originalno objavljeno na blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar
Znam da se nećete iznenaditi što je današnja tema (ponovno) HNK u Zagrebu. A kako bi išta u ovome tjednu moglo biti važnije od otvaranja omotnica s pristiglim programima kandidata za novog intendanta središnje nacionalne kuće?
Da živimo u nekom suvislom (kazališnom) vremenu, današnja bi
tema bio «Festival novog
cirkusa» koji se od 24. listopada do 21. prosinca održava u
Zagrebu i koji svakako treba posjetiti.
Ili dodjela godišnjih nagrada za postignuća u kazalištu u
organizaciji
portala Teatar.hr, a o kojima odlučuje - publika.
Ali, ne živimo u suvislu vremenu.
Pak se bavimo samo - cirkusom.
Onim na Trgu maršala Tita 15.
A i kuhinjom. Ponovno.
Ukratko: nakon što je završen natječajni rok za novog intendanta,
saznali smo da se javilo samo dvoje kandidata: Ana Lederer i
Velimir Visković.
U ponedjeljak, 29. listopada Kazališno je vijeće (koje ima sedam
članova) odlučivalo o kandidatu kojem će dati svoju preporuku.
Nakon čitanja programa i razgovora s kandidatima (kažu: Lederer 18,
Visković 60 minuta), objavljeno je da se Kazališno vijeće (ponovno)
odlučilo za Anu Lederer.
Na ovu odluku
reagirao je kandidat Visković ustvrdivši da je:
Dogovor između ministrice i gradonačelnika jedini put za
nalaženje razumnog rješenja. Budući da je ministrica eksplicitno
prije dva mjeseca poručila da ne prihvaća program Ane Lederer,
iluzorno je očekivati da će sada taj isti program prihvatiti.
Ovakva odluka Duška Ljuštine može se shvatiti samo kao ruganje
ministrici.
A oglasila se i kandidatkinja
Lederer rekavši da se Visković ne može pomiriti s tim da ga je
pobijedila.
Prva mi je asocijacija da Lederer misli kako Visković hoda gradom
i pjevuši pjesmu Tonija Cetinskog «Opet si
pobijedila…, lalalaa...» Ali stvari su preozbiljne i nije
trenutak za pjevanje … «Ljubavi, zar
slijepa si?» Lalala….
Dakle, pokušajmo analizirati koliko ima istine u Viskovićevoj
rečenici da se Duško Ljuština ruga ministrici.
I ruga li se Ljuština samo ministrici ili cijeloj (hrvatskoj)
kulturnoj javnosti?
Osobno mislim da se radi o - ovom drugom.
Kazališno vijeće SAVJETODAVNO je (ne UPRAVLJAČKO) tijelo i PRVA je
prepreka koju kandidati prolaze u proceduri za izbor. Uzviknuti
«Pobijedila sam!» nakon 10 minuta igre u prvom poluvremenu utakmice
koja traje 90 minuta, podosta je - neozbiljno.
Ali eto, živci su pri kraju pa se ne treba čuditi ovoj
reakciji.
Prema Zakonu o kazalištima, broj mogućih članova Kazališnoga
vijeća jest sedam, pet ili tri. Vijeće HNK-a ima ih sedmero od
kojih su dva člana predstavnici Ministarstva kulture (Stojsavljević
i Seletković), dva predstavnici Grada Zagreba (Duško Ljuština,
predsjednik Vijeća i Matko Raguž) te tri člana, umjetnika iz same
kuće.
Kazališno vijeće jest tijelo koje i KONTROLIRA, nadzire rad
kazališta, a ako vas zanima više o djelokrugu njegova djelovanja,
pogledajte ZOK, članke 31, 32 i 33.
U ovom slučaju predstavnici vlasnika u Vijeću podijelili su se na
Grad (koji podržava Lederer) i Državu (koja podržava
Viskovića).
Predlažem da pogledamo ŠTO I KAKO RADE oni koji bi trebali
KONTROLIRATI rad nacionalne kuće:
1. Duško Ljuština ravnatelj je kazališta Kerempuh.
U 2011. godini prijavio je na Natječaj javnih potreba u kulturi
tri naslova, od kojih jedan, komad «Mrešćenje šarana», nikada nije
izveden. Zašto?
Nije poznato široj javnosti.
U 2012. godini prijavio je na Natječaj (čak) četiri naslova, od
čega su izvedena samo dva. Gledam raspored
predstava kazališta Kerempuh za studeni i ne vidim da je na
programu neka premijera, a i na internetskim stranicama Kerempuha
stoji da u
sezoni 2012/2013. imaju samo «Gospođu ministarku» kao premijerni
naslov. Druga dva naslova, «Balade Petrice Kerempuha» (za noćnu
scenu) i «Smogovce» (za veliku scenu) - ne vidim ni u najavi. Ma je
li moguće da Ljuština koji NADZIRE rad najveće javne institucije u
zemlji sâm ne izvršava (svoj) program za koji je financiran?
Ne, to je nemoguće. Pa ne bi to Ljuština!
Osim toga, ima on SVOJE Kazališno vijeće koje NJEGA treba
kontrolirati.
Otiđete li na internetske stranice Ministarstva kulture i kliknete
na
Očevidnik kazališta vidjet ćete da su u Kazališno vijeće
Kerempuha još 2007, a na razdoblje od četiri godine, izabrani
članovi
Magelli, Delbianco i iz kuće, Vujić. Mandat Vijeća je, prema
Zakonu, četiri godine pa je jasno da su se nova imenovanja trebala
dogoditi prije više od godinu dana.
I dogodila su se i izabrani su novi članovi, ali oni, očito, NE
KONTROLIRAJU je li Ljuština izvršio svoju zakonsku obvezu i pismeno
poslao Ministarstvu kulture imena novih članova, a poštujući
Pravilnik o očevidniku kazališta.
Ali, tko bi se USUDIO kontrolirati LJUŠTINU?
DUŠKA LJUŠTINU?
Halo?
Nitko, naravno.
Samo je Duško Ljuština tu da kontrolira.
I određuje.
I INSTALIRA.
A kako stvari stoje, upravo je ovo posljednje napravio s izborom
Matka Raguža u Kazališno vijeće HNK-a.
2. Pogledajmo kako izvršava program DRUGI predstavnik Grada
Zagreba u ovome vijeću, MATKO RAGUŽ.
Za 2011. godinu Raguž je za program prijavljen u Teatru Exit dobio
640 tisuća kuna za dva naslova, «Jet seterice» i «Greek», obje
predstave u vlastitoj režiji.
I?
Znate li koliko je naslova napravio od predloženih? Ni
jedan.
Napisao je molbu, kako stoji na stranicama Grada, i odobreno mu je
da premijere može prebaciti za prvo tromjesječje 2012.
godine.
I?
Ušli smo u zadnje tromjesječje ove godine, a nije izveden NI JEDAN
od ova dva naslova za koje mu je odobreno - 640 TISUĆA KUNA. Za
što?
Da stvar bude još zanimljivija, za 2013. godinu Exit je prijavio
dva nova naslova, oba u Raguževoj režiji: «San ljetne noći» i «Lady
Day».
I za njih, još, dobio POVEĆANJE
SUFINANCIRANJA OD PROŠLE GODINE (kada program nije izvršio,
dakle - NI ZA ŠTO), i to za 30 tisuća kuna. Odnosno, Grad
je predvidio sufinancirati njegov program u iznosu od 670 tisuća
kuna.
A nije izveden ni jedan naslov, ne samo ovi s popisa!
Genijalno.
Kako mislite da mu je uspjelo dobiti POVEĆANJE sredstava bez
ijednog ostvarenog naslova u prethodnoj godini?
Samo treba zbrojiti dva i dva. Toliko matematike valjda svi
znamo.
Ima još.
Prošle godine izvedena je premijera predstave «Ja,
tata», o kojoj sam već pisala i koja se na stranicama Teatra
Exit navodi kao - njihova premijera.
No, nedavno se na Facebooku pojavio status u kojem su prezentirani
UGOVORI partnera u ovoj produkcijskoj suradnji, a to su kazalište
Teatroman i kazalište Zorin dom iz Karlovca. Iz ugovora je sasvim
razvidno da Exit NIJE ni producent ni koproducent ove
predstave.
Dakle, može se ustvrditi da EXIT dvije godine nije napravio ni
jednu jedinu premijeru, da mu je za NULA premijera odobreno MILIJUN
i 310 TISUĆA kuna.
I da ga NITKO ne kontrolira.
A osnivač Raguž - kontrolira nacionalnu kuću.
I bira intendanta.
Ili intendanicu.
Ovisno o Ljuštininim željama.
A ima još.
Prošloga prosinca na mjestu ravnatelja
Centra za kulturu August Cesarec u Zagrebu, nakon tri puna
mandata, došlo je do promjena: Matko Raguž prestao je biti
ravnateljem ovoga Centra u kojem je, kao i svi gradski zaposlenici,
ostvarivao svoj dohodak. A u isto je vrijeme, kao ravnatelj Centra,
sâm sebi davao u najam prostor za svoje privatno kazalište. Lijepo,
snašao se čovjek.
O ovom slučaju čak i knjige pišu (Dragičević-Šešić, Dragojević:
«Menadžment u kulturi u turbulentnim vremenima», 2008). Još jedan
slučaj zanimljivog javno-privatnog partnerstva nepoznat u svjetskoj
praksi.
No, kada je prošloga prosinca na mjesto ravnatelja došla druga
osoba, dogodio se još jedan SLUČAJ dosad nepoznat u praksi: Matko
Raguž osvanuo je na stranicama Hrvatske
zajednice samostalnih umjetnika kao član, samostalni umjetnik -
glumac. Čudom sam se začudila kad sam slučajno naletjela na ovu
informaciju jer se ne sjećam kada sam posljednji put kolegu Raguža
(s kojim sam bila u klasi na Akademiji davne 1980. godine) vidjela
na sceni. Da režira predstave, svi znamo, ali da ponovno glumi…?
Problematika samostalnih umjetnika jedan je od mojih interesa pak
sam uputila pitanje Ministarstvu kulture na koji je način kolega
Raguž ponovno dobio status umjetnika. Naime, postoje propisani
uvjeti na temelju kojih se stječe status.
I dobila sam odgovor da se Raguž VRATIO u samostalne umjetnike, i
to bez ponovnog izbora, a prema
Pravilniku. Hm, hm, znam Pravilnik napamet, ali sam ponovno
krenula osvježiti znanje i vidjela da status prestaje zasnivanjem
radnog odnosa, a da umjetnici mogu podnijeti zahtjev za obnavljanje
prava na uplatu doprinosa ako im istekne mandat kao dužnosnika
imenovanog od strane Hrvatskog sabora, predsjednika Republike
Hrvatske, Vlade Republike Hrvatske, predstavničkog tijela županije
ili grada. Iliti u prijevodu, radno mjesto ravnatelja centra
za kulturu proglašeno je - DUŽNOSNIČKIM MJESTOM. E, ako je i s
putrom, previše je!
Ponovno sam uputila pitanje Ministarstvu kulture, ali
ni nakon šest mjeseci nisam dobila odgovor.
Treba li možda crtati ili se ukazalo sâmo da je usporedno,
istodobno s prestankom radnog odnosa ravnatelja Centra Matka
Raguža, nastupilo njegovo imenovanje u Kazališno vijeće HNK-a u
Zagrebu?
Istoga dana kada je imenovan i Duško Ljuština?
Malo je ovaj «rukopis» i splet okolnosti oko Centra, samostalnih
umjetnika, imenovanja i napokon, glasa u Kazališnom vijeću - dobro
poznat. I ukazuje na ono o čemu pišem već godinama, a to je da nam
sustav funkcionira putem «podzemnih voda», a ne na transparentan i
ZAKONIT način.
I kada sve zajedno zbrojimo, vidimo kako stoje stvari s dvama
ključnim glasovima za izbor intendanta u Kazališnome vijeću HNK-a u
Zagrebu.
U kuhinji hrvatskoga kazališta već je toliko zagorenih jela da
smrdi i gori na sve strane. A oni koji kuhaju, kuharice i kuhari
ove popare, i dalje ne shvaćaju da se ponekad, kako bi se ponovno
moglo kuhati, posuđe mora i oprati.
Hrvatsko kazalište spremno je da ga se uključi na temeljito
ISKUHAVANJE.
S BIO opcijom.