originalno objavljeno na blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar
Da je kazalište u čvrstom braku s politikom, i to još od
Eshilova doba, nije potrebno naglašavati jer je to općepoznata
činjenica. No, dok je u razvijenijim demokracijama "zagrljaj"
politike nešto popustio i krenulo se putem labavije, "izvanbračne
zajednice", u Hrvatskoj je ova bračna veza sve čvršća. Osobito je
to vidljivo u Splitu, drugom po veličini hrvatskom gradu.
Još su nam svježa sjećanja na predstavu "Bakhe" Olivera Frljića
koju je politika skinula, pa vratila, pa opet skinula s repertoara
- iz političkih razloga. Osobno mi još uvijek nije jasno je li
nalog o zabrani izvedaba došao odozgo, odnosno od političara, ili
je poslovična kazališna autocenzura pokušala predvidjeti što bi
"veliki dečki" željeli da se učini, pa se i prije intervencije
politike - skinulo predstavu. Slučaj "Bakhe" dogodio se za vrijeme
trajanja mandata intendanta Milana Štrljića. Otkad mu je istekao
mandat, raspisan je već četvrti (!) natječaj za novoga intendanta,
a i tim je brojnim, skupim i nepotrebnim natječajima kumovala
politika. Ne kulturna, nego ona "prava", "tvrda" politika, koja je
još jedina i ostala. Kulturne politike u tom gradu nema već duže
vrijeme. Ni u tragovima.
I kad sam mislila da me više ništa što dolazi od aktualnoga
splitskog gradonačelnika Željka Keruma i njegova v. d. intendanta
Mucala ne može iznenaditi kad je u pitanju splitsko kazalište,
razuvjerili su me! Oni uvijek mogu i više i jače i gluplje i
nekompetentnije.
Pa se tako u petak navečer u medijima pojavila Hinina vijest da se
odgađa praizvedba komične opere "Maršal" Silvija Foretića koja se,
u koprodukciji 26. muzičkog biennala Zagreb i Hrvatskoga narodnog
kazališta Split, trebala održati u splitskom kazalištu u subotu 16.
travnja. Obrazloženje glasi: "Uprava kazališta, Kazališno vijeće
HNK Split, te autorski tim predstave, a na inicijativu
gradonačelnika Splita Željka Keruma, odlučili su tako ocijenivši da
bi, u ozračju nastalom u Splitu i Hrvatskoj nakon haške presude
hrvatskim generalima, izvođenje te komične opere bilo
neprimjereno."
??????????? !!!
Prvo što upada u oči jest da piše kako je predstava rađena kao
koprodukcija, a da se u obrazloženju ne spominje da je i
koproducent (Muzički biennale) suglasan odluci o otkazivanju. Dan
kasnije objavljeno je priopćenje Berislava Šipuša, direktora
Biennala, da izražava nezadovoljstvo zbog otkazivanja praizvedbe.
Dakle, onaj tko sufinancira cijeli projekt i na čiju je inicijativu
isti i nastao, nije sudjelovao u donošenju odluke! Ali zato jest
Kazališno vijeće HNK Split koje za to nema baš nikakve
formalno-pravne ingerencije predviđene Zakonom o kazalištima. A
gradonačelnik Grada Splita za takve odluke ingerencija ima - još
manje, jer je HNK u Splitu, a prema tom istom Zakonu o kazalištima,
nacionalno kazalište, te kao takvo "…svojim programima
zadovoljava(ju) javne potrebe na razini Republike Hrvatske u
obavljanju kazališne djelatnosti". Kako Kerum, gradonačelnik
Splita, može donositi odluku za nacionalno kazalište kada država
(nasreću) nije u njegovoj ingerenciji? Kako on i na temelju čega
može donositi odluke o javnim potrebama za cijelu Republiku
Hrvatsku? Zakonske, a ni bilo koje druge osnove za to jednostavno -
nema. Ali baš je briga Keruma za bilo koji zakon. On je ionako u
Splitu pravi HNK, Hrvatski Narodni Kerum!
Nadalje, autorski tim, koji HNK Split spominje u svojem
priopćenju, nije sudjelovao u donošenju odluke o otkazivanju
praizvedbe. Nakon generalne probe cijeli je autorski tim
jednostavno OBAVIJEŠTEN o tome da se praizvedba otkazuje, a da novi
datum nije utvrđen. Ma da, znale su frizerke i krojačice koje rade
u HNK-u da praizvedbe neće biti, i to već poslije podne, ali ne i
autori. Tko su oni da ih itko išta pita? Njih se samo obavještava,
ali se u priopćenju kaže - drugačije. Naravno.
Valja ovdje naglasiti da je autorski tim opere "Maršal" iznimno
velik i mnogi od umjetnika nisu iz Splita, da su svi ti umjetnici
već odavno imali u planu ovu predstavu i datum praizvedbe. Ma ne
samo u planu nego i u ugovorima! Budžet za tako veliki projekt bio
je razmjerno skroman (priča se o 400 tisuća kuna) pa su svi radili
za minimalne honorare. A za što? Za to da predstave - nema. Da ju
skine Kerum.
Muzički biennale završava danas, 17. travnja 2011. Manifestacija
koja je svijetom pronijela Hrvatsku i njezinu glazbenu umjetnost,
koja je u vremenu totalitarizma uistinu bila naša "ulaznica" za
svjetska kretanja u umjetnosti i legitimirala nas na fantastičan
način, odlukom Keruma i njegovih patuljaka dobila je pljusku u
sezoni u kojoj su joj se prvi put sve nacionalne kuće u Hrvatskoj
(plus kazalište u Varaždinu) predstavile kao iznimno kvalitetan
partner i proširile lepezu hrvatskoga glazbenog i glazbeno-scenskog
stvaralaštva.
O, da, ne može se ne uzeti u obzir da je u petak donesena presuda
generalima u Haagu šokirala veliku većinu građana Hrvatske, da su,
prema vlastitim izjavama, šokirani i Predsjednik države i
Premijerka, međutim, je li stalo obavljanje djelatnosti na bilo
kojem području i u bilo kojoj struci? Idu li ljudi i dalje na
posao, bez obzira na gotovo referendumsko nezadovoljstvo? Da, idu.
Svi idu. Osim zaposlenika HNK Split i autorskog tima opere
"Maršal". Ima li pravo Kerum zabraniti ljudima da rade posao za
koji imaju ugovor o radu ili autorski ugovor? Tko je on da to
radi?! U kojem mi to vremenu živimo?!
Hoće li on i njegov v.d. intendanta platiti troškove koje je
njihova nebulozna i neregularna odluka proizvela i to iz svojih
džepova ili će i ovoga puta porezni obveznici snositi troškove
njihove nekompetencije?
Poznato je u psihologiji da se čovjek najviše boji nepoznatoga. Pa
je tako i Kerum, u svom nepreglednom neznanju, ustvrdio da je opera
jedna opasna forma za zajednicu koja bi ju mogla ozbiljno
destabilizirati. Koja to opera ili bilo koja druga
umjetnička/kazališna forma u današnje vrijeme može biti tako
društveno opasna?
O, da barem jest, onda bismo znali da je kazalište nekome (osim
nama samima) uistinu VAŽNO.
Da, nije nevažno reći da je Kerumova uzdanica, pjevačica Jelena
Rozga, istu večer nakon donošenja presuda u Haagu u središtu
Zagreba održala koncert pred preko 7 tisuća gledatelja. Pjevati se
istu večer o bižuteriji može, jer to nije opasno za građane, ali
opera čiji je libreto pisan po većini građana poznatom nagrađivanom
filmu Vinka Brešana, opasnost je za zajednicu? Koncert lake glazbe
je na dan donošenja presude "primjeren" čin, izvedba komične opere
dan kasnije je "neprimjerena"? Koji su to kriteriji? Osobno smatram
da je "Bižuterija" puno veća opasnost za ovaj narod od praizvedbe
hrvatske opere!
Ima još jedna skupina pitanja koja se ovim novim splitskim
slučajem otvara: tko je (zapravo) vlasnik javnih i nacionalnih
kazališta u Hrvatskoj? Kerum, Bandić, grad, lokalna zajednica,
Mucalo…? A tko je poslodavac, oni isti ili porezni obveznici? Ma
TKO je uopće TKO u ovoj našoj kazališnoj žabokrečini koja smrdi sve
više i više i u kojoj se ne zna više tko pije, ali se vrlo dobro
zna tko plaća. Porezni obveznici. Koji su u Splitu dali svoje
glasove čovjeku koji im se obraća s rukama u džepovima, ali kojemu
mi, izvan Splita, nismo dali mandat da vedri i oblači programima
koji su izvan njegovog "feuda". A opera Silvija Foretića u režiji
Marija Kovača jest upravo to - javna potreba u kulturi Republike
Hrvatske.