14.05.2012.
Leteći dečko Ozren Prohić i leteći s posla Staša Zurovac
Često se pitam, dokad može trajati ovo urušavanje? Koliko je potrebno da se sustav do te mjere (napokon) uruši pa da to postane jasno i VEĆINI, bez koje nije moguće postići promjene?

originalno objavljeno na  blog.vecernji.hr

"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar

Često se pitam, dokad može trajati ovo urušavanje? Koliko je potrebno da se sustav do te mjere (napokon) uruši pa da to postane jasno i VEĆINI, bez koje nije moguće postići promjene?
Prošloga sam tjedna primijetila veliko povećanje zanimanja za teme kojima se bavi Slamka spasa. Pitanja su počeli postavljati čak i dojučerašnji «spavači» koji žive i rade unutar sustava.
Moram priznati da me to jako razveselilo! Naime, PROMJENA je moguća tek onda kad se oni probude iz svog stoljetnog sna. Ma, i Trnoružica je, zapravo, pisana kao opis hrvatskoga kazališta! Samo ga treba probuditi i nakon buđenja moguće je živjeti dugo i sretno. I imati mnogo djece…
Dobro, buđenje baš neće biti uz (kraljevićev) poljubac… Bit će sasvim sigurno manje romantično, ali bi moglo biti jednako - uzbudljivo.
Ovaj je uvod bio samo poticaj «spavačima» na brže buđenje, a sada, krenimo na, od prošloga tjedna, obećanu temu.
Ukratko: krajem travnja kulturna je javnost saznala da je Staša Zurovac, dugogodišnji ravnatelj baleta HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci dobio otkaz. Tražio je od Kazališnoga vijeća dopusnicu da radi predstavu u Novom Sadu, u Srbiji, nije ju dobio, na tu se odbijenicu oglušio i nije dolazio na posao. Nakon toga ponovno je pisao zamolbu da mu se odobri rad izvan kazališta u kojem je zaposlen (a sve sukladno Zakonu o kazalištima), koju mu je Kazališno vijeće ponovno odbilo, na što se Zurovac ponovno oglušio, otišao raditi predstavu u Novi Sad i, logično, dobio je otkaz.
Sve po PS-u (pravilima službe), kako se kaže. Nema nikakve dvojbe da je Staša Zurovac TREBAO dobiti otkaz.
Ali, zagrebemo li malo dublje po ovoj priči, na površinu će izaći jedna sasvim druga i drugačija.
Priča.
Iliti studija slučaja.
Dakle, HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci vodi intendantica Nada Matošević. Kao što to Zakon o kazalištima predviđa, imenovala je i svoju ekipu, ravnatelje za pojedina područja - operu, dramu, balet i talijansku dramu.
Da je Staša Zurovac bio ravnateljem baleta, već smo saznali. Ravnatelj opere je, za one koji ne znaju, redatelj Ozren Prohić.
Uguglate li Prohićevo ime saznat ćete mnoštvo zanimljivih informacija.
Ozren Prohić stalno je zaposlen na Akademiji dramske umjetnosti (ADU) u Zagrebu na Odsjeku kazališne režije i radiofonije, i to u nastavno-znanstvenom zvanju izvanrednoga profesora. Dakle, s ADU ima potpisan ugovor o radu i to je njegovo radno mjestu na osnovi kojega ostvaruje osobni dohodak i k tome sva ostala pripadajuća prava.
Idemo dalje.
U riječkom HNK-u Ozren Prohić je - ravnatelj opere.
Zakon o kazalištima (ZOK) ne predviđa da ravnatelj (opere) mora biti u stalnom radnom odnosu u kazalištu koje ga angažira. Uobičajena praksa u hrvatskom glumištu jest da su ravnatelji opere, drame i baleta STALNO ZAPOSLENI u kazalištu koje vode, međutim, u ZOK-u nigdje ne piše da nije moguće voditi operu, na primjer, kao vanjski suradnik.
Međutim, u ZOK-u piše nešto drugo (Članak 30.), a nalazi se u podnaslovu Sprječavanje sukoba interesa. Ovaj članak kaže da Intendant, pomoćnik intendanta, umjetnički voditelj-ravnatelj (…) za vrijeme trajanja mandata mogu umjetnički djelovati i obavljati umjetničke poslove izvan kazališta, (…) jedino uz suglasnost kazališnog vijeća, koja mora u svakom pojedinom slučaju sadržavati uvjete za obavljanje takvih poslova.
I po tom je članku Staša Zurovac i dobio - otkaz.
Ako u ovom trenutku i zanemarimo činjenicu da je Ozrenu Prohiću PRIMARNO RADNO MJESTO ono na ADU u Zagrebu, ostaje nam drugo pitanje, a to je pitanje KRITERIJA prema kojima se nekome odobrava rad izvan kuće, a nekome ne. Naime, budući da se u Članku 30. ZOK-a spominje MANDAT, i Ozren Prohić, kao ravnatelj opere, podliježe njegovim odredbama.
Pogledamo li malo po internetu što je i gdje Ozren Prohić režirao od početka 2011. godine, bit će nam jasno da se Kazališno vijeće HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci uglavnom bavilo pisanjem uvjeta pod kojima Ozren Prohić može raditi - izvan kuće. I, dakako, odobravati mu taj «vanjski rad».
Od početka 2011. godine do danas, Prohić je imao premijere u Splitu (i to dvije: Splitsko ljeto 2011. «La Gioconda» i «Šišmiš» u HNK Split krajem prosinca 2011), premijeru opere «Mileva» u Novom Sadu, Srbija (SNP, kraj listopada 2011), u Zagrebu ( «Jenufa», HNK), kraj travnja 2012. Dakle, pet detektiranih premijera IZVAN kazališta u kojem je angažiran kao ravnatelj opere. Kazališno je vijeće HNK Ivana pl. Zajca, dakle, odobrilo Ozrenu Prohići rad na čak PET OPERA (5) izvan kuće u kojoj je RAVNATELJ OPERE, odnosno, PET PUTA DOPUSTILO MU JE DA BUDE U SUKOBU INTERESA.
Prema ZOK-u! Koji, navodno, sprječava sukob interesa - za umiranje od smijeha.
Dodamo li ovome radu IZVAN kuće još i premijere u HNK Ivana pl. Zajca od početka 2011. godine koje su bile opere «Moć sudbine» (veljača 2011), «Šuma Striborova» (travanj 2011) te drama «Antigona» u Talijanskoj drami istoga kazališta (veljača 2012), vidjet ćemo koliko je «prometno» kod Ozrena Prohića bilo od početka prošle godine do danas: sveukupno 7 opernih premijera i 1 dramska premijera u 4 različita grada i 2 države!
A ništa od svega ovoga nije napravljeno na radnom mjestu na kojem ima UGOVOR O RADU.
Ako na trenutak zanemarimo i izoliramo njegov mandat u riječkoj operi, ostaje otvoreno pitanje: kada se Ozren Prohić bavi svojim studentima kazališne režije za čije obrazovanje dobiva osobni dohodak iz državnog proračuna? Možda i studenti, zajedno s Prohićem, glume Leteće Holandeze i putuju zajedno s njim po Lijepoj Našoj, a i šire? O toj su temi i problemu govorili i studenti režije sredinom prošloga desetljeća, ali je Ozren Prohić, kao i uvijek, ostao netaknut.
Kakvu to dopusnicu i s kakvim uvjetima ima Ozren Prohić na ADU da može toliko raditi izvan mjesta zaposlenja? Kako uopće može izgledati ta nastava kada nastavnik boravi najmanje u gradu u kojem je zaposlen, a većinu vremena provodi u Rijeci?
Ili, ako ne provodi vrijeme u Rijeci, kako onda vodi operu HNK Ivana pl. Zajca iz Zagreba? Ili Novog Sada? Ili Splita?
Daljinskim upravljačem?
I sad se pitam, kako onda i Staša Zurovac nije mogao voditi balet manje od DVA MJESECA U JEDNOJ GODINI daljinskim upravljačem, ako to Ozren Prohić može činiti gotovo cijelo vrijeme?
Cijelu priču uljepšava podatak da Staši Zurovcu Kazališno vijeće nije dopustilo rad na predstavi u istom kazalištu (Srpsko narodno pozorište u Novom Sadu) u kojem je Prohić imao premijeru prošle jeseni. Želim reći, da je Zurovac išao raditi predstavu u amatersko baletno društvo u Kićevo, na primjer, razumjela bih odluku Kazališnoga vijeća, jer bi to, valjda, srušilo ugled riječkoj nacionalnoj kući. Ali ovdje se radilo o Srpskom narodnom pozorištu. Kao i kod Prohića.
Ah, kako su čudni i nedokučivi kriteriji intendantice Matošević i njezina Kazališnog vijeća!
Intendantica Matošević objavila je obrazloženje o otkazu Staši Zurovcu na internetskim stranicama HNK Ivana pl. Zajca. Zašto onda ne objavi i dopusnice Prohiću, a i sebi (dirigiranje «Šišmiša» u HNK Split, prosinca 2011)? Zašto svi ne bismo vidjeli pod kojim uvjetima i Prohić i Matošević rade izvan kuće? U ZOK-u nigdje ne stoji da su odluke Kazališnoga vijeća tajna, pa bi bilo i zanimljivo i korisno da se urbi et orbi objave na internetu kako bi cijela javnost, koja plaća rad ovoga javnoga kazališta, znala kako stvari stoje.
A sjećate se kada su glumice HNK Ivana pl. Zajca Lopatić, Blagojević i Smoje dobile opomene (2011) jer su bez dopusnice Kazališnoga vijeća sudjelovale u performansu podrške za radnice Kamenskog? I ta je opomena bila objavljena javno.
Pa ajmo onda u javnost i s dopusnicama, a ne samo sa sankcijama!
Kad bolje promislim, Ozren Prohić je genijalan. Sasvim sigurno jedinstven u našem glumištu.
A evo još malo dokaza o toj jedinstvenosti.
Ove sezone u HNK-u u Zagrebu na repertoaru su tri premijerna operna naslova, dva će režirati stranci, a jedan (je već režirao) - Ozren Prohić. Inače, dečko intendantice HNK-a u Zagrebu Ane Lederer. U HNK Ivana pl. Zajca na repertoraru su dva nova operna naslova od kojih će jedan režirati stranac, a drugi - Ozren Prohić. Ajoj, pogreška, ima i jedna obnova u Rijeci, a nju je režirao, a i obnovit će ju, pogađate - Ozren Prohić.
A pogledate li malo po internetu, vidjet ćete da ovaj svestrani zaposlenik ADU u Zagrebu ima i inozemnog agenta pa će se popis gradova i država u kojima radi svakako proširiti.
Samo se pitam, hoće li u tom rasporedu uspjeti stići na donošenje pravomoćne presude za «slučaj ZKM» u kojem je nepravomoćno osuđen na godinu i pol zatvora?
Ili će i sudac doći na odmorište u Ravnu Goru i ondje, nakon pune dvije i pol godine od izricanja nepravomoćne presude (21. rujna 2009) i nakon više od desetljeća od početka procesa o zlouporabi položaja i ovlasti počinjenih u Zagrebačkom kazalištu mladih od 1995. do 1997, završiti slučaj Prohić zbog kojega, valjda, Prohić i mora toliko raditi. Naime, trebalo je nadoknaditi 1,252.085 kuna naknade štete učinjene ZKM-u, i troškove sudskog postupka od 143.581 kune (sve podijeljeno na 4).
Završavam današnju Slamku s mučninom u želucu.
Jer, kad pogledam sve ovo što sam napisala, moram uzeti daha da mogu dalje nastaviti živjeti raditi u ovom našem nakaradnom i pervertiranom sustavu.
P. S. Premda mi je intendantica HNK u Zagrebu Ana Lederer osporila pravo da govorim uime neovisne scene, ipak ću govoriti. I pozvati sve one koji podržavaju neovisnu scenu da dođu u subotu, 19. svibnja na Cvjetni trg (Preradovićev) u Zagrebu u 13 sati na prosvjed koji će se održati zbog tristopostotnog poskupljenja najma prostora za neovisne umjetnike i udruge. Pročitajte članak «Mala zemlja za veliki umor» i - priključite se inicijativi koja se protivi uništavanju civilnoga društva u Gradu Zagrebu.

 

Danas na programu