originalno objavljeno na
blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar
Za uvode više nema vremena.
Već 22 dana matična nacionalna kuća nema intendanta. Nema čak ni vršitelja dužnosti.
U srijedu, 17. rujna, nazočila sam sjednici saborskog Odbora za
kulturu.
Ponovno je s 4 glasa za i 3 protiv koalicijsko-stranačko jednoumlje
pobijedilo zdrav razum.
Izmjene i dopune zakona o kazalištima donose se u hitnom
postupku (p.z. 470), što znači da imamo zajedno prvo i drugo
čitanje. Rasprava se očekuje u srijedu, a akt će stupiti na snagu
objavom u Narodnim novinama.
Iliti - odmah.
Žurba je silna.
Lex Perković može čekati, ali ovonešto (ne mogu ga
drugačije nazvati), ne može.
Kad se jednom odlučiš za nasilje kao metodu, nema izlaza.
Domino efekt.
Nasilje povlači za sobom - nasilje.
Kulturna se politika u razvijenim zemljama donosi konsenzusom sviju
stranaka i pregovara se dok se ne postigne dogovor. Kod nas se
nasilno nameće. Usprkos argumentima.
Ovo je najbolji dokaz koliki smo stupanj razvijenosti i demokracije
postigli.
Nametnute su nam
Izmjene zakona o kulturnim vijećima (na snazi su od svibnja ove
godine) koje nije podržao NI JEDAN sudionik otvorene internetske
rasprave u kolovozu 2012. godine.
Već onda je bilo jasno da su internetska savjetovanja sa
zainteresiranom javnosti - farsa.
Ne čudi stoga što se praksa nasilja nastavlja dalje.
Stoga se koristim zadnjom prigodom i apeliram na vas, gospođe zastupnice i gospodu zastupnike, da dignete svoj glas PROTIV.
1. Laž je da je ovaj prijedlog Izmjena i zakona o kazalištima
prošao demokratsku javnu raspravu. Sličan prijedlog prošao je dvotjedno
internetsko savjetovanje sa zainteresiranom javnosti u siječnju
2013., a struka ga je uglavnom - odbacila.
2. Laž je da je kazalište u Varaždinu steklo uvjete da postane
nacionalno. Evaluaciju rada tog kazališta nikada nitko nije
napravio i takva je ocjena paušalna, a samim time i
nerelevantna.
3. Laž je da je svrha uvrštavanja kazališta u Varaždinu u rang
nacionalnih daljnji razvoj kazališne djelatnosti u kontekstu
zadovoljavanja teritorijalne ravnomjernosti i regionalne
zastupljenosti. Hoće li slijedom tog argumenta sada i svaka
županija imati nacionalno kazalište? A što ćemo s Ličko-senjskom,
Brodsko-posavskom i Krapinsko-zagorskom županijom koje nemaju ni
jedno javno, a ni privatno kazalište?
4. Laž je da je Varaždinsko kazalište promijenilo misiju i viziju i
umjetnički ojačalo repertoar, kako piše u službenoj argumentaciji.
Misiju, a ni viziju, ni dosad nije imalo pa nije moglo ništa ni
promijeniti, a o umjetničkom ojačavanju repertoara bolje je ne
govoriti. Došli bismo do poraznih rezultata. Pogledajte internetske stranice Varaždinskoga
kazališta i sve će vam odmah biti jasno. Predstave nemaju ni
svoje stranice, nema linkova, nema toliko spominjane Strategije.
Samu stranicu uređuje netko izvan kuće, premda u kući ima
osposobljenih zaposlenika koji bi to mogli raditi, i to mnogo
bolje. Na Velikoj sceni, vidi se sa stranica, ovoga mjeseca nema ni jedne
izvedbe. O, da, slavi se 140. godišnjica ZGRADE. A upravo to
najbolje pokazuje kulturnu politiku ove zemlje: infrastruktura
NAPRIJED, a programi STOJ!
5. Laž je da Varaždinsko kazalište već sada ostvaruje dramske i
glazbeno-scenske programe na najvišoj umjetničkoj razini.
Zašto netko ne nabroji te vlastite glazbeno-scenske programe na
najvišoj umjetničkoj razini? Ajde, nabrojite ih barem pet! Pa neka
vam onda nacionalnog kazališta. Eh, puno je to, brojati do pet… Na
Odboru za kulturu u Saboru pala je rečenica da imaju IZLETE u
glazbeno-scensko područje. Ova izletnička kulturna
politika možda mi je najdraža od svih argumenata.
6. Grad Varaždin do 2015. godine SMANJIT ĆE financiranje svog
kazališta za 740.996,00 kuna odlukom Gradonačelnika Habuša od 23.
srpnja ove godine. Ovo čudi s obzirom na obrazloženje Ministarstva
kulture da je upravo Grad Varaždin pokrenuo postupak pretvaranja
svog kazališta u nacionalno. Proračun govori više od svih riječi.
Pa ja neću dalje o tome. Možete pročitati
cijelu analizu na Teatru.hr.
7. Na istoj je sjednici Odbor za kulturu Grada Varaždina uputio
UPOZORENJE kazalištu da mora maksimalno koristiti svoj glumački
ansambl i vlastite kreativne snage. Kako se to radi? Već sam
napisala da ovoga mjeseca na Velikoj sceni ne igra ni jedna
predstava. Na gostovanju u Novom Marofu i Ivanić gradu, pod imenom
Varaždinskoga kazališta, Ljubomir
Kerekeš (prvak Drame HNK-a u Zagrebu, a čija je žena zaposlena
u Varaždinskom kazalištu kao tajnica), izvodi svoju monodramu
«Dimnjačar» koja je premijeru imala još 1992. godine. Od te godine
odigrana je preko 1000 puta. Cijeli je autorski tim - Ljubomir
Kerekeš osobno! Sve te izvedbe vode se pod djelatnost
Varaždinskog kazališta? Odlično je, maksimalno, iskorišten ansambl
za koji plaće izdvajaju porezni obveznici! Kerekeš zaposlen u
Zagrebu igra na ugovor u Varaždinu, režira, glumi, piše tekst, a
zaposlenici Varaždinskog kazališta valjda - španciraju. Ovaj mjesec
gostuje i «igrokaz» za djecu (tako piše na stranicama) u kojem igra
- jedna zaposlenica kazališta. Nema boljeg primjera kako se koriste
ljudski resursi u jednom kazalištu. Ovdje ću još dodati da se na
platnoj listi Jasne Jakovljević, ravnateljice (valjda i buduće
intendantice) nalazi i bivši, umirovljeni ravnatelj Varjačić. Kao
savjetnik. Što i koga savjetuje, ne zna se.
Ah, da, revizija je utvrdila da je Jasna Jakovljević u 2008. godini
sebi isplaćivala plaću u bruto iznosu od 42.566,00 kuna MJESEČNO.
To je plaća za tisuću kuna neto veća od Premijerove. A kad postane
intendantica, valjda će i taj iznos još malo porasti i Milanovića
ostaviti za još koju tisućicu iza sebe. A opće je poznata činjenica
da kazalište kojem je Jakovljević na čelu vanjskim suradnicima
isplaćuje honorare s višemjesečnim zaostatkom.
8. Istina je što piše u dokumentima da je sadašnji Zakon o
kazalištima nedorečen i to se zna još od njegova donošenja. No, ove
promjene koje se sada žele napraviti nikako nisu i
najpotrebniije.
9. Laž je da prema Zakonu o radu i Zakonu o javnim ustanovama u
kulturi jedan član Kazališnog vijeća mora biti iz redova
zaposlenika koji nisu umjetnici.
10. Laž je da se rad kazališta mora uskladiti sa Zakonom o javnim
ustanovama u kulturi. Javnim ustanovama upravlja Upravno vijeće, a
kazalištima intendant/ravnatelj i kazališta imaju svoje specifične
mehanizme koje javne ustanove u kulturi nemaju. Kada ne bi bilo
tako, za kazališta bi vrijedio Zakon o ustanovama u kulturi i ne
bismo za kazalište imali lex specialis.
11. Istina je da se ovim prijedlogom zadovoljavaju TRENUTNE POTREBE
što je POGUBNO za kazališnu djelatnost. Koje su to TRENUTNE potrebe
uskoro će izaći na vidjelo i oni zastupnici koji su na Odboru
govorili o propitivanju svoje savjesti, imat će što
propitivati.
12. Laž je da za provođenje ovoga Zakona nisu potrebna dodatna
sredstva iz proračuna. Ne znam tko bi tako nešto mogao povjerovati.
A još mi je manje razumljivo da je netko to mogao napisati i
staviti na zastupničke klupe.
Ukratko, uvažene zastupnice i zastupnici, ako se ova Vlada
toliko zalaže za struku i stručnost, onda poslušajte GLAS STRUKE
koja se u internetskoj
javnoj raspravi (koja je bila i jedina rasprava) gotovo
jednoglasno, na pedesetak stranica materijala, oglasila
PROTIV.
Također pročitajte i
priopćenje dr. sc. Snježane Banović, predsjednice Vijeća za
dramsku umjetnost pri Ministarstvu kulture.
Poštovane zastupnice i zastupnici, izglasa li se ovaj Zakon, možete biti sigurni da će se, sa smjenom vlasti, kazalište ponovno naći na dnevnom redu Sabora i da će ove odluke koje ćete možebitno sada donijeti, uskoro biti ukinute. Nešto što se protivi ne samo zdravom razumu nego i kazališnom životu, ne može opstati. Kao što ne mogu opstati odluke donesene radi osobnih i stranačkih interesa.
Sada se vraćamo na HNK u Zagrebu.
Nema informacija da su se ministrica Zlatar Violić i
gradonačelnik Bandić našli i postigli dogovor. Nema naznaka da se
itko i s kim našao i razgovarao na temu vršitelja dužnosti.
Uputila sam pismo na Kazališno vijeće HNK-a u Zagrebu da mi se
dopusti sudjelovanje na sljedećoj sjednici, ali odgovor (još) nisam
dobila.
Čekam.
Mnogo sam toga ovoga tjedna htjela napisati o temi HNK-a u Zagrebu,
ali nakon što sam pročitala izjave umjetnika angažiranih u našoj
najvećoj instituciji u kulturi u Jutarnjem listu od 20. rujna, sve
što sam htjela reći postalo je besmislenim.
Na već spomenutom Odboru za kulturu u Saboru gosti su bili i
predstavnici Sindikata Trubić i Savić.
Do koje je mjere funkcioniranje HNK-a došlo u pitanje slikovito je opisao Trubić rekavši da se ne može igrati ni opera Ero s onoga svijeta jer konji (vlasništvo Hipodroma) - nemaju potpisane ugovore. U tom je trenutku bilo smiješno da, eto, ni konji nemaju ugovore jer nitko nema pravo potpisa. Ali kad sam pročitala da balerina Daria Brdovnik već 11 SEZONA NEMA UGOVOR, iako je u cijelom repertoaru, a i dalje je honorarac, zapeo mi je smijeh u grlu. Brdovnik je JAVNO izrekla da radi na raznim zamjenskim ugovorima, na tuđa imena ljudi iz Opere, tehnike, kako koga ulove.
Vjeruje da nije izoliran slučaj. Kaže da se može obratiti
odvjetnicima i čak dobiti tužbu (dobila ju je balerina u Rijeci),
ali onda nema više ništa od plesa. Ništa od posla. Ima više
angažiranih u baletu kojima su istekli ugovori, novi nisu
potpisani.
Napominje da u slučaju ozljede sami moraju plaćati lasere, magnete.
Od 11 godina plesanja skupila je sveukupno samo 4 godine staža. I
dalje mnogi vježbaju - protuzakonito.
Prema svim pozitivnim zakonima RH oni ne bi smjeli raditi u
prostoru HNK-a.
Kao što Uroš Lajovic ne bi smio dirigirati Falstaffa koji
se trenutno izvodi u Operi. Ni on nema ugovora.
Eh, dragi čitatelji Slamke, možete li sada u sliku koju je nacrtala Brdovnik staviti ultimatum bivše intendantice Lederer da ju se PO ZAKONU MORA VRATITI na radno mjesto intendantice?
TRAŽI svoja prava, a zapošljavala je ljude na KRIVOTVORENE
ugovore za poslove koji nisu obavljali, oštećivala je angažirane
članove baleta za radni staž, doprinose, za PRAVA koja su MORALI
IMATI.
Zašto Sindikat nije zaštitio i te umjetnike, kojih očito nije malo?
Gdje su strukovne umjetničke udruge? Čemu svi oni služe?
Primjer Darije Brdovnik pokazuje do koje je mjere PROTUZAKONITO
radila prošla uprava i zašto je MORALA biti smijenjena već
prije.
Znate li tko vrši nadzor nad zakonitosti rada HNK-a u
Zagrebu?
Ministarstvo kulture.
Članak 38. ZOK-a.
Zašto se ovo kršenje LJUDSKIH prava nije sankcioniralo?
Prošli se tjedan Ministarstvo kulture oglasilo na tekst Jasena Mesića u Aktualu, ali se na ovu izjavu balerine Brdovnik - nije oglasilo. Još.
Čekam.
Eh, treba imati obraza i, kao Ana Lederer, tražiti natrag svoje
intendantsko mjesto, a ljudima uskraćivati osnovna prava.
Nemam riječi.
A da je Lederer namjerno sabotirala početak ove sezone više je nego
jasno.
Naime, ona je prošle godine prijavila program na natječaje javnih potreba u kulturi i sve je te ugovore koji sada nisu potpisani, trebala potpisati. Kao što je trebala potpisati i ugovor koreografu baleta Ana Karenjina koji, sâm priznaje, sada radi bez ugovora.
Gdje je inspekcija rada?
Gdje je Državni inspektorat?
Gdje su nadležne službe?
Zar s Malom scenom ima toliko posla da se ne stigne do Trga
maršala?
Glumica Lana Barić u istom tekstu kaže da ne zna igra li u
sljedećoj podjeli. To je najbolji primjer kakvu Strategiju ima HNK
u Zagrebu i koliko daleko razrađen program. Za ovu je godinu SVE
MORALO BITI JASNO i riješeno. I Barić je morala znati je li u
podjeli ili nije.
Da se radi po zakonu.
Ali Zakon se mijenja radi osobnih i stranačkih interesa, a ne zbog
potreba djelatnosti i umjetnika. To sam danas već rekla. Baš se
ponavljam…
Kaljuža.
Glib.
Premda ima mnogo važnijih tema koje danas nisam stigla obraditi,
još ću se samo osvrnuti na premijeru «Ukroćene
goropadnice» u kazalištu Komedija kojoj sam nazočila u petak.
Naime, danas se obilježava
Nacionalni dan borbe protiv nasilja nad ženama pa moram reći da
mi je još uvijek muka od predstave kojom se komunicira da je
nasilje nad ženama jedini način «kroćenja» žena. Predstava završava
poznatim monologom o tome kako žene moraju biti podložne svojim
muževima.
Hoće li tu predstavu gledati srednjoškolci? I njihovi profesori,
profesorice?
Što će im kazalište ovdje i danas komunicirati o muško-ženskim
odnosima?
Je li se netko zapitao zašto se ova poznata Shakespeareova drama
danas više ne izvodi u svijetu, barem ne u svom izvornom
obliku?
Očito nije.
Čestitke svim glumcima što su se izvrsno nosili sa svojim
ulogama.
Kao i uvijek, njih ionako nitko ništa ne pita.
Sva sreća da se ovih dana dogodio i pomak u tom našem sivilu:
Nataša Janjić i Filip Križan dali su otkaze u kazalištu
Gavella.
Najvjerojatnije više nisu željeli (kao Barić u HNK-u) ne znati što će igrati, i nisu željeli dalje živjeti u kaosu.
Ili nisu željeli izgovarati rečenice iza kojih ne mogu stajati kao što je ova srednjovjekovna: «Žene, budite podložne svojim muževima.»
Sretno vam, Nataša i Filipe! Odlični ste glumci, ne brinite se za svoju budućnost! Unijeli ste nade u ovu našu žabokrečinu i hvala vam za to!
Dokumente od Grada Zagreba u svezi poslovanja Histriona i Exita
za 2012. još uvijek nisam dobila na uvid.
Ali čekam. Nije mi teško.
U međuvremenu želim zahvaliti publici koja i dalje dolazi u Malu scenu i podržava nas na sve načine! Hvala Vam! Osobito na pljesku kojim ste isprati našu «Kraljevnu na zrnu graška» u subotu, 22. rujna. Bio je te pljesak našem kazalištu, ne nama.
A za sve studente različitih sastavnica koji šalju upite gdje mogu slušati moja predavanja, s radošću javljam da već od ovog semestra predajem na Muzičkoj akademiji u Zagrebu.
P. S. Hrvatska televizija ukinula je Vijesti iz kulture kakve su
bile u posljednjoj programskoj shemi: s voditeljem i gostima u
studiju. Također se kultura ponovno našla iza sporta i vremenske
prognoze. Jedino što mogu reći - SRAMOTA.
Ali u zemlji u kojoj su ugovori za konje važniji od onih za
umjetnike, ni ova zadnja vijest nije nešto što bi nas trebalo
šokirati.