originalno objavljeno na blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar
Prošli je tjedan bio iznimno važan za sve građane naše
zemlje jer je, napokon, na svjetlo dana izašao državni proračun za
2012. godinu.
Dakako da su odmah krenule analize i razmišljanja što nam od
pretpostavljenih i predviđenih promjena donosi predloženi proračun,
gdje smo imali pretjerana očekivanja, a gdje nas je baš nekako -
iznenadilo.
Ah, trebam li reći da sam odmah otišla na internetske
stranice Vlade RH i u dokumentu pod nazivom Prijedlog državnog proračuna Republike Hrvatske za
2012. godinu i projekcije za 2013. i 2014. godinu
potražila, a što bi drugo, kulturu.
Koliko god me zanimao ovogodišnji proračun, toliko mi je,
moram priznati, «napetije» bilo čitati ovaj drugi dio - projekcije
za 2013. i 2014. godinu.
Zašto?
Probat ću to jednostavno objasniti.
Poznata je stvar da nemaju sve zemlje definiranu i javno
proklamiranu kulturnu politiku. Postoji mišljenje da je važno i
korisno da kulturna politika bude objavljena zainteresiranim
javnostima. No, postoje i ona razmišljanja da to uopće nije
potrebno. I jedna i druga strana imaju svoje argmente ZA i PROTIV,
ali Slamka spasa nije mjesto za te vrste rasprava pa neću dalje
širiti ovu temu.
Ono što je sigurno jest da i u zemljama koje nemaju jasno
definiranu kulturnu politiku, ona se posredno može iščitati na
različite načine, ali ipak najjasnije iz -
financiranja.
Iliti, pučki rečeno, kad vidiš za što se daju pare, znaš i
(kulturnu) politiku!
A ima li boljeg izvora za ovakvu vrstu analize od
proračuna?
Nema, naravno!
Ono što mi odmah upada u oči jest da su sredstva predviđena
za kulturu dobrano pala ispod 1% cjelokupnoga proračuna, a ta
granica od 1% smatra se, nekako, minimumom minimuma.
Uh, moram reći da mi je već prvi pogled na ovaj postotak
upalio lampicu za uzbunu.
Još je zlokobnije da se ni u projekciji za 2013. i 2014.
godinu taj postotak neće značajnije mijenjati.
A to je već - jako, jako loše. Naime, očito je iz ovog
dokumenta da će se kultura i dalje smatrati TROŠKOM, a ne razvojnim
elementom.
Za današnje razmišljanje uzet ću samo, već godinama
otvoreno, pitanje samostalnih umjetnika.
Na internetskim stranicama Ministarstva kulture još je
uvijek jedini strateški dokument onaj donesen 2010. godine pod
imenom Strateški plan Ministarstva kulture
2011.-2013.
Prema tom planu, samostalnih će umjetnika ostati do kraja
predviđenoga razdoblja točno onoliko koliko ih je i bilo u vrijeme
donošenja plana, a to je 1316.
Za njihove je doprinose potrebno oko 33 milijuna kuna
godišnje (oko 2.100,00 kuna po umjetniku mjesečno).
Pritom se očito zaboravlja važna činjenica da je nakon
ukidanja «kriznog poreza» i svih ostalih mjera koje su išle pod
imenom «harač», jedino samostalnim umjetnicima ostala -
kazna.
Odnosno - harač. Bez navodnika.
Od 1. kolovoza 2009. godine samostalnim umjetnicima
smanjen je koeficijent s 1,2 na 0,8 - i
tako je ostalo do danas.
Jednostavnije rečeno, samostalnim umjetnicima (a većina njih
ima visoku stručnu spremu) država uplaćuje doprinose u znatno
manjem iznosu od onoga koji bi za njih plaćala da se bave istim
poslom, ali da su zaposleni.
U sustavu u kojem postoji takva diskriminacija logično je da
će se svatko pokušati zaposliti i neće željeti ostati samostalnim
umjetnikom.
Hm, samostalni su umjetnici neka vrsta - kaznenog
bataljuna.
Onoga trenutka kada se ljude de facto TJERA da se zaposle u
nekoj (javnoj) ustanovi, prestajemo razgovarati o kulturnoj
politici koja potiče fluktuaciju iliti, kako se to lijepo kaže,
mobilnost umjetnika.
Dakle, Strateški plan koji je još uvijek važeći - ne potiče
sustav samostalnih umjetnika. Dakle, ne potiče ni
promjene.
Potiče li promjene novi Strateški plan?
Još ga nema.
Ali zato ima Proračuna.
I projekcija.
A što vidimo u proračunu za 2012. i projekcijama za 2013. i
2014. godinu?
Vidimo da se situacija za samostalne umjetnike -
POGORŠAVA.
Naime, za ovu je godinu predviđen iznos za njihove doprinose
manji za 0,5% nego za prošlu godinu, a na toj će razini ostati i u
sljedeće dvije godine (to su one projekcije).
Jednostavno rečeno: sustav ostaje jednak, a u njega će moći
ući samo onoliko umjetnika koliko je iz njega izašlo (u mirovinu,
umrlo, negdje se zaposlilo… bogato se udalo/oženilo ili zaradilo
velik novac).
O vraćanju koeficijenta na 1,2, dakako, nema ni
govora.
Popapala maca 33% buduće mirovine!
A za nove, potencijalne članove, kriterij za primanje u
članstvo neće biti IZVRSNOST nego - BROJKE. Odnosno, broj slobodnih
mjesta.
Mogu reći, dobro, glumci će se još nekako snaći (premda i
oni teško), ali kako će se snaći likovni umjetnici koji se nemaju
gdje zapošljavati?
Kako će se snaći plesni umjetnici koji se također nemaju
gdje zapošljavati?
Što će se dogoditi s mladim umjetnicima koji žive u
nemjerljivo lošijim uvjetima nego što smo mi živjeli kad smo bili u
njihovim godinama?
Da, selekcija će biti žestoka i nemilosrdna.
Ali, samo na ovoj strani vage.
U javnom sektoru, neke značajnije promjene nisu ni na
vidiku.
Ukratko, strogoća će se i dalje trenirati samo na
samostalnim umjetnicima.
Svojedobno sam pisala predsjednici Vlade i ministru
financija o ovom problemu, a odgovori koje sam dobila bili su da će
se o pitanju samostalnih umjetnika i povratku njihovih
koeficijenata raspravljati - prvom sljedećom prigodom.
Eh, koliko je prigoda već od onda bilo …
A koeficijent je ostao isti.
0,8.
A kako stvari stoje, i dalje će ostati tako.
Ili bismo možda trebali biti sretni da ne pada na 0,5 ili
možda 0,3?
Pa da, možda je to ta dobra vijest! Već jest gore, ali ne
ide nagore!
Uživajmo svi u «mrtvom moru», bez vjetra, bez
oluja…
Čaša je, ipak, (još uvijek) napola PUNA!