originalno objavljeno na blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar
Kako danas započnem pisati o kojoj temi - završim na tome da
kršim zakon o izbornoj šutnji. Što se može, kultura/kazalište,
otkad je svijeta i vijeka, usko je povezana s politikom. Nije ni
ovo današnje vrijeme izuzeto od te simbioze.
Uvijek je, dakako, kazalištu bilo bolje kada je u politici bio
neko tko RAZUMIJE taj specifični organizam.
Ali, preživjelo je i kada su na vlasti bili i ljudi koji su ga
doslovno - zabranjivali.
Žilavo je kazalište!
Međutim, u kolektivnom pamćenju neke zajednice ne ostaje baš sve
što se u kazalištima događalo u nekom razdoblju. Neke produkcije
ostaju u sjećaju i cijelo stoljeće, čak i kada su umrli svi
umjetnici koji su ih radili, pa čak i svi gledatelji koji
su bili u prigodi vidjeti ih uživo. Neke predstave
žive desetljećima, neke godinama, a mnoge zaboravimo
onoga trenutka kada smo izašli iz kazališta. Što se može, to
je takav posao. Rezultat višemjesečnoga rada na nekoj predstavi
nikada se ne može predvidjeti. Tako neke predstave od kojih se ne
očekuje baš ništa, postanu stožerne za neko razdoblje, a poneke, za
koje se (iz različitih razloga) smatra da će biti velike uspješnice
- razočaraju.
Prekjučer je pred prepunim HNK-om Ivana pl. Zajca u Rijeci
odigrana studentska opera "Carmen" u produkciji triju umjetničkih
akademija Sveučilišta u Zagrebu te Tekstilno-tehnološkog fakulteta
u Zagrebu. Nakon iznimno uspješnih izvedaba prošloga vikenda u
Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog, predstava je položila
ispit i na kazališnoj pozornici i donijela njezinim sudionicima još
jednu neizmjernu radost.
Stojeći pored inspicijentskog pulta za vrijeme izvedbe u Rijeci,
razmišljala sam o tome što ovu studentsku predstavu, od koje se
nije očekivalo apsolutno ništa, razlikuje od većine predstava koje
igraju na hrvatskim pozornicama? Ovi mladi ljudi uglavnom ne
pjevaju i ne sviraju bolje od profesionalnih pjevača ili svirača,
imaju neusporedivo manje iskustva od svojih profesionalnih kolega
pa se često u novim situacijama i ne snalaze najbolje, nisu vješti
u šivanju i krojenju kostima kao stvaratelji koji već godinama
izrađuju kazališne kostime, ne vladaju filmskom i TV opremom
koja je sastavnim dijelom ove "Carmen" kvalitetnije od
profesionalaca, ali… imaju ono bez čega se ne može postići da
cijelo gledalište diše jednim dahom i ne želi izaći iz kazališta, a
to je - STRAST.
Da, STRAST…
Dan uoči "Carmen" u Rijeci igrom slučaja
susrela sam se sa skupinom mladih glumaca koje poznajem
još iz njihovih studentskih dana, pratila sam njihov profesionalni
razvoj i, na neki ih način, ispratila na njihov četrdesetogodišnji
radni put.
Ostala sam zaprepaštena onime što sam zatekla, odnosno, kako su u
kratkom vremenu, otkad su postali profesionalci, izgubili ono što
JEDINO nikako nisu smjeli izgubiti, a to je upavo ta ista
STRAST.
I dalje imaju isti talent, i dalje misle da su odabrali posao koji
žele raditi, ali VIŠE NE VJERUJU da je moguće to da se u dogledno
vrijeme nešto promijeni, a što bi im otvorilo vrata onome zbog
čega su željeli ući u ovaj posao.
I pitam se, kako je moguće da taj naš pervertirani sustav u tako
kratko vrijeme uspije ugasiti nešto bez čega nema -
UMJETNOSTI?
Kako je moguće da se mladi ljudi tako brzo i uspješno konformiraju
nečemu što je tako pogubno i loše kao što je naš kazališni sustav?
Gdje je bunt, pobuna?
Gdje je nestala STRAST?
Zašto smo im to učinili?
Zašto smo to SEBI učinili, da smo im u nasljeđe ostavili ovu
nemoguću situaciju?
Nikada ovaj prostor ne koristim za promociju projekata koje radim,
ali ovaj ću puta učiniti iznimku.
Zahvaljujem od svega srca svim sudionicima koji su ostvarili
"Carmen", a mladim umjetnicima koji su nekoliko mjeseci predano
radili da bi ostvarili tako izniman rezultat, želim samo da, kad
sutra postanu profesionalci, NE IZGUBE STRAST ZA POSAO KOJIM SE
BAVE!