22.05.2011.
Barca ili Mucalo, pitanje je sad!
Pročitajte novi post Vitomire Lončar na Večernjakovoj blogosferi!

originalno objavljeno na blog.vecernji.hr

"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar

Pretpostavljam da očekujete da ću ponovno pisati o "slučaju Mucalo", odnosno o (opetovanom) odbijanju ministra kulture da Duška Mucala potvrdi za intendanta HNK-a u Splitu.
Ah, što mogu, ne smijem vas razočarati…
Ono što za početak mogu reći jest da mi je drago što je ministar donio odluku kojom pokazuje da se ipak nismo svi pretvorili u bižuteriju nego još uvijek ima nade za očuvanje dostojanstva posla kojim se bavimo.
Međutim, ovaj nas slučaj potiče da nakon 20 godina postavimo pitanje o potrebi da država od četiri milijuna stanovnika ima čak četiri nacionalna kazališta. (Njemačka ima 80 milijuna stanovnika i tri nacionalna kazališta.)
Baš u nekako u ovo doba, u svibnju 1991., u tijeku je bila rasprava o novom Zakonu o kazalištima u kojem je predloženo da Hrvatska ima jedno nacionalno kazalište (ono u Zagrebu), a da kazališta u Osijeku, Splitu i Rijeci postanu - regionalna kazališta. Nakon samo nekoliko dana nepoznat netko se sjetio i predložio - četiri nacionalna kazališta.
Povijest kaže da je prije samog izglasavanja Zakona, u studenome 1991., bilo dogovoreno da ćemo ipak imati jedno nacionalno i tri regionalna kazališta.
No, kada je prijedlog došao pred saborske zastupnike i kad se očekivala burna rasprava o reformi koju je nova regulativa predvidjela, saborski su se zastupnici "uhvatili" samo jednog jedinog zahtjeva, a taj je bio da imamo četiri nacionalna kazališta. Sve ostalo - bilo je nebitno. Tadašnji ministar kulture Pavletić uzaludno ih je pokušao odgovoriti od te ideje pa se odlučio za spin: prihvatio je prijedlog o četiri nacionalna kazališta, ali je zauzvrat tražio da zastupnici izglasaju novi Zakon o kazalištima - bez rasprave.
I svi su oduševljeno pristali (osim zastupnika Damira Mejovšeka)! Zakon je izglasan "bez ispaljenog metka", a Hrvatska se nakrcala nacionalnim kazalištima kao nikada u povijesti i kao ni jedna zemlja na svijetu!
Dobro, može se razumjeti ova priča: napokon smo, nakon desetljeća ugnjetavanja, bili "svoj na svome" i htjeli smo da svi vide kako smo nacionalno osviješteni i kulturni pa imamo čak četiri hrvatska i narodna kazališta.
Ali sad smo tu gdje jesmo.
Što je danas ostalo od onog zastupničkog oduševljenja?
HNK u Osijeku, na primjer, ima operu i dramu ali nema balet, što bi kao "složena ustanova" kakvo je nacionalno kazalište, trebao imati. Repertoar? Uglavnom se igraju komedije, a za neke bi se sezone čak moglo reći da su igrane komedije perolake kategorije. Daleko je to od misije i vizije koju bi trebalo imati nacionalno kazalište. Koliko izvedaba godišnje to kazalište izvede izvan područja svoga grada i županije nije poznato, ali da je taj broj razmjerno malen, to je sigurno te se može ustvrditi da ovo kazalište zadovoljava javne potrebe u kazalištu unutar svoje regije. Pritom su vlasnici HNK-a u Osijeku županija i grad Osijek. Dakle, i vlasnička je struktura u potpunosti - regionalna.
Opasnost da bi nas sjeverni ili istočni susjedi okupirali pa da na svojim granicama kazalištem moramo štititi kulturu i jezik, više ne postoji.
Postoji li i jedan razloga zašto bi HNK u Osijeku trebalo ostati nacionalno, a ne pretvoriti se u regionalno kazalište?
Mislim da ne postoji.
U Splitu pak, unutar HNK-a imamo sva tri segmenta: operu, dramu i balet. Međutim, aktualan slučaj pokazuje da građani Splita žele imati punu ingerenciju nad svojim kazalištem te nikako ne žele da im ministar potvrđuje intendanta. Zašto bi se onda inzistiralo na tome da to kazalište ostane HNK? Vlasnik mu je grad Split, financiraju ga Grad i županija, a Ministarstvo kulture na redovitom godišnjem natječaju uvijek mu može odobriti sredstva za programe koji su od nacionalnog značaja. Zašto Splićane prisiljavati da imaju HNK kada to ne žele?
Kazalište u Rijeci i repertoarno i organizacijski ima uvjete da ostane HNK. Kada im je u devedesetima ministar kulture odbio potvrditi već izabranog intendanta, prihvatili su odbijenicu, jer je to išlo u cijenu da se mogu zvati hrvatskim i narodnim.
Međutim, objektivno gledano i ovo kazalište zadovoljava regionalne i lokalne potrebe, a ne nacionalne.
Sve u svemu, kad stanje na terenu zbrojimo i oduzmemo, mogli bismo imati: jedno nacionalno, tri regionalna, 24 gradska kazališta i jednu kazališnu kuću. Za četiri milijuna stanovnika - respektabilan broj javnih ustanova u području kazališta.
Dakle, samo jedan amandman na Zakon o kazalištima u Splitu riješio bi problem za koji se ne vidi rješenje i koji iz dana u dan eskalira. Način na koji v. d. intendanta HNK Split komunicira s ministrom kulture u najmanju je ruku nepristojan, neciviliziran, čak i uvredljiv. Pokazuje svu primitivnost nove splitske vlasti i družine koja se okupila oko nje. Malo bolji poznavatelji prilika u Splitu znaju da ovaj posljednji napad na ministra od strane ravnateljice baleta HNK-a Split ide iz pera "višeg savjetnika za medije" HNK-a u Zagrebu (inače supruga te iste ravnateljice baleta), koji je, izgubivši poziciju direktora drame HNK-a u Zagrebu prvo postao drugi blagajnik, a sada savjetuje za medije tu istu (matičnu) nacionalnu kuću. Uredno dobiva mjesečnu plaću iz proračuna, a u Zagrebu ne boravi baš često. Gdje je zaposlen. I gdje bi, prema važećim zakonima Republike Hrvatske, trebao raditi 40 sati tjedno. Tijekom cijele godine.
Hm, ima li kakva kontrola koja provodi nadzor nad time koliko se vremena provede na radnom mjestu u nacionalnom kazalištu? Možda bi baš ministar kulture, koji ima ingerenciju nad HNK-om u Zagrebu, mogao provjeriti gdje mu je veći dio radnog vremena viši savjetnik za medije kojem isplaćuje plaću iz državnog proračuna? (Pitam se, imaju li i nižeg savjetnika za medije kad imaju višeg?) Čula sam ovih dana da balerine zaposlene u zagrebačkom HNK-u imaju obvezu svaki dan u prostoru kazališta vježbati pet sati, ali nisam čula da viši savjetnik za medije mora dolaziti svaki dan na posao. Kako to? On valjda ne mora ništa vježbati… Osim odlaska do keš mašine jednom mjesečno kako bi preuzeo svoju plaću.
Ali to je druga priča… Vratimo se mi nacionalnim kazalištima.
Kao što sam već bila pisala, u međuvremenu su još neka kazališta, sama sebi, ničim izazvana, dodala prefiks "hrvatsko narodno". Nacionalna nisu, a niti mogu biti.
Ali valjda se to nama u Hrvatskoj sviđa, da nam je sve što može i ne može, što treba i ne treba, da nam je baš sve - nacionalno. To nam baš super zvuči!
Povijesno gledano, nacionalno kazalište, sve do nastanka nove države, bilo je samo ono u Zagrebu, a kazališta u Rijeci, Splitu, Osijeku, Varaždinu, Dubrovniku, Zadru, Šibeniku i Puli bila su narodna. I to od 1945. godine.
Baš razmišljam da će nam sigurno i Barcelona kada stigne u Split biti - naša nacionalna.
Kao što vidimo po ovom značajnom nogometnom događaju, ima se u Splitu novca!
Hm, da im ne dolazi naša nacionalna Barca uzeti par milijuna eura za jednu večer, ne bi trebali aplicirati na natječaj Ministarstva kulture za sredstva iz državnog proračuna za HNK najmanje tri godine! Tako bi Mucalo i bez ministra i njegovih novaca preživio mandat.
Joj, joj, nije li to "Sofijin izbor"? Dati Barcu za Mucala?
Ma ne moramo ništa birati! Za brodogradilišta smo se, kaže Mislav Bago, zadužili dodatnih 2.500,00 kuna po glavi stanovnika, pa možemo valjda i za Barcu. A i za Mucala.

I da rezimiram, bez obzira na tešku artiljeriju kojom se puca iz Splita, ministar je povukao dobar potez.
A sada je vrijeme da se počne razmišljati o tome - trebaju li nam uistinu četiri nacionalna kazališta? Ili je došlo vrijeme da se okrenemo k izvrsnosti, a prestanemo se baviti napuhavanjem imena koje ne prati program i rad institucije.
Kao na onoj reklami za tablete protiv glavobolje: ogromna glava koja glavinja, a tijelo - maleno, maleno…
P. S. Vidim da su pitali pojedine kulturnjake bi li se prijavili na natječaj za intendanta u Splitu. Upada mi u oči odgovor kolege koji kaže da se ne bi prijavio jer da ima puno posla… A pritom se zna da ima završenu - srednju školu. Kao, uostalom, i ravnateljica baleta. A visoku stručnu spremu nema im ni ravnatelj opere.
Baš kao ni gradonačelnik.
Ipak smo mi zemlja nepreglednih mogućnosti!

 

Danas na programu