Život-je-san

Život-je-san

 
  • Darko Lukić
    Život je san, viteška priča - epizoda šesta

    O PISCU I DJELU

    Španjolski pisac Pedro Calderón de la Barca (1600-1681),  spada među najveće španjolske dramatičare svih vremena, a zajedno s Lope de Vegom označio je doba koje se naziva Zlatnim stoljećem španjolske drame i kazališta. Nakon velikog uspjeha svojih tekstova 1623. postao je i službeni dvorski pisac. Njegovo svakako najpoznatije djelo "Život je san" praizvedeno je 1635. a godinu dana nakon toga i tiskano je u knjizi. Godine 1651. Calderon se povlači iz svjetovnog života i postaje svećenik, ali nastavlja pisati dramske tekstove, najviše djela vjerskog sadržaja (autos sacramentales). Sačuvano je 120 njegovih djela, od čega 80 moraliteta, iako je najvjerojatnije napisao i više od toga.

    U tom bogatom opusu najistaknutije mjesto zauzima tekst "Život je san". Osim goleme popularnosti na pozornicama na španjolskom jeziku i u brojnim prijevodima, koja kroz stoljeća nije postajala manja, to je djelo intrigiralo i najveći broj teatrologa. U pokušajima definiranja žanra, od tragikomedije, preko filozofske drame, pa sve do učitavanja elemenata egzistencijalizma, ovo je djelo uznemiravalo i pozivalo na nova tumačenja svojom složenom i neobičnom strukturom, kompleksnim mogućim izvorima i raznovrsnim idejnim utjecajima. Neki su se autori posebno fokusirali na odnos slobode i usuda, druge je, pak, zaimala ideja slobodne volje u kontekstu katoličke protureformacije, ali i suvremenih filozofskih tumačenja, pa su se bavili pitanjima pravde, kazne, autoriteta vlasti, pobune, treći su se bavili idejom prolaznosti i privida materijalnog svijeta i života, generacijskim jazom i odnosima roditelja i djece...Svako novo čitanje Calderonova djela "Život je san" ostavlja prostor za nova otkrivanja mogućih autorovih nadahnuća i idejnih veza. Brojni su komentatori već razmatrali to bogatstvo ideja, koje se proteže u rasponu od Platona do hinduizma i budizma, od judeokršćanskih mitova do drevne Perzije, od antičkih mitova do ideja katoličke protureformacije. Svi su, međutim, uočili činjenicu kako sam Calderon u djelu nema jednostrano stajalište, ne definira jedan mogući odgovor, i upravo u igri otvorenih mogućnosti održava kroz stoljeća zanimanje gledatelja za tekst koji se do danas izvodi na kazališnim pozornicama širom svijeta.

NA VRH