originalno objavljeno na blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar
Predmet: Zahtjev za ostavkom Predsjednika Odbora za kulturu Grada Zagreba Zvonka Makovića
Predsjednik Odbora za kulturu, Radnog tijela Skupštine Grada
Zagreba, dr. Zvonko Maković, svojim je tekstom u tjedniku «Aktual»
od 15. svibnja 2012. godine u svojoj kolumni pod naslovom «
Prava istina o kazališnoj gerili», grubo prekršio
Poslovnik Skupštine Grada Zagreba (Članak 23) prekoračivši
svoje ovlasti te neovlašteno iznijevši u javnost lažne,
tendenciozne i selektivno izdvojene podatke o radu kazališta Mala
scena iz Zagreba i njezinim osnivačima Vitomiri Lončar
i Ivici Šimiću, a
koje je na nelegalan način pribavio. U istome je članku Maković
pokazao neznanje i nekompetentnost za funkciju Predsjednika
odbora za kulturu i nepoznavanje područja rada tog istog Radnog
tijela Skupštine koji bi, prema Članku 68.
Poslovnika Skupštine trebao pratiti stanje u kulturi,
razmatrati prijedloge odluka i drugih akata iz te djelatnosti te
predlagati i poticati poduzimanje mjera za njezin razvoj.
Privatiziranjem funkcije na koju je izabran Maković je nanio
neprocjenjivu štetu Odboru za kulturu, Skupštini, pa i Gradu
Zagrebu.
Također se traži istraga o načinu na koji su Zvonko Maković i
Alojz Matijašević došli u posjed dijela dokumentacije o
financijskom poslovanju kazališta Mala scena i
napravili financijsku «analizu» njegova rada i s kojim
kvalifikacijama.
Traži se odgovornost Ureda za obrazovanje, kulturu i sport Grada
Zagreba u navedenom slučaju i sankcije za sve sudionike koji su
sudjelovali u navedenim nezakonitim radnjama.
Budući da je neprocjenjiva šteta nanesena i ugledu kazališta Mala scena, Ivici Šimiću i meni
osobno, angažirala sam odvjetnički ured i podigla tužbu za klevetu
i uvredu protiv Zvonka Makovića.
Obrazloženje:
Kazalište Mala scena jedna je od najstarijih
privatnih inicijativa u kulturi u Gradu Zagrebu te sam dužna i
široj javnosti podastrijeti činjenice o lažima, klevetama i
uvredama koje je Zvonko Maković naveo u navedenom članku:
• O prvome dijelu teksta u kojem Zvonko Maković ne spominje imena
neću govoriti jer taj dio, u kojem u nedostatku argumenata
dominaraju pridjevi, nisu vrijedni ozbiljne analize.
• Nakon uvoda, počinje obračun Makovića s Vitomirom Lončar
u kojem Maković ustvrđuje da je Lončar «nekadašnja glumica, a već
dugo ravnateljica i suvlasnica privatnog dječjeg kazališta». Vitomira Lončar
JEST (višestruko nagrađivana) glumica, a i osnivačica je kazališta
za djecu Mala scena koje je svoju prvu premijeru
izvelo 1. srpnja 1986.
godine. Od tada je Mala scena postavila preko 100 premijera,
odigrala preko 10 tisuća izvedaba, gostovala na svih pet
kontinenata na desetcima međunarodnih festivala, igrala na
pozornici Sydney Opera House, Kennedy Centra u Washingtonu,
Barbican Centra u Londonu, Koenji kazališta u Tokyju itd. Sve su
ovo pozornice na kojima ni jedno kazalište iz Hrvatske nikada nije
gostovalo, a na kojima je Mala scena svojim predstavama pronijela
ime Grada Zagreba i Hrvatske. Tijekom više od 25 godina djelovanja,
s Malom scenom surađivalo je preko 300 umjetnika, predstave
kazališta osvojile su desetke
nagrada, a za izniman doprinos programu za djecu i mlade Mala
scena dobila je i Plaketu Grada Zagreba 2009. godine.
• Vitomira
Lončar i Ivica
Šimić nisu VLASNICI kazališta Mala scena, kako neupućeno tvrdi
Maković, već OSNIVAČI
UMJETNIČKE ORGANIZACIJE, a ova vrsta organizacije ne poznaje
VLASNIČKU nego samo OSNIVAČKU I UPRAVLJAČKU strukturu.
• Maković navodi da je "OPĆE POZNATO" za iole upućene u kazališni
život Grada Zagreba da je riječ o «dobro uhodanom obiteljskom
obrtu». Kazalište Mala scena nije nikada bila niti je sada OBRT.
Postoje velike razlike između OBRTA i UMJETNIČKE
ORGANIZACIJE.
• Mala scena ne «crpi godinama milijune iz državnog proračuna»
kako lažno navodi Maković. U prošloj je godini Mala scena prošla na
natječaju Javnih potreba u kulturi Grada Zagreba, Republike
Hrvatske, na natječaju Poduzetništvo u kulturi te na Natječaju za
udruge Grada Zagreba, a za sve projekte koje je prijavila uredno je
podnijela izvještaje s financijskim i programskim pokazateljima.
Konkretno, Mala scena ugovorno se obvezala da će u 2011. godini
producirati 2 premijerna naslova i odigrati 250 repriza, a producirala je 5
premijernih, na repertoaru je imala 12 repriznih naslova, a
odigrala je 452 izvedbe. Bila je pozvana na 14 festivala, od toga 7
međunarodnih, i osvojila 10 nagrada (4 međunarodne) i 2
nominacije.
• Vitomira
Lončar i Ivica
Šimić samostalni su umjetnici kojima država uplaćuje doprinose
od prosinca 1989. godine. Premda ove činjenice Maković plasira kao
senzaciju, ovo JEST OPĆEPOZNATA ČINJENICA koja stoji na
internetskim stranicama Hrvatske
zajednice samostalnih umjetnika te na svim službenim
biografijama Lončar i Šimića koji, prema
Zakonu
o pravima samostalnih umjetnika i poticanju kulturnog i umjetničkog
stvaralaštva iz 1996. godine, zadovoljavaju sve propisane
uvjete.
• Nadalje Maković navodi da se «zna, pobogu, što je slobodni
umjetnik». Maković ne zna ni terminologiju - to znači da se radi o
samostalnim, ne slobodnim umjetnicima, a kamoli da bi znao koje
vrste samostalnih umjetnika u Hrvatskoj postoje. Nadalje kaže da
«vlasnik kazališta i producent to sigurno nisu». Već je ranije
navedeno da umjetnička organizacija ne poznaje vlasničku strukturu.
Umjetničke organizacije, prema Zakonu,
OSNIVAJU UMJETNICI. Lončar je u Hrvatskoj zajednici samostalnih
umjetnika stekla status (prvi put 1981. godine) kao glumica, a
Šimić kao glumac.
Maković u ovome dijelu implicira da su nelegalno došli do statusa
samostalnih umjetnika, a te će svoje navode također morati
utemeljeno dokazati.
• Nadalje Maković smatra da država ne bi smjela uplaćivati
doprinose samostalnim umjetnicima koji «plaćaju najam prostora 3
kune po kvadratnom metru». Nije jasno na koji način Maković
povezuje stvari i poznaje li on možda neki članak Zakona ili
Pravilnika u kojem stoji da se «umjetnicima koji plaćaju najamninu
3 kune po kvadratnome metru ne smiju uplaćivati doprinosi».
Kazalište Mala scena u najmu je prostora od 195 kvadratnih
metara na adresi Medveščak 2 od 1. rujna 1988. godine, a koji
je iz praznog prostora za sastanke pretvoren u kazališnu dvoranu
radom i sredstvima svojih osnivača, i to bez pomoći Grada.
Najamninu plaća po cijeni po kojoj plaćaju svi korisnici iz skupine
umjetnika, umjetničkih organizacija i udruga, a prema važećem
cjeniku Grada Zagreba. Maković implicira da Mala scena ima neki
osobit tretman i dobiva povlastice koje joj ne pripadaju, što je -
laž.
• Maković navodi da «bračnom paru Šimić-Lončar Mala
scena nije bila dovoljna pa je «izmišljena fantomska firma - Kazališni epicentar» i
kaže da je za tu firmu posebno unajmljen prostor od devedesetak
kvadrata u Preradovićevoj 44 te navodi cijenu mjesečnog najma. Kazališni epicentar
nije FIRMA nego je UDRUGA unutar koje djeluje SVJETSKI CENTAR
ASSITEJ, svjetska asocijacija kazališta za djecu i mlade u
čijem je članstvu preko 80 zemalja. Ivica Šimić
GLAVNI JE TAJNIK ASSITEJA (i to u drugom mandatu), a to je i
jedina svjetska organizacija koja ima svoje sjedište na području
Republike Hrvatske. Kada je svjetska organizacija predložila da se
Šimić kandidira za
glavnoga tajnika, Ministarstvo kulture RH i Grad Zagreb
dogovorili su da će Ministarstvo kulture financirati program rada
Ureda, a Grad Zagreb osigurat će prostor kako bi ova najveća
svjetska organizacija kazališta za djecu došla u Zagreb. Na temelju
tog dogovora Šimić je i istaknuo
svoju kandidaturu te bio izabran na kongresu u Australiji 2008.
godine, a 2011. na kongresu u Danskoj ponovno je izabran na ovu
prestižnu funkciju. Dakle, plasiranjem lažnih podataka u javnost da
se radi o «fantomskoj firmi» Zvonko Maković namjerno obmanjuje
javnost ne bi li diskreditirao Šimića.
• «Obiteljski obrt s kazališnim pretenzijama», kako Maković
pogrdno naziva kazalište Mala scena, «uvlači se u mrežu neovisnih
kazališta». Kazalište Mala scena ne uvlači se u
Mrežu neovisnih kazališta nego su upravo Šimić i Lončar
potakli osnivanje te iste
Mreže ujesen 2010. godine. Maković ponovno krivotvori činjenice
kako oklevetao kazalište Mala scena i njezine osnivače.
• Maković navodi da je Mala scena financirana kao i svako drugo
javno kazalište - što je laž. Svako javno
kazalište financirano je za materijalne, režijske i programske
troškove, dakle, financiraju se plaće, hladni pogon, program i
investicije. Mala scena javlja se na javne natječaje sa svojim
programima i sufinancirana je isključivo u tom dijelu.
• Nadalje Maković uspoređuje iznose koje kazalište Mala scena
dobiva na javnim natječajima s drugim subjektima s neovisne scene
ponovno pokazujući da ne razumije postojanje veze između količine
naručenog programa i iznosa koji se za pojedine programe
dodjeljuju. Ako neko kazalište ima obvezu odigrati 5 izvedaba
godišnje, ne može na javnom natječaju dobiti ista sredstva kao
netko tko ima obvezu odigrati 250 izvedaba. Ovo je sramotni primjer
toga na koji način Maković selektivno i zlonamjerno iznosi podatke
u svojoj kolumni ne bi li diskreditirao kazalište Mala scena.
• U dijelu teksta u «Aktualu» Maković govori o izvještaju koji je
Mala scena dostavila Gradskom uredu za obrazovanje, kulturu i
sport, a tiče se programskog i financijskog poslovanja Male scene u
2011. godini. Prije svega, ponovno se postavlja pitanje na koji je
način Maković došao do podataka jer je, kako prenosi
portal Teatar.hr, glasnogovornica Ureda pismeno izjavila da
nije proveden nadzor nad poslovanjem ni jednog kazališta (pa tako
ni Male scene). Prema
Zakonu, nadzor nad umjetničkim organizacijama provodi
Ministarstvo kulture, a ne Zvonko Maković osobno ili izvjesni Alojz
Matijašević.
• Po čijem je i kakvom NALOGU Alojz Matijević napravio ovu
«analizu za Ured» i gdje je Zaključak koji spominje Maković? Da je
proveden SLUŽBENI nadzor, Mala scena trebala je o tome biti
obaviještena kao stranka u postupku, dobiti na uvid i potpisati
zapisnik. Očito je da zapisnik u posjedu ima privatni tjednik
«Aktual» i pisac kolumne u istom tjedniku Zvonko Maković, ali ne i
stranka u (nepostojećem) postupku. Ovaj je primjer najbolji dokaz
kako funkcionira pravna država na razini Grada Zagreba. Ili, kako
Zvonko Maković doživljava i tumači pravnu državu.
• Tražim da se zapisnik o nadzoru nad radom Male scene koji je
nezakonito napravio Zvonko Maković, zajedno s Alojzom
Matijaševićem, žurno dostavi u Malu scenu kako bih se o njemu, kao
odgovorna osoba, mogla očitovati i tražiti dodatna
objašnjenja.
• Maković zaključuje da Matijašević «ne može sa sigurnošću
donijeti zaključak da li Kazalište vodi financijsko poslovanje u
skladu sa Zakonom o računovodstvu i Uredbom o računovodstvu
neprofitnih organizacija te ima li kazalište Mala scena
računovodstvo i ima li uopće blagajnu». Ovo je vrhunac kršenja
procedure, pozitivnih zakona, a ujedno i nova kleveta. Mala scena
ima zaposlenog računovođu, i to na neodređeno vrijeme, i posluje
prema svim pravilima poslovanja neprofitnih organizacija.
• Isplate za ugostiteljske usluge koje Maković senzacionalistički
iznosi odnose se na topli obrok za zaposlene djelatnike Male scene,
a troškovi turističkih agencija odnose se na avionske karte koje
Mala scena plaća za međunarodna gostovanja. S obzirom na razgranatu
međunarodnu suradnju, koja je dio Strateškog plana ovoga kazališta
(jedinog kazališta u Hrvatskoj koje ima strateški plan prema kojemu
radi), ova je stavka uobičajena.
• Godišnji honorari za Lončar i Šimića pokazuju da
su svojim radom u kazalištu tijekom 2011. godine (3 režije, 5
produkcija, više desetaka odigranih predstava, umjetničko i
poslovno vođenje kazališta) prosječno mjesečno zaradili svaki
10.916,00 kuna, i to BRUTO. Da, baš senzacionalno visok iznos za
cjelodnevni i svakodnevni rad. Pritom je Lončar, osim što
je diplomirana glumica, i doktorica znanosti, a ima i 31 godinu
radnoga staža, a Šimić je diplomirani glumac s 29 godina
staža.
• Laž je da su svi ostali autorski honorari umjetnicima koji rade
u Maloj sceni iznosili 140 tisuća kuna. Maković i Matijašević
zbrojili su stavke umjetnika koji su u bruto sustavu i koji
ispostavljaju račune, ali nisu uzeli u obzir VEĆINU isplate
honorara koju umjetnici dobivaju u NETO iznosu i MALA SCENA IM
UPLAĆUJE POREZ I PRIREZ. Nije problem biti neznalica i ne poznavati
osnove načina poslovanja neke organizacije, ali je problem kada
neznalice podatke koje ne znaju pročitati iznose u javnost kao
senzaciju kako bi javno oklevetali kazalište Mala scena i njegove
osnivače.
• «Treninzi mentalne snage», koje Maković spominje, pokazuju do
koje je mjere Maković izgubio kompas i prepustio se negativnim
emocijama, a zaboravio argumente. Jedna od osnovnih strategija Male
scene jest EDUKACIJA pa je sukladno tome četvero djelatnika Male
scene sudjelovalo na različitim edukacijama. Tečaj «mentalne snage»
nije polazio nitko niti je poznato da takav postoji. Edukacija za
mentalne mape postoji i nije stajala 23 tisuće kuna. Mala scena (s
4 zaposlena djelatnika) u 2011. godini u edukaciju zaposlenika
investirala je ukupno nešto više od 15 tisuća kuna. Za usporedbu,
HNK u Zagrebu investirao je u edukaciju svoja 502 zaposlena nešto
više od 17 tisuća kuna. Valja istaknuti da je sredstva za edukaciju
Mala scena dobila na natječaju
Poduzetništvo u kulturi koji osobito potiče edukaciju
organizacija.
• Zvonko Maković iznosi još jednu laž, a to je da Mala scena ima
preko 125 tisuća kuna nepodmirenih obveza. Mala scena godinu je
završila, kako i piše u službenoj bilanci predanoj na FINU, s
plusom od 15.508,04 kune. Još jedna kleveta na račun kazališta Mala
scena i Lončar kao odgovorne osobe.
• Na kraju ću i uvredu - po rodnoj i dobnoj osnovi - šezdeset
petogodišnjeg Makovića da sam «dokona sredovječna gospođa» koja
putem žutila medijskog prostora «skreće pozornost na svoju tužnu
osobnost» prepustiti sudskom pravorijeku.
Poštovani Predsjedniče Skupštine Grada Zagreba, zastupnici
Skupštine, očekujem od vas kao predstavničkog tijela građana Grada
Zagreba da, zbog svega navedenoga, a posebice zbog kršenja
Poslovnika Skupštine u Članku 23, žurno pokrenete proceduru i
poduzmete mjere koje će ustvrditi odgovornost Predsjednika Odbora
za kulturu grada Zagreba Zvonka Makovića te Alojza Matijaševića,
zaposlenika Ureda za obrazovanje kulturu i sport Grada
Zagreba.
S poštovanjem,
doc. dr. sc. Vitomira Lončar,
samostalna umjetnica, ravnateljica kazališta Mala scena i
vanjska suradnica na Odsjeku produkcije Akademije dramske
umjetnosti u Zagrebu
P. S. za čitatelje Slamke
Na kraju, postavlja se pitanje ZAŠTO se Zvonko Maković izložio na
ovako neinteligentan način i zbog čega je sebi već treći put
dopustio izljeve neopravdane žuči na stranicama «Aktuala»? Prva mu
je meta obračuna bila Gordana Vnuk, nakon toga Zagrebačko kazalište
lutaka, a sada Lončar, Šimić i kazalište Mala scena.
Nakon napada na Gordanu Vnuk napisala sam tekst na Slamki spasa
«Nedodirljivi supermen Z. M.» jer je Makovićeva reakcija kao
predsjednika Odbora za kulturu bila krajnje necivilizirana i imala
je za cilj zastrašivanje i vrijeđanje, što je nedopustivo u
demokratskom društvu. No, nije to glavnim razlogom obrušavanja
Zvonka Makovića na mene. Glavni je razlog Slamka spasa koja već
punih 90 tjedana uporno ukazuje na bolesti od kojih boluje hrvatska
i zagrebačka kultura, a osobito hrvatsko kazalište. «Centri moći»
izgubili su živce, a Zvonko Maković, kako stvari stoje, samo
odrađuje nečiji prljavi posao. Da tekstovi objavljeni na Slamki
spasa nisu «kolumnističko laprdanje», kako ih karakterizira Zvonko
Maković, dokazuje i činjenica da je 26. travnja 2012. na 36.
sjednicu Skupštine Grada Zagreba stigao prijedlog promjene
Statuta HNK-a u Zagrebu u kojem su učinjene sve promjene na koje
sam ukazala na svom blogu. Da se uistinu radi o «kolumnističkom
laprdanju dokone srednjovječne gospođe» bi li u postupak Skupštine
išao Statut naše najveće javne ustanove u kulturi, a natječaj se
morao raspisati po treći put?
Dr. Zvonko Makoviću, nećete me zastrašiti ni vi ni oni koji su vas nagovorili da odrađujete navedene članke u «Aktualu» kako biste diskreditirali ljude koji se usuđuju misliti drugačije od onih koji su doveli do toga da nam je kazališni sustav pervertiran do krajnjih granica. Takvih kao što ste vi nagledala sam se u životu, a ne gajim ni lažnu nadu da ste posljednji u tom podužem nizu.
No jedno je sigurno, oni koji se koriste SILOM, a ne ZNANJEM, nestaju kao i njihova (ne)djela. Ispratit ću sažaljivim pogledom i Vas, i to uskoro, kao i mnoge silnike prije Vas.