originalno objavljeno na blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar
Zagreb je ovih dana prava festivalska metropola. Gledatelji
imaju izbor: mogu odabrati tri potpuno različita kazališna
koncepta.
Na devetom izdanju Festivala svjetskog
kazališta (FSK) možete pogledati (i svakako pogledajte!)
gostovanja predstava najznačajnijih redatelja europskog kazališta
kao što su Thomas Ostermeier, Jan Fabre, Ivo van Hove, Bastian
Kraft i Alain Platel u izvedbi slavnih kazališta iz Beča, Berlina,
Antwerpena, Asterdama i Genta. Već na otvaranju festivala u
rasprodanoj dvorani ZKM-a nazočili smo kazališnom događaju,
predstavi "Othello", uz oduševljenje gledatelja koji su ansambl
predstave bezbroj puta zvali na poklon. Producent je festivala Zagrebačko kazalište mladih.
S druge pak strane 4.
Zagrebi!Festival doveo je u Zagreb najpoznatijeg svjetskog
zviždača dr. Jeffreyja
Wiganda koji je samim svojim dolaskom snažno podupro jačanje
civilnog društva u Hrvatskoj. Kroz nekoliko različitih vrsta
programa (likovni, filmski, performans i znanstveno-popularni) i
okrugli stol na kojem su se okupili poznati hrvatskih zviždači,
poručio je građanima Zagreba (i Hrvatske) da svatko od nas može i
mora dati svoj doprinos rješavanju problema u društvu jer nam ih
nitko neće riješiti ako se sami ne potrudimo. Dr. Wigand je svojim
primjerom u borbi protiv duhanske industrije u SAD-u pokazao da
jedan čovjek može učiniti čudo ako vjeruje da radi neku pravu
stvar. I to na dobrobit cijele zajednice. Producent ovog
zanimljivog festivala mala je umjetnička organizacija
"Serafini".
Treći (i najstariji) od ovih triju festivala u Zagrebu je PIF - međunarodni festival kazališta
lutaka. Ovo je njegovo 44. izdanje. Kad neka manifestacija
izdrži toliko godina, nekako se očekuje, ako ništa drugo, da je
festival - profesionalno organiziran. Međutim, ovogodišnji PIF
pokazao je da je možda ipak došlo vrijeme da se podvuče crta i da
se stvari u najmanju ruku - preispitaju. Hm, ne bih htjela
upotrebljavati teške riječi, ali ovom je festivalu hitno potrebna -
reanimacija.
Krenimo iz početka.
Producent ovog festivala Međunarodni
je centar za usluge u kulturi (MCUK).
Prva je riječ - međunarodni.
Ajoj, otiđite na www.mcuk.hr i
recite mi, molim vas, što u djelatnosti ovog centra ima
MEĐUNARODNOG? Koje se to MEĐUNARODNE USLUGE U KULTURI nude u ovom
centru osim što je producent PIF-a?
Nema ih. Lutkarske, plesne, likovne i dramske radionice,
posudionica i radionica narodnih nošnji, tečajevi gitare, stranih
jezika… Usluge u kulturi, k tomu međunarodne, u ovome se centru
jednostavno NE NUDE. Zar je problem promijeniti ime ako se
promijenila djelatnost?
Ime u ovom slučaju dezinformira javnost. Koja financira djelatnost
ovoga centra.
Detektirali smo, dakle, producenta festivala, i to od prve.
Međutim, pokušaj da se detektira odgovorna osoba za PR i
marketinške aktivnosti u produkcijskom timu PIF-a, prošao je s
manje uspjeha.
Znam da mi nećete vjerovati, ali čini mi se da ovaj veliku i
ugledni festival takvu osobu - nema.
Kako sam došla do tog zaključka? Nije bilo teško.
Da postoji osoba zadužena za PR i marketing u produkcijskom timu
PIF-a, ta bi nakon ovogodišnjeg izdanja festivala, dobila otkaz. I
to javno. Da producent zaštiti dignitet samog (uglednog)
festivala.
Naime, do samo nekoliko dana prije otvaranja festivala u medijima
se nije moglo naći apsolutno ništa o PIF-u. Kao da ne
postoji.
Već godinama je tjedan prije početka škole poznat po tome da njime
u Zagrebu caruju lutkarske predstave i, zapravo, publika zna da se
približava festival. Ove godine, ničim izazvan, PIF se seli na prvi
tjedan školske godine. Ali umjesto da se ta promjena razglasi na
sva zvona, iz MCUK-a o tome javnosti ne rekoše ni riječi.
Pokušavam dokučiti koji su tome razlozi, ali tako pametna ipak
nisam.
Gledam po programskoj knjižici, ali ni tamo ne nalazim
odgovor.
Ali zato, na stranici na kojoj su navedeni medijski pokrovitelji
na prvom mjestu vidim ime internetskog portala KOJI JE
UGAŠEN JOŠ U VELJAČI OVE GODINE!
Pomislih da sam nešto propustila, možda je portal ponovno
proradio, ali to je bila lažna nada. Na tom internetskom portalu
već mjesecima nema ni jedne vijesti. Pa tako ni o ovogodišnjem 44.
po redu PIF-u. Kojem su, navodno (prvi) medijski pokrovitelj.
Uf.
Odakle se to stvorilo? Je li netko pogledao materijal prije negoli
je otišao u tisak? Što radi menadžment festivala? Tko je
odgovoran?
Ne znam.
Idemo dalje.
Nekoliko dana prije otvaranja PIF-a uočila sam plakate po gradu. I
krenula u potragu za programom.
Kad ono, vidim da festival počinje u ponedjeljak, a svečano je
otvaranje - u srijedu. Moram priznati, bila sam u životu na mnogo
festivala, ali ovakvo čudo još nisam vidjela. Možda je to neki
spin? Novi pristup?
Opet vam moram reći da nemam odgovor na pitanje. Danas nešto baš
ništa ne znam, stalno su mi odgovori: ne znam, ne razumijem, ne
znam…
I vozim se s posla autom na sam dan otvaranja i na radiju čujem
vijest da se otkazuje zakazana predstava na PIF-u predviđena za
izvođenje na Cvjetnom trgu, a da će umjesto nje igrati neka
predstava kazališta iz Zagreba - za koje pak nisam čula. Hm, pratim
hrvatsku kazališnu scenu i ne može mi baš promaknuti postojanje
nekog kazališta, osobito ne tako značajnog da bi moglo zamijeniti
goste iz Ujedinjenog Kraljevstva na uglednom festivalu kakav je
PIF!
Kasnijim istraživanjem ustanovila sam da je umjesto engleske
predstave gostovala - amaterska družina iz Zagreba. Nije loše, za
505 tisuća kuna poreznih obveznika Grada Zagreba i 140 tisuća
Ministarstva kulture zaista smo zaslužili dobiti na dar (još jednu)
amatersku predstavu.
Na otvaranju, moram vam priznati, nisam znala jesam li zalutala na
Tjedan suvremenog plesa ili sam stvarno došla na PIF, ali, dopuštam
da sam u programskom smislu možda propustila nove trendove u
lutkarskom kazalištu u svijetu, pa ne bih više o tome. Vjerojatno
je to - moja greška. Ipak, ne mogu ne primijetiti da u gledalištu
nisam bila jedina koju je predstava s otvaranja ostavila, hm,
ravnodušnom. Za razliku od otvaranja FSK-a gdje se publika nije
dala iz dvorane, s predstave koja je bila na otvaranju PIF-a
gledatelji su nestali iz dvorane u roku "keks" već nakon prvog
(mlakog) pljeska.
Sljedećeg dana pozove me kolegica iz kazališta koje je član
Mreže neovisnih kazališta da dođem pogledati njihovu predstavu
na PIF jer da je opet neki program otkazan pa oni uskaču… Sad je
već stvarno postalo zanimljivo… Malo previše otkazivanja i čudnih
situacija da bih povjerovala u lošu sreću ovogodišnjeg PIF-a.
I naravno, odlučimo otići podržati kolege i zamolimo da nam se na
blagajni ostave dvije ulaznice. No, stiže poruka: "Ne trebaju vam
ulaznice, sve je besplatno, samo dođite". Besplatno?!
Informacija je bila točna, nije bilo ni ulaznica, ni plaćanja, ali
bome nije bilo - ni publike. (Za razliku od FSK-a gdje prosječna
ulaznica stoji 200,00 kuna i sve je krcato.)
Sad već zvoni za uzbunu i vrtim po glavi pitanja tipa: kako će
producent napraviti izvještaj kada ne zna broj gledatelja koji su
bili na programima budući da nema ulaznica? Kako to da su ulaznice
od predviđenih (samo 20,00 kuna) iznenada postale besplatne? Kako
to da i unatoč tome nema gledatelja, a još prošle godine sve je
bilo puno? Dobro, na ovo zadnje pitanje imam odgovor. (Napokon imam
odgovor na jedno pitanje, bingo!)
Ovaj termin gledatelje PIF-a jednostavno NE ZANIMA. Oni žele
ponovno svoj tjedan prije početka školske godine. A uz to, ove se
godine festival prvi put većinom događao u dvorani u Travnom (koju
je MCUK, ničim zasluženo, velikodušno dobio na dar od Grada
Zagreba). Novi termin, novi prostor… pa bilo je potrebno
udvostručiti PR ako se željelo da gledatelji dođu!
Hoće li se producent u evaluaciji ovogodišnjeg festivala osvrnuti
na sve ovo?
Bojim se najgorega…
Odlazim i treći dan na predstavu: ponovno nema ulaznica, ponovno
sve besplatno, ponovno poluprazna (mala) dvorana.
Da postoji imalo osjećaja za odgovornost, producent bi dao ostavku
i rekao: "Oprostite, ja ovo ne znam raditi i idem raditi ono što
znam (posuđivati narodne nošnje), a ovaj posao prepuštam onima koji
znaju kako bolje i učinkovitije potrošiti (najmanje) 640 tisuća
novca poreznih obveznika." (Plaće i materijalni troškovi nisu
uključeni u ovaj iznos!)
Bojim se da tu rečenicu nećemo dočekati. Jer svijest o tome da
posuđivati narodne nošnje nije isto kao i producirati međunarodni
festival - ne postoji.
Sada su na potezu oni koji su uime nas, poreznih obveznika,
odlučili da se ovakav šlamperaj, i to u vremenu krize,
dopušta.
Vjerujem da nisam jedina koju zanima izvještaj s ovogodišnjeg
PIF-a. Pitanje je samo, hoćemo li ga mi, građani, ikada moći dobiti
na uvid?
Ili će nas se i dalje tretirati kao da smo lutke na koncu koje
nemaju svoju glavu nego ih pokreće netko drugi tko bolje od nas zna
što nam treba, a što ne.
Ne želim biti lutka na koncu.
Glasam za Jeffreyja Wiganda. Nije li već došlo vrijeme da svi
zajedno jače zviždimo?