalno-pravne uvjete za radno mjesto ravnatelja javnoga kazališta.
Mislim, važno je istaknuti da ni jedna od kandidatkinja nije vodoinstalaterka ili, recimo, frizerka, pa je Maković zgranut tko se, eto, javlja na natječaj.
Razumijem Makovićevo čuđenje nad time što su se pojavile DVIJE (!) kandidatkinje jer je to doista čudo - da se na natječaj u jednom zagrebačkom kazalištu ne javi samo JEDNA osoba.
Mislim, dakle, molit ću lijepo, kako se netko usudi javiti na natječaj, a već nije u sustavu?!
To je čak i nepristojno. U demokraciji skoro pa zabranjeno! Ili…?
Kako je samo lijepo, lagodno i civilizirano bilo birati ravnatelje kazališta Gavella i Žar ptica u rujnu 2011.! Javili se samo stari ravnatelji u tkoznakojiporedumandat - i sve savršeno!
To što program ravnateljice Žar ptice nije sadržavao financijski plan koji je prema Zakonu OBVEZAN dio natječajne dokumentacije, nije bitno! Pih, novac, nevažno. Važno je da nitko nije «remetio krugove» i sve se na svim instancijama lijepo JEDNOGLASNO potvrdilo.
Ma bajka!
A sad odjednom dođe nekakva Vnuk i nešto bi se, kao, kandidirala i pisala program.
Baš svašta.
No, pitanje tog izbora za današnju je Slamku nebitno i njime se neću baviti.
Kao ni programima.
Dakle, krenimo redom po «Makovićevu obračunu s Vnuk».
Već u podnaslovu teksta «Zašto je Gordana Vnuk - kazališni apsurd» Maković konstatira da je Eurokaz (Festival koji vodi Vnuk) PROGRAMSKI NEUSPJEŠAN.
Zanimljivo.
Prije manje od četiri mjeseca, točnije 2. prosinca 2012. godine, isti Zvonko Maković ustvrđuje da u Zagrebu i danas postoje «…vrlo važni programi koji našu sredinu povezuju s kvalitetnom stranom. Podsjetio bih samo na Eurokaz, Tjedan suvremenog plesa…».
Reče Maković.
Eurokaz, «programski neuspješan i financijski rastrošan» iz naslova prošlotjednoga teksta prije samo četiri mjeseca bio je za tog istog čovjeka na prvom mjestu ljestvice važnih i kvalitetnih programa u Gradu Zagrebu!
Je li Eurokaz uistinu između dvaju svojih izdanja od uspješnog projekta postao najveći balast zagrebačke i hrvatske kulture?
Ili se nešto drugo dogodilo?
Spominje Maković u svom tekstu pet instancija koje se mora proći da bi se imenovao ravnatelj: Kazališno vijeće kazališta, Odbor za kulturu Skupštine, Odbor za izbor i imenovanje Skupštine, Ured za obrazovanje, kulturu i sport i, na kraju, sama Skupština.
Uistinu izgleda da programe kandidata «rešetaju» stručnjaci na svim razinama!
Ali, to se samo tako čini. Programe eventualno čitaju članovi Kazališnih vijeća. Ali sve daljnje razine odlučivanja s programima nemaju baš mnogo veze tako da je pozivanje na pet instancija u najmanju ruku - smiješno.
U Uredu za obrazovanje, kulturu i sport, kako sam Maković kaže, zaposleno je 135 (opaa!) djelatnika od kojih je većina po inerciji ostala iz davnih vremena, i ne zna se što s njima. Kaže Maković. Prije četiri mjeseca.
Kaže da su u Ured dolazili i odlazili pročelnici, a neki su trajno ostajali na izmišljenim mjestima, pa sam sebe Maković pita koliko ima «savjetnika» (navodnici su Makovićevi) i što ustvari oni rade te pronicljivo zaključuje da bi restrukturiranje trebalo početi - upravo u Uredu.
Eh, nije da Maković ima neko visoko mišljenje o ovom Uredu koji je pak jedno od tih važnih tijela koja odlučuju o kazališnim ravnateljima!
O ustroju hrvatskoga kazališta čak i predsjednik Odbora za kulturu, sâm Zvonko Maković, ne zna previše i ima problema s razumijevanjem osnovnih pojmova.
Vidi se to iz njegova bavljenja likom i djelom Gordane Vnuk.
Uzrujao se Maković što je Gordana Vnuk četvrt stoljeća na čelu Eurokaza.
Da. Jest. Gordana Vnuk jest već četvrt stoljeća na čelu Eurokaza.
A zašto ne bi bila?
Gordana Vnuk osnovala je, zajedno s još dvoje umjetnika, umjetničku organizaciju koja se bavi kazališnom djelatnosti, i budući da je festival Eurokaz PRIVATNI, a ne JAVNI subjekt, Vnuk na čelu ORGANIZACIJE KOJU JE OSNOVALA može ostati dokle god želi. Po kojem bi to kriteriju, zakonu ili pravilniku Gordana Vnuk trebala odstupiti?
Ona može odstupiti samo ako ostali osnivači, a prema Statutu Eurokaza, tako odluče.
I gotovo.
Ne bi li predsjednik Odbora za kulturu trebao znati razliku između javnog i privatnog?
Ne znam zašto, ali čini mi se da - bi.
«Kazalište Gorgona», kako ga Maković naziva i koje je Vnuk također (prema Makoviću) «upropastila», nije nikakvo KAZALIŠTE kojem je Vnuk na čelu nego je dvorana u sastavu Muzeja suvremene umjetnosti koja je namijenjena različitim programima i koja se može uzeti u najam. "Gorgona" nikada nije bila KAZALIŠTE, ni javno ni privatno.
Ne bi li to Zvonko Maković trebao znati?
Govori Maković o katastrofalnim rezultatima rada Gordane Vnuk koji se mogu «vrlo opipljivo mjeriti - kontinuiranim gubitcima i dozlaboga dosadnom repertoarnom politikom za koju jedino ona ne vidi da je otišla u pluskvamperfekt».
Odlično.
Vidi li Maković repertoare javnih gradskih kazališta? Pa oni su ne u pluskvamperfektu nego u razdoblju prije stvaranja svemira! U Kaosu.
Je li vidio Maković Stazićev program za kazalište Gavella i program Žar ptice koji su jednoglasno prošli na njegovu Odboru?
Iz kojeg su to oni vremena?
Ma je li Maković uopće pročitao dokument Grada Zagreba koji se zove PROGRAMSKE FUNKCIJE KAZALIŠTA? Da jest, malo bi se više bavio SVOJIM (javnim) kazalištima i nesuglasju između onoga zbog čega su ta kazališta osnovana i što rade danas, a ne bi mu glavna briga bila NEOVISNA KAZALIŠNA PRODUKCIJA.
Za koju Grad Zagreb izdvaja 0,03% od cjelokupnog proračuna za kulturu. Ne 'mali nul tri' nego 'nul nul tri'!
Čovječe, Maković o Eurokazovu repertoaru govori kao da smo u najmanju ruku Berlin ili London pa nam sad Eurokaz kvari visoki standard suvremenog kazališnog stvaralaštva!
Recimo da to i jest tako, da se radi o repertoarnom pluskvamperfektu i o «kontinuiranim financijskim gubitcima», u redu, ali pitam se samo KAKO TO ZNA Zvonko Maković kad Grad Zagreb nije NIKOME (pa ni svom Odboru za kulturu kojemu je Maković predsjednik) predočio REZULTATE RADA u kulturi - ni za 2010. ni za 2011. godinu, a za 2009. dao je samo (djelomičan) izvještaj JAVNIH ustanova.
Prije 2009. NIKADA NIJE NAPRAVLJEN IZVJEŠTAJ planiranog i ostvarenog u kulturi Grada Zagreba!
Maković bi i kao znanstvenik trebao znati da se takvi "pokazatelji" kakve on "otkriva" u svom tekstu ne «čitaju iz dlana» nego ih je potrebno i - dokazati.
Zašto Zvonko Maković kao predsjednik Odbora za kulturu Grada Zagreba nije već više od godinu dana tražio izvještaje o ostvarenim programima u 2010. godini? Zašto Maković već prije nije zatražio da se ispitaju «katastrofalni gubitci» koje je stvorila Vnuk kad ima takva saznanja? Nije li njegova profesionalna i građanska dužnost prijaviti kada netko rasipa novac za kulturu poreznih obveznika?
Ali, iskreno, cijeli Makovićev obračun s Vnuk obična je kamilica prema onome što je Maković napisao o Zagrebačkom kazalištu lutaka. Dakle, o JAVNOM gradskom kazalištu. Sa 70 (ne 67 ili 60) zaposlenih djelatnika, kako navodi Maković na dvama različitim mjestima).
Umjesto da ode izravno u DOH ili USKOK, raspisao se Maković u tjedniku, u svojoj kolumni, o nepotizmu, klijentelističkom zapošljavanju i pogodovanju u ovom najvećem kazalištu lutaka u Hrvatskoj, šiba po imenima, hrabar je ko Supermen, nadlijeće, vrijeđa, prokazuje…
Genijalno.
Govori stvari koje svi znamo.
I da, bio bi Zvonko Maković Supermen kada to ne bi bilo u tjedniku u njegovu «Obračunu s Vnuk».
Nego kada bi to učinio na svom Odboru.
Ili kada bi napravio tiskovnu konferenciju i rekao javnosti sve što ima reći kao Predsjednik Odbora za kulturu.
Ili kada bi uputio otvoreno pismo Skupštini grada i Gradonačelniku.
Halo?
O čemu se radi?
Kad je sličan tekst o nepotizmu, klijentelističkom zapošljavanju i pogodovanju bio napisan o HEP-u i Hrvatskim željeznicama, ljudi su završavali u Remetincu.
Kad se piše o kulturi - nitko ni da trepne!
Pa čak ni oni kojima je povjereno da odgovorno i pošteno skrbe o toj istoj kulturi.
Onda?
Što ćemo?
Izaći iz sjene i obznaniti precizne podatke koje, reklo bi se, imamo ili ćemo svoj «pravedni gnjev» i dalje iskaljivati na neprihvatljiv, neciviliziran i jadan način, na potpuno nebitnu slučaju samo zato što se netko odlučio NEŠTO PITATI.
NEDODIRLJIVE.

 

Danas na programu