originalno objavljeno na blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar
Ljeto i dalje uporno traje, ali se kazališni život počeo
zahuktavati. Neka su kazališta već izašla i s novom premijerom, a
ostatak - samo što nije. Dobro, dobro, ima i javnih kazališta
kojima je (prema internetskim stranicama) vrijeme stalo prije
ljetne stanke no, nadajmo se da je i tamo buđenje u tijeku. Ako ih
vlasnik ne probudi i pita za junačko zdravlje (što se baš i ne
događa često), možda ih publika podsjeti da bi bilo vrijeme za
objavu repertoara za sezonu koja je već počela.
I tako, donosi ovih dana poštar svježe otisnute programske
kazališne knjižice iz cijele Hrvatske. Nije baš da su mi poštom
pristigli materijali iz svih kazališta. Tu sam malo u dvojbi između
dviju opcija: ili su kazališta (čiji programi još nisu stigli)
odlučila štedjeti pa nisu uopće tiskala program sezone ili sam pak
skinuta s popisa primatelja pošte? Hm… teško je reći. Ma sama sam
si kriva. Tko me tjera pisati Slamku i zamjerati se okolo po
svijetu? Što se može, takav je život. Ne može se imati sve: i
primati programe i pozivnice i - pisati. Danas ću vjerojatno
odletjeti s još najmanje jedne (do dvije) liste, ali ću preživjeti
i to.
Vratimo se mi programima.
Svega se u tim godišnjim programskim knjižicama može naći: od
uistinu zanimljivih projekata pa sve do onih za koje se pitaš - je
li to moguće? Međutim, ako gledatelji žele kupovati ulaznice za to
što se nudi, onda je i meni u redu.
Svi znaju da je država u recesiji, da nas je kriza dobro protresla
pa je logično da su i programske knjižice tiskane na jeftinijem
papiru i da imaju manje stranica. Međutim, i u takvim, teškim
financijskim uvjetima moguće je napraviti materijal koji će biti
likovno zanimljiv, informativan i - dostojanstven. Tako sam vrlo
lako došla do osnovnih informacija što će se moći vidjeti u Dječjem
kazalištu Branka Mihaljevića u Osijeku ili Gradskom kazalištu
lutaka u Splitu. Saznala sam i tko će režirati, kada se očekuju
premijere … I slične stvari koje potencijalne gledatelje itekako
zanimaju.
No, ono što je kao godišnja programska knjižica tiskana u 10.000
primjeraka stiglo iz HNK-a u Osijeku - nezamislivo je. Listam taj
komadić papira, okrećem ga, gledam, čudim se i ne mogu vjerovati da
je tako nešto moglo otići na poštu ne bi li predstavilo 105. sezonu
jedine nacionalne kuće zapadno od Zagreba.
Neću sada ulaziti u detalje, ako ste jedan od 10.000 do kojih je
"to nešto" došlo, znat ćete o čemu govorim. Ako niste, uštedjeli
ste si uzrujavanje. Brrrr…
Prijeći ću sad na drugu temu. Različitu, a opet - istu.
Prošloga sam tjedna gledala dvije predstave u Zagrebu: "Dunda
Maroja" u kazalištu Gavella, a druga je bilo gostovanje kazališta
Jana Fabra iz Antwerpena s predstavom "Prometej, Krajolik II", na
Festivalu svjetskog kazališta.
Ono što svi znamo i u čemu se gotovo jednoglasno slažemo jest da u
Hrvatskoj imamo uistinu sjajnih umjetnika. Glumaca/glumica
pogotovo. Talentirana smo nacija, kako se to voli reći, i u sportu
i u umjetnosti. Zapravo - čudo. I u nizozemskoj predstavi, uz
strance, igraju i dvije hrvatske umjetnice: predano, do kraja, do
zadnje kapi krvi. Može se nekome sviđati predstava ili ne, potpuno
je svejedno. Međutim, nitko ne može ne vidjeti potpunu predanost
poslu koji se radi, koncentraciju, fokus, želju, potrebu, čak bi se
moglo reći fanatizam… sve ono bez čega nema umjetničkoga stvaranja
pa ni umjetničkog djela. Te smo večeri u predstavi Jana Fabra
vidjeli sve ono što nismo vidjeli večer prije u "Dundu Maroju" u
kojem se nikome ništa ne može prigovoriti, svi su na pozornici
RADILI SVOJ POSAO. Je li u kazalištu dovoljno SAMO RADITI SVOJ
POSAO?
Osobno mislim da nije. A vjerujem da nisam jedina koja tako
misli.
Kazalište u kojem se činovnički SAMO RADI SVOJ POSAO osmislio je
još 1925. godine Svetozar Pribičević, a mi ga se držimo kao pijani
plota. I ne puštamo taj koncept ni po cijenu života.
No, ni ovaj put, nisu krivi glumci. Kao što ni u priči o
programskim knjižicama nije kriva djelatnica koja je potpisala
potpuno besmislen slogan ("Ne želimo se reklamirati! Krajnje
jednostavno Volite kazalište!").
Kriv je sustav. Nemotivirajuć, uspavljujuć, nepoticajan…
jadan.
Ubijamo dobre glumce, ubijamo dobre tekstove, redatelje, UBIJAMO
KAZALIŠTE. Umjesto da ubijemo SUSTAV u kojem (ne) funkcionira ovo
naše kazalište.
Zašto sve to zajedno trpimo?
Može li glumac biti sretan na kraju predstave kad se klanja, a ZNA
da je to bio SAMO POSAO za KOEFICIJENT? Je li se radi toga tresao
od uzbuđenja pred zgradom Kazališne akademije čekajući da netko
izvjesi njegovo ime da je PRIMLJEN i da će BITI GLUMAC?
Čime se zavaravamo? Je li taj koeficijent koji se dobiva u javnoj
ustanovi uistinu takav apaurin da nitko više nije u stanju staviti
ruku na srce, pogledati si u dubinu duše i priznati da je KONCEPT
OVAKVOG KAZALIŠTA PROPAO?
Ako to ne vide ljudi koji jesu u sustavu (a obično se kaže - sve
dok si u apsurdu ne vidiš koliko je velik taj apsurd), zašto ne
progovore oni koji nisu na apaurinima? Ili je pak cijela zemlja na
sedativima?
Ja to više ništa ne razumijem.
U Nizozemskoj su početkom sedamdesetih godina prošloga stoljeća
gađali glumce na pozornici rajčicama. Dogodila se poznata "tomato
revolucija".
Ne može li do promjene doći ipak malo nježnije od toga da se
gađamo rajčicama?
Stvarno ne razumijem - tako smo talentirani, a nemamo petlje reći
- DOSTA JE!
Nešto tu ipak ne štima…
P. S. Dobra vijest dana jest da ćemo napokon dobiti PLESNU
AKADEMIJU, i to već od sljedeće školske godine! Čestitke svima koji
su uložili svoje vrijeme, trud i znanje da se ovaj projekt konačno
počne realizirati! Možda i plesu u Hrvatskoj svanu bolji dani…