originalno objavljeno na blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar
Razgovarala sam nekidan sa starim prijateljem s kojim se družim već 40 godina i koji je dio našega kazališnog kruga.
Kaže mi prijatelj: «Pa kaj ti ne vidiš da si sa svojim pisanjem
slon u staklarni?»
Zamislih se nad tim pitanjem.
I nad različitim pogledima na stvari.
Naime, ja stalno mislim da pišem o pojavama koje su upravo ti
spomenuti SLONOVI U STAKLARNICI našeg sustava, a ne da sam JA sama
SLON (slonica)!
Bacam se, dakle, na detektiranje slonova. I staklarnica.
Odlučih napokon utvrditi: tko sam ja?
Nikad nije kasno…
Baš sam bila sretna kad sam krajem prošloga tjedna vidjela da je
objavljen
natječaj «Poduzetništvo u kulturi» za 2013. godinu.
Istina, potpuno je suludo da se pojavio tek polovinom godine za
koju je raspisan, ali, ah, evo ga!
TU JE!
I kao prava štreberica odmah sam počela čitati natječajne
uvjete.
HLADAN TUŠ!
ŠTO JE OVO?
Zeza li se to netko s nama?
U koju su to staklarnu ušli slonovi koji su to pisali, a i oni koji
su odobrili ovaj natječaj?
Mali vremepolov: natječaj «Poduzetništvo u kulturi» prvi je put
raspisan 2008., i to nakon tri godine lobiranja. Da ne ulazim u
detalje, nakon pet godina, premda nije napravljena nikakva
evaluacija projekta (a trebalo ju je napraviti), može se reći da je
natječaj mnogo pomogao radu malih poduzetnika u kulturi.
I?
Što nas je dočekalo ove godine?
Iz Natječaja su IZBAČENI SAMOSTALNI UMJETNICI!
Da, dobro vidite.
JEDINI natječaj u Hrvatskoj na koji su se samostalni umjetnici
mogli prijaviti bio je taj, «Poduzetništvo u kulturi», a sada
nemaju više ni te jedne jedine mogućnosti apliciranja za
unapređenje svog rada!
Tko se ove godine MOŽE prijaviti na Natječaj?
Obrti, trgovačka društva, ustanove (osim javnih, dakle, privatne),
zadruge i umjetničke organizacije.
Samostalni umjetnici nisu na popisu.
A obrti jesu.
Hm. Čudna mi čuda.
Obrtnici su, kao i samostalni umjetnici, fizičke osobe.
A koje su, po definiciji, karakteristike poduzetnika?
Inovativnost, razumno preuzimanje rizika, samouvjerenost,
uporan rad, postavljanje ciljeva i odgovornost.
Po čemu, po kojim KRITERIJIMA, samostalnim umjetnicima nema mjesta
u natječaju?
U ovogodišnjem natječaju našle su se i privatne ustanove.
He, he, po mom saznanju u Hrvatskoj sveukupno imamo tri (3)
privatne ustanove, a nisam sigurna da je više i jedna od njih
aktivna.
A samostalnih umjetnika?
Ima ih najmanje 1.300.
Da ne duljim, napravila sam analizu podataka dosadašnjih natječaja
koji se nalaze na stranicama Ministarstva kulture i stavila u
tablicu pa se možete i sami uvjeriti kakvi su trendovi odobrenih
aplikacija:
Status | 2008. | 2009. | 2010. | 2011. | 2012. |
obrt | 8 | 16 | 16 | 16 | 1 |
zadruga | 1 | 3 | 1 | 0 | 0 |
privatna ustanova | 1 | 2 | 2 | 0 | 0 |
samostalni umjetnici | 8 | 33 | 36 | 39 | 30 |
Razvidno je da privatne ustanove i zadruge već dvije godine
zaredom ili ne apliciraju ili ne dobivaju sredstva.
NULA.
Nadalje, vidljivo je da su aplikacije obrtnika drastično pale i
prošle je godine samo JEDAN prošao na natječaju.
U 2012. je sveukupno od čak TRI KATEGORIJE (obrt, privatne ustanove
i zadruge) samo JEDNA organizacija dobila sredstva.
Zadruge i privatne ustanove u svih su pet godina ZAJEDNO dobile
sredstva za sveukupno DESET aplikacija.
Samostalni su umjetnici (osim prve godine) uvijek oko broj 30.
TRIDESET.
Na godišnjoj razini.
I?
ELIMINIRANI su iz natječaja.
A zadruge, privatne ustanove i obrti su ostali!
Protivim se da se itko tko se bavi poduzetništvom u kulturi
eliminira iz natječaja jer po definiciji malog gospodarstva pristup
bi trebali imati svi oni koji SAMOSTALNO I TRAJNO OBAVLJAJU
DJELATNOST.
Zašto su izbačeni samostalni umjetnici?
Ima li ITKO logično objašnjenje?
Osim da, možda, Ministarstvo kulture smatra da samostalni umjetnici
nisu mali poduzetnici u kulturi?
Pitam ja sad: tko je u ovoj priči SLON?
Ja, možda?
E, pa ne bih rekla.
Ako se i vama koji ovo čitate čini da sam JA SLONICA, molim vas da
mi objasnite u kojem sam dijelu ove naše STAKLARNICE.
O tome da se na natječaju više uopće ne mogu dobiti SREDSTVA ZA
EDUKACIJU koja je ionako u svim organizacijama zbog potrebe za
preživljavanjem smanjena na minimum, a NAJPOTREBNIJA SU, neću
govoriti.
To više govori o tome što sâmo Ministarstvo kulture misli o
edukaciji i njezinoj važnosti.
Kako ide ona reklama… Ali to još nije sve!
U natječaju piše da se priznaju troškovi učinjeni od DANA
POTPISIVANJA UGOVORA do 15. prosinca 2013.
Natječaj je objavljen 31. svibnja.
Rok za prijavu je 1. srpnja.
Po pozitivnim zakonima RH rezultati se moraju objaviti unutar 60
dana.
Dakle, već smo na datumu 1. rujna.
Da bi se napisali i potpisali ugovori, treba nam još 15 dana.
I?
Evo nas na 15. rujnu.
Pa tko išta može planirati od 15. rujna do 15. prosinca?!
Ako se pak planira i računa na sredstva iz ovog Natječaja, a ne
prođe se na njemu, kako onda «pokriti» planirane aktivnosti?
Ili se sredinom rujna valja odreći unaprijed preciziranog
plana?
Umjesto proklamiranog TROGODIŠNJEG planiranja Ministarstvo kulture
upućuje nas na TROMJESEČNO PLANIRANJE.
Ma super! Ne može bolje!
A o zapošljavanju da ne govorim.
U natječaju postoji kategorija sufinanciranja novog zapošljavanja,
i to na godinu dana od potpisivanja ugovora. To znači da tek kad (i
ako) potpišeš ugovor krećeš u potragu za nekim koga bi
zaposlio!
Super!
Koliko nas od malih poduzetnika u kulturi može tako
planirati?
Nitko.
Baš nitko.
Ili bi nekoga već sada trebalo tražiti i reći mu: Čuj, ako
prođem na natječaju, zaposlit ću te na godinu dana, a ako ne, eh,
onda ništa! Probaj si naći posao u - cvjećarnici!
A tko će novog zaposlenika i kada uputiti u posebnosti poslova u
kulturi i u specifičnosti organizacije? Naime, znamo da svaka
privatna organizacija u kulturi ima poseban način funkcioniranja i
svaka je specifičan organizacijski model na koji se valja
priviknuti i naučiti na koji način funkcionira.
Tek nakon razdoblja UČENJA novi zaposlenik može biti KORISTAN
organizaciji.
Ma tko od nas u ovim vremenima IKOGA MOŽE ZAPOSLITI?
Planiranje na tri mjeseca može si dopustiti samo naše Ministarstvo
kulture.
Mi, poduzetnici u kulturi, moramo dugoročno i strateški planirati
ili nas jednostavno - neće biti.
Ali ni to još nije sve!
U četvrtak sam na televiziji gledala sjednicu zasjedanja Sabora.
Zastupnica Gordana Sobol komentirala je da u izvještaju HAMAG-a
(Hrvatska agencija za malo gospodarstvo) za prošlu godinu nema
specifikacije O ŽENAMA U PODUZETNIŠTVU i da je to veliki
nedostatak.
Kako stojimo sa ženama u poduzetništvu u kulturi?
Niti ih igdje možete pronaći, a bome za njih nitko i ne pita.
Ma koga je briga za takve sitnice! Ravnopravnost i to.
Bavimo se važnijim stvarima, osobito problemima vezanima za OSOBNE
INTERESE vladajuće garniture! Pa se tako mijenja Zakon o
kazalištima da bi kazalište u Varaždinu postalo NACIONALNO (gdje je
na vlasti HNS, kao i u Ministarstvu kulture), a usput se mijenja i
regulativa o dubrovačkim zidinama.
Trebam li vam crtati tko je na vlasti u Dubrovniku i u kojoj je
stranci gradonačelnik Vlahušić?
O promjeni Zakona o elektroničkim medijima reći ću samo
ukratko.
U četvrtak u emisiji na HRT 3 «Emisija» predstavnici Ministarstva
kulture Milan F. Živković i Boris Postnikov toliko su se
izblamirali svojom nekompetencijom o problematici kojom se bave, da
mi je neugodno o tome i pisati.
Bilo me je sram pred televizorom - zbog njih.
Dr.
sc. Viktorija Car, Nora Krstulović, urednica Teatra.hr i novinarka Jelena
Jindra argumentiranim su izlaganjima «potopile» sve kvaziargumente
Živkovića i Postnikova i u ovom slučaju dokazale kamo vozi «vlak
bez strojovođe» iz Runjaninove ulice.
Odnosno, da je na slijepom kolosjeku.
Taj vlak ne vozi nikamo.
Šteta što «Emisije» nema na internetu. Možda je i bolje, izbjeći
ćete da vam bude neugodno gledati, ali ukratko možete pročitati
na ovoj poveznici.
Također vam predlažem da poslušate
emisiju «U mreži prvoga» urednice Gordane Ostović koja je
6. lipnja bila emitirana na 1. programu Hrvatskog radija u kojoj je
tema bila izmjena Zakona o kazalištima.
Još jednom ponavljam, ako ste slučajno kojom srećom saborski
zastupnik i sada čitate ovaj tekst, nemojte dignuti ruku za prolaz
ovog osobno motiviranog prijedloga promjene Zakona o
kazalištima.
I za kraj, prošloga sam tjedna bila na
skupu na kojem se govorilo o Hrvatskom koeficijentu
inovativnosti. I Mala scena sudjelovala je u istraživanju i
nestrpljivo čekamo rezultate. Mnogo sam toga naučila na tom skupu,
a kad smo danas već kod životinja (slonova), završit ću tekst
rečenicom koju je izrekao jedan od izlagača, Boris Popović: «Danas
se traže radni, ne PAradni KONJI.»
Dodajem na ove konje - I SLONOVI.
P. S. Zahvaljujemo svima koji
i dalje daju podršku za opstanak kazališta Mala scena. Želim
vas obavijestiti da se gradonačelnik Milan BANDIĆ kao i pročelnik
Ureda za kulturu Ivica LOVRIĆ još uvijek nisu udostojali odgovoriti
na dopise koje sam im uputila, niti reagiraju na vijest da će
kazalište Mala scena, kako sada stvari stoje, započeti proces
zatvaranja 30. lipnja 2013. godine s otpuštanjem 4 zaposlenika i 38
honoraraca.
Samo dan prije primanja Hrvatske u EU.
Sprovod.
Čestitam, gospodo!
Ja sam samo zaposlena hrvatska žena, poduzetnica u kulturi, a
suprug mi nije Gradonačelnik pa da ne radim nigdje i ništa, a
«živim kao Tito».
Živjela demokracija!
Živjela sloboda govora!
Osobito ovo drugo.