originalno objavljeno na blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar
Često se pitam, dokad može trajati ovo urušavanje? Koliko je
potrebno da se sustav do te mjere (napokon) uruši pa da to postane
jasno i VEĆINI, bez koje nije moguće postići promjene?
Prošloga sam tjedna primijetila veliko povećanje zanimanja za teme
kojima se bavi Slamka spasa. Pitanja su počeli postavljati čak i
dojučerašnji «spavači» koji žive i rade unutar sustava.
Moram priznati da me to jako razveselilo! Naime, PROMJENA je
moguća tek onda kad se oni probude iz svog stoljetnog sna. Ma, i
Trnoružica je, zapravo, pisana kao opis hrvatskoga kazališta! Samo
ga treba probuditi i nakon buđenja moguće je živjeti dugo i sretno.
I imati mnogo djece…
Dobro, buđenje baš neće biti uz (kraljevićev) poljubac… Bit će
sasvim sigurno manje romantično, ali bi moglo biti jednako -
uzbudljivo.
Ovaj je uvod bio samo poticaj «spavačima» na brže buđenje, a sada,
krenimo na, od prošloga tjedna, obećanu temu.
Ukratko: krajem travnja kulturna je javnost saznala da je Staša
Zurovac, dugogodišnji ravnatelj baleta HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci
dobio otkaz. Tražio je od Kazališnoga vijeća
dopusnicu da radi predstavu u Novom Sadu, u Srbiji, nije ju dobio,
na tu se odbijenicu oglušio i nije dolazio na posao. Nakon toga
ponovno je pisao zamolbu da mu se odobri rad izvan kazališta u
kojem je zaposlen (a sve sukladno Zakonu o kazalištima), koju mu je
Kazališno vijeće ponovno odbilo, na što se Zurovac ponovno oglušio,
otišao raditi predstavu u Novi Sad i, logično, dobio je
otkaz.
Sve po PS-u (pravilima službe), kako se kaže. Nema nikakve dvojbe
da je Staša Zurovac TREBAO dobiti otkaz.
Ali, zagrebemo li malo dublje po ovoj priči, na površinu će izaći
jedna sasvim druga i drugačija.
Priča.
Iliti studija slučaja.
Dakle, HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci vodi intendantica Nada Matošević. Kao što to Zakon o kazalištima predviđa, imenovala je i
svoju ekipu, ravnatelje za pojedina područja - operu, dramu, balet
i talijansku dramu.
Da je Staša Zurovac bio ravnateljem baleta, već smo saznali. Ravnatelj opere je, za one koji ne znaju,
redatelj Ozren Prohić.
Uguglate li Prohićevo ime saznat ćete mnoštvo zanimljivih
informacija.
Ozren Prohić stalno je zaposlen na Akademiji dramske umjetnosti
(ADU) u Zagrebu na Odsjeku kazališne režije i radiofonije, i to
u nastavno-znanstvenom zvanju izvanrednoga profesora. Dakle, s ADU
ima potpisan ugovor o radu i to je njegovo radno mjestu na osnovi
kojega ostvaruje osobni dohodak i k tome sva ostala pripadajuća
prava.
Idemo dalje.
U riječkom HNK-u Ozren Prohić je - ravnatelj opere.
Zakon o kazalištima (ZOK) ne predviđa da
ravnatelj (opere) mora biti u stalnom radnom odnosu u kazalištu
koje ga angažira. Uobičajena praksa u hrvatskom glumištu jest da su
ravnatelji opere, drame i baleta STALNO ZAPOSLENI u kazalištu koje
vode, međutim, u ZOK-u nigdje ne piše da nije moguće voditi
operu, na primjer, kao vanjski suradnik.
Međutim, u ZOK-u piše nešto drugo (Članak 30.), a nalazi
se u podnaslovu Sprječavanje sukoba interesa. Ovaj članak kaže
da Intendant, pomoćnik intendanta, umjetnički
voditelj-ravnatelj (…) za vrijeme trajanja
mandata mogu umjetnički djelovati i obavljati umjetničke
poslove izvan kazališta, (…) jedino uz suglasnost
kazališnog vijeća, koja mora u svakom pojedinom slučaju
sadržavati uvjete za obavljanje takvih
poslova.
I po tom je članku Staša Zurovac i dobio - otkaz.
Ako u ovom trenutku i zanemarimo činjenicu da je Ozrenu Prohiću
PRIMARNO RADNO MJESTO ono na ADU u Zagrebu, ostaje nam drugo
pitanje, a to je pitanje KRITERIJA prema kojima se nekome odobrava
rad izvan kuće, a nekome ne. Naime, budući da se u Članku 30. ZOK-a spominje MANDAT, i Ozren Prohić, kao
ravnatelj opere, podliježe njegovim odredbama.
Pogledamo li malo po internetu što je i gdje Ozren Prohić režirao
od početka 2011. godine, bit će nam jasno da se Kazališno vijeće
HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci uglavnom bavilo pisanjem uvjeta pod
kojima Ozren Prohić može raditi - izvan kuće. I, dakako, odobravati
mu taj «vanjski rad».
Od početka 2011. godine do danas, Prohić je imao premijere u
Splitu (i to dvije: Splitsko ljeto 2011. «La Gioconda» i «Šišmiš» u HNK Split krajem prosinca 2011),
premijeru opere «Mileva» u Novom Sadu, Srbija (SNP, kraj
listopada 2011), u Zagrebu ( «Jenufa», HNK), kraj travnja 2012. Dakle, pet
detektiranih premijera IZVAN kazališta u kojem je angažiran kao
ravnatelj opere. Kazališno je vijeće HNK Ivana pl. Zajca, dakle,
odobrilo Ozrenu Prohići rad na čak PET OPERA (5) izvan kuće u kojoj
je RAVNATELJ OPERE, odnosno, PET PUTA DOPUSTILO MU JE DA BUDE U
SUKOBU INTERESA.
Prema ZOK-u! Koji, navodno, sprječava sukob interesa
- za umiranje od smijeha.
Dodamo li ovome radu IZVAN kuće još i premijere u HNK Ivana pl.
Zajca od početka 2011. godine koje su bile opere «Moć sudbine» (veljača 2011), «Šuma Striborova» (travanj 2011) te drama «Antigona» u Talijanskoj drami istoga
kazališta (veljača 2012), vidjet ćemo koliko je «prometno» kod
Ozrena Prohića bilo od početka prošle godine do danas: sveukupno 7
opernih premijera i 1 dramska premijera u 4 različita grada i 2
države!
A ništa od svega ovoga nije napravljeno na radnom mjestu na kojem
ima UGOVOR O RADU.
Ako na trenutak zanemarimo i izoliramo njegov mandat u riječkoj
operi, ostaje otvoreno pitanje: kada se Ozren Prohić bavi svojim
studentima kazališne režije za čije obrazovanje dobiva osobni
dohodak iz državnog proračuna? Možda i studenti, zajedno s
Prohićem, glume Leteće Holandeze i putuju zajedno s njim po Lijepoj
Našoj, a i šire? O toj su temi i problemu govorili i studenti režije sredinom prošloga
desetljeća, ali je Ozren Prohić, kao i uvijek, ostao
netaknut.
Kakvu to dopusnicu i s kakvim uvjetima ima Ozren Prohić na ADU da
može toliko raditi izvan mjesta zaposlenja? Kako uopće može
izgledati ta nastava kada nastavnik boravi najmanje u gradu u kojem
je zaposlen, a većinu vremena provodi u Rijeci?
Ili, ako ne provodi vrijeme u Rijeci, kako onda vodi operu HNK
Ivana pl. Zajca iz Zagreba? Ili Novog Sada? Ili Splita?
Daljinskim upravljačem?
I sad se pitam, kako onda i Staša Zurovac nije mogao voditi balet
manje od DVA MJESECA U JEDNOJ GODINI daljinskim upravljačem, ako to
Ozren Prohić može činiti gotovo cijelo vrijeme?
Cijelu priču uljepšava podatak da Staši Zurovcu Kazališno vijeće
nije dopustilo rad na predstavi u istom kazalištu (Srpsko narodno
pozorište u Novom Sadu) u kojem je Prohić imao premijeru prošle
jeseni. Želim reći, da je Zurovac išao raditi predstavu u amatersko
baletno društvo u Kićevo, na primjer, razumjela bih odluku
Kazališnoga vijeća, jer bi to, valjda, srušilo ugled riječkoj
nacionalnoj kući. Ali ovdje se radilo o Srpskom narodnom pozorištu.
Kao i kod Prohića.
Ah, kako su čudni i nedokučivi kriteriji intendantice Matošević i
njezina Kazališnog vijeća!
Intendantica Matošević objavila je obrazloženje o otkazu Staši
Zurovcu na internetskim stranicama HNK Ivana pl. Zajca. Zašto onda
ne objavi i dopusnice Prohiću, a i sebi (dirigiranje «Šišmiša» u HNK Split, prosinca 2011)? Zašto
svi ne bismo vidjeli pod kojim uvjetima i Prohić i Matošević rade
izvan kuće? U ZOK-u nigdje ne stoji da su odluke Kazališnoga
vijeća tajna, pa bi bilo i zanimljivo i korisno da se urbi et
orbi objave na internetu kako bi cijela javnost, koja plaća
rad ovoga javnoga kazališta, znala kako stvari stoje.
A sjećate se kada su glumice HNK Ivana pl. Zajca Lopatić, Blagojević i Smoje dobile opomene
(2011) jer su bez dopusnice Kazališnoga vijeća sudjelovale u
performansu podrške za radnice Kamenskog? I ta je opomena bila
objavljena javno.
Pa ajmo onda u javnost i s dopusnicama, a ne samo sa
sankcijama!
Kad bolje promislim, Ozren Prohić je genijalan. Sasvim sigurno
jedinstven u našem glumištu.
A evo još malo dokaza o toj jedinstvenosti.
Ove sezone u HNK-u u Zagrebu na repertoaru
su tri premijerna operna naslova, dva će režirati stranci, a
jedan (je već režirao) - Ozren Prohić. Inače, dečko intendantice
HNK-a u Zagrebu Ane Lederer. U HNK Ivana pl. Zajca na repertoraru su dva nova operna naslova od
kojih će jedan režirati stranac, a drugi - Ozren Prohić. Ajoj,
pogreška, ima i jedna obnova u Rijeci, a nju je režirao, a i
obnovit će ju, pogađate - Ozren Prohić.
A pogledate li malo po internetu, vidjet ćete da ovaj svestrani
zaposlenik ADU u Zagrebu ima i inozemnog agenta pa će se popis gradova i
država u kojima radi svakako proširiti.
Samo se pitam, hoće li u tom rasporedu uspjeti stići na donošenje
pravomoćne presude za «slučaj ZKM» u kojem je nepravomoćno osuđen na godinu i pol
zatvora?
Ili će i sudac doći na odmorište u Ravnu Goru i ondje, nakon pune
dvije i pol godine od izricanja nepravomoćne presude (21. rujna 2009) i nakon
više od desetljeća od početka procesa o zlouporabi položaja i
ovlasti počinjenih u Zagrebačkom kazalištu mladih od 1995. do 1997,
završiti slučaj Prohić zbog kojega, valjda, Prohić i mora toliko
raditi. Naime, trebalo je nadoknaditi 1,252.085 kuna naknade štete
učinjene ZKM-u, i troškove sudskog postupka od 143.581 kune (sve
podijeljeno na 4).
Završavam današnju Slamku s mučninom u želucu.
Jer, kad pogledam sve ovo što sam napisala, moram uzeti daha da
mogu dalje nastaviti živjeti raditi u ovom našem nakaradnom i
pervertiranom sustavu.
P. S. Premda mi je intendantica HNK u Zagrebu Ana Lederer osporila
pravo da govorim uime neovisne scene, ipak ću govoriti. I pozvati
sve one koji podržavaju neovisnu scenu da dođu u subotu, 19.
svibnja na Cvjetni trg (Preradovićev) u Zagrebu u 13 sati na
prosvjed koji će se održati zbog tristopostotnog poskupljenja najma
prostora za neovisne umjetnike i udruge. Pročitajte članak «Mala zemlja za
veliki umor» i - priključite se inicijativi koja se protivi
uništavanju civilnoga društva u Gradu Zagrebu.