originalno objavljeno na blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar
Još sam uvijek na Okinawi pa mi je okruženje i dalje
multikulturno. Kazalištarci iz cijeloga svijeta neizmjeran su mi
izvor informacija o sustavima u kojima djeluje kazališni život u
njihovim zemljama pa mogućnost da se dodatno upoznam s drugačijim
načinima rada - obilno koristim.
I tako, čujem nekidan od kolege iz najmnogoljudnije zemlje na
svijetu (koja mi je trenutačno "preko puta") da je Kina odlučila
drastično smanjiti broj nacionalnih kazališta i da ih sad ima samo
oko 100 (sto)… Pukla sam od smijeha. Pomislih u prvi čas - Kinezi
su još gori od nas. Ali kad se usporedi odnos broja stanovnika i
nacionalnih kazališta s našom situacijom, mi smo i dalje svjetski
rekorderi. Ma kakvi Kinezi, oni su male bebe za nas. A i dalje
nismo zadovoljni. Mi bismo još i još…
Evo još malo podataka iz Azije: Japan sa 100 milijuna stanovnika
ima 4 nacionalna kazališta, a Taiwan s 23 milijuna - samo
jedno.
Južna Koreja (cca 50 milijuna stanovnika) u svibnju ove godine
osnovala je Nacionalno kazalište za djecu. Za sada ima pet (5)
zaposlenih, a prva im je premijera već u studenome. Posla ima preko
glave, kaže mi umjetnička ravnateljica ove nove korejske kazališne
ustanove, ali je neizmjerno uzbudljivo.
Jasno, ovih pet zaposlenih čine menadžment, a umjetnici se
angažiraju po projektima. E, protiv takvog nacionalnog kazališta
nemam baš ništa.
Mi još uvijek nemamo nacionalno kazalište za djecu, ali kako nam
ide s nacionalnim kazalištima, ne bih se čudila da ga dobijemo. Ma
ne jedno, nego ajde barem dva! Neka se nađe… A moglo bi i
četiri…
Vidim da je Pročelnik za kulturu Grada Rijeke u tekstu Dupli K und K. ili Kazališne
Kuće u sezoni Kiselih Krastavaca (ovi veliki K-ovi su njegovi,
ne moji) započeo rečenicom: "Ovaj tekst se samo naoko tiče visoke
nacionalne kulturne politike, a zapravo se bavi elementarnom
logikom koja dekonstruira postojeće nedosljednosti."
Pa kad smo već kod "elementarne logike", upitajmo se: po čemu je
to kazalište u njegovu gradu - nacionalno? Koje to karakteristike
ima koje zadovoljavaju potrebe u kulturi/kazalištu građana cijele
Hrvatske? HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci tipično je gradsko kazalište
koje zadovoljava potrebe građana Rijeke. Može se reći da
zadovoljava i potrebe stanovnika županije/regije pa bi se kao takvo
eventualno moglo nazvati - regionalnim kazalištem. Ali nacionalnim
sasvim sigurno ne.
Nadalje, smatra Ivan Šarar, da bi tema financiranja nacionalnih
kazališta trebala zanimati "svakog u Hrvatskoj, a naročito
stanovnike Osijeka, Splita i Rijeke".
U ovome se u potpunosti slažemo. Mene itekako zanima zašto bih ja
trebala, prema Šararovu mišljenju, izdvajati iz svog poreza novac
za riječko kazalište? Ili zašto bih kao porezna obveznica trebala
financirati HNK Split na čijem je čelu već desetak mjeseci čovjek
kojem ne bih dala ni da mi prošeta peseke po dvorištu, a kamoli da
upravlja javnom ustanovom u kulturi s više od 270 zaposlenih i
budžetom od preko 40 milijuna kuna?
Premda je Ivan Šarar tek nedavno stupio na dužnost pročelnika,
razmjerno je mlad i svakako ga treba podržati, ipak bi, prije nego
što bude u stanju kompetentno suditi o stvarima s kojima se dosad u
svom radu nije susretao, trebao malo bolje proučiti područje o
kojem govori. Na primjer, "kazališne kuće" koje spominje već u
naslovu, specifična su vrsta organizacije kazališnog života koje su
tehnički i administrativno opremljene za izvođenje kazališnih
programa, ali nemaju ansambl. U Hrvatskoj postoji još samo jedna
kazališna kuća (ona u Požegi), a ostale su preregistrirane u
kazališta. Zadivljuje da su se čak dvije od njih prozvale hrvatskim
i narodnim kazalištima premda to nikada nisu bile. E, sviđa nam se
to da se zovemo hrvatsko, pa narodno, odnosno, da budemo nešto
nacionalno… Kao, to će nam valjda dati neku težinu ili širinu ili
će nam možda predstave biti bolje? Eh, kad bi barem bilo tako, onda
bi bilo dobro da se sva kazališta nazovu nacionalnima! Potpisala
bih tako nešto istog trenutka!
Dakle, HNK u Rijeci nikako nije "kazališna kuća" nego je -
kazalište, a nekako mi se čini da bi jedan pročelnik za kulturu
morao biti upoznat barem s osnovnim organizacijskim oblicima u
djelatnosti o kojoj nam u svom tekstu daje lekcije.
Pita se Ivan Šarar o pravednosti financiranja naših HNK-ova. Pitam
se i ja o pravednosti financiranja i kazališta i cjelokupne
kulture.
Po kojem bi to kriteriju država trebala odvajati 60 milijuna kuna
za nacionalna kazališta u ovakvoj formi kakva su ona danas? Koja je
to VRIJEDNOST koja se dobiva za taj silni novac? Koji su KRITERIJI?
Ne bismo li prvo o tome trebali raspravljati?
Kao i obično, krenulo se od kraja, od posljedica, ne uzevši u
obzir uzroke, odnosno, početak priče. A na početku bijaše samo -
jedno nacionalno kazalište. Nema ni dvadeset godina da je kod nas
nastala inflacija nacionalnih kazališta, a virus se nezaustavljivo
širi pa ih trenutačno (nominalno) u Hrvatskoj imamo čak sedam. Pa
nije nam više sa svih strana svijeta ugrožen nacionalni identitet
da bi se političkom logikom putem kulture stapali s "maticom
zemljom". Imamo suverenu državu! Čemu ta potreba da imamo u svakom
većem mjestu nacionalno kazalište?
Zakon, koji se nikako ne sviđa novom riječkom Pročelniku za
kulturu (a u većoj mjeri ne sviđa se ni meni), daje nacionalno ime
kazalištima u Osijeku, Splitu i Rijeci, ali je sasvim jasno tko su
osnivači i vlasnici tih kazališta - gradovi (a u slučaju Osijeka i
županija). Ili pojednostavljeno rečeno: ako si odlučio imati auto,
zašto misliš da bi ti ga netko drugi trebao održavati?
Reforma nam je životno potrebna, ali nikako ne ona koja bi još
više osnaživala javni sektor ne obazirući se na kvalitetu programa
koje producira. Onoga časa kada se okrenemo k PROGRAMIMA, odnosno
njihovoj kvaliteti, a prestanemo na kazalište gledati kao na
socijalnu ustanovu ili ustanovu koja bi trebala igrati ulogu
vestalke našeg identiteta - imamo šanse. Tako nešto nije još na
vidiku, ali je tekst pročelnika Šarara zabrinjavajuć jer pokazuje
potpuno pogrešan smjer razmišljanja od onoga kojim bismo trebali
ići. Kao što je
Šestan (kako primjećuje Šarar) promijenio ploču kad je od
intendanta postao državnim službenikom, tako je tu istu ploču
okrenuo i Šarar kad je s neovisne glazbene scene prešao u javnu
upravu. Valjda tako mora biti…
Dakle, umjesto da tražimo slamku spasa za financiranje nacionalnih
kazališta, bolje bi bilo da se okrenemo traženju slamke za -
IZVRSNOST. Koja tako bolno nedostaje hrvatskom kazalištu. Iliti još
jednostavnije: okrenimo se napokon od forme prema - sadržaju.
P. S. Kad smo već kod nacionalnih kazališta, hoće li konačno netko
udaljiti iz javnog prostora v. d. intendanta Mucala s njegovim
nakaradnim razmišljanjima? Nije li njegov
istup nakon predstave "Kiklopa" na Splitskom ljetu doista
prevršio svaku mjeru civiliziranog ponašanja? Jedino što se na to
može reći je - bljak.