originalno objavljeno na blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar
Ah, kakav tjedan! Za pamćenje!
Dobro, ne može se reći da je započeo trijumfalno, ali je tako -
završio. A to je najvažnije.
U ponedjeljak oko podne stigla je nova, tročlana inspekcija u
kazalište Mala scena. Očito je prošlotjedna Slamka spasa ponovno
prelila čašu strpljivosti NEKIH.
A na Akademiji dramske
umjetnosti promovirana je i knjiga "Slamka spasa", dakle «tvrda
kopija» ovih virtualnih stranica koje će ipak polako nestati.
Veliki su dečki, logično, postali jako nestrpljivi jer je sve
ZAPISANO na papiru. I OSTAJE.
Dakle, ne bih baš znala prepričati što je ova nova inspekcija
ZAPRAVO tražila u mom kazalištu, ali, eto… neka se nađe još jedan
inspekcijski nadzor. Da mi ne bi bilo dosadno i da ne izađem iz
forme - fotokopiranja. Naime, unatrag šest mjeseci najveći dio
radnog vremena trošim na fotokopiranje dokaza da se ne bavim
kriminalnim radnjama. Kad sve ovo prođe, bit ću definitivno ekspert
za fotokopiranje!
Eto mi još jedne edukacije.
No, idemo mi na današnju temu.
Danas na meniju imamo dva glavna jela i desert.
Glavno jelo - prvo.
Iliti, priča o javnim kazalištima i posluhu.
Sredina tjedna bila je iznimno burna. Hrvatsko javno kazalište
bilo je u središtu zanimanja hrvatske (kulturne) javnosti, a
razriješila se (valjda jest?) i trogodišnja agonija splitskog
HNK-a. Bijeli dim pušten je sa sjednice Gradskog vijeća Splita i -
DOBILI SMO GA!
Novog intendanta.
Tonćija Bilića.
Duško Mucalo otišao je u ropotarnicu povijesti, a nova se stranica
povijesti zgrade na Trgu Gaje Bulata napokon otvorila.
Nije baš da je u Splitu odmah sve postalo idealno, ali napokon
imamo - pomak. Bilo je zbunjujućih, čak i nekompetentnih i
besmislenih izjava i komentara, i to sa svih strana tijekom tih
nekoliko turbulentnih dana, ali sam odlučila ne ulaziti u detalje i
«u paketu» pozitivnim ocijeniti sve što se događalo i napokon
dogodilo.
Izbor intendanta u Splitu nakon pet natječaja napokon je dobra
vijest za hrvatsku kulturu i hrvatsko komunalno kazalište.
No, ima u svemu ovome stvari koje zabrinjavaju.
Naime, Akcija 155+ i Platforma za kulturne promjene organizirala
je u srijedu 24. listopada točno u podne skup (između ostalog) za
podršku kolegama zaposlenima u HNK-u u Splitu. Ono što je trebalo
napraviti i što je Akcija 155+ poslala kao poruku bilo je doći
ispred kazališta u svom gradu i podržati pravo na rad zaposlenih
kolega u Splitu.
Živimo u vremenu u kojem svatko brine svoju brigu, nestalo je
komunikacije, osjećaja za opće dobro, a bome nestalo je i
empatije.
Mjesto rezervirano za empatiju popunio je STRAH. O kojem sam već
pisala.
I POSLUH.
O kojem još nisam pisala.
Dakle, ispred HNK-a u Zagrebu na skup podrške došao je samo JEDAN
zaposleni glumac HNK-a u Zagrebu. I jedna zaposlenica u
administraciji. Od njih 502.
Iz ostalih zagrebačkih javnih kazališta nije se ispred
Meštrovićeva zdenca u srijedu u podne pojavio nitko.
Tako je taj jedan zaposleni kolega dao svoju podršku za 277
zaposlenih u HNK-u u Splitu.
Dobar omjer, nema što.
STRAH i POSLUH
postali su najčešći pratitelji zaposlenika javnih kazališta.
Logično je to u vremenu krize kada se svatko boji za svoje radno
mjesto, svoju egzistenciju. Treba nekako preživjeti u nevremenu i
ne treba nikoga osuđivati što javno ne svjedoči svoje stavove. Malo
jest teško shvatiti da se u 21. stoljeću većina ponaša kao u doba
prvih kršćana, ali valja nam prihvatiti ovaj obrazac kao nešto što
postoji.
Najvažnijim je postalo zadržati radno mjesto, a o onome ŠTO se
radi, više se ne razbija glava. Ionako se već desetljećima igraju
uloge koje se pročitaju na oglasnoj ploči, a koje nemaju baš
nikakve veze s razvojem osobnih karijera i pojedinih životnih
umjetničkih putova.
Iliti sukladno današnjoj atmosferi Slamke, jedeš što ti ponude u
menzi na pomičnoj traci. Nisi u luksuznom restoranu gdje s menija
pomno biraš ono što bi želio jesti.
Mora se priznati da je grah, na primjer, mnogo ukusniji kad se
kuha u velikom loncu za stotine ljudi, nego kad se radi kod kuće za
malu obitelj. No, možemo reći da je to ipak iznimka i da radije
jedemo nešto što sami odaberemo, a ne što za nas odaberu «tete
kuharice» u sindikalno kuhinji.
Na internetskim stranicama
Balet.com.hr pojavio se tekst u kojem se široj javnosti opisuje
stanje u Baletu HNK-a u Zagrebu, ali i s kojim se problemima
susreću balerine i baletani u Hrvatskoj danas.
Razvidno je iz navedena teksta kakva je atmosfera u našem najvećem
kazalištu, a nedolazak kolega na skup koji treba dati podršku
zaposlenicima u Splitu mnogo je jasniji kad se gleda iz ove
perspektive.
Kad
pročitate što se događa, postaje vam jasnim da je balerinama i
baletanima u HNK-u u Zagrebu dojadio «vojnički grah» njihovih «teta
kuharica» te su se i javno oglasili.
Opera i Drama očito nemaju potrebe za raznovrsnom kuhinjom.
Posluh im je otupio nepce i sve da im se servira nešto s mnogo
okusa - više to ne bi mogli ni osjetiti.
Naprosto su prešli granicu nakon koje se više - ne osjeća ništa.
Samo se kusa.
Sustav javnih kazališa u dubokoj je krizi.
Uh.
Glavno jelo - drugo.
Iliti, priča s neovisne scene.
Pretpostavljam da ste čuli da se prošloga tjedna u Zagrebu
održavao
svjetski skup mreže IETM (International network for
contemporary performing arts) koji je u Zagreb doveo članove preko
500 organizacija iz 45 zemalja. Ovo je bio kulturni događaj godine
u svijetu, a održane su brojne radionice, seminari, sastanci i
programi u kojem su sudjelovali i hrvatski umjetnici s neovisne
scene. Skup je bio sjajno organiziran, i to u čak tri grada
(Rijeka, Zagreb i Dubrovnik), a na svojim su ga leđima iznijele
uglavnom organizacije civilnog društva kao što su Domino /
Perforacije, POGON - Zagrebački centar za nezavisnu kulturu i
mlade, SC Kultura promjene, Hrvatski institut za pokret i ples /
Zagrebački Plesni centar, Eurokaz, Drugo more (Rijeka) i dr.
Hrvatska je neovisna scena ponovno pokazala svoje mogućnosti i
kapacitete i dovela Zagreb u središte pozornosti svjetske kulturne
javnosti.
I?
Možemo li ponovno postaviti ključno pitanje - gdje je nestalo 11
milijuna kuna za zagrebačku neovisnu scenu?
Ili je neovisna scena ipak samo parazit na proračunu i treba ju
ukinuti?
Neovisna je scena nezahvalna, radi programe koje baš ne razumiju
svi građani, razmišlja svojom glavom, buni se, diže na noge,
prosvjeduje, stvara nemir i još mnogo toga neugodnoga za
strukture.
U jednom tjednu u našoj maloj zemlji jasno su se pokazale obje
strane medalje istoga sustava.
Što sad?
Kako pomiriti ove svjetove?
Na redu je - desert.
Jučer navečer u Booksi dogodio se, također unutar programa
IETM-a, izniman događaj: promocija zadnje knjige dr. Dragana
Klaića, «Resetting the Stage».
Većina kulturne javnosti zna tko je bio Dragan Klaić, ali za one
koji ne znaju valja reći da se taj iznimni kritičar, teoretičar,
profesor kulturnih politika, dugogodišnji ravnatelj Nizozemskog
teatrološkog instituta, autor mnogih knjiga i ogleda o kulturnoj
politici, bavio i kazališnom tranzicijom. Osobito onom u zemljama
srednje i jugoistočne Europe. Iznenada je otišao u kolovozu 2011.
godine, a knjiga koja je jučer promovirana u Zagrebu njegovo je
zadnje djelo.
U podnaslovu stoji: «Public Theatre between the Market and
Democracy» te je razvidno da se bavi upravo krizom javnog sektora i
potrebom - promjene.
Ključ svega jest: ne može javni sektor bez neovisnog.
Ali ni obrnuto. Ne može opstati neovisni sektor bez javnoga.
Dakle, što nam preostaje?
Sjesti za stol i otvoriti dijalog.
I zajednički hrabro krenuti u promjene.
Javna kazališta i neovisna kazališta.
Javna kulturna scena i neovisna kulturna scena.
Uistinu želim vjerovati da je to - MOGUĆE.
Da možemo početi pripremati švedski stol s kojega bismo mogli
zajednički blagovati.
Različita jela.
Prema vlastitom teku i ukusu.