12.11.2013.
Malo pismo Velikim Dečkima o bezakonju, papigama, ponekom krevetu i kralju Zvonimiru
Danas sam odabrala dvije. Naoko različite, a opet - povezane. Jednu koju sam obećala već prije nekoliko tjedana (kazalište Komedija), a druga se počela «bistriti» prije nekoliko dana (HNK u Varaždinu).

originalno objavljeno na blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar 

Kako je samo teško u ovom našem kaotičnom kazališnom sustavu bez sustava odabrati najaktualniju temu!

Danas sam odabrala dvije. Naoko različite, a opet - povezane.
Jednu koju sam obećala već prije nekoliko tjedana (kazalište Komedija), a druga se počela «bistriti» prije nekoliko dana (HNK u Varaždinu). No, ostanite uz Slamku do kraja jer vas ondje čeka - biser!

Priča prva.

Sredinom listopada javnost je kroz neku vrstu skandala saznala da se u kazalištu Komedija priprema mjuzikl «Spamalot». Naime, ako niste znali, «Spamalot» je bio u planu još 2010. godine. Tada je u popularnoj «Bijeloj knjizi», u kojoj se objavljuju programi u kulturi koje će Grad Zagreb (su)financirati i u kolikim iznosima za tekuću godinu, pisalo da će ovaj naslov biti jedna od pet premijera kazališta na Kaptolu. Da ne bi bilo nikakve zabune, nabrojit ću ih:

K. Ludwig: Posudi mi glas, komedija (M. Juraga)
E. Idle - John Du Prez: Monty Phyton's Spamalot, mjuzikl (I. Mešin)
A. Jay - J. Lynn: Da, ministre, komedija (Z. Mužić)
(Ili A. Ayckbourn: Gdje si bila noćas? Ili N. Simon: Govorkanja)
S. Kolar/Vid Balog: Klara, komedija (G. Paro)

Što je od najavljenog programa izvedeno za 3 milijuna i 740 tisuća kuna? Dakle:

M. Grgić/A. Kabiljo: Jalta, Jalta (V. Štefančić), mjuzikl
P. Schaffer: Crna komedija (N. Kleflin)
K. Ludvig: Posudi mi tenor (M. Juraga)
J. Gotovac: Đerdan (R. Simonelli).

Ovo što pišem objavljeno je u Službenom glasniku Grada Zagreba. Samo prenosim.

U sljedeće dvije godine «Spamalot» nismo vidjeli u «Bijeloj knjizi». Svega je u tim knjigama bilo napisanog, a malo izvedenog.
Ayckbourn se 2011. ponovno pojavio (u režiji J. Menzela), ali nije izveden. Kao što je nestalo svih «39 stuba» u režiji D. Mađarića i «Mister Morgen» Ivice Krajača u režiji K. Dolenčića.
Isparilo.
Puf.
Nema.
U 2012. nestala je i «Gužva u krevetu» u režji J. Juvančića, a i «Papiga» koju je trebao režirati G. Paro.

Bome, jako mi je žao što se nismo malo gužvali u krevetu uz neku duhovitu papigu. Ali, što se može, Niki Pavloviću očito su se prestale sviđati papige, a i kreveti.
Ove godine na jednak način kao i prošlih godina, nestale su i «Grofica Marica» u režiji Vlade Štefančića, a na metli je visoko odletjela i «Grička vještica» u režiji Dore Ruždjak Podolski.
No, iz daleke 2010. doletio je - «Spamalot»!
Odakle i kako se pojavio, to zna jedino Niko Pavlović, ravnatelj «Komedije» kojemu uskoro istječe 24. godina ravnanja našim jedinim kazalištem kojem u «programskim funkcijama» piše da nastavlja tradiciju klasične operete i mjuzikla te komične opere.
Ali sa «Spamalotom», koji se počeo raditi još u lipnju, doletjeli su i nenadani problemi zbog Pavlovićeve cjeloživotne prakse da se ugovori ne potpisuju prije početka posla.

Kako bi to trebalo biti u uređenim državama.

Ne, ne mislim reći da je nepotpisivanje ugovora prije rada na projektu ekskluziva Nike Pavlovića. To nikako. Kada bi se samo malo krenulo u istraživanje kako to rade druga kazališta, vidjelo bi se da se na prste jedne ruke mogu nabrojati ona koja u tom smislu poštuju pozitivne zakone RH.
No, vratimo se temi.
Larisa Lipovac Navojec, ugledna plesačica i koreografkinja, koja je u Komediji radila nekoliko produkcija, poslala je polujavno pismo u kojem opisuje što joj se dogodilo tijekom rada na projektu «Spamalot». Ne ulazeći u detalje mogu samo reći da je izašla iz projekta (ili je bila izbačena). Nakon nje projekt je napustio i Dinko Appelt (ili je i on izbačen), zaposleni dirigent kazališta Komedija. Umjesto Lipovac Navojec i Appelta poslove koreografa i dirigenta preuzeli su drugi umjetnici, a premijera je s 22. studenoga prebačena na 14. prosinca.
Kažu.
Na rasporedu Komedije mjeseca prosinca još NEMA, najave «Spamalota» također NEMA, a bome NEMA ni pretplate za ovu sezonu koja je odavno započela. Zato IMA cjenik ulaznica - za prošlu sezonu. Nek' se nađe.

Vratimo se «Spamalotu» i smjeni u autorskom timu.
Događaju se promjene u autorskim timovima za vrijeme rada na nekoj produkciji, i to ne samo u Hrvatskoj. No, nikada još nisam čula da bi ravnatelj koji NIJE potpisao ugovor sa suradnicima rekao, citiram:
Na pitanje je li istina da Larisa Lipovac Navojec nema ugovor i da je radila 'na crno', odgovorio je sljedeće: 'Usmeni dogovor sa mnom ima jednaku pravnu težinu kao i pisani ugovor.

Au, čovječe! Zapanjena sam stala.

Na Riječ!
Usmeni dogovor s Nikom Pavlovićem ima jednaku PRAVNU težinu kao i pismeni ugovor!
Niko Pavlović RAVNATELJ JE JAVNE USTANOVE U KULTURI, JAVNOG KAZALIŠTA u vlasništvu Grada Zagreba.
Ali on NE MORA potpisivati ugovore! Njegova je riječ ugovor potpisan sam po sebi!
U kojem stoljeću živi i radi Niko Pavlović?!
Očito vlasnici kazališta kojem je na čelu smatraju da je to IZVRSNO da Pavlovićeva RIJEČ vrijedi kao i pisani ugovor pa su ga, premda će u kolovozu navršiti punih 65 godina, izabrali za ravnatelja i za naredne četiri godine, novi mandat. Kao i Dušana Ljuštinu koji je već navršio 65 godina, 1. listopada.
DRAGI VLASNICI KAZALIŠTA, bolje reći, dragi gradonačelniče Milane Bandiću, a onda i Ivice Lovriću, pročelniče Ureda za kulturu Grada Zagreba, dragi Darinko Kosor, predsjedniče Skupštine Grada Zagreba, dragi Ivane Tepešu, predsjedniče skupštinskog Odbora za kulturu Grada Zagreba, imate li što za reći na SITUACIJU koja se događa na adresi Kaptol 9?
Biste li možda malo provjerili kako se odvija i programsko i financijsko poslovanje u Komediji koja je još 2009. godine imala 2,8 milijuna kuna duga, a ni onda nije izvršavala najavljeni program. Niti je na vrijeme isplaćivala honorare za vanjske suradnike, putne troškove za umjetnike koji žive izvan Zagreba i ostale naknade. Znate li, dragi odgovorni na Gradu Zagrebu, da se u vašoj ustanovi u kulturi primjenjuju prava iz doba kada nije bio izumljen papir?
Pa ni kamena potvrda, epigraf, ako ćemo o Zvonimiru i njegovoj uredno napisanoj darovnici. Iz 1100. godine. Daruje pošten čovjek običnu ledinu Sv. Luciji i odmah s tim - na kamen.

Kralj, rekli bismo i danas.

Ako vas već ne zanima to što se naslovi mijenjaju kako kome padne na pamet, možda bi vas trebalo zanimati na koji su način anagžirani zaposlenici, koliko rade, kako im se isplaćuju honorari, na koji se način provodi poslovanje? Ili je Komedija sama po sebi AMNESTIRANA od bilo kakve kontrole jer je u njoj bio zaposlen Tedi Lušetić koji je sada "glavni" za kulturu u Uredu? Ili jer je sestra jedne zaposlenice Ureda nedavno zaposlena u Komediji?

Ili postoje neki drugi kriteriji za koje mi, obični smrtnici, ne znamo?

Važno je da u obrascu za programske izvještaje piše da neovisna scena mora predati svaki papirić vezan uz utrošena sredstva, a JAVNE USTANOVE dokumente trebaju predati SAMO NA UPIT.

Zgodno.

Za neke.

Pa što ih, dragi vlasnici kazališta, ne UPITATE za ugovore koje mi, s neovisne scene, moramo dostavljati za SVAKI PROJEKT?
A možda je došao trenutak, dragi Gradonačelniće, Pročelniče, Predsjedniče Skupštine i ostali, da još jednom preispitate odluku o tome da prema Zakonu o radu ipak Pavlovića pošaljete u mirovinu 9. kolovoza 2014. godine? Pa da se ispoštuje barem jedan zakon! I da se na mjesto ravnatelja dovede netko tko je čuo da je potpisivanje ugovora civilizacijsko dostignuće.
Netko tko će poštovati PRAVA UMJETNIKA kojima se, kako vidimo, ne daju ugovori na potpis?

Izvori kažu da do danas nisu potpisani svi ugovori za "Spamalot" koji je u visokoj fazi produkcije. A također i to da je Državnom inspektoratu prijavljeno da postoje sumnje da je u više navrata tajnica ravnatelja potpisivala ugovore UMJESTO umjetnika. Bolje reći - falsificira ih. Ako postoje indicije za postupke koji nisu u skladu sa zakonima, ne bi li ih vlasnici trebali provjeriti i prije Državnog inspektorata?

Nije li sama (već spomenuta) Pavlovićeva rečenica dovoljna da nešto poduzmete?

Ne biste li, svi gore nabrojeni, trebali misliti i o nezaposlenim umjetnicima koji mjesecima ne dobivaju honorare, osobito što su oni u većini samostalni umjetnici, najranjivija kategorija u umjetničkom poslu?
Ne čine li i nezaposleni umjetnici naš Grad - gradom kulture?
Pitate li se kako mogu preživjeti i ostvariti svoju egzistenciju kad im o glavi rade pavlovići sa svojim riječima koje glume ugovore?
Sramota.
Poduzmite nešto! Zaštitite kulturu i umjetnost od nasilnika i samozvanih bogova.
Kako sam već i pisala, omiljena Pavlovićeva uzrečica jest «Ili se pokloni ili se ukloni». Zar se tako nešto može tolerirati u demokratskoj državi koja je članica Europske unije?

I još nešto na ovu temu, ZNATE LI da je 22. prosinca 2005. godine Grad Zagreb dao ovlast kazalištu Komedija za sklapanje nagodbe sa Zagrebačkom nadbiskupijom (Službeni glasnik broj 22 od 30. prosinca 2005.)? Dogovoreno je da Zagrebačka nadbiskupija daje u najam prostor na Kaptolu za razdoblje od 15 godina u kojem će zakupnina za prvih 5 godina biti 1 kuna mjesečno, za drugih 5 godina jednaka zakupnini obračunatoj po kvadratnom metru prostora što ga Grad Zagreb daje u zakup zakupcima na tom gradskom području za obavljanje djelatnosti iz područja kulture, te za daljnjih 5 godina - po ekonomskoj cijeni? To znači da su sad već pri kraju drugog razdoblja i uskoro će se početi plaćati ekonomska zakupnina.

Pitanje koje postavljam jest: je li možda Pavlović u međuvremenu sklopio neki novi, usmeni ugovor po kojem će Komedija uskoro iseliti iz prostora na Kaptolu? Ili je možda sklopio usmeni ugovor o gradnji nove zgrade? Ma tko zna kakve je sve usmene ugovore Pavlović u međuvremenu dogovorio i «potpisao»!

Prema mojim saznanjima, ulazi u rekonstrukciju dvorane.
Jako zanimljivo ako se uzme u obzir Sporazum koji sam citirala.
Ufam se da novo Kazališno vijeće neće više imati razumijevanja za ovakvo "potpisivanje" usmenih ugovora ala Pavlović, kao i da će Milan Bandić nakon Holdinga krenuti u raščišćavanje problema u javnim ustanova u kulturi.
Vrijeme je.
Dok čekam, vjerujem da će se barem netko zapitati kad će doći na red «Grofica Marica» i «Grička vještica»?

U kojem pretincu usmenopotpisanih ugovora one spavaju svoj san kao da su Trnoružice.

Priča druga.

Da je kazalište u Varaždinu postalo petim nacionalnim kazalištem u Hrvatskoj, i to po žurnoj proceduri, pisala sam već u više navrata.
Možda se sjećate kako je Natalija Martinčević, saborska zastupnica HNS-a i zamjenica gradonačenika Varaždina, slavodobitno odgovorila zastupniku Matušiću (HDZ, Dubrovnik) da su oni prošli cijelu proceduru i postali nacionalno kazalište i neka i Dubrovčani učine isto žele li dobiti status nacionalnog kazališta. 

Vođena tom rečenicom uputila sam službeni dopis (s povratnicom) Gradu Varaždinu i tražila sljedeće dokumente:
• Strateški plan Grada Varaždina iz kojeg je jasno da je Grad planirao pretvoriti svoje gradsko kazalište u nacionalno
• Odluku Grada Varaždina da je procedura pokrenuta
• Analizu Vijeća za kulturu pri Gradu Varaždinu koje je tu odluku razmotrilo
• Strateški plan samog kazališta iz kojeg se vidi da žele postati nacionalno kazalište (sa svim analizama)
• Mišljenje stručnjaka iz užeg područja (vanjski evaluatori) koji bi potvrdili opravdanost zahtjeva.

Isto sam tražila i od Ministarstva kulture.

Od Grada Varaždina dobila sam prošli tjedan RJEŠENJE O ODBIJANJU ZAHTJEVA.

Razlog odbijanja?
Zatražene informacije ne smatraju se informacijama jer Grad Varaždin iste NE POSJEDUJE u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra ili sl.!
Umrla sam od smijeha!
Pa Grad Varaždin radi isto kao i Niko Pavlović! Usmeni ugovori, usmeni strateški planovi, usmene odluke, usmene analize, usmene evaluacije!
NEMA PISANOG DOKUMENTA! NEMA PROCEDURE!
Usmeni dogovori i u Varaždinu imaju jednaku pravnu valjanost kao i pismeni!

Od kazališta u Varaždinu dobila sam nešto što bi trebalo glumiti Strateški plan, a u čemu nema ni riječi da namjeravaju postati nacionalno kazalište!

Poštovani saborski zastupnici, nekako mi se čini da ste PREVARENI sa saborske govornice.
Građani Republike Hrvatske, i vi ste prevareni.
PROCEDURA, koja se toliko puta spominjala u raspravi oko točke novog Zakona o kazalištima UOPĆE NIJE POSTOJALA!

Vrhunac mi je ipak da od Ministarstva kulture nisam dobila NIKAKAV ODGOVOR.

Ni pismeni, ni usmeni. Dva puta sam telefonski podsjetila na predmet i jednom poslala pismenu požurnicu.
Ništa.
Rok koji predviđa Zakon o pravu na pristupu informacijama odavno je prošao.

Ne preostaje mi nista drugo nego Ministarstvo kulture prijaviti Agenciji za zaštitu osobnih podataka, kako mi je to pismeno savjetovano iz Službe za informiranje Hrvatskog sabora.
Naravno da ću to učiniti. Tražiti mišljenje. A i sankcije za Ministarstvo kulture koje ne odgovara na upite. Što je dužno činiti.
Sankcije su do 100 tisuća kuna za pravnu osobu i 20 tisuća kuna za odgovornu osobu.

Što je to njima. Sitnica.

Naša vlast nikako ne može shvatiti da su oni izabrani radi nas, a mi ne postojimo radi njih. I nismo ih izabrali da od nas prave budale. Nego da rade za korist zajednice.
Ah, kad smo već kod Agencije za zaštitu osobnih podataka, ista se oglasila i po pitanju mog zahtjeva da mi se odobri uvid u izvještaje Histriona i Teatra Exit.
Kako je prošlo?
Pozvana sam u Ured za kulturu Grada Zagreba na sastanak na kojem će mi se omogućiti pristup traženim podacima. Dakle, ipak izvještaji NISU «intelektualno vlasništvo» kako je to pisalo u dopisima koja su ta dva kazališta poslala Gradu ne bi li spriječili uvid u svoje izvještaje.

Još jedna novost jest da je Tomislavu Čadežu izrečena TEŽA OPOMENA Hrvatskog novinarskog društva (Vijeće časti) zbog tekstova objavljenih u Jutarnjem listu u kojima je napisao niz kleveta i uvreda o radu kazališta Mala scena i njezinim osnivačima Vitomiri Lončar i Ivici Šimiću.
Teža opomena izriče se i tadašnjem glavnom uredniku Jutarnjeg lista Mladenu Plešeu, uz napomenu da mu je izrečeno toliko težih opomena da bi eventualna sljedeća mjera mogla biti ISKLJUČENJE iz HND-a.
Ide polako, ide, pokreće se, možda…

P. S. Snježana Banović objavila je na portalu Teatar.hr tekst o situaciji u HNK-u u Osijeku pod naslovom " Kaosu dva boda u Osijeku, a Šnajderu pod hitno crveni karton". Svakako pročitajte na koji se način kriza nacionalnih kazališta širi po Hrvatskoj. A kad smo već kod Snježane Banović, DOBILA je presudu u postupku koji je protiv nje povela privatna tužiteljica Ana Lederer i HNK u Zagrebu. Presuda na 20 stranica u kojoj se utvrđuje da nema dokaza da je Snježana Banović izrekla bilo što neistinito.
Piše u presudi da sutkinja ocjenjuje kao neuvjerljive i neživotne navode Stele Stazić, kako pozicija i djelovanje D. Ljuštine nije bila ni od kakva utjecaja na rad i čelne ljude HNK-a. Stazić je također rekla da je Banović «na čelu skupine koja sebe naziva kazališnom gerilom, a koja je učinila ogromnu štetu HNK-u koja se svakodnevno osjeća u njegovu radu.
Eh…
Čeka se sad da se privatna tužiteljica Ana Lederer ponovno žali. Ovaj put ne više s Trga maršala. A privatni tužitelj Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu? Hoće li se ponovno žaliti?
Jasno vam je da ću o ovome još mnogo toga zanimljivoga napisati.
Nastavlja se…

 

Danas na programu