21.11.2011.
Mreže, mrežice i La famiglia – za budućnost
Prvi hrvatski predsjednik zamislio je državu koju će voditi 200 obitelji. Kako stvari stoje, nama bi se u kulturi uskoro moglo dogoditi da to bude – samo JEDNA OBITELJ. La famiglia.

originalno objavljeno na blog.vecernji.hr

"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar

Ponekad me uhvati strah kako se stvari/teme slažu jedna s drugom. Odlučim se za jednu temu, a onda, PAF!, događaj za događajem i - slika se sama složi na svoje mjesto.
Da je tjedan počeo obećavajuće, ne bih baš mogla reći. Tema Eurokazova okruglog stola o odlučivanju u kulturi privukla je jedva desetak zainteresiranih sudionika što je i nevjerojatno i razočaravajuće. Kulturnjake ne zanima pitanje (i problem) tko će i kako odlučivati o svemu onome čime se bave. Ni mlade ni stare, ni samostalne ni nesamostalne, ni kazalištarce ni likovnjake, ni glazbenjake, ni pisce… Pa čak ni (kulturne) političare u ovo predizborno vrijeme! Od otprilike 14 do 15 TISUĆA UMJETNIKA koliko ih djeluje u našoj zemlji (od čega većina živi i djeluje u Zagrebu), desetak zainteresiranih za sudjelovanje u raspravi o odlučivanju u kulturi brojka je - za uhvatit' se za glavu.
No, takva nam je stvarnost i s time treba računati i razmišljati o tome. I, naravno, ne treba se čuditi da je tome tako. Predugo je kultura bila "sedma s lijeva u petom redu" da bi se mogao očekivati obrat. Što se može, zapušteno je to područje u ovoj zemlji u svakom pogledu.
Pa su i javne rasprave - takve kakve jesu.
Bila je to srijeda.
Petak je već donio bolje vijesti: promovirana je knjiga Networks urednice Biserke Cvjetičanin u izdanju Culturelinka koji već dvadeset godina djeluje unutar Instituta za međunarodne odnose. Baš toliko otkad se i pojam MREŽE počeo upotrebljavati u ovim našim krajevima. Podnaslov je knjige  The Evolving Aspects of Culture in the 21st Century kojim nam se želi reći da su MREŽE nešto što u 21. stoljeću itekako može doprinijeti razvoju kulture. Trideset autora iz cijeloga svijeta dalo je svoj doprinos u ovoj vrijednoj knjizi iz koje se mnogo toga može saznati o MREŽAMA kao takvima, ali i o primjerima dobre prakse iz cijeloga svijeta.
Kako kod nas stojimo s MREŽAMA, osobito s onima u praksi?
Čini mi se - ne baš najbolje.
Teorija nam je (kao i u mnogim drugim područjima) otišla daleko od prakse i jedna na drugu imaju vrlo slab utjecaj. Bolje reći, sve ono što se u teoriji odlično postavi, praksa odbija slijediti. Nikako da nam se praksa i teorija nađu na istom mjestu, bolje reći - da se UMREŽE! Jedna šumom, druga drumom… ili još gore… ona poslovica o ludima i zbunjenima.
Jučer se u mnogim kazalištima u Hrvatskoj i regiji održavala manifestacija Noć kazališta koja je ove godine, već treći put zaredom, stvorila neku vrstu ad hoc MREŽE koja želi kazališnim gledateljima približiti kazalište na drugačije načine: od povoljnijih (ili čak besplatnih) ulaznica do razgledavanja kazališta, radionica i sličnih događanja koja se ne nude u svakodnevnoj kazališnoj ponudi. Svake je godine sve više organizacija koje se pridružuju ovoj maloj mreži/manifestaciji koja je, premda traje samo jedan dan u godini, korisna za kazališnu djelatnost. Osobito u ovom današnjem vremenu u kojem kazalište svakim danom sve više gubi svoje tradicionalno (središnje) mjesto u kulturi. No, kako mi često znamo raditi protiv samih sebe, tako se i ove godine dogodilo da su u Splitu javna gradska kazališta odbila "udomiti" jedno malo neovisno kazalište koje se željelo priključiti manifestaciji Noć kazališta igrajući BESPLATNO svoju predstavu. Ali je zato splitski HNK u Noći kazališta svojim gledateljima ponudio - koncert.
Teško otvaramo i vrata svog doma a kamoli da bismo se nešto, kao, išli umrežavati!
Umrežile su se i umjetničke akademije Sveučilišta u Zagrebu pa će se sljedeće subote u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog održati premijera već trećega u nizu velikih projekta nastalog kao rezultat tog umrežavanja, opera Carmen Georgesa Bizeta. Nakon velikog uspjeha opere Čarobna frula i oratorija Ivan Grozni u školskoj godini 2009/2010, Carmen je okupila čak 352 studenta i njihovih mentora s muzičke, kazališne i likovne akademije, Tekstilno-tehnološkog fakulteta te Škole za suvremeni ples Ane Maletić. U ovom se projektu, kao i u mnogima manjima koji su se od početka umrežavanja naših umjetničkih škola realizirali, postavljaju temelji budućih mreža: suradničkih, institucionalnih, intersektorskih, neinstitucionalnih… U svakom slučaju - mrežā za budućnost.
U koje čvrsto vjerujem. I koje mi daju nade da su promjene moguće.
Međutim, postoje i "MREŽE" U KOJE NE VJERUJEM.
Osobito ne u to da mogu donijeti išta dobroga našoj kulturi.
Znam da mi nije pametno o njima pisati. Ali, ne može čovjek u životu uvijek raditi pametne stvari!
Pred nama su izbori. U kulturnjačkim se krugovima raspravlja samo o tome tko će biti novi ministar kulture. Logično je da nismo previše zainteresirani za to tko će voditi resor poljoprivrede.
Ne tiče se naše kože. Pa nas i nije briga.
Ime koje se najčešće spominje kao izvjesnog kandidata za mjesto ministra kulture jest ono saborskoga zastupnika, nekadašnjeg poznatog novinara Hrvatskoga radija Nenada Stazića.
Sad ću malo glasno razmišljati o potencijalnoj MREŽI koja bi se mogla stvoriti njegovim imenovanjem na čelno mjesto u kulturi u Hrvata: brat mu je (moj kolega iz generacije s akademije) direktor kazališta Gavella, najvećega dramskoga kazališta u zemlji. Šogorica mu je poslovna ravnateljica matičnoga nacionalnog kazališta, Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu. No, MREŽA se širi i dalje, bratov mu je vjenčani kum (a poznato je da je kod nas kum i više nego brat!) Duško Ljuština, ravnatelj Satiričkoga kazališta Kerempuh u Zagrebu. Dakle, u Zagrebu bi ova MREŽA premrežila već u startu Ministarstvo kulture i tri velike ( da ne kažem najveće) kazališne javne ustanove. Ali, širimo se i dalje, i to na neovisni sektor jer je opće poznata stvar da su braća Stazić i Duško Ljuština logistička podrška Teatru Ulysses koji svakoga ljeta radi predstave na Brijunima.
I kad se sve skupa zbroji i oduzme, o ovoj se vrsti umrežavanja ne govori u novoj knjizi Biserke Cvjetičanin. Ovakva vrsta "MREŽÂ" nikako se ne može svrstati u razvojni aspekt kulture 21. stoljeća, nego upravo suprotno, možemo ih detektirati samo kao - kočnicu razvoja kulture 21. stoljeća u Hrvatskoj.
Prvi hrvatski predsjednik zamislio je državu koju će voditi 200 obitelji.
Kako stvari stoje, nama bi se u kulturi uskoro moglo dogoditi da to bude - samo JEDNA OBITELJ. La famiglia.
E, pa da je i najbolja na svijetu - ne može biti dobro.

 

Danas na programu