originalno objavljeno na
blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar
Kako je samo teško u ovom našem kaotičnom kazališnom sustavu bez sustava odabrati najaktualniju temu!
Danas sam odabrala dvije. Naoko različite, a opet -
povezane.
Jednu koju sam obećala već prije nekoliko tjedana (kazalište
Komedija), a druga se počela «bistriti» prije nekoliko dana (HNK u
Varaždinu). No, ostanite uz Slamku do kraja jer vas ondje čeka -
biser!
Priča prva.
Sredinom listopada javnost je kroz neku vrstu skandala saznala da se u kazalištu Komedija priprema mjuzikl «Spamalot». Naime, ako niste znali, «Spamalot» je bio u planu još 2010. godine. Tada je u popularnoj «Bijeloj knjizi», u kojoj se objavljuju programi u kulturi koje će Grad Zagreb (su)financirati i u kolikim iznosima za tekuću godinu, pisalo da će ovaj naslov biti jedna od pet premijera kazališta na Kaptolu. Da ne bi bilo nikakve zabune, nabrojit ću ih:
K. Ludwig: Posudi mi glas, komedija (M. Juraga)
E. Idle - John Du Prez: Monty Phyton's Spamalot, mjuzikl (I.
Mešin)
A. Jay - J. Lynn: Da, ministre, komedija (Z. Mužić)
(Ili A. Ayckbourn: Gdje si bila noćas? Ili N. Simon:
Govorkanja)
S. Kolar/Vid Balog: Klara, komedija (G. Paro)
Što je od najavljenog programa izvedeno za 3 milijuna i 740 tisuća kuna? Dakle:
M. Grgić/A. Kabiljo: Jalta, Jalta (V. Štefančić), mjuzikl
P. Schaffer: Crna komedija (N. Kleflin)
K. Ludvig: Posudi mi tenor (M. Juraga)
J. Gotovac: Đerdan (R. Simonelli).
Ovo što pišem objavljeno je u Službenom glasniku Grada Zagreba. Samo prenosim.
U sljedeće dvije godine «Spamalot» nismo vidjeli u «Bijeloj
knjizi». Svega je u tim knjigama bilo napisanog, a malo
izvedenog.
Ayckbourn se 2011. ponovno pojavio (u režiji J. Menzela), ali nije
izveden. Kao što je nestalo svih «39 stuba» u režiji D. Mađarića i
«Mister Morgen» Ivice Krajača u režiji K. Dolenčića.
Isparilo.
Puf.
Nema.
U 2012. nestala je i «Gužva u krevetu» u režji J. Juvančića, a i
«Papiga» koju je trebao režirati G. Paro.
Bome, jako mi je žao što se nismo malo gužvali u
krevetu uz neku duhovitu papigu. Ali, što se može,
Niki Pavloviću očito su se prestale sviđati papige, a i
kreveti.
Ove godine na jednak način kao i prošlih godina, nestale su i
«Grofica Marica» u režiji Vlade Štefančića, a na metli je visoko
odletjela i «Grička vještica» u režiji Dore Ruždjak Podolski.
No, iz daleke 2010. doletio je - «Spamalot»!
Odakle i kako se pojavio, to zna jedino Niko Pavlović, ravnatelj
«Komedije» kojemu uskoro istječe 24. godina ravnanja našim jedinim
kazalištem kojem u «programskim funkcijama» piše
da nastavlja tradiciju klasične operete i mjuzikla te
komične opere.
Ali sa «Spamalotom», koji se počeo raditi još u lipnju, doletjeli
su i nenadani problemi zbog Pavlovićeve cjeloživotne prakse da se
ugovori ne potpisuju prije početka posla.
Kako bi to trebalo biti u uređenim državama.
Ne, ne mislim reći da je nepotpisivanje ugovora prije rada na
projektu ekskluziva Nike Pavlovića. To nikako. Kada bi se samo malo
krenulo u istraživanje kako to rade druga kazališta, vidjelo bi se
da se na prste jedne ruke mogu nabrojati ona koja u tom smislu
poštuju pozitivne zakone RH.
No, vratimo se temi.
Larisa Lipovac Navojec, ugledna plesačica i koreografkinja, koja je
u Komediji radila nekoliko produkcija, poslala je polujavno pismo u
kojem opisuje što joj se dogodilo tijekom rada na projektu
«Spamalot». Ne ulazeći u detalje mogu samo reći da je izašla iz
projekta (ili je bila izbačena). Nakon nje projekt je napustio i
Dinko Appelt (ili je i on izbačen), zaposleni dirigent kazališta
Komedija. Umjesto Lipovac Navojec i Appelta poslove koreografa i
dirigenta preuzeli su drugi umjetnici, a premijera je s 22.
studenoga prebačena na 14. prosinca.
Kažu.
Na rasporedu Komedije mjeseca prosinca još NEMA, najave «Spamalota»
također NEMA, a bome NEMA ni pretplate za
ovu sezonu koja je odavno započela. Zato IMA cjenik ulaznica -
za prošlu sezonu. Nek' se nađe.
Vratimo se «Spamalotu» i smjeni u autorskom timu.
Događaju se promjene u autorskim timovima za vrijeme rada na nekoj
produkciji, i to ne samo u Hrvatskoj. No, nikada još nisam čula da
bi ravnatelj koji NIJE potpisao ugovor sa suradnicima
rekao, citiram:
Na pitanje je li istina da Larisa Lipovac Navojec nema ugovor i
da je radila 'na crno', odgovorio je sljedeće: 'Usmeni dogovor sa
mnom ima jednaku pravnu težinu kao i pisani ugovor.
Au, čovječe! Zapanjena sam stala.
Na Riječ!
Usmeni dogovor s Nikom Pavlovićem ima jednaku PRAVNU težinu
kao i pismeni ugovor!
Niko Pavlović RAVNATELJ JE JAVNE USTANOVE U KULTURI, JAVNOG
KAZALIŠTA u vlasništvu Grada Zagreba.
Ali on NE MORA potpisivati ugovore! Njegova je
riječ ugovor potpisan sam po sebi!
U kojem stoljeću živi i radi Niko Pavlović?!
Očito vlasnici kazališta kojem je na čelu smatraju da je to IZVRSNO
da Pavlovićeva RIJEČ vrijedi kao i pisani ugovor pa su ga, premda
će u kolovozu navršiti punih 65 godina, izabrali za ravnatelja i za
naredne četiri godine, novi mandat. Kao i Dušana Ljuštinu koji je
već navršio 65 godina, 1. listopada.
DRAGI VLASNICI KAZALIŠTA, bolje reći, dragi gradonačelniče Milane
Bandiću, a onda i Ivice Lovriću, pročelniče Ureda za kulturu Grada
Zagreba, dragi Darinko Kosor, predsjedniče Skupštine Grada Zagreba,
dragi Ivane Tepešu, predsjedniče skupštinskog Odbora za kulturu
Grada Zagreba, imate li što za reći na SITUACIJU koja se događa na
adresi Kaptol 9?
Biste li možda malo provjerili kako se odvija i programsko i
financijsko poslovanje u Komediji koja je još 2009. godine imala
2,8 milijuna kuna duga, a ni onda nije izvršavala
najavljeni program. Niti je na vrijeme isplaćivala honorare za
vanjske suradnike, putne troškove za umjetnike koji žive izvan
Zagreba i ostale naknade. Znate li, dragi odgovorni na Gradu
Zagrebu, da se u vašoj ustanovi u kulturi primjenjuju prava iz doba
kada nije bio izumljen papir?
Pa ni kamena potvrda, epigraf, ako ćemo o Zvonimiru i njegovoj
uredno napisanoj darovnici. Iz 1100. godine. Daruje pošten čovjek
običnu ledinu Sv. Luciji i odmah s tim - na kamen.
Kralj, rekli bismo i danas.
Ako vas već ne zanima to što se naslovi mijenjaju kako kome padne na pamet, možda bi vas trebalo zanimati na koji su način anagžirani zaposlenici, koliko rade, kako im se isplaćuju honorari, na koji se način provodi poslovanje? Ili je Komedija sama po sebi AMNESTIRANA od bilo kakve kontrole jer je u njoj bio zaposlen Tedi Lušetić koji je sada "glavni" za kulturu u Uredu? Ili jer je sestra jedne zaposlenice Ureda nedavno zaposlena u Komediji?
Ili postoje neki drugi kriteriji za koje mi, obični smrtnici, ne znamo?
Važno je da u obrascu za programske izvještaje piše da neovisna scena mora predati svaki papirić vezan uz utrošena sredstva, a JAVNE USTANOVE dokumente trebaju predati SAMO NA UPIT.
Zgodno.
Za neke.
Pa što ih, dragi vlasnici kazališta, ne UPITATE za ugovore koje
mi, s neovisne scene, moramo dostavljati za SVAKI PROJEKT?
A možda je došao trenutak, dragi Gradonačelniće, Pročelniče,
Predsjedniče Skupštine i ostali, da još jednom preispitate odluku o
tome da prema Zakonu o radu ipak Pavlovića pošaljete u mirovinu 9.
kolovoza 2014. godine? Pa da se ispoštuje barem jedan zakon! I da
se na mjesto ravnatelja dovede netko tko je čuo da je potpisivanje
ugovora civilizacijsko dostignuće.
Netko tko će poštovati PRAVA UMJETNIKA kojima se, kako vidimo, ne
daju ugovori na potpis?
Izvori kažu da do danas nisu potpisani svi ugovori za "Spamalot" koji je u visokoj fazi produkcije. A također i to da je Državnom inspektoratu prijavljeno da postoje sumnje da je u više navrata tajnica ravnatelja potpisivala ugovore UMJESTO umjetnika. Bolje reći - falsificira ih. Ako postoje indicije za postupke koji nisu u skladu sa zakonima, ne bi li ih vlasnici trebali provjeriti i prije Državnog inspektorata?
Nije li sama (već spomenuta) Pavlovićeva rečenica dovoljna da nešto poduzmete?
Ne biste li, svi gore nabrojeni, trebali misliti i o
nezaposlenim umjetnicima koji mjesecima ne dobivaju honorare,
osobito što su oni u većini samostalni umjetnici, najranjivija
kategorija u umjetničkom poslu?
Ne čine li i nezaposleni umjetnici naš Grad -
gradom kulture?
Pitate li se kako mogu preživjeti i ostvariti svoju egzistenciju
kad im o glavi rade pavlovići sa svojim riječima koje glume
ugovore?
Sramota.
Poduzmite nešto! Zaštitite kulturu i umjetnost od nasilnika i
samozvanih bogova.
Kako sam već i pisala, omiljena Pavlovićeva uzrečica jest «Ili se
pokloni ili se ukloni». Zar se tako nešto može tolerirati u
demokratskoj državi koja je članica Europske unije?
I još nešto na ovu temu, ZNATE LI da je 22. prosinca 2005. godine Grad Zagreb dao ovlast kazalištu Komedija za sklapanje nagodbe sa Zagrebačkom nadbiskupijom (Službeni glasnik broj 22 od 30. prosinca 2005.)? Dogovoreno je da Zagrebačka nadbiskupija daje u najam prostor na Kaptolu za razdoblje od 15 godina u kojem će zakupnina za prvih 5 godina biti 1 kuna mjesečno, za drugih 5 godina jednaka zakupnini obračunatoj po kvadratnom metru prostora što ga Grad Zagreb daje u zakup zakupcima na tom gradskom području za obavljanje djelatnosti iz područja kulture, te za daljnjih 5 godina - po ekonomskoj cijeni? To znači da su sad već pri kraju drugog razdoblja i uskoro će se početi plaćati ekonomska zakupnina.
Pitanje koje postavljam jest: je li možda Pavlović u međuvremenu sklopio neki novi, usmeni ugovor po kojem će Komedija uskoro iseliti iz prostora na Kaptolu? Ili je možda sklopio usmeni ugovor o gradnji nove zgrade? Ma tko zna kakve je sve usmene ugovore Pavlović u međuvremenu dogovorio i «potpisao»!
Prema mojim saznanjima, ulazi u rekonstrukciju dvorane.
Jako zanimljivo ako se uzme u obzir Sporazum koji sam
citirala.
Ufam se da novo Kazališno vijeće neće više imati razumijevanja za
ovakvo "potpisivanje" usmenih ugovora ala Pavlović, kao i da će
Milan Bandić nakon Holdinga krenuti u raščišćavanje problema u
javnim ustanova u kulturi.
Vrijeme je.
Dok čekam, vjerujem da će se barem netko zapitati kad će doći na
red «Grofica Marica» i «Grička vještica»?
U kojem pretincu usmenopotpisanih ugovora one spavaju svoj san kao da su Trnoružice.
Priča druga.
Da je kazalište u Varaždinu postalo petim nacionalnim kazalištem
u Hrvatskoj, i to po žurnoj proceduri, pisala sam već u više
navrata.
Možda se sjećate kako je Natalija
Martinčević, saborska zastupnica HNS-a i zamjenica
gradonačenika Varaždina, slavodobitno odgovorila zastupniku Matušiću (HDZ,
Dubrovnik) da su oni prošli cijelu proceduru i postali
nacionalno kazalište i neka i Dubrovčani učine isto žele li dobiti
status nacionalnog kazališta.
Vođena tom rečenicom uputila sam službeni dopis (s povratnicom)
Gradu Varaždinu i tražila sljedeće dokumente:
• Strateški plan Grada Varaždina iz kojeg je jasno da je Grad
planirao pretvoriti svoje gradsko kazalište u nacionalno
• Odluku Grada Varaždina da je procedura pokrenuta
• Analizu Vijeća za kulturu pri Gradu Varaždinu koje je tu odluku
razmotrilo
• Strateški plan samog kazališta iz kojeg se vidi da žele postati
nacionalno kazalište (sa svim analizama)
• Mišljenje stručnjaka iz užeg područja (vanjski evaluatori) koji
bi potvrdili opravdanost zahtjeva.
Isto sam tražila i od Ministarstva kulture.
Od Grada Varaždina dobila sam prošli tjedan RJEŠENJE O ODBIJANJU ZAHTJEVA.
Razlog odbijanja?
Zatražene informacije ne smatraju se informacijama jer Grad
Varaždin iste NE POSJEDUJE u obliku dokumenta, zapisa, dosjea,
registra ili sl.!
Umrla sam od smijeha!
Pa Grad Varaždin radi isto kao i Niko Pavlović!
Usmeni ugovori, usmeni strateški
planovi, usmene odluke, usmene
analize, usmene evaluacije!
NEMA PISANOG DOKUMENTA! NEMA PROCEDURE!
Usmeni dogovori i u Varaždinu imaju jednaku pravnu valjanost kao i
pismeni!
Od kazališta u Varaždinu dobila sam nešto što bi trebalo glumiti Strateški plan, a u čemu nema ni riječi da namjeravaju postati nacionalno kazalište!
Poštovani saborski zastupnici, nekako mi se čini da ste
PREVARENI sa saborske govornice.
Građani Republike Hrvatske, i vi ste prevareni.
PROCEDURA, koja se toliko puta spominjala u raspravi oko točke
novog Zakona o kazalištima UOPĆE NIJE POSTOJALA!
Vrhunac mi je ipak da od Ministarstva kulture nisam dobila NIKAKAV ODGOVOR.
Ni pismeni, ni usmeni. Dva puta sam telefonski podsjetila na
predmet i jednom poslala pismenu požurnicu.
Ništa.
Rok koji predviđa Zakon o
pravu na pristupu informacijama odavno je prošao.
Ne preostaje mi nista drugo nego Ministarstvo kulture prijaviti
Agenciji za zaštitu osobnih podataka, kako mi je to pismeno
savjetovano iz Službe za informiranje Hrvatskog sabora.
Naravno da ću to učiniti. Tražiti mišljenje. A i sankcije za
Ministarstvo kulture koje ne odgovara na upite. Što je dužno
činiti.
Sankcije su do 100 tisuća kuna za pravnu osobu i 20 tisuća kuna za
odgovornu osobu.
Što je to njima. Sitnica.
Naša vlast nikako ne može shvatiti da su oni izabrani radi nas,
a mi ne postojimo radi njih. I nismo ih izabrali da od nas prave
budale. Nego da rade za korist zajednice.
Ah, kad smo već kod Agencije za zaštitu osobnih podataka, ista se
oglasila i po pitanju mog zahtjeva da mi se odobri uvid u
izvještaje Histriona i Teatra Exit.
Kako je prošlo?
Pozvana sam u Ured za kulturu Grada Zagreba na sastanak na kojem će
mi se omogućiti pristup traženim podacima. Dakle, ipak izvještaji
NISU «intelektualno vlasništvo» kako je to pisalo u dopisima koja
su ta dva kazališta poslala Gradu ne bi li spriječili uvid u svoje
izvještaje.
Još jedna novost jest da je Tomislavu Čadežu izrečena TEŽA
OPOMENA Hrvatskog novinarskog društva (Vijeće časti) zbog tekstova
objavljenih u Jutarnjem listu u kojima je napisao niz
kleveta i uvreda o radu kazališta Mala scena i njezinim osnivačima
Vitomiri Lončar i Ivici Šimiću.
Teža opomena izriče se i tadašnjem glavnom uredniku Jutarnjeg
lista Mladenu Plešeu, uz napomenu da mu je izrečeno toliko
težih opomena da bi eventualna sljedeća mjera mogla biti
ISKLJUČENJE iz HND-a.
Ide polako, ide, pokreće se, možda…
P. S. Snježana Banović objavila je na portalu Teatar.hr tekst o
situaciji u HNK-u u Osijeku pod naslovom "
Kaosu dva boda u Osijeku, a Šnajderu pod hitno crveni karton".
Svakako pročitajte na koji se način kriza nacionalnih kazališta
širi po Hrvatskoj. A kad smo već kod Snježane Banović, DOBILA je
presudu u postupku koji je protiv nje povela privatna tužiteljica
Ana Lederer i HNK u Zagrebu. Presuda na 20 stranica u kojoj se
utvrđuje da nema dokaza da je Snježana Banović
izrekla bilo što neistinito.
Piše u presudi da sutkinja ocjenjuje kao neuvjerljive i neživotne
navode Stele Stazić, kako pozicija i djelovanje D. Ljuštine nije
bila ni od kakva utjecaja na rad i čelne ljude HNK-a. Stazić je
također rekla da je Banović «na čelu skupine koja sebe naziva
kazališnom gerilom, a koja je učinila ogromnu štetu HNK-u
koja se svakodnevno osjeća u njegovu radu.
Eh…
Čeka se sad da se privatna tužiteljica Ana Lederer ponovno žali.
Ovaj put ne više s Trga maršala. A privatni tužitelj Hrvatsko
narodno kazalište u Zagrebu? Hoće li se ponovno žaliti?
Jasno vam je da ću o ovome još mnogo toga zanimljivoga
napisati.
Nastavlja se…