originalno objavljeno na blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar
U ove duge, zimske, praznične dane baš se ne bavim ljetnim
temama, ali, sudbina je tako htjela. Pak se vraćam na ljeto.
Prošlo.
Naime, krajem ljeta 2012. godine završila sam
jednu Slamku
tekstom objavljenim na portalu h-alter iz kojeg smo saznali da
SVATKO OD NAS, građana Republike Hrvatske, MOŽE UNAJMITI OD MORH-a
bojni čamac, pa i MIG, a također i vojni limeni orkestar od 50
članova da mu svira na svadbi (ili sprovodu) za ciglih 12 tisuća
kuna. Cijeli dan! Objavljen je cjenik i ostalih usluga
(unajmljivanje tenkova, labudica i sličnih korisnih i zanimljivih
stvari), a sve je to stiglo kao odgovor na upit MORH-u o korištenju
resursa Hrvatske vojske za potrebe Kazališta Ulysses koje djeluje
na Brijunima.
No, dijelovi dokumentacije koju je h-alter dobio na uvid bili su
zacrnjeni (nevidljivi, sakriveni), premda dokument nije označen
oznakom VOJNE TAJNE. Mislim, zašto bi uopće išta što se odnosi na
KULTURU jedne zemlje trebalo imati oznaku VOJNE TAJNE?
Ne živimo (valjda) u režimu u kojem je KULTURA UBOJITO ORUŽJE pa
nam sve što je povezano s njom valja skrivati. Možda bi nas zbog
kulture/kazališta netko napao? Oružjem? Neka država? Ili
iskoristila te podatke da oslabi sigurnost zemlje?
Hm… možda.
Stalno čitam i slušam da živimo u demokratskom društvu u kojem je
TRANSPARENTNOST jedan od prioriteta razvoja. Sukladno tom
proklamiranom cilju nema nikakva razloga da bilo koja institucija
JAVNO ne objavi podatke o svom radu. Uključujući i MORH.
No, u realnom svijetu stvari baš i nisu takve kakvima se čine pa
h-alter nije uspio dobiti podatke od MORH-a. Uporni su ti dečki iz
h-altera pak su tražili mišljenje Agencije za zaštitu osobnih
podataka koja je zaključila da je
MORH PROTUZAKONITO POSTUPIO kad je zacrnio pojedine podatke da
bi bili nevidljivi odnosno nedostupni. Agencija je također naložila
MORH-u da promptno h-alteru dostavi tražene podatke.
Čak ako i ne ulazimo u sadržaj cijele priče, procedura je uistinu
ohrabrujuća za građane ove zemlje! Da biste došli do podataka koji
bi trebali biti dostupni jednim klikom, morate izgubiti više od
pola godine, pisati dopise i "prijetiti" različitim zakonima,
odnosno pozivati se na legitimnu utemeljenost traženoga.
Primjereno demokraciji…
Da podrobnije ne objašnjavam kakve sve lijepe stvari sadrže
traženi dokumenti, predlažem da kao obveznu literaturu pročitate
tekst na h-alteru:
«
MORH protupravno skrivao dokumente».
Samo ću vam izdvojiti ono što mi se osobito sviđa, a to je da
Ako se izvanredno ukaže potreba za korištenje brzog plovila
isti će uvaženi naslov angažirati Počasno zaštitnu
bojnu. Sad barem znam(o) čemu služi Počasno zaštitna
bojna!
Ono što me osobito zanima jest odgovor na pitanje koje se
postavlja i u tekstu - hoće li itko nakon ovoga u MORH-u biti
barem disciplinski kažnjen?
Ministar branitelja RH Fred Matić objavio je Registar
branitelja, i time, kaže, dokazao da se nikoga ne boji. Hoće li i
ministar obrane, Kotromanović, u ovom suludom slučaju pokazati
svoju neustrašivost?
A kad smo već kod Brijuna, sjetila sam se da nisam vidjela
njihovu najnoviju produkciju
«Odisej» kojoj je jedan od koproducenata bilo i kazalište
Gavella.
Pa sam, logično, otišla na internetske stranice našeg najvećeg
dramskog kazališta pogledati kad su na programu reprize njihove
posljednje premijere kako bih kupila ulaznicu.
I?
Što da vam kažem.
Kliknite
sami i uvjerite se: predstava NE IGRA.
Iliti, nije postavljen ni jedan termin za koji možete kupiti
ulaznicu.
A premijera je bila, kako piše, 27. studenoga 2012. godine.
Zanimljivo, zanimljivo.
Opće je poznata činjenica da predstava koja se tek počne izvoditi
i koju je jedan kritičar okarakterizirao, kako piše na njihovim
stranicama, kao opojnu kazališnu čaroliju - ne
igra.
U rubrici Novosti na
stranicama Gavelle piše da je u Zagrebu igrano (tek) pet
izvedaba.
Zar je to sve?
Kao građanka Grada Zagreba i porezna obveznica pitam se, kako je
to moguće?
Zašto više gledatelja ne može uživati u opojnoj kazališnoj
čaroliji?
Također se pitam: gdje je s repertoara kazališta Gavella nestao
najavljeni «Amadeus» Petera Shaffera, u režiji Aleksandra
Popovskog, koji je kao dio programa objavljen u dokumentu «Javnih
potreba u kulturi Grada Zagreba» krajem veljače 2012. godine?
Očito ga je zamijenio «Odisej».
Amadeus, Odisej, pa slično je, zar ne? Imaju jednaka čak tri
slova: D, S i E!
Gdje su nestale «Tri sestre»? Ajde da nestane jedna sestra, ali u
Gavelli nam nestale sve tri…
U dokumentu «Javnih potreba u kulturi» ne spominje se nikakva
produkcijska suradnja Gavelle, Ulyssesa i ostalih partnera, a bome
nema ni «Odiseja» koji je zagrebačka publika mogla vidjeti samo pet
puta.
Sasvim je razvidno da je TRANSPARENTNOST glavna odlika naše
kulture/kazališta.
Kumska osovina Ljuština - Stazić potpomognuta, kao što vidimo i
MORH-om (a tko će znati i kojim još strukturama!) i dalje
besprijekorno funkcionira.
Kako vidim da je Ljuština u Bandićevu timu za novog gradonačelnika
Zagreba, jasno mi je da će uskoro u medijima osvanuti "vijest" kako
je pitanje dana kada će Zagreb definitivno dobiti Strategiju
kulture do 2020. godine. A mogao bi iz mrtvih uskrsnuti i -
Limenko, Limeno kazalište.
Hoće to, hoće… pred izbore.
I tako svaki put iznova.
Pa dobro, jesmo li uistinu svi mi potpuni idioti?