01.10.2019.
I bi svjetlo!

Čarolija. Da moram reći asocijaciju koja mi prva padne na pamet na pomisao o kazališnom svjetlu, to bi bila upravo čarolija. A zašto? Svjetlo je onaj dio kazališne predstave koji oko glumca i priče gradi atmosferu. Ono daje završni sjaj s pomoću kojeg publika zaista povjeruje u mali svijet čarolije koji se igra pred njihovim očima. Nedvojbeno, priča i glumac su glavni, ali kada uz njih dođu scenografija, kostim i svjetlo, scena oživi.

 

Posao dizajnera svjetla počinje razgovorom s redateljem o predstavi, čitanjem teksta i nazočnošću na probama. Na početku projekta razmjenjuju se ideje o vizualnom izgledu predstave. Nit vodilja jest redateljeva vizija koju dizajner svjetla kreativno razrađuje, ali i nudi svoje ideje. Sljedeći je korak pregled skica scenografskih rješenja. Taj je dio dizajneru svjetla jako važan jer upoznaje od kakvih materijala i boja će biti napravljena scena. Ponekad scenografija oteža put do dobrog svjetla, ali u većini projekata svjetlo i scenografija tvore divnu sinergiju i zajednički stvaraju iluziju na sceni.

 

Nekoliko dana uoči premijere, na scenu dolazi svjetlo. Prvo se postavljaju i usmjeravaju rasvjetna tijela prema nacrtanom planu rasvjete, a zatim dolazi onaj kreativniji dio stvaranja svjetlosnih brojeva za svaku pojedinu scenu. Dizajneri svjetla često još danima prave korekcije na probama i „peglaju“ svjetlo do savršenstva.

 

Jednom prilikom, dok sam radila svjetlo za predstavu, scenograf je dva dana prije premijere promijenio boju poda iz potpuno crnog u bijelo. Za mene je to značilo korigiranje svih svjetlosnih promjena. Bijela boja jako reflektira svjetlo pa je scena izgledala kao kad su upaljena svjetla reflektora na nogometnom stadionu. Vjerujte, u tom trenutku nisam bila nimalo sretna!

 

Ono što se događa tih dana uoči premijere jest spajanje svih segmenata predstave u jednu cjelinu. Uigrani glumci, gotovi kostimi, scenografija i svjetlo odjednom se zajedno nađu na sceni. Zna biti tehničkih problema dok se sve ne uskladi, ali jednom, kada sve legne na svoje mjesto, nastaje ona čarolija s početka priče.

 

Svjetlo može biti napravljeno neprimjetno, čisto, s druge strane može biti vrlo ilustrativno te pojačati ili pak umanjiti efekt nekog dijela priče. Dobro svjetlo jest ono koje je fino utkano kroza sve elemente predstave, a to se na kraju i osjeti. Svaki novi projekt donosi novi osjećaj uzbuđenja. Nikad ne znate što vas čeka, ali uvijek je na pomolu neka nova igra, novi ljudi, nova čarolija. 

 

 

 

Željka Fabijanić Šaravanja

 

Danas na programu