originalno objavljeno na blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar
Adventski ukrasi ispred HNK Ivana pl. Zajca
Ovih dana završavam pripremu za tisak knjige «Slamka sapsa - treća knjiga, tekstovi koji se bave kulturnom politikom objavljeni na Blogosferi Večernjeg lista od 1. rujna 2013. do 23. studenoga 2014. godine» i ponovno prolazim kroz navedeno razdoblje.
Živim u paralelnom svemiru.
Svijet kako ga vidim nije onakav kakvim ga vide drugi.
Ili kakvim ga prikazuju.
Povijest će pokazati tko je bliže... istini?
Ili pravom stanju stvari.
Prije dva tjedna pisala sam o formalno-pravnim aspektima rada novog menadžmenta u HNK-u Ivana pl. Zajca.
Na stranicama Kazališta nisam mogla pronaći odgovore na svoja pitanja pa sam uputila upit (na propisanom obrascu) i zamolila da mi pošalju Pravilnik o unutarnjem ustrojstvu organizacije. Odgovor mi je poslao mag. iur. Miroslav Lang, a u njemu piše da je unutarnje ustrojstvo kazališta uređeno Statutom u člancima od 15. do 23., a sukladno članku 21. Zakona o kazalištima (Narodne novine br. 71/06, 121/13 i 26/14).
Čitam i - ne vjerujem.
HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci - izgleda - nema Pravilnik o unutarnjem ustrojstvu, odnosno, Pravilnik o radu koji, između ostalog, uređuje i unutarnje ustrojstvo.
Što je zakonska obveza svakog poslodavca koji zapošljava više od 20 radnika (Zakon o radu, Članak 26.).
Mislim da nema sumnje da HNK Ivana pl. Zajca zapošljava više od 20 radnika.
Članci Statuta od 15. do 23. ni na koji način ne mogu biti zamjena za Pravilnik o unutarnjem ustrojstvu.
Pogledajte Statut.
Statut Hrvatskog Narodnog Kazališta Ivana Pl. Zajca Rijeka
Hm, možda sam ipak ja kriva i nisam tražila pravi dokument?
Možda im je sve to što ja tražim regulirano Pravilnikom o radu?
Moguće.
A zašto me onda nisu uputili na taj dokument nego na Statut?
Možda me nisu dobro shvatili?
Idem tražiti nadopunu informacije.
Javim - čim stigne odgovor.
Mnogo je zanimljiviji odgovor koji sam dobila u svezi rada malodobne osobe u predstavi «Hrvatsko glumište».
Zakon o radu jasan je u pitanju zapošljavanja maloljetnika, a također i nedvosmisleno regulira kada počinje noćni rad za ovu skupinu.
U 20 sati.
Predstava «Hrvatsko glumište» izvodi se u terminu koji se smatra noćnim radom za maloljetnika.
Znaju li to?
Pišu mi iz HNK-a Ivana pl. Zajca da su postupili po Pravilniku o poslovima na kojima maloljetnik može raditi, a koji je stupio na snagu 2010. godine. U njemu izrijekom piše da je za sudjelovanje djeteta u poslovima kao što je ovaj u Kazalištu, potrebno ishoditi dozvolu inspektora rada. Ono što tumače iz HNK-a Ivana pl Zajca, jest to da ako dijete ne dobiva naknadu (roditelji), onda nije potrebno ishoditi dopusnicu Inspektorata rada.
Mislim da je najbolje da o tome svoje mišljenje da - Inspektorat rada u Rijeci. Možda su njihova pravila drugačija od onih u Zagrebu. Naime, u Zagrebu se za svaki posao koji radi malodobno dijete mora potpisati ugovor i isplatiti naknada.
A što su roditelji malodobnog djeteta koje sudjeluje u predstavi «Hrvatsko glumište» potpisali samo dan prije generalnog pokusa, 17. studenoga 2014. kada je, valjda, dijete prvi put i prisustvovalo pokusu, možete pogledati i sami.
Pročitajte. Od riječi do riječi.
Suglasnost Roditelja Za Nastup u Predstavi Hrvatsko Glumište
Ima li nešto na ovu suglasnost reći Centar za socijalnu skrb Rijeke?
Ima li što o ovome slučaju reći Inspekcija rada, a sukladno Zakonu o radu?
Možda ima.
Osobno iskustvo govori mi da ima.
Da se za svaki rad maloljetnika, osobito onaj čiji se rad smatra noćnim radom, treba pribaviti mnogo više dokumentacije nego što je dokument koji sam postavlila u prilogu.
Kad sam pročitala sporazum koji vidite, otvorilo mi se još bezbroj pitanja, ali sva bih postavila - roditeljima malodobnog djeteta.
Zamislite, bi li u Americi bilo moguće da roditelj uime svog djeteta potpiše da je kazališni projekt važniji od školskih obveza, da su dužni pratiti svoje malodobno dijete u slobodno vrijeme i upozoriti ga da ne čini nikakve radnje koje bi mogle ugroziti kazališni projekt i slično?
Ili da se fotografije djeteta mogu koristiti u promidžbene svrhe predstave koja se, kao što čujemo, obračunava s ustaštvom i fašizmom u hrvatskom glumištu?
Roditeljima koji bi u Americi potpisali ovakav dokument, dovela bi se u pitanje mogućnost skrbi za dijete.
To bi valjda suradnik intendanta Marin Blažević, koji zna kako se u Amerikama radi, morao znati.
Ima li što na sve to zajedno reći Pravobraniteljica za djecu?
Što kaže vlasnik?
Što kaže Ministarstvo kulture koje vrši nadzor?
Čitajući ovu Suglasnost roditelja, ovaj Ugovor s đavlom, ostala sam bez teksta.
Pak ću o imenovanju i obrazloženju za izbor ravnateljice Zagrebačkoga kazališta mladih pisati - drugi put.