originalno objavljeno na blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar
Prošloga tjedna nisam (a trebala sam) završila Slamku riječima:
"Nastavlja se."
Ali što se može, situacija je takva da se nastavak ne može
preskočiti. Ponovno je na dnevnom redu situacija u kazalištu u
Splitu jer se baš na splitskom slučaju pokazuje koliko naš
kazališni sustav ne funkcionira, koliko je pun nestručnosti i
neznanja, a pritom prepun bahatosti.
"Maršal" se loše proveo u gradu pod Marjanom. Premda se očekivalo
da će se praizvedba ove suvremene opere održati u terminu
predviđenom za reprizu, to se nije dogodilo nego je izvedba
prebačena za siječanj 2012!.
Znači - nikad.
Trenutačna je situacija takva da koproducent projekta, Muzički
biennale u Zagrebu, prijeti sudskom tužbom HNK-u u Splitu ako se
praizvedba ne održi u svibnju.
Ma baš je briga Mucala za te prijetnje! Sjetimo se da je još
prošloga ljeta izjavio da se uopće ne brine ako bi Ministarstvo
kulture povuklo svojih nekoliko milijuna kuna iz budžeta HNK Split
zbog njegova imenovanja, jer da to on i Grad mogu nadoknaditi iz
drugih izvora. Jasno je da ovih jadnih par stotina tisuća kuna koje
su u igri u slučaju "Maršala", nisu nikakav problem. Kerumu i
Mucalu je milijun ovdje ili milijun ondje sitnica, dok je CIJELA
NEOVISNA SCENA toga grada za programe DOBILA MANJE od pola tog
istog milijuna. A neovisna kazališta, kojih u Splitu ima pet, nisu
ZAJEDNO iz gradskog proračuna dobila ni toliko koliko stoji devet
boca šampanjca u novootvorenu kafiću Kerumove partnerice . Tih se
pet kazališta (ako im ne odgovara šampanjac), trebaju financirati
od ulaznica i eventualnih sponzora. "Kvaka 22" je u tome da
sponzori za kulturu/kazalište u Hrvatskoj nemaju nikakvih olakšica,
a osobito u Splitu ima jako mnogo poduzeća koja su ili u stečaju
ili su nelikvidna pa je teško očekivati da će se naći netko tko bi
bio spreman ulagati u neovisna kazališta. Dakle, privatna su
kazališta osuđena raditi programe koji su profitabilni, odnosno,
koji će privući gledatelje da kupe ulaznice za predstave. Koje se u
Splitu ionako nemaju gdje izvoditi.
A što se danas uspijeva prodati na tržištu? Ono što je zabavno,
naravno.
Sada dolazimo na bit problema, a to je pitanje FUNKCIJE kazališta
u društvu.
I eto nas opet u Splitu!
Kaže u svom (više nitko i ne zna kojem po redu) programu za
intendanta Duško Mucalo, a kako piše u izvještaju Vijeća u kulturi
za kazališnu i glazbeno-scensku djelatnost grada Splita: "Kazalište
se može odreći svega, osim da bude zabavno. To je njegova osnovna
zadaća."
Sad smo barem naučili osnovnu zadaću kazališta! Jupi! Baš sam
sretna jer me to dosad u svim školama u kojima sam bila - nisu
naučili! Sva sreća da se pojavio Mucalo da nam to objasni, i to
tako jednostavno. Lakonski. Ma mogao bi odmah prijeći (bez
procedure) u profesora u trajnom zvanju na Akademiji s takvom
širinom a opet jednostavnošću u prijenosu znanja!
Ima samo još jedna, naizgled manja, kvaka, a to je da se teorija o
kazalištu zabavištu ne odnosi na javna kazališta, a još manje na
nacionalna. Kazališta koja proizvode zabavu i kojima je to osnovna
funkcija NE financiraju se iz proračuna. Iz proračuna se
financiraju kazališta sa sasvim drugačijim programskim zadaćama. A
kazalište za koje se kandidirao kandidat Mucalo nije zabavljačko
nego nacionalno. Od njih četiriju u Hrvatskoj. Kako stoji u
Zakonu.
Dobro, dobro, još su si tri javna kazališta dodala u svoj naziv
"hrvatsko narodno", pa ih hrvatskih i narodnih, kad bi se brojalo
po nazivima, imamo čak sedam! E, kada bi postojalo natjecanje u toj
kategoriji, bili bismo svjetski prvaci po broju nacionalnih
kazališta u odnosu na broj stanovnika! Sad čekam da se i neko od
privatnih kazališta nazove "hrvatsko narodno" pa da se još malo taj
broj poveća… Zašto ne?
Ionako je svejedno kad nam je svima jedina zadaća zabaviti ljude,
zar ne?
Vratimo se mi četvrtom izboru za intendanta HNK Split.
Zakon kaže da Kazališno vijeće predlaže najboljega kandidata.
Gradovi koji imaju više od 30 tisuća stanovnika moraju, prema
Zakonu o kulturnim vijećima, imati vijeće koje daje svoje mišljenje
o programima, nakon toga Gradsko vijeće bira novog intendanta.
Nakon što ga izabere, ministar kulture treba ga u roku od dva
mjeseca potvrditi.
Kazališno vijeće HNK Split predložilo je EKONOMISTA Duška Mucala
za novog intendanta, no Vijeće za kulturu grada Splita zaključilo
je da nijedan od triju kandidata nije ponudio relevantan PROGRAM za
nacionalno kazalište. Međutim, Gradskom vijeću to ništa nije
značilo i većinom glasova odlučilo se za kandidata Mucala. Dakle,
ponovno je na redu ministar kulture koji je istoga kandidata - već
odbio. Dobro, ministar je drugi, ali funkcija je ista. A isti je i
kandidat.
Baš mi je zgodno da se u natječaju za čelno umjetničko mjesto u
kazalištu našlo da kandidat treba imati završeni fakultet iz
"društvenih ili humanističkih znanosti". Kakve veze s UMJETNIČKIM
radnim mjestom imaju ekonomija, menadžment, financije i sl., to
znaju samo oni koji su u natječaj za intendanta utrpali "društvene
znanosti" koje su relevantne za funkciju - POSLOVNOG ravnatelja.
Međutim, kazalište je prije svega umjetnička institucija, a ne
korporacija! Jer joj je na prvome mjestu UMJETNIČKI REZULTAT, A NE
PROFIT! Osobito što je javno kazalište, kako kaže slovo zakona,
ustanova, a one NE ostvaruje dobit.
Ali budući da voljeni i željeni kandidat Mucalo ima završeni
fakultet iz područja DRUŠTVENIH znanosti, trebalo je "izravnati
pute" za njegov dolazak.
Čemu sva ta procedura koja traje i skupo stoji porezne obveznike
kada je sve farsa? Kerum hoće Mucala, Mucalo hoće zabavu, obojica
neće "Maršala", bivši ministar nije htio Mucala, a sada nam ostaje
pričekati - hoće li ga novi? Da, hoće li novi ministar "Maršala"
ili neće - ne znamo jer se nije oglasio.
Sve u svemu, ako grad Split i njegovi građani žele kazalište koje
će ih zabaviti, onda neka to kazalište postane javno splitsko
kazalište pa neka zabavlja Splićane! Zašto bi to kazalište moralo
biti nacionalno? Tjera li Splićane itko da strepe od toga hoće li
ministar potvrditi njihova kandidata za umjetničkog voditelja
kazališta koji je ekonomist, a pritom mu financijski plan za godinu
dana rada HNK-a izgleda kao neuspješna vježba studenta druge godine
studija Produkcije?
Rezimirajmo: država nije ni vlasnik ni osnivač HNK-a Split.
Intendant i gradonačelnik javno se deklariraju da im novac od te
iste države ne treba jer su i u vremenu recesije sposobni namaknuti
sredstva koja Ministarstvo kulture izdvaja za rad toga
kazališta.
I? Što će im onda ministrov blagoslov? Što će im onda pridjev
"nacionalno"? Pa slobodna je zemlja! Dajte ljudima njihovo
kazalište i neka uživaju u zabavi! Oslobodite ih procedure koja
nema nikakva smisla i koja nikoga ne obvezuje, a samo onemogućava
da se provede volja većine! I troši novac.
Čemu sve to? Čemu zakoni kojih se nitko ne drži i koje nikoga ne
zanimaju? Čemu ikakva regulativa, pravila, kad nam je potrebna samo
zabava? Udri brigu na veselje.
Pa zabavljajmo se onda gledajući tragediju jednoga Grada čiji je
identitet upropastila politika, a čiji će teatar, dojučerašnji
ponos urbane kulture, sljedeće četiri godine, kako stvari stoje,
voditi osoba koja je "stručno i kreativno" predložila program
sastavljen isključivo od REPRIZA već viđenih komada iz prošlih
sezona u hrvatskom kazalištima, a bez i jednog jedinog novog
naslova!