originalno objavljeno na blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar
U srijedu sam ponovno bila na sudu.
Kaznenom.
Sutkinja je jedva povezivala o čemu se radi.
Upitala me nakon nekog vremena kako to da baratam s tolikim podatcima.
Kažem ja, time se bavim, zanima me, to mi je struka.
Čudi se žena načinu funkcioniranja našega kazališnog sustava.
Ništa joj nije bilo jasno. Premda se trudila.
Dala je žena sve od sebe.
Što se može, većina «civila» (pa tako i sutkinja) naše kazalište doživljava kao neku vrstu Arkadije, mjesta ljubavi, dobrote, divote, ljepote, idile… i tako.
Pa evo i današnjeg izvještaja iz kazališne Arkadije.
Prošlog je tjedna na portalu teatar.hr osvanuo članak s naslovom «Čije su Perlice?».
Za one koji ne znaju, Perle i Perlice su iznimno poznate splitske skupine djece i mladih koje već godinama rade predstave i koncerte pod vodstvom prof. Ingrid Flesch, a ona je zaposlenica Gradskog kazališta mladih u Splitu.
Ukratko, gospođa Flesch objavila je da «uzima» Perle i Perlice, prekida radni odnos s GKM-om i odlazi u privatnike.
Iz čega se saznaje da su Perle i Perlice njezine.
Privatne.
Uh.
Jedan od onih članaka nakon kojeg se upitaš - kako je sve to skupa moguće?!
Da unutar javne ustanove djeluje privatna organizacija, za koju nitko nije znao da je privatna. A vodi je zaposlenica javne ustanove. A u natječajnoj dokumentaciji za novog ravnatelja program Perle i Perlice sastavnim su dijelom programa.
Javne ustanove.
Nigdje ni riječi da su privatne.
I da izvršavaju čak trećinu programa javne ustanove GKM.
Zna li vlasnik GKM-a za ugovor između GKM-a i osnivačice Perla i Perlica, koja je zaposlenica GKM-a?
Hoću reći, zna li Grad Split da su Perle i Perlice privatni dio javne ustanove koje vodi zaposlenica kazališta?
Koja je to vrsta simbioze i po je čijem blagoslovu nastala?
Ja za tako što u životu nisam čula.
Iskreno, mislim da je za rad kazališta ovo što se događa s Perlama i Perlicama zapravo - prilika.
Jedinstvena prigoda da kazalište započne koristiti sve svoje profesionalne kapacitete, bez toga da trećinu termina odvaja za amatersku djelatnost.
Izlaskom Perla i Perlica iz javne ustanove oba će subjekta procvjetati: Perle i Perlice zasebno će razvijati svoj brend i napokon se neće morati vezati za planove kazališta, a GKM će u svom prostoru moći igrati koliko god želi, bez ograničenja.
Sve je dobro što se dobro svrši, kaže Shakespeare.
Pitanje je samo, hoće li netko biti odgovoran za to što, navodno, nitko nije znao da se zapravo radi o javnom - privatnom partnerstvu?
A što će biti sa sredstvima odobrenima za Perle i Perlice za razdoblje do kraja godine jer odlaze s 1. rujnom? Hoće li se ta sredstva nekako transferirati s računa GKM-a na novi račun Perli i Perlica?
Kao što će se sredstva za Festival svjetskog kazališta seliti iz ZKM-a u HNK.
Sviđa mi se ovo: počneš projekt kao jedan subjekt, a završiš ga kao drugi.
Kreneš kao javni sektor, a završiš kao privatni. Ili obrnuto.
Baš me zanima kako bi takvi transferi programa i sredstava bili mogući u Njemačkoj? Ili Francuskoj, na primjer.
Joj, kad smo već kod Splita, napokon sam saznala zašto je Tonči Bilić protekla dva tjedna bio na godišnjem odmoru! Pa imao je Carminu Buranu u Slavonskom Brodu!
Hm, računa li se i gostovanje u Slavonskom Brodu kao odvojeni život?
Nema ga još na Splitskom, ali eto ga zato na Brodskom ljetu!
A dok je Bilić dirigirao u Slavoniji, netko mu je u matičnoj kući na internetskim stranicama Splitskog ljeta napravio diverziju. Kao što i sami možete vidjeti, pokraj imena ravnatelja stoje - upitnici.
Ili je netko tko u kući ažurira stranice plaćen po upitniku?
Čudo, čudo…
Sjednica Gradskog vijeća Split još uvijek nije privedena kraju pa tako ne znamo ni što je s ravnateljem GKM-a, a ni što je s v. d. ravnateljem HNK-a u Splitu.
Nema žurbe…
A nema žurbe ni u Zagrebu: još uvijek nije objavljen natječaj za ravnatelje Drame, Opere i Baleta HNK-a.
Premda je, čim je imenovana, Dubravka Vrgoč izjavila da će imena njezinog tima biti poznata najkasnije za mjesec dana (dakle, do sredine svibnja), sve što znamo jest da ništa ne znamo.
Čak ako i kažemo da nije problem što nam matično nacionalno kazalište nema ekipu koji će ga voditi od 1. rujna, jer je program za HNK za 2015. godinu već gotov i pretplata samo što se nije počela upisivati, postavlja se pitanje: što je sa ZKM-om? Kada će izaći natječaj za ovo kazalište? Njegova sadašnja ravnateljica Dubravka Vrgoč prelazi u HNK 1. rujna, a samim time istoga dana ZKM ostaje bez čelne osobe.
Tko radi program za 2015. za ZKM?
Tko će pisati aplikacije?
Tko će dogovarati autorske timove?
Ova dva kazališta zajedno «vrijede» godišnje oko 140 milijuna kuna!
Tu je još i kazalište Gavella za koje se već mjesecima govori da dobiva novog ravnatelja premda stari uredno sjedi u Frankopanskoj.
Dodajmo onom iznosu od 140 milijuna kuna još Gavellinih između 20 i 25 milijuna.
A možda i koji milijun kuna više.
Za koje se ne zna tko će pisati program.
A što će biti s Komedijom? Da dodamo još i Komedijinih 40 milijuna?
Ajme, eto nas već na 200 milijuna kuna samo u Zagrebu za koje ne znamo tko piše programe!
Dodamo li tome da ne znamo što će biti s Osijekom, Varaždinom, Šibenikom… Koliko je još to novca?
Ajojoj, kaos, kaos…
Pa kako da sve to shvati sutkinja Kaznenog suda na samo jednom ročištu?
Kako joj objasniti da nešto što se zapetljava već desetljećima ne može biti raspetljano u jednom jedinom sudskom terminu?
Sve da se svi ovi «kazališni» procesi ujedine u jedan i da se jedna jedina sutkinja uputi u svu tu našu problematiku i samo ta jedna vodi ove naše «specifične» postupke, i to bi potrajalo.
Možda godinama.
Kao što će i trajati.
Ah, sva sreća da je vrijeme neograničena kategorija!
P. S. Snježana Banović (koja također čeka nastavak svog postupka koji je još davne 2010. godine protiv nje pokrenula Ana Lederer) danas je na svom FB profilu objavila vijest da će se u 2015. u HNK-u u Zagrebu raditi opera Peleas i Melisande u suradnji s pariškom Operom Comique.
S dva klika shvatila je da je taj naslov na repertoaru ovog kazališta već četiri godine.
Četiri (4).
Godine.
Pak se Banović pita (a bome i ja) kako se može nešto što već igra četiri godine zvati - premijerom?
Hm, baš razmišljam kako bih u Slamku mogla uvesti dijelove knjige naše Đurđice Škavić: «Hrvatsko kazališno nazivlje» pa da imamo i Pojmovnik: što je premijera, što je koprodukcija, što je produkcijska suradnja, što je gostovanje… i tako… Ima toga…
Nastavak razmišljanja Snježane Banović o ovoj temi uskoro ćete moći pročitati na portalu teatar.hr .
Ma gužva nam je pred kazališnim golom, i mi imamo svoje svjetsko prvenstvo!