originalno objavljeno na blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar
Godina se bliži kraju pa sam odlučila još jednom proći kroz skandale koji
su potresli naše glumište tijekom 2012. godine. Mnogo se o tome
pisalo, a koliko se riješilo, iliti, koliko skandala od onih koje
je naša mala kazališna zajednica detektirala ove godine ima šanse
završiti sretnim krajem, procijenite sami.
Skandalima vezanima za izbor intendanata naših dviju nacionalnih
kuća i dalje se ne vidi kraja.
Premda je u Splitu izabran novi intendant, dirigent Tonći Bilić,
situacija je zabrinjavajuća.
Bilić je izabran i potvrđen.
Rekli bismo - sve pet.
No, njegov tim, koji je Bilić predstavio prije gotovo pola godine,
još uvijek nije potvrđen i nema nikakve formalno-pravne
ovlasti.
Zakon je vrlo jasan: svaki intendant dolazi i odlazi sa svojim
timom.
Zašto se ova situacija odugovlači?
Bilić je, navodno, potvrđen još 2. studenoga, preuzeo je kazalište
(tek) 1. prosinca, ali njegov tim još uvijek nema ovlasti.
Iznenadilo ih je, kao što snijeg šokira službe za čišćenje u
prosincu u Zagrebu?
Što se čeka?
«Mali skandal» unutar «velikog skandala» nastao je i s najavljenim
ravnateljem Opere, Ivicom Čikešom, koji se nedavno trijeznio u
splitskom zatvoru nakon napada na jednog zaposlenika kazališta.
«Za kaznu» će, kažu,
Čikeš dobiti «samo» v. d. mandat, a ne četverogodišnji.
E, možeš misliti kakva je to kazna!
Joj, joj, joj!
O kakvom se tu vrstu dogovora (bolje reći, TRGOVINE) radi, ne
znam.
Jasno je da nešto ne štima.
Iliti, kako kaže jedan naš poznati dirigent na Facebooku:
«Aktivirao se južni krak hrvatske kulturne Hobotnice.»
Naime, svatko tko ima iole ozbiljnih ambicija, ne ostavlja u svom
najužem timu čovjeka koji je sklon alkoholu, nasilnom ponašanju i
minoriziranju istoga.
To je izvan pameti u civiliziranom svijetu.
Ali ne i kod nas.
Ako i pretpostavimo da je potvrda Bogdanića, Čikeša i Boke stvar
koja će se riješiti danas ili sutra, i da će Čikeš odjednom postati
trezvenjak kojem je gandijevska nenasilna komunikacija glavna
strategija djelovanja, ostaje još jedan veliki upitnik iznad tog
izbora Bilića.
U nekoliko medijskih istupa Bilić je pokazao i dokazao da ga nitko
nije uputio u to da se «firma» od preko 270 ljudi s godišnjim
proračunom od cca 40 milijuna kuna, ne može voditi na «daljinsko
upravljanje». Bilić će, kako prenose mediji, i dalje živjeti u
Zagrebu i u Splitu.
Jako zanimljivo.
Valjda ga nitko nije upozorio na činjenicu da je Zakon
o kazalištima u dijelu o sukobu interesa precizirao da
INTENDANT može umjetnički DJELOVATI IZVAN KUĆE u kojoj je zaposlen
UZ DOZVOLU Kazališnog vijeća, i to za svaki pojedini slučaj. Kako
sada stvari stoje, izgleda da će
Bilić i dalje voditi Zbor na HRT-u! Mi smo uistinu zemlja
genijalnih menadžera i lidera u kulturi koji usporedno mogu voditi
dvije velike organizacije, a usput još i dirigirati na trećem
mjestu, ako se ukaže potreba.
I mogućnost.
Dakako.
Organizacija u kojoj vodeća osoba nije potpuno uronjena u
problematiku i nije na svom radnom mjestu i više od predviđenog
radnog vremena, nema nikakve šanse da (p)ostane IZVRSNA.
Baš nikakve.
Ali ovo nerazumijevanje funkcioniranja kazališta, a i postojeće
zakonske regulative uopće, još nikoga nije zabrinulo. A zašto i
bi?! Vidi Bilić kako se to radi u riječkom HNK Ivana pl. Zajca!
Intendantica i ravnatelj opere rade okolo-naokolo, a dopusnice su
im - ajme meni!
Jučer je Zvonimir Peranić na
Dayline info portalu objavio podatke iz kojih je jasno da
riječka nacionalna ustanova često radi - bez menadžmenta.
I?
Nikome ništa. Sve je to NORMALNO!
Ako mi je koja riječ uistinu mrska, onda je to riječ
NORMALNO.
Jer, što je danas uopće NORMALNO?
Možemo reći da NIŠTA NIJE NORMALNO u hrvatskom kazalištu.
Pročitajte
Peranićev tekst pa prosudite sami.
Možete li zamisliti da Ivica Mudrinić dio svog radnog vremena ne
provodi na svom radnom mjestu u T-Comu nego u VIPnetu, na primjer?
Naravno da ne možete. Jer bi takva praksa spadala u ono o čemu sam
pisala prošloga tjedna, u neprirodni blud.
E, a u hrvatskom kazalištu nema neprirodnog bluda. Svi se prave da
baš tako treba biti i da nikakve promjene nisu potrebne.
Sve je - prirodni blud!
A zagrebački HNK? Odnosno, drugi «skandal godine», prema mišljenju
publike za Nagradu
Teatra.hr?
Šutnja.
I opet - šutnja.
Prije nekoliko tjedana javnost je iz teksta u jednim dnevnim
novinama (članak nije objavljen na internetu) saznala da se
ministrica kulture i gradonačelnik Zagreba nisu uspjeli dogovoriti
oko izbora intendanta.
Što to znači?
Neću vam tumačiti proceduru i datume i što se i kada trebalo
događati pa i zašto, jer biste vrlo brzo odustali od daljnjeg
čitanja.
Samo mogu zaključiti da je izvjesno da se ide u - PETI
NATJEČAJ!
Iliti, ide se na iscrpljivanje.
Tko će na kraju koga (iscrpiti, dotući, "pobijediti"), ostaje i
dalje neizvjesnim.
Hoće li i peti natječaj, zbog nemogućnosti uspostave dijaloga
između lokalne i državne razine, propasti prije raspisivanja
lokalnih izbora?
Ili se upravo to i želi?
Ili su posrijedi neke "PODZEMNE", HOBOTNIČARSKE IGRE kojih mi,
obični smrtnici, nismo svjesni?
Vidjet će se.
Da se ne radi o organizaciji od preko 500 zaposlenih i budžetu od
preko 100 milijuna kuna godišnje, još bi čovjek i rekao rečenicu
Bele Krleže o «Družini mladih» koja je igrala Marivauxa, a već je
počeo Drugi svjetski rat: «Neka se djeca malo dekuju».
Tko se danas više može «dekovati»?
Tko može u današnje vrijeme i dalje držati glavu u pijesku?
Svima je jasno da ćemo bez PROMJENE ZAKONA O KAZALIŠTIMA i dalje
imati krizu.
Pa opet, promjena Zakona - nije ni na vidiku.
A produbljavanje krize itekako je vidljivo. Udara u oči.
Čini se da su u prošloj godini od skandala najviše koristi imali -
dramski pisci. Njih je okupilo nedodjeljivanje prve Nagrade "Marin
Držić" te Malog i Velikog "Marulića" i zajedničkim akcijama dobili
su na vidljivosti. Samim time, počelo se drukčije gledati na
njihove aktivnosti, što je za svaku pohvalu.
Želim im i dalje «dobro more» u vjeri da su svi njihovi istupi
tijekom 2012. godine - imali smisla.
O nestanku 11 milijuna kuna za neovisnu scenu u Gradu Zagrebu već
sam toliko pisala da me bole i prsti i duša. Odgovora nema ni s
koje instancije. Posvemašnja i znakovita šutnja obavija našu
svekoliku kulturnu zajednicu: i neovisnu i zavisnu.
Ni
glasa se ne čuje čak ni od onih koji su ovo pitanje
pokrenuli!
E, to mi je najzanimljivije od svega.
Istraživali ljudi, izračunavali, uložili silan trud da dokažu da
je 11 milijuna kuna za neovisnu scenu uistinu NESTALO, a
onda…???
Gdje su ONI nestali?
Ondje gdje i tih famoznih 11 milijuna?
Hm, hm…
Ne čudim se ja što nema odgovora od Bandića, Lovrića, Lušetića,
Makovića i cijele zagrebačke Skupštine! Od njih odgovor nisam ni
očekivala.
Vidim da Bandić
istražuje Dinamo,
istražuje Cibonu, jako je zabrinut za «zamračivanje» novca u
sportu. Ali kultura - pih! Koga je briga za (neovisnu)
kulturu?
TRAŽENJE ODGOVORA itekako sam očekivala od onih koji su sve
pokrenuli.
Može li netko objasniti ovu iznenadnu šutnju pokretača
pobune?
Zbog čega nitko više ne postavlja nikakvo pitanje, zašto ta
strašna šutnja, a ovaj skandal dobio je (čak) 50% glasova?
Ništa ja to ne razumijem…
Nisam tako pametna.
Ili samo treba zbrojiti dva i dva?
Prosudite sami.
I odgovorite sami.
Da parafraziram zadnju rečenicu iz Krležine «Lede»: «Meni je
ljubavi za večeras - dosta».
E, pa meni je NEPRIJATELJA (zbog pisanja) - za CIJELI ŽIVOT
DOSTA.
P. S. Koga zanima moj mali, osobni rat sa sustavom, objavljujem
novosti! Stigao je odgovor Iz Ureda Gradonačelnika, Službe za
informiranje, na upit mog odvjetnika o dostavi na uvid analize
Alojza Matijaševića, zaposlenika Ureda za obrazovanje, kulturu i
sport Grada Zagreba, koju je Zvonko Maković objavio u privatnom
tjedniku «Aktual». I u tom pismu piše da mi se molba - ODBIJA.
Kažu, bilo bi to PROTUZAKONITO da mi pošalju analizu mog
poslovanja. Baš lijepo, protuzakonito je da se MENI dostavi
bilješka o MOM poslovanju koju je Maković dobio! (Ne zna se samo je
li ju dobio kao novinar ili kao predsjednik skupštinskog Odbora za
kulturu Grada Zagreba.)
Ali u tom pismu piše i još nešto:
Iako u očitovanju Gradskog ureda i zahtjevu nije izričito
navedeno da je Nacrt izvješća dostavljen predsjedniku Odbora za
kulturu Gradske skupštine Grada Zagreba Zvonku Makoviću, iz
sadržaja tih pismena nesporno proizlazi da je ipak, u suprotnosti s
Uredbom o uredskom poslovanju, dostavljen toj osobi.
Najdraže mi je ovo: NESPORNO proizlazi, da je ipak U SUPROTNOSTI s
Uredbom… dostavljen TOJ OSOBI.
Trebam li vam reći da se - NASTAVLJA?
Jer GLOMAZNI SE OTPAD u našoj kulturi, umjesto da se odvozi,
GOMILA.