originalno objavljeno na blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar
Ah, kako kuha ovih dana na našoj obali!
Ne znam gdje je žešće - na Dubrovačkim ljetnim igrama ili na
Splitskom ljetu…
Kad se već činilo da će ove godine Igre proći bez većih skandala,
pojavili su se u medjima tekstovi redatelja Bobe Jelčića o
neobjašnjivom, vjerojatno političkom skidanju s repertoara
predstave Ustajte, djeco! koju je trebao raditi sa svojom
stalnom suradnicom Natašom Rajković. Intendant Igara Ivica Prlender
promptno
odgovara da to nije tako, pa opet
Jelčić odgovara Prlenderu da jest… Sad očekujemo ponovno
Prlendera. Kliknite po linkovima i čitajte sami, previše je toga da
bi se prepričavalo.
Nekoliko stotina kilometara sjevernije, u Splitu - novi skandal.
Nije dodijeljena nagrada "Judita" za najbolje dramsko ostvarenje
Ljeta jer stručni žiri smatra da ništa nije bilo dovoljno dobro da
bi bilo nagrađeno. Pak onda
predsjednik žirija Vlatko Perković po medijima obrazlaže svoj
stav, uglavnom
pljuje po dramskom konceptu Ljeta, dok Senka Bulić,
ravnateljica dramskog programa
argumentira svoj izbor i pljuje po žiriju i okruženju, i opet -
nema dogovora.
Nesporazum (blago rečeno) do nesporazuma.
A ljudi koji nemaju mogućnost pogledati predstave i koji nisu
izravno uključeni u procese na Igrama i Ljetu, zapravo, ne mogu
prosuditi o čemu se radi. Jesu li predstave na Ljetu uistinu bile
grozne i nije bilo ničeg dobrog i jesu li Igre uistinu odlučile ne
pripustiti zbog političkih razloga u svoj program estetiku
Jelčić-Rajković? Ili se radi o nečem drugom?
Kako uopće, osim prema osobnim (ne)simpatijama procijeniti u svim
ovim pričama tko su «dobri», a tko «loši» dečki?
E, postoji način provjere. I to vrlo jednostavan.
A to je da se vidi koje su OSNOVNE VRIJEDNOSTI tih festivala i da
se onda utvrdi jesu li sporni programi Igara i Ljeta usuglašeni s
istima.
Inače, u osnovne vrijednosti (prema Dragojević i Dragičević-Šešić,
2008) spadaju MISIJA (zašto postojimo?), VIZIJA (što želimo biti?),
STRATEGIJE (Kako ćemo to ostvariti i postići?) i CILJEVI (za koga i
u koju svrhu?)
Na primjer, jasno vam je da bi bilo promašeno postaviti na
repertoar kazališta Gavella Crvenkapicu. Ili Vuka i
sedam kozlića.
Ili da bi nešto bilo pogrešno kad bi Mala scena na repertoar
postavila Psihozu 4.48 Sarah Kane, a HNK u Zagrebu
monodramu Damira Bartola Indoša ili lutkarsku inačicu Emila i
detektiva.
Pa kako bih barem okvirno ustanovila tko je bliži istini, krećem u
potragu za OSNOVNIM VRIJEDNOSTIMA naših najvećih i najstarijih
nacionalnih festivala. Otvaram internetsku stranicu Splitskog ljeta i… nema
ničega što bi nalikovalo traženome.
Hm, hm.
Otvaram stranicu Dubrovačkih
ljetnih igara. Mislim si, one su ipak starije od Ljeta. Kojemu
je tek 58 godina, a one imaju već 63 … Pa ću tu sigurno naći ono
što tražim.
(Joj, sad mi je pala na pamet ona pjesma "Novih fosila": Hoćeš
li me maziti, hoćeš li me paziti, hoćeš li me voljeti kad budemo ja
i ti, 63! La, la, la… valjda Igre tu pjesmu pjevaju
Državi, a Država odgovara: hoću, hoću, o, da, la, la,
la…!)
Dakle, ni na stranicama Igara nema ništa o misiji i ostalim
sitnicama…
Hm, hm, kuda sada, kojim smjerom?
Pa naravno! Što ću nego konzultirati svoj najdraži izvor:
NARODNE NOVINE!
O, da, pa ne zovu li se NARODNE? Znači, služe narodu! Pak onda
služe valjda i meni i meni sličnima…
A što kažu Narodne novine (jedino javno dostupni izvor)
glede Splitskog ljeta i Dubrovačkih ljetnih igara? Odnosno, što
kažu Pravilnici (i to prilično «friški»,
NN 22/11 i
NN 58/11) o ovim manifestacijama?
Nećete vjerovati - kažu ISTO!
COPY/PASTE!
Čitam dvaput oba Pravilnika, kopiram si u poseban dokument pa opet
pregledavam riječ po riječ, slovo po slovo… U članku 2. i jednog i
drugog Pravilnika, i onom o Igrama i onom o Ljetu piše -
ISTO!
Provjerite sami.
Splitsko ljeto:
Ljeto je glazbeno-scenski, dramski i glazbeni festival od
nacionalnog značenja koji svojim programom njeguje i promiče
umjetničke vrijednosti i naslijeđe hrvatske i svjetske kulturne
baštine te suvremenog hrvatskog i svjetskog umjetničkog izričaja u
području opernog, dramskog, glazbenog i plesnog stvaralaštva, čime
Ljeto udovoljava zahtjevima javnih potreba u obavljanju kulturne
djelatnosti na razini Republike Hrvatske i od njezina je posebna
interesa.
Dubrovačke ljetne igre:
Igre su dramski, glazbeno-scenski i glazbeni festival od
nacionalnog značenja koji svojim programom njeguje i promiče
umjetničke vrijednosti i naslijeđe hrvatske i svjetske kulturne
baštine te suvremenoga hrvatskog i svjetskog umjetničkog izričaja u
području dramskog, glazbenog, opernog i plesnog stvaralaštva, čime
festival udovoljava zahtjevima javnih potreba u obavljanju kulturne
djelatnosti na razini Republike Hrvatske i od njezina je posebna
interesa.
Uz četiri nacionalna kazališta (s ISTIM OSNOVNIM VRIJEDNOSTIMA) na četiri i nešto malo više milijuna stanovnika imamo na četiristo kilometara udaljenosti i dva nacionalna festivala s ISTIM OSNOVNIM VRIJEDNOSTIMA!
Ma mi smo čudo od zemlje!
Mogu samo zaključiti da ove godine ne možemo prosuditi tko je
tko u pričama o našim slavnim festivalima jer jedino što o njihovim
osnovnim vrijednostima znamo jest potpuno irelevantno.
Ali zato ćemo već sljedeće godine to moći učiniti s lakoćom!
Naime, Ministarstvo
kulture dalo je već u ovogodišnjem natječaju za
financiranje javnih potreba OBVEZU izrade strateških planova
«svojim» ustanovama, a od sljedeće godine ta će se obveza proširiti
na sve subjekte koji žele aplicirati za javna sredstva.
Dakle, strateške planove imat će SVI, a to će onemogućiti
situacije kao što je ovogodišnja splitska u kojoj stručni žiri kaže
da je program promašen, a ravnateljica programa da je to upravo ono
što Ljeto treba biti.
Joj, jedva čekam!
Možda su promjene ipak na vidiku!
P. S. Novinarsko vijeće časti HND-a izreklo je, po prijavi Vitomire Lončar, težu opomenu Zvonku Makoviću zbog osobito teških povreda odredbi Kodeksa časti hrvatskih novinara, u tekstu objavljenom u tjedniku Aktual. Zaključak Novinarskog vijeća časti u cijelosti možete pročitati ovdje. Uime kazališta Mala scena, Akcije 155+ i svoje osobno ime zahvaljujem svima koji su nas podržavali i koji i dalje vjeruju da su promjene sustava - moguće.