23.04.2012.
Gerilom u pleksus – ili o zid?
I dok u javnom sektoru u našem kazalištu kosturi masovno i svakodnevno ispadaju iz ormara, neovisna scena preselila se u Opatiju na Prvi festival neovisnih kazališta u Hrvatskoj – FEN. Moram priznati da se s toliko dobre energije i kvalitetnih razgovora o kazalištu već dugo nisam susrela. A bome ni onoga čega već kronično nedostaje našem glumištu, a to je EMOCIJA.

originalno objavljeno na  blog.vecernji.hr

"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar

Buran, buran je tjedan iza mene.
Od prošlog posta na Slamki spasa, u kojem sam pisala o natječaju u HNK-u u Zagrebu, i objave u medijima da sam (sa skupinom kolega) uzela u kadrovskoj službi natječajnu dokumentaciju za izbor novog intendanta, ne prestaju mi zvoniti mobitel i telefon, stižu mailovi, pa čak primam i anonimna pisma. Komentari se kreću od podrške i navijanja za promjene pa sve do izrazite netrpeljivosti, podcjenjivanja i vrijeđanja.
Ah, sve to ide u rok službe, kako se kaže, i baš se nimalo ne uzrujavam. Dapače, više sam se nasmijala u ta tri dana koliko je trajala cijela gungula oko toga je li ili nije istina da želim biti intendantica, nego što sam se ukupno smijala valjda od Nove godine! Bilo je neopisivo zabavno gledati kolika je panika zavladala među «velikim dečkima - hobotničarima» zato što je odjednom priča o HNK-u izašla u javnost.
I upravo zbog cijele ove gužve dužna sam dati objašnjenje kako bi se stvari vratile u - normalu.
Mislim, onoliko koliko se situacija u hrvatskom kazalištu uopće može nazvati NORMALNOM.
Dakle, datum koji označava početak kontinuiranog života hrvatskoga glumišta jest 24. studenoga 1860. godine. Za one koji možda ne znaju valja reći da je toga dana glumac Vilim Lesić s pozornice Stankovićeva kazališta na Gornjem gradu rekao poznatu rečenicu: «Od danas će se na hrvatskim pozornicama govoriti samo hrvatski jezik!»
I bi tako.
A što se zapravo dogodilo?
Dogodilo se to da je te davne večeri prije 152 godine započela predstava na njemačkom jeziku. Na pozornicu su izašle dvije glumice i počele dijalog. U taj je čas Vilim Lesić ušao na pozornicu, prekinuo predstavu i izgovorio poznatu nam rečenicu.
Lesić je tako ušao u povijest hrvatskoga kazališta i kao utemeljitelj hrvatske kazališne/kulturne GERILE. Zamislite da danas netko usred predstave dođe na scenu HNK-a i kaže - od danas na ovoj sceni želimo samo dobre predstave!

Odveli bi ga ravno u bolnicu na odjel psihijatrije.
Hm, izgleda mi da su za hrvatsko glumište bolja vremena bila ona prije 152 godine.
Kulturna gerila poznat je pojam u pojmovniku kulture u europskim zemljama, a u nekima je čak donijela značajne promjene. U Nizozemskoj su, na primjer, početkom sedamdesetih godina prošloga stoljeća, umjetnici pokrenuli akciju koja se zvala «tomato revolucija». Gađali su kolege na pozornici rajčicama, a nakon toga nastupile su značajne promjene u pristupu kazališnoj umjetnosti u ovoj zemlji veličine Hrvatske, ali sa 16 milijuna stanovnika i 18 milijuna krava.
I zagrebačko kazalište poznaje taj pojam, osobito preko aktivnosti Vilima Matule i njegove grupe (eto - i Lesić i Matula zovu se VILIM!) u prvome desetljeću ovoga tisućljeća. Matulini su motivi i razlozi gerilskog djelovanja u kazalištu bili drugačije naravi, ali bio je to klasičan primjer - kulturne gerile.
Dakle, da skratim ovu priču.
Nitko od nas koji smo 16. travnja 2012. godine došli na Trg maršala Tita broj 15 u HNK u Zagrebu po natječajnu dokumentaciju (Snježana Banović, Marko Torjanac, Petra Radin, Nora Krstulović, Tomislav Čadež i ja) NE NAMJERAVA se prijaviti na natječaj za intendanta. Željeli smo svojom AKCIJOM svrnuti pozornost kulturne i šire javnosti na činjenicu da se mnoge aktivnosti (natječaji, zapošljavanja i slično) u našem kazališnom sustavu odvijaju TAJNO, NETRANSPARENTNO i u nesuglasju s demokratskim društvom i demokratskim procesima.
POSLOVANJE bi u našoj kulturi napokon trebalo POSTATI JAVNO I TRANSPARENTNO.
O, da, to je u ovom času, kada je HOBOTNICA proširila svoje krakove s gradske na državnu razinu - nemoguća misija, no, čvrsto vjerujem(o) da je to proces koji se u budućnosti MORA DOGODITI.
I dogodit će se.
Sigurno.
Eto, ovo su činjenice.
A kakve sam sve priče tijekom ovoga tjedna čula o «našim planovima», to je predložak za dramu, komediju, tragediju, pa čak i mjuzikl - zajedno, a ta bi kazališna forma, da ju izvedemo, trajala najmanje tri dana!
Kakav je trenutačan rezultat ove utakmice?
Premda se u životu ne bavim nagađanjima, čini mi se da će ovaj natječaj za intendanta HNK-a u Zagrebu ipak biti - PONIŠTEN. A hoće li se to doista dogoditi vidjet ćemo uskoro na internetskim stranicama Narodnih novina jer nije realno očekivati da će družina koja vodi našu najveću nacionalnu kuću tu vijest postaviti na svoje stranice.
Dakle, ponovno počinje sezona «pecanja» dokumenata.
Eh, kakva smo mi država u kojoj se moraju «loviti» JAVNI natječaji.
Pitam se samo zašto ih ne nazovu pravim imenom - TAJNI NATJEČAJI? Kad je ionako sve unaprijed DOGOVORENO, a javno objavljivanje natječaja samo je nešto što se mora obaviti jer Zakon tako nalaže.
Hm, sigurno vas zanima što je bilo u natječajnoj dokumentaciji koju smo preuzeli?
E pa sad, potpisala sam da neću reći ČEGA IMA u tim papirima, ali nisam potpisala da vam neću reći ČEGA NEMA.
A to mi se čak čini i mnogo važnijim.
Naime, cijela to hrpa papira koja glumi da je «utvrđeni programski i financijski okvir i izvješće o poslovanju i ostvarenom programu, te kadrovski i financijski pokazatelji» - gotovo je u potpunosti BESKORISNA za budućeg intendanta. Ono što bi govorilo o tome kako funkcionira naša najveća ustanova u kulturi, naprosto - ne postoji. Nema osnovnih vrijednosti toga kazališta, nema organizacijske sheme, nema matrice procesa odlučivanja, nema mape institucionalnog pozicioniranja… Jednom riječju, NEMA KLJUČNIH ELEMENATA bez kojih nije moguće napraviti četverogodišnji program rada koji bi bio kvalitetan i razvojan i koji bi obećavao bolje sutra ovom golemom, tromom i zastarjelom sustavu. I koji bi povećao ocjenu koju je ministrica Zlatar dala zagrebačkome HNK-u u prošlotjednoj emisiji iz kulture na HTV-u, a to je 3/4. Auuu, 3/4 … Boli!

Prosjek, prosjek, osrednje, osrednje… Izvrsnosti ni za lijek.
Sve je to magla i tmuša bez glave i repa. Riječi na papiru koje ne znače i ne govore baš ništa.
No, pustimo zasad HNK.
Obećala sam vam prošli put da ću pisati o natječaju za ravnatelja kazališta Trešnja.
Nažalost, ne mogu izvršiti obećanje jer su se stvari s objavljenim natječajem također zakomplicirale, a što drugo, pa moram malo pričekati dok se ne raščisti barem osnovno, a to je datum objave natječaja i završetak natječajnoga roka. Naime, u jednim dnevnim novinama natječaj je objavljen 29. ožujka, a u Narodnim novinama tek 18. travnja. I u jednom i u drugom oglasu piše da je natječaj otvoren od dana objave, ali se ne zna KOJE OBJAVE. U dnevnim ili Narodnim novinama? Zakon je nedvosmislen, natječajni rok teče od dana objave u dnevnom tisku i Narodnim novinama. Ali, jadan naš Zakon o kazalištima ne predviđa da su ta dva datuma - različita. I udaljeni gotovo tri tjedna.
Ajoj, ajoj…
I dok u javnom sektoru u našem kazalištu kosturi masovno i svakodnevno ispadaju iz ormara, neovisna scena preselila se u Opatiju na Prvi festival neovisnih kazališta u Hrvatskoj - FEN.
Ponovno moram naglasiti da je u Hrvatskoj trenutačno registrirano sveukupno 115 profesionalnih kazališta. Od njih je 30 javnih, a čak 85 njih jesu privatna kazališta - što znači da se kazališna djelatnost većinski obavlja kao privatna inicijativa.
Dakle, na FEN-u je u pet dana odigrano 15 predstava za sve dobne skupine u izvedbi isto toliko neovisnih kazališta, a sve su predstave izvedene pred rasprodanim gledalištima. Održana su tri okrugla stola na kojima se raspravljalo o specifičnim problemima privatnih kazališta, održane su i tri radionice za djecu, za mlade i pedagoge koje su vodili kolege s neovisne scene, pogledali smo dvije prezentacije rada s djecom… Jednom riječju - Opatija je postala središte neovisnoga kazališnog života.
Festival je omogućio ono što zbog financjske situacije već desetljećima (od vremena susreta koji su se održavali Slavonskom Brodu u bivšoj državi) nismo imali priliku doživjeti, a to je da sudionici borave u Opatiji tijekom cijelog trajanja festivala. Na taj su način svi bili u prigodi na jednome mjestu vidjeti predstave ostalih neovisnih kazališta što je uistinu bilo dragocjeno iskustvo. Moram priznati da se s toliko dobre energije i kvalitetnih razgovora o kazalištu već dugo nisam susrela. A bome ni onoga čega već kronično nedostaje našem glumištu, a to je EMOCIJA.
S obiju strana rampe.
Aaaah…
Pa kad sam već kod emocija (što baš i nije jedna od mojih tema) završit ću ovaj tekst razmišljanjem o predstavi "12/2" kazališta Zebra iz Zagreba u kojoj nema scenografije, rekvizite, glazbe, svjetla… Šest glumica pred gledateljima pričaju svoje intimne priče.
Predstava započinje monologom glumice (30) koja je završila glumu na zagrebačkoj Akademiji, stručno se usavršavala u Londonu gdje je i magistrirala, prošla mnogobrojne (ne uvijek besplatne i jeftine) radionice …
I?
Od svog posla zbog potpuno petrificiranog i poremećnog hrvatskog kazališnog sustava ne može živjeti, audicija ima malo ili u tragovima, status samostalne umjetnice nije dobila, a poslodavci za posao koji uspije dobiti plaćaju kad im padne na pamet. Da ju roditelji ne sufinanciraju, mogla bi prestati glumiti i de facto, posao glumice za koji se školovala i uložila cijele svoje dvadesete, može smatrati samo - hobijem. Ispovijed je napravljena duhovito, promišljeno, počne zabavno, a onda ti se smijeh zaledi na licu.
Udari te u glavu.
U želudac.
Nokautira te.
Jer nema dalje.
Pred zidom smo, pred zatvorenim vratima glumišta koje je izgubilo vezu sa stvarnošću.
Sve je tu: energija, emocije, ideje, velika količina (mladih) ljudi koji žele kazalište koje ima veze sa svijetom u kojem živimo, a opet, ne mogu se pomaknuti.
I neće se pomaknuti.
Posivjet će, ostati bez emocije, bez ideja, odumrijeti i prevoriti se u ocjenu 3/4.
Od svoje predstave "12/2", koliko god bila izvrsna i koliko ih god veselila, ne mogu živjeti jer nemaju gdje igrati, a nemaju ni novca platiti osnovno što je potrebno da bi se predstava ponudila javnosti.
I?
Dalje?
Ima li dalje?
O, da, ima dalje, ima budućnosti za OVE koji su sve unaprijed dogovorili za sve moguće natječaje.
Ali za izvrsnost u ovoj zemlji - nema dalje.
Preostaje samo gerila.
Svake vrste.

 

Danas na programu