originalno objavljeno na blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar
Znam da nije pametno stalno otvarati nove fronte i stvarati nove neprijatelje (kao da ih već nemam dovoljno), ali što se može, ne treba čovjek u životu raditi samo pametne stvari. Ah, pitam se, kako bi nam svijet uopće izgledao da radimo samo pametne stvari? I zapravo, što bi to uopće trebalo značiti - činiti pametne stvari?
Pisala sam već u nekoliko navrata o broju nacionalnih kazališta
u Hravatskoj, o njihovu ustroju, uspoređivala naš sustav s
europskim praksama, a u posljednje vrijeme, kako se kriza s
izborima intendanata u nacionalnim kazalištima širila kao zarazna
bolest, pisala sam i češće o potrebi preispitivanja ovog
organizacijskog modela.
Ukratko ću ponoviti da nikada u povijesti do 1991. godine, Osijek,
Split i Rijeka nisu imali nacionalno kazalište i kako je,
isključivo spinom dr. Vlatka Pavletića na saborskoj
raspravi pri donošenju Zakona o kazalištima u studenome 1991.
godine, Hrvatska postala država s najviše nacionalnih
kazališta na svijetu po glavi stanovnika. O tome pišem i u
knjizi «Kazališna tranzicija u Hrvatskoj» koja će biti promovirana
u kazalištu Mala scena u utorak 7. svibnja u 18
sati.
Svi ste dobrodošli, i prijatelji i neprijatelji!
Analizirajući dokumente iz devedesetih godina prošloga stoljeća
proučavala sam i saborske transkripte u kojima je zabilježena
rasprava koja se u posljednjih nekoliko mjeseci (ponovno) vodi u
Hrvatskoj, a to je davanje statusa nacionalnog kazališta javnome
gradskom kazalištu u Varaždinu. Krajem siječnja ove godine u
prijedlogu novog Zakona o kazalištima, čije je donošenje najavljeno
za drugi kvartal 2013. godine (dakle, sada ili uskoro), našao se
upravo taj prijedlog.
Odakle sad to? Zašto? Na temelju kojih argumenata?
Nije poznato.
Važan i zanimljiv doprinos ovoj raspravi ovih je dana na svom blogu
koji objavljuje na
Teatar.hr dala i dr. sc. Snježana Banović pa predlažem da taj
tekst obvezno pročitate.
Pogledamo li današnja nacionalna kazališta u Zagrebu, Osijeku,
Splitu i Rijeci (na ovom je redoslijedu uvijek inzistirao akademik
Nikola Batušić) vidjet ćemo da ova četiri kazališta spadaju u
takozvane složene organizacije: imaju Dramu, Operu i Balet
(osim Osijeka), a Rijeka ima i Talijansku dramu. Njihova
složenost jedan je od kriterija za dobivanje predznaka
nacionalno, a kako u Zakonu
piše (a sadašnja ga Vlada želi promijeniti) ove organizacije
zadovoljavaju potrebe građana na nacionalnoj razini.
Nije potrebno govoriti da bi varaždinsko kazalište trebalo osnovati
još barem jedan ansambl (opera ili balet) i zaposliti orkestar, da
bi zadovoljilo barem minimalne uvjete složene
organizacije. O zadovoljavanju potreba na nacionalnoj
razini - što uopće reći?
No, neću dalje govoriti o tome, vratit ću se na svoju vječnu temu,
a to je STRATEGIJA, odnosno, STRATEŠKO PLANIRANJE. Kao što valjda
već i ptice pjevaju na grani, smatram da bez strateškog planiranja
nema napretka, nema pomaka k boljem i kvalitetnijem društvu
općenito, pa tako ni prema boljem kazalištu. Ma nema sreće ni na
razini osobnog života bez strateškog planiranja, a kamoli na širem
planu!
O tome da je naše Ministarstvo kulture što se Strateškog plana tiče
zaostalo u siječnju 2012. godine kada je donesen
dokument koji nikako nije STRATEGIJA nego KRATKOROČNI PLAN, a i
danas ga možete
vidjeti na internetskim stranicama Ministarstva, isto nema što
više reći. To je jednostavno - nedopustivo.
U tom Planu piše, u dijelu 1.3.1., Četiri nacionalna kazališta
najistaknutije su kazališne institucije s repertoarom vezanim uz
baštinu i promociju suvremenih dramskih, opernih i baletnih djela
te onih vezanih uz suvremeni ples. Uočena je njihova nedovoljna
suradnja i podudarnost premijernih i repriznih naslova što će se
nastojati riješiti podupiranjem značajnijih oblika programske
suradnje.
O PETOM nacionalnom kazalištu, onome u Varaždinu, nema ni riječi! O
tome što se učinilo da se ovi uočeni nedostaci počnu rješavati,
također nigdje ne možete vidjeti ni riječi.
Jer se nije učinilo ništa.
Na internetskim stranicama varaždinskog kazališta nije
dostupan njihov strateški plan (imaju li ga uopće?) pa nije moguće
utvrditi jesu li oni uopće PLANIRALI postati nacionalnim kazalištem
- bez obzira na to što državi prije samo godinu i pol dana tako
nešto nije palo ni na pamet. No, sve da i jesu potanko u svom
strateškom planu razložili način na koji će postati nacionalno
kazalište, to bi svakako trebalo biti usklađeno s planom na
nacionalnoj razini, ali i s planom Grada Varaždina. Otiđete li na
internetske stranice Grada
Varaždina o toj strateški važnoj odluci lokalne zajednice
nećete pronaći - ništa.
Kako je to moguće? Zašto?
Odgovor je jednostavan.
Zato što naša kulturna politika nije temeljena na superiornom
načinu planiranja (strateško planiranje) nego na odnosima ja
tebi - ti meni. Iliti na ad hoc načinu planiranja.
Koje pogoduje OSOBNIM interesima.
E, tu smo možda na pravom terenu.
A u to - tko tu kome i što i zašto radi po dobro poznatom
hrvatskom načelu - ovom prigodom ne bih ulazila.
I svima onima koji će me proglasiti neprijateljicom Grada Varaždina
(premda potječem iz sela udaljenog samo 17 kilometara od kazališta
u Varaždinu, a za rodni kraj svojih roditelja čvrsto sam vezana), a
također i trenutačnim vladajućim strukturama (s naglaskom na:
TRENUTAČNIM) mogu poručiti: slobodno pucajte!
Ali isključivo iz STRATEŠKIH položaja, ne iz osobnih.
Jedino u što još vjerujem jest da će se ponovno u Hrvatskom saboru
naći kritična masa zastupnika koji će, kao i 1997. godine, SHVATITI
da se radi o OSOBNIM interesima i NEĆE prihvatiti prijedlog da
dobijemo još jedno nacionalno kazalište.
Opće je poznata činjenica da je kulturna politika u devedesetima
u našoj zemlji imala prije svega NACIONALNA obilježja, pa ovaj
prijedlog ipak nije (s razlogom) prošao. Je li moguće da bi prošao
danas kada se uopće ne može ni razaznati kakva nam je kulturna
politika?
Ufam se da ipak - nije moguće.
A kad smo već kod novih otvorenih fronta i STRATEGIJA, uoči
lokalnih izbora Milan Bandić predstavio je svoj tim za Grad
Zagreb.
Stvar je osobnog uvjerenja svakog pojedinca hoće li se politički
ili na drugačiji način aktivirati ili ne, opredijeliti za jednu
stran(k)u ili ne.
To je legitimno.
No, ono što je Milana Vuković Runjić, naša poznata književnica, izrekla u jednoj TV emisiji prošloga tjedna, da je ušla u stožer Milana Bandića da ne bi male knjižare od 40 kvadrata u središtu grada plaćale mjesečni najam od 20 tisuća kuna.
Hm, za svoju knjižaru, po ugovoru koji je dobrovoljno potpisala, trebala je plaćati 15 tisuća bruto za 89 kvadrata, a ovaj slučaj paradigma je naše (nepostojeće) kulturne politike.
Usput, Ivica Lovrić i Milan Bandić otpisali su joj i dugove koje je, a prema već spomenutom potpisanom ugovoru, imala prema KIC-u, odnosno, prema Gradu Zagrebu.
I dok od mene inspektorica za gospodarski kriminal (jer ne želim sudjelovati u igrama bez granica gradskih moćnika ) traži ispis prolaza kroz žiro račun za neku naknadu koju trebam platiti Gradu u iznosu od 35,00 kuna (da, 35 kuna), i to za protekle dvije godine (koje sam, uza sve ostalo, dakako, platila), na drugoj se strani OTPISUJU DUGOVI od preko 200 tisuća kuna za razdoblje od 1. ožujka 2012. godine, i to usred tiskovne konferencije!
I naglo se potpisuju aneksi ugovora za drastično smanjenje najma
prostora.
Otvorena sezona otvorenog trgovanja otvorenim kartama? Milan &
Milana Co.
Hm, izbori, izbori…
Čuda čine ti izbori!
A kože ljudske tako se jadno i jeftino prodaju. Za kunine
kožice.
Eh, je li itko od njih čitao «Fausta»?
Prodao se čovjek đavlu i mislio jefino proći.
Nadam se samo da građani ipak imaju i oči i uši.
I ono između.
Ponekad mi se uistinu čini da sanjam. Bolje reći, da 24 sata dnevno
imam - noćne more.