13.02.2012.
Mijenjaj me – nježno…
Sad mi je pala na pamet rečenica jednog saborskog zastupnika izrečena 2002. godine ispred Hrvatskoga sabora za vrijeme trajanja pobune umjetnika protiv prijedloga donošenja jednog Vujićeva zakona, koji je rekao: «Pa tako vas je malo, zar se ne možete DOGOVORITI?!» Zanimljivo, zar ne? Zar se ne možemo dogovoriti? Zar se cijela naša mala država NE MOŽE DOGOVORITI?

originalno objavljeno na blog.vecernji.hr

"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar

Velik naslov osvanuo je nekidan u dnevnim novinama: U 10 godina otpušteno je samo 50 državnih službenika: Njih 229.435 je ZAŠTIĆENO od otkaza!
Računam… To je ukupno 0,00021792% zaposlenika u državnim službama.
Za krepat od smijeha!
Podatak koliko ih je otpušteno u privatnom sektoru u istom razdoblju, dakako, nije moguće pronaći. Pitam se, je li to uopće negdje evidentirano? Najvjerojatnije nije. Jer, zašto bi i bilo? Pa privatni je sektor privatna stvar svakog privatnika, a ne društva u cjelini, da ne kažem države.
Kad bismo i došli do brojke o otpuštanju u privatnom sektoru, mislim da nam ne bi bilo nimalo smiješno.
A gdje je kazalište u ovoj priči?
Točnih podataka, barem ne onih javno dostupnih, nema.
Mala smo zemlja pa svi znamo za tih nekoliko slučajeva otpuštanja u javnim kazalištima.
No, to su bili osobni ili politički ekscesi, a nikako ne rezultat neke jasne kulturne politike.
Što se događa u privatnim kazalištima sa zapošljavanjem - o tome nitko ne zna ništa. Ni službeno ni neslužbeno.
Imamo samo već poslovično poznatu rečenicu koju mantra svaki ministar kulture na odlasku, a ona glasi: U kulturi nije izgubljeno ni jedno radno mjesto. La-la-la…
I tako već desetljećima…
Ono što možete pronaći na stranicama Državnog zavoda za statistiku (DZS) potpuno je nerelevantno. Nema baš puno veze s današnjom temom, ali moram reći da, na primjer, prema podatcima DZS-a u sezoni 2010/2011. u Hrvatskoj ukupno imamo 53 profesionalna kazališta, a njima valja dodati i 18 profesionalnih kazališta za djecu.
Još nam DZS nije došao do toga da je profesionalno kazalište naprosto - profesionalno kazalište. Odnosno, da u njemu rade (glume, režiraju, i sve ostalo) ljudi koji su u svom poslu profesionalci koji zarađuju za svoju egzistenciju baveći se kazalištem.
Podatak iz Očevidnika kazališta, registra u koji su upisani svi subjekti koji profesionalno obavljaju kazališnu djelatnost sasvim je - drukčiji. Konkretno, početkom studenoga 2011. godine ta je brojka prešla sto (100). Gdje je nestala razlika? To zna samo DZS!
Da ne govorim o tome da se svi natječaji, pa tako i izvještaji, u Hrvatskoj pišu po godinama. Samo naš DZS uporno uzima sezonu kao vremensku mjernu jedinicu. Mislim, ako oni žele sezonu, neka im sezona!
Samo se pitam - kome to koristi? Čak se i podatci o kuturi pojedinih zemalja u Kompendiumu kulturnih politika i trendova u Europi, u koji i Hrvatska šalje podatke, iskazuju po godinama, ne po sezonama.
No, dobro, pustimo sad to da je DZS država u državi i da, što se kazališta konkretno tiče, skuplja potpuno neuporabljive, nekorisne, pa čak i netočne podatke.
Ali što se zaposlenosti tiče, ti su nam podatci jedini dostupni, pa nam nema druge nego se praviti da su i vjerodostojni.
Dakle, posljednji podatci kojima baratamo pokazuju da su u profesionalnim kazalištima (i onima za djecu kao i onima za odrasle, u javnim i privatnim) zaposlena ukupno 2.433 zaposlenika, a od toga je 1.247 umjetnika. Kad uzmete podatak iz Kompendijuma za 2009. godinu koji kaže da je u kulturi u Hrvatskoj (općenito, ne samo u kazalištima) zaposleno manje od 2% sveukupne zaposlene populacije, a od tih 2% njih je oko 16% samostalnih ili samozaposlenih, onda vam je jasno da se ovdje radi o uistinu malom broju ljudi.
Sad mi je pala na pamet rečenica jednog saborskog zastupnika izrečena 2002. godine ispred Hrvatskoga sabora za vrijeme trajanja pobune umjetnika protiv prijedloga donošenja jednog Vujićeva zakona, koji je rekao: «Pa tako vas je malo, zar se ne možete DOGOVORITI?!»
Zanimljivo, zar ne? Zar se ne možemo dogovoriti?
Zar se cijela naša mala država NE MOŽE DOGOVORITI?
E, baš svašta. Već sam jednom bila pisala da je naš kazališni sustav po kojem su umjetnici postali činovnici nastao još davne 1925. godine kada je cjelokupna kazališna djelatnost spadala u ingerenciju Ministarstva prosvete u Beogradu. Branislav Nušić, koji je 1922. radio u tom istom ministarstvu, započeo je pretvorbu umjetnika u činovnike, a završio ju je nekoliko godina poslije Svetozar Pribičević. Donio je Svetozar nekako u isto vrijeme Zakon o pozorištu i Zakon o činovnicima. Pak su umjetnici dospjeli u platne razrede. Današnjim rječnikom rečeno - imaju KOEFICIJENTE. (Baš taj koeficijent jako mi je draga riječ, sva se raznježim kad ju čujem!)
Osim što se intendant u to vrijeme zvao upravnik, sve ostalo nije se mnogo razlikovalo od današnjeg sustava: «veliki dečki» postavljani s ukazom (danas je to, kao, javni natječaj), a ostali su bili raspoređeni (prema uredbi o razvrstavanju) u činovničke razrede.
Gotovo pa nema nikakve razlike, a prošlo je već gotovo 90 godina.
Ono što osobito bode u oči jest činjenica da su u ovome sustavu iz 1925. godine danas ostali - samo glumci!
U Drugoj Jugoslaviji «na koeficijentima» su bili i redatelji, i kostimografi, scenografi. No, kako su odlazili u mirovinu, tako su se njihovi koeficijenti prenamjenjivali - za druge poslove, i u kazalištu danas više nemamo zaposlenih scenografa, kostimografa, pa ni redatelja. Dramaturzi su ionako u našem kazalištu bili «u tragovima».
Gotovo. Novom su se načinu rada i života svi morali prilagoditi.
Osim glumaca.
Sada je taj saborski zastupnik (ponovno) na vlasti pa me zanima, što misli o tome da se DOGOVORIMO?
Pa hajdmo se DOGOVORITI da krenemo rješavati i ovo pitanje.
Ne nasilno, ne drastično.
Da se dogovorimo da se mijenjamo - nježno?

 

Danas na programu