originalno objavljeno na blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar
Danas je Svijećnica.
Za mene osobit dan.
Na današnji dan prije 57 godina u Vidovcu kraj Varaždina vjenčali
su se moji roditelji. Iz istog Vidovca «tete iz općine» ljubazno su
mi poslale podatke s kojima sam mogla napraviti domovnicu jer mi je
otac bio ondje 1947. godine.
Logično je stoga da ću s upaljenom svijećom (prikladno za
Svijećnicu) današnju Slamku započeti u Varaždinu u kojem se prošlog
tjedna dogodila važna stvar: stupio je na snagu novi Statut
kazališta. Sukladno njemu ovo kazalište više nema ravnatelja
nego intendanta pa je Jasni Jakovljević prestao mandat
ravnateljice.
Postala
je v. d. intendantica.
To znači da uskoro možemo očekivati raspisivanje novog natječaja za
intendanta. Možete reći, eh, pa nije to neka vijest!
Ja mislim da jest.
I ne samo jedna.
Više njih.
Prije svega, prema novom Statutu intendant može biti samo osoba
koja je završila humanistički ili društveni smjer, ali NE I
UMJETNIČKI! To znači da se ne mogu kandidirati, na primjer,
producenti kazališnog usmjerenja koji su završili Akademiju dramske
umjetnosti.
To također znači da intendant ne može biti - umjetnik!
U Varaždinu intendantom ne bi mogao postati sadašnji splitski
intendant Bilić ili riječka intendantica Matošević. Oboje su
dirigenti.
Umjetnici.
Varaždin je odlučio da ne želi da im kazalište vode umjetnici nego
- oni drugi.
Može pravnik, umjetnik ne može.
Može stručnjak sigurnosnih i obrambenih znanosti, ali ne i
umjetnik.
Može kriminolog, informacijsko-programski inženjer, stručnjak
poremećaja gutanja i hranjenja, socijalne gerontologije,
kineziologije sporta, ali glumac, redatelj, dramaturg, dirigent… e,
to ne može!
Nikako!
Jedan Petar Veček, koji je svojedobno napravio revoluciju u tom
kazalištu, danas ne bi mogao postati intendantom.
Odlično.
Iz varaždinskog primjera stvarno se može pisati nova povijest
hrvatskog kazališta.
U međuvremenu je moja komunikacija sa službom za informiranje Grada
Varaždina postala odlična te mi, sukladno Zakonu o pravu na pristup
informacijama, šalju podatke koje tražim, a koje su im
dostupne.
Tako sam nekidan dobila dokument revizije u kojem piše da je
vlastiti prihod od prodaje ulaznica varaždinskog kazališta 2008.
godine bio 406 tisuća kuna.
Ni pola milijuna kuna!
Usporedbe radi, iste godine vlastiti prihod Male scene bio je
milijun i 80 tisuća kuna.
Mala scena imala je, dakle, dva i pol puta veći prihod od prodanih
ulaznica od današnjeg nacionalnog kazališta.
Iz dokumenata koje sam dobila razvidno je da je GLAVNI PROGRAM
(produkcija profesionalnih kazališnih predstava) varaždinskom
kazalištu NAJMANJE VAŽAN jer ima manje izvedaba i gledatelja od -
ostalih programa koji se događaju u kazalištu!
I koji npr. uključuju i predavanja za farmaceute (održat će se 11.
veljače).
Nadalje, premda je Natalija Martinčević, glavna zaštitnica Jasne
Jakovljević i ideje da gradsko kazalište postane nacionalnim, rekla
da će se sredstva za rad kazališta POVEĆATI i da su laži
informacije koje smo Teatar.hr
i ja prenijeli - da se taj iznos smanjuje, u istom Službenom
glasilu objavljena je projekcija za 2015. i 2016. godinu.
A što tamo piše?
Da se
sredstva za rad kazališta SMANJUJU.
Za 9,4%.
Hm, možda ipak to Službeno glasilo najviše laže do svih nas!
Njega treba na sljedećoj saborskoj sjednici «opaliti» jer, za
razliku od istinoljubive Natalije Martinčević, širi neistine.
Nadalje, tražila sam analizu ZAPOSLENOSTI zaposlenika.
Nisam je (još) dobila.
Ali iz popisa izvedaba i naslova zaključila sam sljedeće.
Najviše izvedaba u 2012. godini ima Ljubomir Kerekeš - koji je
zaposlen u HNK-u u Zagrebu - 81 izvedbu!
Usporedimo li ovu brojku sa 6 (šest) izvedaba koliko ih je u istoj
godini (2012.) imao Stojan Matavulj, zaposleni glumac, jasno je da
nešto nije u redu.
Sveukupno su zaposleni umjetnici (njih 18) imali 449 izvedaba, a
vanjski suradnici 494 izvedbe!
Vrlo racionalno.
U 2013. godini Ljubomir Kerekeš postigao je rekord i odigrao čak
92 izvedbe kao vanjski suradnik!
A svi vanjski suradnici zajedno 559 izvedaba.
Zaposleni umjetnici odigrali su malo više, 579, ali…
Ali od toga - čak 61 izvedbu ZA HONORAR!
Ne za plaću.
Za plaću su zaposlenici (svi zajedno) stali na scenu 518 puta.
Tu sam zastala.
Jedna glumica, na primjer, u cijeloj godini odigrala je JEDNU
(1) izvedbu ZA PLAĆU, ali je zato za honorar radila u istom
kazalištu - različite stvari.
Neću spomenuti ime, jer kolegica nije kriva.
Za takve stvari uvijek je kriv menadžment pa zato slobodno mogu
reći: BRAVO za ravnateljicu! To se zove dobro upravljanje ljudskim
resursima!
Osim izbora intendanta, čeka nas i, sukladno novom Statutu,
izbor i za umjetničkog voditelja drame i glazbeno-scenske
djelatnosti.
Bit će to zanimljivo. Osobito ovo drugo.
Naime, u ovoj sezoni ne vidim na rasporedu NI JEDAN
GLAZBENO-SCENSKI NASLOV pa me uistinu zanima što će to raditi i za
koju plaću s umanjenim budžetom voditelj glazbeno-scenske
djelatnosti?
Još nedavno na stranicama HNK-a u Varaždinu bila je obavijest da će se 1. veljače (dakle, jučer) održati svečana premijera monoopere nastale u suradnji Ivane Srbljan (sjajna mlada pjevačica koja je pjevala Carmen u produkciji triju umjetničkih akademija u Zagrebu), ansambla Cantus i HNK-a u Varaždinu, a da će operom dirigirati prof. Berislav Šipuš, inače zamjenik ministrice kulture.
No, taj je naslov iznenada netragom nestao i ne vidim ga u najavi.
Gdje je, kako i zašto je nestao ovaj naslov?
«Tko se boji Virginije Woolf», predstava koja se do prošlog tjedna pripremala u produkcijskoj suradnji s INK-om iz Pule u režiji Damira Zlatara Freya, također ne postoji na stranicama varaždinskog kazališta. A nije ni u planu za ovu godinu. Valjda je zato i nestala, odnosno, nije se ukazala, premda je premijera trebala biti za nekoliko tjedana. Moguće je da su za ovu produkciju već potrošena sredstva i potpisani ugovori.
Zanima li VLASNIKA što se događa u kazalištu za 9 (devet)
milijuna kuna?
Ako ga zanima, možda će i pitati.
Sve se češće i glasnije čuje da je kazalište u Varaždinu bio tajni produkcijski partner predstave «Marija Magdalena» nastale prema tekstu Vladimira Stojsavljevića (pomoćnika ministrice kulture, čiji je tekst nedavno igran i u Požegi, prvo u njegovoj režiji, a onda, nakon što sam u Slamki objavila tu vijest, u nečijoj drugoj).
Dakle, predstava koju je režirao Damir Zlatar Frey poznata je i
po tome što je igrana za samo 12 gledatelja.
Kako stvari stoje, bit će poznata i po tome što glumci, a ni ostali
sudionici projekta, još uvijek nisu dobili svoj zarađeni
novac.
Ima li kazalište u Varaždinu ikakve veze s tom produkcijom ili
nema?
Kakve veze ima (ili nema) pomoćnik ministrice kulture Stojsavljević
s tom produkcijom?
Možda bi Natalija Martinčević mogla ispitati što se događa u
njezinu kazalištu?
Ima toga još, ali danas se više neću baviti kazalištem u
Varaždinu.
Neka se njime bave njegovi vlasnici koji su nekidan organizirali i
Okrugli stol o strategiji na kojem se vrlo kompetentno razgovaralo
o budućnosti kazališta.
U živoj diskusiji, u narednom se razdoblju rušilo, gradilo,
iseljavala se knjižnica, gradilo novo kazalište za scenu za djecu,
ma svašta nešto!
Svega je bilo osim sustavnog strateškog razmišljanja.
Ali to više od Varaždina i njegova kazališta i ne očekujem.
Mislim da je vrijeme da se kandidati za mjesto intendanta počnu
pripremati jer će natječaj sasvim sigurno iskrsnuti iznenada i,
sukladno našim boljim praksama, trajati najviše 8 dana!
Sad ga vidiš, sad ga ne vidiš.
Treba li netko podatke o poslovanju i ostale sitnice važne za natječaj, neka mi se slobodno javi.
Računalo mi je puno službenih dokumenata korisnih za uvid u pravo stanje stvari jer pripremam znanstveni rad. Naime, pozvana sam na znanstveni skup u Njemačku, a tema mi je proces proglašenja varaždinskog kazališta nacionalnim. Jedino čega se bojim jest da nikome na međunarodnom skupu neće biti jasno - o čemu ja to govorim.
Ne mogu ne primijetiti da je - kada se ustanovilo da bi pomoćnik
ministra financija mogao imati nekih nerazjašnjenih veza i poslova
koji nisu u skladu s dužnosničkom funkcijom - odmah krenula
istraga!
Tragom novca, naravno.
Svaki početak i kraj moguće je pronaći krene li se tim
tragom.
Pitanje je samo - političke volje.
No, kad se nešto «nejasno» odnosno mutno događa s dužnosnicima u
Ministarstvu kulture - nikome ništa.
Normalno.
Igrom slučaja, otac mi se iz Vidovca kraj Varaždina preselio u
Osijek. Pa se tako i moja današnja svjećica - slamkica, njegovim
tragovima, seli put grada na Dravi.
Što se tamo događa?
Prije nego što vam javim novosti iz HNK-a u Osijeku, osvrnut ću
se na podatak da je - poništen natječaj za ravnatelja Dječjeg
kazališta u tom gradu! Što se pak tamo dogodilo da je natječaj
poništen, nisam uspjela saznati. Ali moram priznati da sam se
začudila. Naime, sadašnja ravnateljica Jasminka Mesarić na čelu je
tog kazališta pune 22 godine, a natjecala se i ovog puta. Što se
dogodilo da je natječaj poništen?
Ne znam.
Kad saznam - napisat ću.
Očito se upravljačka kriza u Hrvatskoj prelijeva na cijelo kazališno područje i postaje masovna pojava.
Krizu menadžmenta imamo još uvijek u HNK-u u Zagrebu gdje se očekuje novi natječaj, Varaždin ima v. d.-a, HNK u Osijeku nema ni to, a natječaj za drugo kazalište u tom gradu je poništen, Dubrovnik je ponovno pred novim natječajem, čekaju se rezultati natječaja nove javne ustanove upisane u Očevidnik, kazališne kuće u Slavonskom Brodu, u Zagrebu imamo dva ravnatelja spremna za mirovinu (Ljuština i Pavlović) za koje se još uvijek nadam da će im se gradonačelnik Bandić zahvaliti na dugogodišnjem ravnanju, a očekujem i preispitivanje mandata Stazića i Anočića.
No, vraćam se Osijeku.
Dobila sam iz Osijeka pismo.
Pisala mi je Barbara Othman, operna pjevačica (dramski sopran) s
magisterijem Muzičke akademije u Zagrebu.
Samohrana majka.
Za vrijeme trajanja rodiljnog dopusta, kada joj je sin imao samo
četiri mjeseca, Božidar Šnajder posalo joj je pismo da joj neće
biti produžen ugovor o radu u HNK-u u Osijeku.
Kako je svojedobno i objavljeno u
Glasu Slavonije, Othman je Šnajder odbio produžiti ugovor jer
je nije vidio ni u jednoj podjeli u narednom razdoblju. Zanimljivo,
osobito stoga što dugoročnih planova glede repertoara to kazalište
- nema.
Ne, nije iza Othman stao sindikat.
Rekli su, sve je po zakonu.
Kolege iz kazališta nisu čak napisale ni pismo potpore.
Samohrana majka, operna pjevačica iza koje su brojni nastupi i
odlične kritike, ostala je bez ikakve zaštite u 22 kvadrata stana
kupljenog na kredit.
A koji je bio «grijeh» Barbare Othman?
To što je prošla na audiciji u Osijeku za vrijeme mandata Vlahe
Ljutića.
Postala je kolateralna žrtva Šnajderova obračuna sa svojim
prethodnikom.
Barbara Othman obratila mi se jer se nada da će u Osijeku ipak doći
do promjene i da će prestati srahovlada koju je uveo Šnajder.
Hoće li novi Zakon o kazalištu na čiju sam se «javnu raspravu» koja traje do danas javila samo ja, donijeti rješenje za probleme kakve ima Barbara Othman?
Neće.
Jer se zakonodavca isključivo tiče ugasiti trenutačni požar u
Osijeku, a ne provesti strukturne reforme u kojima bi se poticala
kvaliteta, a na najmanju moguću mjeru smanjila samovolja
ravnatelja.
Vjerujem da će Barbara Othman, koja je putem Slamke spasa odlučila
reći što misli, potaknuti i mnoge druge umjetnike i ostale
zaposlenike koji su žrtve mobbinga u kazalištima i drugim
ustanovama u kulturi da kažu što misle.
Ima mobbinga, ima, i više nego što mislimo i znamo.
I napokon, moja svjećica stigla je i do Zagreba. Putevima mog oca.
Kad se vratio u Zagreb, ja sam se rodila.
Je li se nešto rodilo prošloga tjedna u našem glavnom
gradu?
Paaaa, možda i jest.
Naime, 30. siječnja u 11 sati održana je tribina koju je sazvao
predsjednik Skupštine Grada Zagreba Darinko Kosor, a na temu
Treba li Gradu Zagrebu poseban Ured za kulturu?
Eh, očito mi je taj 30. siječnja neki važan dan u životu! I prije
pet godina bila sam na istom mjestu (Skupština grada Zagreba) u
isto vrijeme!
Tada je Grad Zagreb, na čelu s Dušanom Ljuštinom, predstavljao
Kulturnu strategiju Grada Zagreba koja NIKADA nije ugledala
svjetlost dana, a bila je najavljena za - ožujak 2009.
godine.
Ne može se reći da je sastav sudionika skupa koji se dogodio u
četvrtak bio obećavajući! Većina nas bila je s neovisne scene, dva
ravnatelja javnih ustanova u kulturi (Ivana Lušić, ravnateljica
ansambla Lado i Dražen Siriščević, ravnatelj KD Vatroslava
Lisinskog), nekoliko skupštinskih zastupnika (od kojih dva člana
Odbora za kulturu) i nešto zainteresiranih slušatelja.
I to je bilo to.
Iz Ureda za obrazovanje, kulturu i šport - nije se pojavio
NITKO.
???
Nije došao ni Milan Bandić.
Ni Vesna Kusin.
Ni Ivica Lovrić.
Ni Tedi Lušetić.
Nitko.
Bili su pozvani, ali nisu došli.
Ravnatelj kazališta - nije došao ni jedan.
NI JEDAN.
Nije li to čudno?
Od nove godine zabranjeno je zapošljavanje u ustanovama u
kulturi, svi pričaju naokolo da će u pitanje doći redovita
produkcija, a na tribini, na kojoj bi javno mogli izreći svoj stav,
ne pojavi se nitko od zainteresiranih voditelja javnih
ustanova!
Najavljeno je da je to tek prva u nizu tema o kojima će se
raspravljati na budućim tribinama.
Hoće li se na neku od sljedećih pojaviti netko iz kulture
Grada?
Gdje je dijalog?
Gdje je uvažavanje drugog i drugačijeg mišljenja?
Idem pisati Milanu Bandiću da uz «kontrolicu» uvede i obvezu DIJALOGA.
Pa da napiše svim «svojim» uredima i ustanovama da MORAJU
RAZGOVARATI.
I odgovarati.
I komunicirati.
I pregovarati.
I SLUŠATI što drugi govore.
TO JE NJIHOVA DUŽNOST.
Za to su plaćeni našim porezom.
U uvodnom izlaganju Kosor je rekao da su u Skupštinu došli
HRABRI.
Hrabrost je potrebna za dolazak na javnu tribinu??!!
Zar su svi toliko prestrašeni?
Jesu.
STRAH je postao NAJVAŽNIJI čimbenik u funkcioniranju kulture ne
samo Zagreba, nego očito u cijeloj zemlji.
Po ne znam koji put ponavljam: STRAH I POSLUH.
To je ova zemlja.
To je ovaj grad.
To je naša kultura.
To je naša najveća prepreka da iskoračimo u kvalitetniju
produkciju.
Upali jednu svijeću - bit će manje mraka, moja je omiljena
uzrečica.
Pa gdje su te svjećice?
Zar je moguće da su masovno prestale gorjeti?
Svjećice, javite se!
I za kraj, premda je već početak veljače, ni Ministarstvo
kulture ni Grad Zagreb još uvijek nisu objavili koji su projekti
JAVNA POTREBA U KULTURI i hoće li i s kolikim sredstvima biti
(su)financirani u 2014. godini.
Prema mojim izvorima u Ministarstvu kulture, Vijeće za dramsku
umjetnost odluke je donijelo na svojoj posljednjoj sjednici 7.
siječnja ove godine.
Gdje je zapelo?
Eh, voljela bih da barem netko od onih koji ne objavljuju rezultate
mora raditi predstave bez znanja imaju li budžet ili nemaju.
Ili ovoj državi i ovom gradu nisu potrebni projekti tijekom prva
tri mjeseca u godini?
Evo, siječanj je već prošao.
Sve se mijenja, svi se mijenjamo, samo loše prakse naše kulture
ostaju iste.
P. S. Završila je emisija
Nedjeljom u 2 u kojoj je Jasmina Jovev, bivša šefica kabineta
županice Sisačko-moslavačke javno govorila o nepravilnostima u radu
kabineta u kojem je radila. Potvrdila je ono što sam i sama
osjetila na svojoj koži, a to je nešto strašno - kad izađeš u
javnost s nečim što vlast ne želi da se zna, ljudi te počnu
zaobilaziti, okreću glavu, boje ti se prići, boje ti se obratiti,
razgovarati s tobom… Nadam se da će i ovaj ISKORAK Jasmine Jovev
ohrabriti mnoge koji su danas žrtve represivnog sustava koji sebe
oholo naziva demokracijom.
Samo JAVNOST i TRANSPARENTNOST mogu nas pomaknuti s mjesta.
Čestitke mladoj ženi s dvoje djece što je odbila sudjelovati u
kriminalu i, bez obzira na posljedice, izašla u javnost s
činjenicama.
Ima li takvih kulturnjaka?
Nadam se.
Da ima.
«Svijet se lijepo umrtvio od nekakva dobra i miline, pa jedva
diše.»