originalno objavljeno na blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar
Početkom travnja bit će dvije godine od prvog natječaja za intendanta HNK-a u Zagrebu.
DVIJE GODINE.
Ujedno će to biti i dvogodišnjica od prve gerilske akcije koju
smo nas nekolicina poduzeli ne bismo li ukazali na
netransparentnost natječaja u našim javnim kazalištima.
Dakle, za one koji su možda zaboravili, naša mala kazališna gerila
došla je toga travanjskog ponedjeljka 2012. godine u 11 sati na
portu HNK-a u Zagrebu i zatražila natječajnu dokumentaciju.
Bilo nas je šestero u skupini, a pripremljene dokumentacije bilo
je samo za pet osoba.
Gerilac Marko Torjanac ostao je bez svog «kompletića».
U međuvremenu su natječaji propadali, a ovih smo dana dočekali i
raspisivanje najnovijeg - petog po redu.
Natječaja.
Kao marljiva učenica, odmah po objavi u Narodnim
novinama, uputila sam se na Trg maršala. Zanimalo me je li se
u natječajnoj dokumentaciji nešto promijenilo u ove dvije
godine.
I? Što vam mogu reći?
Da! Promijenilo se!
Dokumentaciju više ne možete nositi kući, nego je samo možete
dobiti na uvid u prostoru kazališta/pisarnice.
Možete sjesti u sobicu od desetak kvadrata, bez slobodnih stolaca,
i svaki dan od 11 do 14 sati - pisati bilješke.
Ako vam baš zatrebaju.
Mislim, možete i popamtiti svu dokumentaciju. Ako imate
fotografsko pamćenje. Zašto ne?
Dakako da trebate potpisati da nikome nećete reći što ste
pročitali. To je i dalje vojna tajna.
Dokumentacija ima, po mojoj slobodnoj procjeni, oko 150 stranica
(možda i više), a iz nje se trebaju izvaditi podatci za
četverogodišnji kadrovski, programski i financijski plan
organizacije u kojoj je zaposleno 517 djelatnika i koja ima još
tkoznakoliko vanjskih suradnika.
Sitnica.
To se uistinu može napraviti letmičnim uvidom u
dokumentaciju.
Ah, da, možete doći svaki dan od 11 do 14 sati.
Uzmete, lijepo, godišnji odmor i stojite u sobici bez svog stolca i
pravite bilješke.
I svakoga dana iznova potpisujete da nećete nikome ništa reći što
ste pročitali u materijalima.
Osim mene, po dokumentaciju toga dana nije došao nitko pa
pretpostavljam da se ostali zainteresirani još nisu odlučili na
ovakav način istraživanja.
A možda im nitko nije ni rekao da će morati podići šator (iliti
bivak) u podrumu nacionalne kuće te danima kampirati ako žele biti
dobro informirani i napraviti kvalitetan program.
Ili se pak ovima 'DRUGIMA' cijela dokumentacija dostavlja na kućnu adresu i ne moraju, kao ja, dolaziti u pisarnicu HNK-a? Joj, u pisarnicu, k'o da smo u Austro-Ugarskoj.
Baš me zanima vrijede li pravila o «uvidu na licu mjesta» za sve ili samo za mene i meni slične? Visi li tamo na nogama baš svaki zainteresirani kandidat, pa i onaj tzv. OZBILJNI, s tekicom i zašiljenom olovčicom nad tim silnim papirima? Ili su mu stigli mailom i slično?
Dobro da nisu propisali da se može «uviđati» stojeći samo na jednoj nozi!
Pitala sam pravnicu da mi kaže tko je donio odluku o tome da se
dokumentacija više ne može iznijeti iz kuće, a ona kaže -
Ministarstvo kulture.
Zvala sam Ministarstvo kulture i oni su mi potvrdili pravničine
riječi.
Nije žena kriva, znam to. Radi što joj se kaže.
Dobro smo napredovali u ove dvije godine demokratske i liberalne
vlasti:
dokumenti su sve manje dostupni, što znači da je VOJNIH TAJNI sve
više.
Hm, možda su se Milan Bandić i Andrea Zlatar Violić na
povijesnom sastanku na vrhu dogovorili da ovog puta neće dopustiti
da nepoželjni kandidati zalutaju u pisarnicu HNK-a? Pa da im mute
vodu svojim prijavama?
Ako su dogovorili izbor, zbog čega nisu promijenili i Zakon o
kazalištima i ugradili članak da se intendant naprosto IMENUJE, a
ne izabire na javnom natječaju?
Razmišljam o tome je li došlo vrijeme za novu gerilsku
akciju.
Pa da nas dvadesetak (jer sad nas već sigurno ima toliko) dođe u
HNK i traži na uvid dokumentaciju.
U isto vrijeme.
I tako svaki dan.
I da svatko od nas, kako je netko duhovito napisao na FB-u, donese
pečenog piceka, bureke i slično. Da se ima za gablec.
Naime, ogladni se istražujući tri sata brojčice o poslovanju naše
najveće nacionalne kuće…
Razmišljajući što učiniti, stavila sam na svoj FB profil vijest
o svom najnovijem iskustvu u NHK-u. Odmah mi se javila firma HSM
koja distribuira različite vrste skenera, pa tako i one male koji
izgledaju kao štapić, a čiji vlasnici prate i podržavaju Slamku.
Ukratko, imam mali skener na baterije i sljedećeg tjedna idem
ponovno u akciju, s novim oružjem!
Živjela IT industrija!
A možda mi zabrane skeniranje?
U natječaju ne piše da je takvo što zabranjeno.
No, ako i zabrane, još uvijek nam ostaje gerila: da nas dvadeset
(a možda i trideset) u isto vrijeme dođemo po dokumentaciju. Sa
skenerićima.
U tom slučaju trebali bi za svakog od nas osigurati «stražu».
A tko bi stražario nad nama?
Elektronska ograda, ili ona fina klasična, bodljikava?
Joj, neću dalje ići u razradu ovog scenarija. Moglo bi biti
uzbudljivije nego na mnogim našim pozornicama!
Javit ću sljedeće nedjelje kako se razvija situacija.
Samo ponovno želim napomenuti da smatram da HNK u Zagrebu krši
Zakon o kazalištima jer je izbor za novog čelnog čovjeka raspisalo
Kazališno vijeće koje nije formirano u skladu s Izmjenama ZOK-a od
30. rujna 2013. A to isto Vijeće također je trebalo taj isti
natječaj raspisati još prije četiri mjeseca.
U Vijeću sjede predstavnici zakonodavca (na čelu s Vladimirom
Stojsavljevićem, pomoćnikom ministrice), ali njih baš briga što
krše zakon - tog istog zakonodavca!
Zakoni se ionako pišu kako kome padne na pamet. Tuckaju
zakon, da citiram navedenog!
U međuvremenu je završila (još) jedna etapa «slučaja Osijek». Imenovan je vršitelj dužnosti intendanta, glumac Miroslav Čabraja. Njega čeka uspostava novog Kazališnog vijeća, pa novi natječaj.
Na temu Osijeka danas imam reći samo dvije zanimljive
stvari.
1. Prošlog se tjedna sastalo Kazališno vijeće i ODBILO izvještaj
Božidara Šnajdera, bivšeg intendanta, za 2013. godinu.
2. To odbijanje nije zaustavilo ministricu Zlatar Violić da tom
istom Šnajderu pošalje Pismo (ili čak BRZOJAV?) zahvale. Pročitajte
ga sami. Dakle, čovjeku kojem izvještaj za prošlu godinu nije dobio
prolaznu ocjenu, ministrica piše laude. Za odgovore na upite
građana Zlatar Violić i dalje nema vremena (premda joj je to
zakonska obveza), ali za pisanje pohvalnica intendantima kojima
izvještaj ne prolazi - za to se uvijek nađe vremena! I razloga,
vjerujem.
Kad smo već kod imenovanja, svakako pročitajte tekst na
teatru.hr u kojem se analizira trenutačna kazališna
situacija.
Znate li da čak
trećina javnih kazališta u Hrvatskoj nema ravnatelja?
Genijalno.
No, nastavimo gdje smo stali prošlog tjedna.
U Splitu.
Tijekom tjedna vodila sam dijalog s Gradom Splitom i sa samim
kazalištem te tražila dokumentaciju kako bih vam mogla
argumentirano prenijeti što se zapravo tamo događa.
Dokumentaciju (još) nisam dobila jer su se Grad i Kazalište preko
mene lagano prepucavali, a ono malo što mi je od dokumenata stiglo
možda može zadovoljiti djecu u nižoj jasličkoj skupini, ali ne i
mene.
Pak čekam…
No, otvorila su se druga vrata, a o istom pitanju!
Bilić je prošloga tjedna imao protunapad u obliku
izjava po medijima u kojima pokušava demantirati sve činjenice
koje je o njegovu radu izreklo Radničko vijeće i to, kako prenosi
Dalmacija News u tekstu
Kako nas je lagao Tonči Bilić, uz pomoć Berislava Šipuša koji
je smjesta doletio iz Zagreba. Kaže Bilić da nije konzumirao ugovor
koji je sam sročio (?!), a nova dokumentacija koja mi je dolepršala
u inbox tiče se Zbora Hrvatske televizije gdje je Bilić
šef dirigent.
Sjećate se, Bilić je na stalnoj plaći u Splitu, a i na stalnom je
honoraru u Zagrebu.
Vodi dvije organizacije.
A ne klonira se!
U Glazbenom programu HRT-a glavnu riječ ima Ivana Kocelj za koju
sam već u prošlom postu napisala da je (uz Bilića) usko povezana sa
zamjenikom ministrice kulture Berislavom Šipušem. A i da vodi
Osorske glazbene večeri. U kojem je član Vijeća Tonći Bilić. A
koje snima Hrvatska televizija, a Ivana Kocelj, kao šefica
glazbenog programa, daje naloge da reportažno vozilo krene na
put.
U Osor.
Gdje je udrugu
Osorske glazbene večeri do prije godinu dana vodio Šipuš.
Dakle, u petak je na HRT održana sjednica Nadzornog odbora (koja
nije završena, nastavit će se u srijedu), a zbog mobbinga u Zboru.
Kojem je šef Tonči Bilić, a koji traži otpuštanje dijela zbora zbog
nesposobnosti.
Prema dokumentaciji koju posjedujem, jasno je da kad zborom
dirigiraju drugi dirigenti (Lajovic, Lipanović, Kranjčević) -
nesposobnih nema, a koncerti dobivaju izvrsne kritike.
Zbor HRT-a ima primjedbe da su članovi Povjerenstva za audicije
interesno i profesionalno vezani uz programe Tončija Bilića te je
njihova objektivnost krajnje upitna, a jedina osoba koja nikad i
nikakvu audiciju nije prošla na HRT-u sâm je Tonči Bilić!
Ni kao korepetitor, ni kao dirigent, a niti kao šef
dirigent!
A za njega nije raspisan ni javni natječaj na javnoj
televiziji.
Mjesto šefa dirigenta stalno je radno mjesto i nije predviđeno za
vanjskog suradnika.
Članovi zbora traže (između ostalog) da audicijska komisija mora biti neovisna od vertikale Kocelj - Bilić - Šipuš te predlažu da to budu ljudi koji nisu na hrvatskom glazbenom tržištu, nisu u Osorskim glazbenim večerima i sličnim manifestacijama u kojima Kocelj - Bilić - Šipuš imaju udio.
Članovi Zbora pitaju se i koliko stoji isključivanje ljudi iz procesa rada (zborista koji ne pjevaju), a koje traje već godinama? Koliko stoji smjenski rad zbora (to se posebno i više plaća!) da bi se prilagodili vremenu rada kad to Biliću odgovara, odnosno, kad dolazi iz Splita gdje je intendant? Koliko pak košta angažiranje vanjskih suradnika dok stalni uposlenici HRT-a sjede kod kuće? Koliko koštaju korepetitori koji pripremaju zbor umjesto onoga tko za to prima honorare (Tonči Bilić)? U dokumentaciji se spominje i podatak da su se u 60 godina (!) do dolaska Tončija Bilića korepetitori angažirali rijetko, samo za posebno zahtjevne programe i nikada nisu bili «stalna» pomoć.
I članovi Zbora, a i ja pitamo se: tko odobrava takve stvari i
hoće li itko odgovarati za neodgovorno trošenje novca poreznih
obveznika?
Hoće li Grad Split sa svoje strane i Hrvatska televizija sa svoje
riješiti ovu situaciju?
Tko će stati na kraj ovoj bahatosti?
Moram napomenuti da je i u Splitu zanimljivo s Kazališnim vijećem. Hoće li aktualno vijeće ostati ili neće, preteško je pitanje.
A što je s Kazališnim vijećem Gradskog kazališta mladih koje
nije primijetilo čak ni to da ravnateljica kojoj za koji mjesec
istječe mandat, Ljubica Srhoj, već četvrtu godinu,
kako prenosi Index.hr , uopće nema ugovor o radu?!
Kako su joj isplaćivane plaće?
Što je ona u tom kazalištu radila 20 godina osim što je, kako se
vidi, iznajmljivala svoje vlastite apartmane gostima kazališta?
Kaže, bili su vrlo zadovoljni njezinim Zimmer frei. To je doista
nečuveno!
Znate li da to kazalište od svih kazališta u Hrvatskoj koja imaju
vlastiti ansambl ima najmanje vlastitih izvedaba?
Pa kako bi i imali više izvedaba kada gospođa ravnateljica ima
previše posla s apartmanima i brojem noćenja!
Ma tko uopće kontrolira rad javnih ustanova?
Čemu služe Vijeća?
Čitam da je i Šibenik ostao bez ravnateljice. Za razliku od Osijeka, Kazališno vijeće dalo je pozitivnu ocjenu za 2013. godinu, ali je smjena ipak stigla.
Pitam se, ima li ikoga kome nije jasno da nam je kazalište u slijepoj ulici?
A možda i - živo zazidano?
Ima jedna divna karikatura apsurda gdje se pijanac k'o pijan plota drži rukama okruglog velikog reklamnog panoa i kruži li kruži teturajući oko njega: «Pa ja sam živ zazidan!»
Meni je taj pijanac pljunuto hrvatsko kazalište!
Znam da sam danas već previše toga napisala, ali moram još reći da je prošloga tjedan na Odboru za kulturu Grada Zagreba predstavljeno spajanje Koncertne direkcije, Zagrebačke filharmonije i Koncertne dvorane Vatroslava Lisinskog u jednu organizaciju - GLAZBENI CENTAR.
Dokumentacija mi je spremna, ali za to će mi trebati cijela
jedna Slamka! Samo ću reći da se predlaže spajanje triju
organizacija (prezentaciju je radio Tedi Lušetić, kažu, budući
ravnatelj GLAZBENOG CENTRA) a da je većina ciljeva navedenih u
prezentaciji - potpuno promašena i bez ikakve podloge.
Vrh mi je ipak izjava da će se u narednom razdoblju napraviti
skeniranje stanja!
Prvo idu u spajanje, a tek onda u skeniranje stanja!
Eh, zbogom pameti! Živi zazidani.
P. S. Napokon se mlada glumica ohrabrila i napisala status na
svom FB profilu da joj Centar za kulturu Trešnjevka nije isplatio
honorar više od osam mjeseci. Pljuštali su komentari sa svih
strana, a poziv HDDU-a, da svi oni koji ne dobivaju zaslužene
honorare to i prijave našoj Udruzi, očito je urodio plodom.
Usporedno s Trešnjevkom javili su se i kolege da u Narodnom
sveučilištu Dubrava rade bez ugovora. I da su obustavljene izvedbe
kazališnih predstava.
Ubrzo nakon objava saznajem da je Trešnjevka isplatila novac (eh,
kako je Javnost dobar alat!), a u Dubravi stvari i dalje kuhaju.
No, o toj kuhinji iz nekih važnih razloga - danas neću
pisati.
Što se Kulturno-informativnog centra tiče, popularnog KIC-a, tu je
stanje još uvijek nejasno. Ovih dana očekuje se imenovanje novog
ravnatelja, ali, prema komentarima koje čitam ispod Slamke spasa,
jasno je da će se o KIC-u još čuti.
U budućnosti.
«Pravna država» u ovom će slučaju još imati pune ruke posla. Tko
god bio imenovan ravnateljem.
Grad Zagreb izašao je s rezultatima natječaja za javne potrebe za 2014. godinu (prvi put u povijesti Zagreb je rezultate objavio prije Ministarstva kulture!), a kada pogledate KOLIKA SREDSTVA odlaze na centre za kulturu, pučka učilišta, narodna sveučilišta ili kako se već zovu te ustanove, vidjet ćete da je reforma i u ovom području nužna.
Nekako se nadam da je - krenulo! Započelo. Da ljudi sve više i više imaju hrabrosti reći što im se sve događa u ovom našem poremećenom sustavu.
I za kraj, šlag! Analiza koja je danas izašla na portalu teatar.hr odnosi se na podjelu sredstava javnim kazalištima u Gradu Zagrebu! Ne propustite!