originalno objavljeno na blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar
Nakon posljednje Slamke javljali su mi se i poznati i nepoznati
ljudi s komentarima da sam godinu završila - iznenađujuće
optimistično.
Ne znam ni sama je li to bilo zbog Pariza. Ili zbog slavljeničke
atmosfere…? Nečeg trećeg?
Vjerojatno je sve skupa "kumovalo" mom nenadanom optimizmu.
Zato ću, radi ravnoteže, 2012. godinu započeti - umjereno
pesimistično.
Razmišljam o napisima u novinama i na portalima koje sam u
posljednje vrijeme čitala na temu što bi se moglo i trebalo
promijeniti u hrvatskome kazalištu, a što nam daje nadu da dolaze
bolja vremena.
Pokušavam vizualizirati koje je to konkretne korake potrebno
učiniti da bi se došlo do promjena i uvijek se vraćam na jedno te
isto: na ČOVJEKA.
Čovjek je ključ svega.
Otvara ili zatvara vrata.
Otvara ili zatvara mogućnosti.
Uvijek sve prolazi ili pada na ljudskom čimbeniku.
Pa sam se odlučila odmaknuti od uobičajene prakse komentiranja
konkretnih događaja u našem kazališnom okruženju te se danas
okrećem teorijama koje nas uče koji put trebamo prijeći ne bismo li
došli do rezultata.
Ali nemojte sada zbog toga što ću pisati o teoriji, prestati
čitati današnju Slamku!
Odlučili ste ostati? Super!
Vežite se i - krećemo.
Sve teorije kažu da je prvi korak k rješavanju problema
POSTIZANJE SVIJESTI DA PROBLEM UISTINU
POSTOJI.
Osobno mi se čini da je jasno kao bijeli dan da IMAMO PROBLEME u
hrvatskome kazalištu.
No, kad malo bolje promislim, vidim da okolina baš i ne dijeli
moje mišljenje jednodušno.
Najočitiji je dokaz tome činjenica da se kazalištarci rijetko ili
nikada ne bune protiv postojeće situacije. Možete li se sjetiti
neke zadnje velike pobune u hrvatskome kazalištu?
Pa i ne baš, zar ne?
Zašto? Zato što većini ovo stanje "dobro organiziranoga kaosa" -
odgovara.
Pogledajmo status članstva Hrvatskoga društva dramskih umjetnika u
ovom trenutku:
• zaposleni umjetnici - 396
• samostalni dramski umjetnici kojima država uplaćuje doprinose -
109
• umirovljenici - 189
• ostali umjetnici (umjetnici bez doprinosa, oni koji sami plaćaju
doprinose ili imaju ugovor na određeno vrijeme u nekom od manjih
kazališta koje nema svoj ogranak HDDU-a) - 236.
Razvidno je iz ovih podataka da su jedina ORGANIZIRANA skupina
umjetnika (premda su, uzevši u obzir svekoliko članstvo, u manjini
s 42,5%) - ZAPOSLENI UMJETNICI.
Kojima NIKAKVA PROMJENA NE ODGOVARA.
Pokolebana sam u vjeri da možemo prijeći put k novom kazalištu već
na prvom koraku.
A ima ih još deset (10)!
Auuu!
Ali, uzmimo da smo se ipak svi zajedno usuglasili da IMAMO PROBLEM
i da smo ga OSVIJESTILI.
Što nas dalje čeka?
Sljedeći je korak STJECANJE ZNANJA O TOME KAKO PROBLEM
RIJEŠITI.
Pitam se: koliko smo uopće spremni stjecati nova znanja?
Ovaj korak, dakako, podrazumijeva da se naši kazalištarci, ali i
niža, srednja i viša birokracija iz kazališnoga područja - žele
OBRAZOVATI. Kako bi mogli napraviti promjene.
Eh, ovdje postajem skeptična.
Opće je poznata činjenica da NITKO iz JAVNIH KAZALIŠTA nije
polazio ni završio iznimno kvalitetan i koristan obrazovni ciklus
koji je za sve ustanove u kulturi organizirao Grad Zagreb sredinom
prošloga desetljeća.
Ovakve edukacije stoje prilično mnogo novca, a za javne su
ustanove u kulturi bile - besplatne.
A čim je neka edukacija besplatna, mnogi misle da ih ni na što ne
obavezuje. E, da sami plaćaju edukaciju, itekako bi razmislili hoće
li prisustvovati nastavi ili će "markirati"!
No, to je već druga tema…
Recimo da se varam, da je klima danas potpuno drugačija od one
kakva je bila prije sedam-osam godina i da u 2012. svi naši
kazalištarci žele obrazovanje, slijedi nam korak PRIMJENE
STEČENIH ZNANJA.
Hm, primijeniti naučeno nije jednostavno. Zašto? Prije svega zato
što je potrebno mijenjati (loše navike). A to zahtijeva sve vrste
napora.
Ali kad već dođemo do tog koraka, možemo reći da imamo
šanse!
Odmah bih potpisala da se danas nalazimo na stupnju primjene
stečenih znanja i da možemo krenuti na POSTIZANJE
OČEKIVANIH REZULTATA, kako bismo u zadnjem koraku (koji se
zove KORIŠTENJE REZULTATA) napokon mogli
kapitalizirati cijeli ovaj put. Na dobrobit cijele zajednice i
hrvatskoga kazališta.
Što reći… bila bi to Zemlja Nedođija, Utopija, vrata Raja, ili …
nazovite to kako god želite!
Eh, da mi je to doživjeti!
Ali, ali - nije ovdje kraj. Tek smo na pola puta.
Ovaj prvi dio o kojem sam pisala, zahtijeva VRIJEME da bi se došlo
do rezultata.
A vrijeme je, svi znamo, ćudljiva kategorija.
U našem slučaju to znači da, kako vrijeme prolazi, GUBIMO one
(ljude) koji bi trebali sve to napraviti. Naime, kako vrijeme
"raste", tako "padaju" ljudski resursi.
Iliti ono što smo u školi učili pod terminom "obrnuto
proporcionalno"… Sjećate se?
Pa nam sljedeća tablica, bolje reći, sljedećih šest koraka izgleda
ovako.
Na početku (to je ono kad trebamo osvijestiti da imamo problem)
možemo sakupiti prilično široku OBAVIJEŠTENU
SKUPINU kazalištaraca koji RAZUMIJU da je postojeće stanje
neodrživo i da će se sustav urušiti ako se hitno nešto ne poduzme.
Uzevši u obzir podatke o članovima HDDU-a s početka ovoga teksta,
trebalo bi se raditi na tome da se uključe SVE KATEGORIJE
UMJETNIKA, zaposleni, samostalni, umirovljeni i ostali.
No, nakon što eventualno uspijemo mobilizirati umjetnike oko toga
da imamo problem, događa se fenomen LIJEVKA, odnosno, pada broj
onih koji svojim radom i znanjem mogu doprinijeti promjenama.
Teorija kaže da ćemo u slijedećoj fazi izgubiti nešto ljudi iz
OBAVIJEŠTENE SKUPINE i ostat će nam
SKUPINA ZAINTERESIRANIH.
Ovo je osjetljiva faza jer u današnje vrijeme nije jednostavno
zainteresirati ljude ni za što, a kamoli za nešto što zahtijeva
osobni angažman. Za opće dobro.
A mi bismo trebali zainteresirati dovoljan broj ljudi koji bi se
započeli EDUCIRATI.
Može se reći da je najteži korak u cijelome procesu kada se treba
odlučiti POČETI (ponovno) UČITI. Traže ljudi svakakve izgovore,
samo da se ne bi KRENULO: nema vremena, mala djeca, muž zaposlen,
žena na putu, borba za život, opstanak, briga za ovo ili ono…
Nabrojit ćemo stotine razloga samo da bismo sebe opravdali zašto ne
počinjemo UČITI.
A početi se mora. Jer upravo je to preduvjet da bi se došlo do
SKUPINE EDUCIRANIH.
Mislim da sada više ne moram ponavljati da se naš lijevak jako
suzio i, s obzirom na to da smo mala zemlja, već smo u kritičnoj
fazi jer je ljudi spremnih za daljnje korake sve manje i
manje.
Ali, (optimistično) uzmimo da smo dobili SKUPINU
EDUCIRANIH, moramo imati na umu da neće svi educirani
prijeći u slijedeću kategoriju, a to je SKUPINA
MOTIVIRANIH.
Motivacija je najvažnija kategorija u svemu u životu, pa je tako i
u ovdje našoj priči - od presudne važnosti. Neki ljudi imaju snage
i volje da se sami motiviraju, a nekima je pak potrebno da ih netko
ili nešto motivira - izvana. Koji će se način izabrati, potpuno je
svejedno, ključno je MOTIVIRATI SE!
Jer smo već blizu cilja!
Razmišljam o tome na koji bismo broj kazalištaraca mogli računati
na ovom stupnju? Desetak, dvadesetak, više?
Što da vam kažem, kad počnem brojiti, optimizam mi je već na jako
niskim granama…
Preživimo li i ovaj stupanj, a da nam ostane još dovoljan broj
ljudi koji bi mogli iznijeti promjenu, možemo samo očekivati da
ćemo doći do SKUPINE USPJEŠNIH, koji će znati sve
napraviti na najbolji mogući način.
Mislite li da je tu kraj?
Nije.
Uspjeti je jedno, ali održavati novo stanje - nešto je sasvim
drugo.
A za to su nam potrebni oni koji ostaju na kraju.
Koji su to?
Ostaju samo USTRAJNI.
Ovdje se više i ne usuđujem uporabiti riječ "skupina"…
Ustrajnost u našim krugovima, a što se tiče javnoga djelovanja,
rijetko se susreće. Na "ho-ruk" i improvizaciju, da se nešto
napraviti, ali ustrajnost zahtijeva sustavnost i zadovoljstvo malim
pomacima. Ah, tko danas ima vremena za to?!
Ali, nema dvojbe da samo USTRAJNI mogu doći u
poziciju da se KORISTE POSTIGNUTIM REZULTATIMA na
korist cijele zajednice.
Dobro, vjerujem da sam vas danas malo zagnjavila teorijom, ali,
tko zna, možda se netko tko pročita ovaj tekst, a nije osvijestio
to kakav je pred nama put, odluči izdržati barem još jedan korak
više od onoga što je mislio da može.
Ili da želi.
I možda nekog upravo ovaj tekst potakne da povuče još nekoga, pa
ovaj još nekoga, pa još nekoga… i da se SKUPINA
USTRAJNIH - proširi!
Ako se to dogodi, uspio je i ovaj tekst…
A ako ne?
Možda - drugi put.
Ni to me neće pokolebati da ostanem ustrajna u vjeri da nam samo
promjena može donijeti dobro kazalište.