originalno objavljeno na blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar
Eto nam napokon i kazališta (a da nije premijera ili neka
protokolarna priredba) u središnjim informativnim emisijama
nacionalne televizije. Ma ne samo u
središnjem, već ponovno i u
Dnevniku 3!
Teme: izbor novog intendanta HNK-a u Zagrebu i već dva poništena
natječaja, zatim klijentelizam i netransparentnost.
Evo kako su u
prilogu bile raspoređene snage:
Lončar i Banović ili, kako ih od milja naziva intendantica
Lederer, gerilski cirkus s ulice, dobile su u središnjem Dnevniku
sveukupno 55, a osovina Ljuština - Lederer 44 sekunde.
Pa se u
Dnevniku 3 moralo nadoknaditi tih 11 sekundi za našu hobotnicu
i to na način da je Ana Lederer pozvana UŽIVO i dobila, ah, pune 4
minute! Ma, neka ženi malo više vremena da kaže što misli. Rijetko
govori za javnost pa je stvarno red da i ona napokon
progovori.
Ajoj, bolje da nije!
Jer je, kad je Lederer krenula govoriti, nastupila - blamaža.
Istina se pokazala tako jasno, ogoljelo i bolno. Naime, Ana Lederer
naučila je pjesmicu koju su joj napisali njezini spin doktori Duško
Ljuština i (svi) Stazići te izrekla povijesnu rečenicu da nije
važno što se priča nego tko priča.
Dobro je počela! Kao, Banović i Lončar su NKV vodoinstalaterke pa
stvarno nema smisla na njih gubiti vrijeme.
A onda je glavnu temu (netransparentan izbor za novog intendanta i
klijentelizam) preusmjerila na priču o tome da Vitomira Lončar NEMA
PRAVO GOVORITI UIME NEOVISNE SCENE jer plaća najam prostora 3,5
kune po kvadratnom metru i dobiva stotine tisuća kuna iz proračuna.
Ah, valjda će Vitomiri Lončar Ana Lederer davati prava da govori
ili ne!
Hm, hm, a tko je Ana Lederer da u demokratskome društvu daje ili
ne daje nekome prava da govori?
O tome kakve veze imaju Lončar, kvadrati koje ima u najmu od Grada
i sufinanciranje malog privatnog kazališta za mlade s već dvaput
(!) poništenim natječajem za novog intendanta HNK-a, nismo čuli ni
riječi.
Čuli smo od Ane Lederer da se od ozbiljne natječajne
procedure napravila cirkuska gerila. E, draga Ana
Lederer, da je natječaj bio ozbiljan i da je procedura bila
ozbiljna, pa kako bi onda natječaj mogao biti poništen? Onda bi
cirkusanti s ulice bili potpuno nebitni i tko bi se uopće na njih
obazirao?
Ali tome baš i nije tako.
Pa će valjda sada, da se i TREĆI put ne bi blamirali jer ne znaju
raspisati natječaj s glavom i repom, uzeti odvjetnički ured
specijaliziran za raspisivanje natječaja ne bi li uspjeli napisati
karticu teksta koji formalno-pravno drži vodu! Naravno, ponovno o
trošku poreznih obveznika, to valjda više ne treba
ponavljati.
Međutim, barem je taj dio naučene pjesmice u kojem je Ana
Lederer govorila o stvarima koje nisu tema priloga, bio podnošljiv
za gledanje.
Ali onda joj je, ajoj, voditelj postavio potpitanje (koje nije
očekivala, valjda je očekivala da će držati monolog) dobiva li
Lončar sve te silne olakšice prema zakonu na što je morala
odgovoriti pozitivno - i tu se raspao i spin i naučena pjesmica i
cijela jadna konstrukcija koju porezni obveznici ove zemlje i Grada
plaćaju s oko 100 milijuna (STO MILIJUNA) kuna godišnje.
Uh, čak je i meni bilo neugodno (ma još mi je neugodno!) gledati
to gubljenje i nekompetenciju pa ću se, dok se ne oporavim od
iskrene i duboke neugode zbog blama Ane Lederer, radije vratiti na
- Duška Ljuštinu. I njegovih 26 sekundi izlaganja u kojima je rekao
mnogo više nego što je mislio da je rekao.
Dakle, reče Ljuština da nema sukoba interesa u HNK-u jer je on
postao članom Kazališnoga vijeća naše najveće javne ustanove u
kulturi u RH tek 2007. godine.
Točno.
To znači dvije stvari:
1. Da od 2007. godine, kao član Kazališnoga vijeća, uistinu svaka
tri mjeseca «pregledava papire» svoje kume Stele Stazić i da je već
godinama u eklatantnom sukobu interesa. Dakle, ne da me nije
demantirao nego je POTVRDIO moje navode.
2. Da je zaboravio to da je u trenutku izbora Ane Lederer za
intendanticu HNK-a u Zagrebu (dakle, 2005. godine) bio na mjestu -
ministra
kulture Grada Zagreba. Auuu… Nije, dakle, bio «samo jedan od
sedam» u Kazališnome vijeću, kako sam sebi tepa u prilogu u
Dnevniku, nego je bio PRVI ČOVJEK KULTURE Grada. E, sad, moram
li vam crtati tko sufinancira HNK u Zagrebu i tko je jedna od dviju
karika u lancu odlučivanja o izboru intendanta? Duško, Duško,
spinovi prolaze u razgovorima za šankom i za žute
časopise, ali čak i u površnoj analizi - ne drže vodu. Ako svemu
ovome dodamo da su VEĆ VIŠE OD DESETLJEĆA Vladimir Stojsavljević,
sadašnji pomoćnik ministrice kulture RH, drugi od sedam članova
Kazališnog vijeća HNK-a u Zagrebu, i Duško Ljuština u NEPREKINUTOJ
KOMBINACIJI: od Pročelnika Ureda za kulturu Grada Zagreba,
Zamjenika pročelnika, savjetnika (Pročelnika, zamjenika
pročelnika), Ministra kulture Grada, savjetnika gradonačelnika i
tako u krug (tko bi više znao te kombinacije Ljuštine i
Stojsavljevića s Bandićem, Palašekom, Zlatar, Kalinićem, valjda ih
ne znaju ni oni sami) onda nam je jasno do kojih se razmjera širi
ova priča. I kako je, upravo preko Stojsavljevića, trenutačno
Ljuština postao bitna karika u «hranidbenom lancu» ne samo
zagrebačke nego i hrvatske kulture.
3. Kaže Duško u svojih prvih 13 sekundi pjesmice da je popunjenost
HNK-a preko 90%. E, Duško, Duško, NIJE PREKO, nego je ISPOD 90%.
No, to je valjda sitnica koja samo pokazuje kako Duško iskorištava
svoje sekunde. Važnije je reći da se ta brojčica odnosi na nešto
što u svijetu nije poznat pojam, a to su ISKORIŠTENE ULAZNICE.
Ajoj, ajoj, što bi trebao značiti taj termin? Iskorištene…? Netko
ih je iskoristio. Možda zlostavljao i jadne, ostavio? Oh, sirote
iskorištene ulaznice! Što ćemo s njima? Ne, nećemo osnovati udrugu
za zaštitu iskorištenih ulaznica, bez brige. Taj novi termin
menadžment našeg vrlog HNK-a u Zagrebu rabi isključivo zato da se
ne bi saznalo koliko je ulaznica uistinu PRODANO, a samim time
koliko je ZARAĐENO i kolika je ZAPRAVO UČINKOVITOST rada HNK-a i
zainteresiranost poreznih obveznika za programe koje nude. Termin
ISKORIŠTENE ULAZNICE služi da bi se zamaglio podatak koliko je
ulaznica podijeljeno BESPLATNO i tako se dobio postotak
popunjenosti kojim bi Duško, sa svojom hobotnicom, mogao mahati
urbi et orbi kao nesalomljivim argumentom.
Ovo je bila mala analiza Duškovih sekundi.
A sada nekoliko suvislih riječi o nesuvislom nastupu
intendantice Lederer u
Dnevniku 3 HRT-a 5. svibnja 2012.
1. Reče intendantica (i ponovi to čak dva puta) da u sljedećem
razdoblju u HNK-u neće biti otpuštanja. Dobro. Što to znači? To
znači da Lederer ima saznanja da se kazališta i dalje NEĆE DIRATI
(nema reforme) nego će nastaviti svoj programski i organizacijski
nezaustavljivi put prema - 19. stoljeću.
2. Ista rečenica znači da Lederer zna da se Zakon o kazalištima u
segmentu zapošljavanja umjetnika i drugih kazališnih radnika - NEĆE
MIJENJATI. Je li Lederer vidovita, ima nadnaravnih sposobnosti, ili
JE "samo" dobro UPUĆENA U PLANOVE NOVE POSTAVE u Ministarstvu
kulture koje Zakon o kazalištu (koji bi zadirao u «stečena prava»)
i ne namjerava donijeti? Jednako tako, ova rečenica može značiti
(ma što 'može', znači) i to da LEDERER ZNA DA OSTAJE pa daje
predizborna obećanja ansamblu da budu mirni i spokojni jer -
promjene neće biti. "Ja ostajem, jasno, sve ostaje isto, ne
brinite, NEMA PROMJENA…"
Važno je to jer ovom strategijom dobiva TRI GLASA u Kazališnome
vijeću, ona tri glasa zaposlenika HNK-a kojima je itekako u
interesu JAVNO ZAJAMČENI STATUS QUO!
3. Objavila nam je Lederer da ima STRATEGIJU kazališta kojem je na
čelu. E, to mi je ipak bila rečenica dana! Lederer, ljudi, IMA
STRATEGIJU! Pa dajte nam više da vidimo tu STRATEGIJU! Ajoj, zna li
Lederer, uopće, što znači Strateški plan jedne organizacije? Hm,
kad bi znala, valjda bi taj plan bio i dio natječajne dokumentacije
za izbor novog intendanta, zar ne? Zapravo, kada je sve tako
transparentno i čisto, kako neprekidno i unisono mantraju i Duško i
ona, zašto nam svi ti dokumenti nisu dostupni na internetskim
stranicama, kao što je to uobičajeno u ostalim zemljama
demokracije? Ajde, dajte nam da vidimo tu Strategiju pa da napokon
znamo u kojem nam smjeru ide središnje nacionalno kazalište s
pripadajućom dotacijom!
Naime, hoće li itko reći svetome trojstvu Lederer - Ljuština -
Stazić da poanta središnje nacionalne kuće nije u tome da ima ČISTE
RAČUNE u smislu pozitivne bilance (to se, naime, PODRAZUMIJEVA DA
MORA BITI TAKO) nego da bude središte IZVRSNOSTI u svom području.
Kaže Goethe, u umjetnosti je jedino GENIJALNO dovoljno dobro.
Prevedemo li GENIJALNO na IZVRSNO, onda smo na terenu o kojem nam
valja razgovarati. Ali, za razgovor su potrebne (najmanje) dvije
strane koje RAZUMIJU o čemu se radi. A osovini Lederer - Ljuština -
Stazić izvrsnost (nećemo biti zločesti i reći - genijalnost)
nepoznata je kategorija.
I za kraj, samo nekoliko riječi o Steli Stazić (a možete pogledati i link) koju je Ana Lederer spomenula u Dnevniku 3 HRT-a. Kaže Lederer da je Stela Stazić prije dolaska u HNK imala 15 godina iskustva rada u kazalištu. Što je neistina i krivotvorina. Petnaest godina prije dolaska u HNK Stela Stazić vodila je kozmetički salon «Slender you» (u koji je zalazila i Lederer, a čega nema u njezinoj sadašnjoj službenoj biografiji), a njezino dotadašnje kazališno iskustvo bilo je da je u PIK-u, u Omladinskom studiju, uglavnom bila peta s lijeva u šestom redu mačkica u predstavi "Mačak Džingis-kan i Miki Trasi". Nakon što je propao posao s kozmetičkim salonom, uspjela se nekako prebaciti u HIKZ. Sjećate li se HIKZ-a? To vam je Hrvatski informativno-kulturni zavod osnovan 1994. godine koji je trebao biti središnje mjesto širenja hrvatske kulture u inozemstvu. Kad je priča s HIKZ-om slavno propala, trebalo je Stelu negdje skloniti. Udomiti. Kao vrstan kadar. I onda? Bingo! Valjda već pogađate da ju je kum Duško Ljuština sklonio u "svoje" kazalište - SK Kerempuh. Kao što je tijekom cjelokupnog svog radnog vijeka sklanjao slične slučajeve. Nakon nekog vremena "prekadrovirao" je Stelu Stazić u ZKM gdje tadašnji ravnatelj Slobodan Šnajder uistinu nije znao što bi s njom i ostavio ju je "u amanet" Dubravki Vrgoč. Vrgoč je slučaj promptno "riješila" pa je Stela, kao i sve osobe za koje se ne zna gdje bi uopće mogle biti iole korisne, NAPREDOVALA. Ravno - do HNK. Logično, kum je te iste godine postao ministar kulture Grada Zagreba pa je tako i kuma napredovala do Trga maršala.
Ajoj, baš sam vam danas htjela pisati i o tome kakve veze ima
dečko naše intendantice Lederer, redatelj Ozren Prohić, sa
otkazom Staše Zurovca u riječkom HNK Ivana pl. Zajca, ali mi je
nekolicina ljudi do čijega mišljenja jako držim rekla da su mi
postovi - predugi. Tako da se za danas jednostavno moram od vas
oprostiti.
Do sljedeće nedjelje!