originalno objavljeno na blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar
foto: Tomislav Miletić/Pixsell
Vidim da je mnogima koji rade u kulturi puna kapa klijentelizma, sukoba interesa i voluntarizma.
Svakodnevno mi dolazi sve više dokumenata, podataka, ljudi me upozoravaju na nove i nove nepravilnosti kojima svakodnevno svjedoče, a strah ih blokira da iziđu u javnost.
Izbori se približavaju, neizvjesna je budućnost «Velikih dečkih» pa su postali i neoprezni u namirivanju «svojih».
Da krenem od Grada ili Ministarstva kulture?
Ajmo prvo lokalno.
Dakle, novi Akti gradonačelnika (Točka 27.) Grada Zagreba (koje očito nitko ne prati pa se o njima i ne piše), donijeli su dvije jako zanimljive odluke.
Koncertna direkcija Zagreb javna je ustanova u kulturi o kojoj sam pisala u nekoliko navrata. O poslovanju KDZ-a za 2013. možete naći podatke i na stranici DORH-a jer je pod istragom.
Nakon gotovo dvije godine, KDZ za inkriminirani Bundekfest 2013., od našega gradonačelnika (i kako si sam tepa – budućeg premijera!) dobiva 370 tisuća kuna.
Ali to nije sve!
Kapnulo je KDZ-u još 200 tisuća (ma nek se nađe!) i za proslavu Dana neovisnosti.
Za 2014. godinu.
Oba iznosa ova je javna ustanova u kulturi Grada Zagreba dobila sa stavke – Nezavisne produkcije!
Ajmo s pitanjima:
1. Kako je moguće da se krajem 2015. godine donese odluka da se isplate novci za 2013. i 2014. godinu? To je zakonski nemoguće. Nešto što je izvršeno prije dvije ili jednu godine, a prema pozitivnim zakonima RH, ne može se financirati unatrag. Fiskalne godine u kojima je program izveden odavno su završile i ta se sredstva ne mogu isplatiti u tu svrhu.
Ali Mikiju je sve moguće!
2. Za obje aktivnosti piše da su sredstva osigurana u planu sredstava za 2015. godinu!
Dakle, kako kažu dokumenti koje možete pogledati i sami, tih 570 tisuća (Isuse!), bilo je planirano za 2015.
3. Zašto ove isplate idu s Akta Gradonačelnika ako su bile planirane?
4. Kakvo je to bilo planiranje za 2013. godinu kada se 370 tisuća kuna isplaćuje krajem 2015. godine?
5. Zar 2013. nisu znali da imaju Bundekfest pa su ta sredstva za 2013. planirana u 2015.?
6. Po čemu je program Bundekfesta nezavisna produkcija?
6. Nisu u KDZ-u znali da imamo Dan neovisnosti 2014. i da će se raditi proslava, nego su to saznali u listopadu 2015. Zašto su radili program za koji nisu osigurali sredstva? Neka netko «običan» proba napraviti predstavu i naknadno, nakon dvije godine tražiti sredstva, pa da vidimo kakav će odgovor dobiti! Kune sigurno neće!
7. Skupštinski zastupnici, a da malo priupitate gradonačelnika kakvo je to planiranje i poslovanje? Da malo netko ponovno pogleda Koncertnu direkciju i vidi što se događa s družinom koja je pod istragom?
8. Kako su uopće zatvorili fiskalnu 2013. i 2014. godinu kada nisu imali pokrića za ove programe?
Kakve su to igre!
I kakva je to «podjela plijena pokraj prvog miljokaza», kako bi to rekao jedan moj prijatelj.
Pitam se samo, imaju li izbori veze s ovom iznenadnom brigom za već odavno izvršene programe javne ustanove za 2013. i 2014. godinu?
Što se čekalo od 2013.?
Ili će novac s KDZ-a nekamo iznenada «skrenuti»?
Ukratko, još jedna svinjarija u kulturi Zagreba.
Ah, da, povrh svega, pisat će se da je neovisna scena dobila povećanje sredstava za tih 570 tisuća kuna!
Miki, veliki dobročinitelj neovisne scene!
«Veliki dečki» svoju su javnu ustanovu u kulturi protiv koje je podnesena kaznena prijava proglasili – nezavisnom produkcijom.
I dvama potpisima dodijelili joj sredstava koliko dobiva dvadesetak organizacija s prave nezavisne scene i kojima produciraju programe preko cijele godine.
Očito nikoga nije briga.
A što na to kaže Mikijev savjetnik za kulturu Zlatko Vitez? Zna li Zlatek da se KDZ procesuira u Gajevoj 32?
Bljak.
Sramota.
Vidim da su se poznati kulturnjaci koji su tako zdušno potpisali Bandićevu listu 2009., a i kulturnjakice (to se tako kaže?) s izbora iz 2013., malo osipali. Na listi mu je za Sabor, jadnom, od svih žena koje je bio načičkao oko sebe, ostala samo Marija Sekelez.
Valjda da zahvali na silnim mandatima.
Ostale su tiho napustile brod koji nepovratno tone.
Titanic je mala riječ za ono što slijedi.
A da je i Šipuš svjestan toga da plovi na Titanicu dokazuje dokument od 25 stranica koji mi se pojavio u inboxu: Izvještaj raspodjele sredstava za međunarodnu kulturnu suradnju od 1. siječnja do 31. kolovoza 2015. godine.
U navedenu razdoblju od sveukupno planiranih 11.147.437,48 za programe isplaćeno je 8.921.531,8 kuna, a samo je Ministarstvo bez natječaja za svoje programe isplatilo 3.085.276,11 kuna.
U dvije županije, Bjelovarsko-bilogorsku i Požeško-slavonsku županiju, otišlo je na stavci međunarodne suradnje doslovno 0,00 kuna.
Tamo se, izgleda, baš nitko ne bavi međunarodnim projektima.
Uz to je u Šibensko-kninsku županiju otišlo 5.600,00 kuna (a imaju Međunarodni festival djeteta!), u Vukovarsko-srijemsku 8.000,00 kuna, a u Virovitičko-podravsku 6.800,00 kuna.
Dakle, ispod 10 tisuća kuna dobile su tri županije.
Ispod 100 tisuća kuna još je 10 županija: Brodsko-posavska, Dubrovačko-neretvanska, Istarska, Koprivničko-križevačka, Krapinsko-zagorska, Ličko-senjska, Međimurska, Osječko-baranjska, Varaždinska, Zadarska i Zagrebačka županija.
Možda je lakše reći da je za Grad Zagreb predviđeno preko 6,5 milijuna kuna, a iznose iznad 100 tisuća kuna mogle bi dobiti samo Splitsko-dalmatinska (419.595,00), Primorsko-goranska (271.104,00) i Sisačko-moslavačka (140.300,00 kuna, ali zasad je dobila samo 49.300,00).
Ovo najbolje pokazuje koliko se u ovoj Vladi brinulo o decentralizaciji, kako je bilo najavljeno Planom 21.
Baš im leži na srcu decentralizirati zemlju!
Ali, o tome ću pisati drugom prigodom.
U dokumentu od 25 stranica neke stvari bodu u oči:
Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu dodijeljeno je na stavci «Ciklus javnih predavanja iz suvremenog plesa» nevjerojatnih 393.940,00 kuna (isplaćeno već 300 tisuća). Raspitala sam se na sve strane, malo proguglala i nigdje nisam našla ništa sličnoga. Naime, ciklusa javnih predavanja na ADU-u tijekom 2015. – nije bilo. Svakako želim naglasiti da je ovo pojedinačno najveća stavka na svih 25 stranica.
Najveća stavka, a nitko nikada nije čuo za projekt!
Na Tportalu sam pronašla da je taj program trebao biti završen do srpnja 2015.
Možete prijeći cijeli internet, ali ni slova o ovim održanim javnim predavanjima nećete naći.
Gdje su otišli ti novci?
Ili bolje, kome?
U koje svrhe?
Što se, zapravo, financiralo od tih gotovo 400 tisuća kuna?
Hoće li netko pitati ministra i njegove suradnike za junačko zdravlje?
Pomoćnicu za međunarodnu djelatnost, Tamaru Perišić, sigurno više nitko ništa neće pitati jer je, kažu izvori, u utorak razriješena dužnosti i kao za nagradu otišla je na novo radno mjesto: postaje savjetnica za kulturu u Veleposlanstvo u Rimu. Valja reći da to radno mjesto ne postoji već duže vrijeme.
Ali to je nikakva prepreka za naš kulturni establišment!
Istina, nije prije imenovanja prešla u Ministarstvo vanjskih poslova, pa je preseljena na ugovor, ali koga briga!
Odmah je u srijedu Šipuš potpisao ugovor o suradnji s Italijom i dogodine imamo Talijansku kulturnu sezonu u Hrvatskoj, a 2017. nas čeka Hrvatska sezona u Italiji.
Nema boljega nego novome ministru odmah odrediti što će se raditi i koji će biti prioriteti.
I nema boljega, nego u fazi tehničke Vlade, preuzimati dugoročne obveze za onu koja dolazi!
Ono što nadalje vrišti iz Izvještaja koji sam dobila upravo je suradnja s Italijom koja je Šipušu osobito prirasla za srce.
Treba li reći da u Strateškom planu Ministarstva kulture za razdoblje 2015. – 2017. nema ni riječi o tom projektu?
Kad smo već kod Italije, u posebnom dijelu dokumenta, koji nije specificiran po županijama, a u kojem su navedeni iznosi koji su utrošeni za samo Ministarstvo kulture za međunarodnu djelatnost, upadaju u oči iznosi za Venecijanski bijenale i za Sajam u Bologni. Pokušavam izbrojiti iznose, ali zapinjem.
Venecijanski bijenale stajao je oko milijun kuna, Sajam u Bologni oko pola milijuna (ne računajući iznose od 164.015,00 i 38.403,47 kuna koji su za istu svrhu išli preko natječaja prema umjetničkoj organizaciji «Oaza» iz Zagreba). Međutim, ti su troškovi, koje je napravilo Ministarstvo, a što nije išlo na javni poziv, tako šlampavo specificirani, da zapravo ne znate što je to i koliko je u koju svrhu sredstava utrošeno. Najam projektora plaćao se u dva navrata s više od 60 tisuća kuna (!), montaža štanda više od 50 tisuća i slično.
Za koga su troškovi noćenja u hotelu Westin stajali 81.850,00 kuna, za koga je ručak plaćen 10.595,15 kuna, za koji je dio gostovanja u HNK-u Opére Comique plaćeno prvo 493.504,65, a nakon toga i 329.003,10 kuna i zašto to nije išlo na javni natječaj, kakvi su to projektori i za što koji su stajali dva puta preko 60 tisuća kuna? Gdje su jasno specificirani troškovi za Francusku sezonu?
Toliko nejasnoća, nedoumica, netransparentnosti u jednom dokumentu da vam se zavrti u glavi.
Ima li javnost pravo znati koliko nas je točno koštalo predstavljanje u svijetu na ovim velikim manifestacijama? I kolika su odstupanja bila od predviđenoga troškovnika?
I zašto?
Ah, da ne zaboravim, Teatar Ulysses je najveća stavka odmah iza fantomskih javnih tribina na ADU-u! Na jednome mjestu na stranicama Ministarstva piše da su dobili 300 tisuća kuna za svoju međunarodnu djelatnost, a u dokumentu koji imam pred sobom za njih je predviđeno 80 tisuća kuna više, 380 tisuća!
Za Novi Sad i Sarajevo.
Skupe destinacije!
Baš mi je zanimljivo da Ivo Josipović u svojoj kampanju inzistira na digitalizaciji čime bi bi osigurao razvoj i uspjeh najboljih i uništio korupciju!
Hahahahaha!
A da prvo malo svoga dobrog prijatelja i kompanjona Šipuša poduči informatizaciji i digitalizaciji kako bi se stvari prvo sredile u Ministarstvu kulture?
Kome će Ovi na odlasku polagati račune?
Halo, ima li koga u Gajevoj 32?
Dečki, dečki, Miki, Bero, Ivo, sve će doći na naplatu, bez brige!
Posljednji pozdrav Titanicu!