15.04.2013.
Kulturna scena – papazjanija iliti popovo varivo
Moram reći da Grad Zagreb već treću godinu zaredom nije sufinancirao Burzu ni s jednom lipom. Aha, sad sam shvatila, pa to je ta Lovrićeva «podrška» neovisnoj kulturi! A ni Turistička zajednica Grada Zagreba ne smatra da bi 11 kazališta koja u dva i pol dana odigraju 11 predstava za sve uzraste trebala dobiti – barem negativni odgovor na natječaj za sufinanciranje na koji su se prijavili.

originalno objavljeno na blog.vecernji.hr

"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar


Upravo sam počela pisati o analizi Ministarstva kulture o radu javnih ustanova u kulturi u 2011. godini, kad mi je stigla vijest da je u petak 12. travnja pročelnik Ureda za kulturu Grada Zagreba Ivica Lovrić bio gost Željka Matića na Radiju 101. Pak sam nakratko ostavila analizu («neće pobjeć, nije zec…») i odlučila slušati Lovrića.

Za one koji nemaju vremena (a možda ni živaca) slušati razgovor, prenosim bitne vijesti.
Ako niste znali, u HNK-u u Zagrebu prošle godine nisu raspisana četiri (4) natječaja, kako nam se (vjerujem, svima) činilo, nego samo DVA!
Reče Lovrić.
I to nekoliko puta.
Gdje su nestala još ona prva dva koja Kazališno vijeće nije sastavilo u skladu sa zakonima RH, to samo on zna…
No, još je zanimljivije da je (napokon) rekao ono što već većina nas zna, a to je da su prijetnje Milana Bandića da će, ako mu ministrica odluči oduzeti pravo da sudjeluje u izboru intendanta HNK-a u Zagrebu, uskratiti financiranje naše najveće kazališne institucije u zemlji - neostvarive.

I nemaju veze sa zakonom.
Odnosno, ako Bandić ostane bez svog glasa za intendanta, HNK neće ostati bez svog novca iz proračuna Grada Zagreba.
I točka.
Nije mi jasno zašto se nekako ne usuglase Lovrić i Bandić? Očito je da u Zagrebu dobro prolazi ona poslovica «ne zna ljevica što radi desnica».
Usput je Lovrić POTVRDIO da je neprihvatljiva praksa da se tajnici intendantice isplaćuju autorski honorari. Sjećate se, tajnica Ane Lederer Ana Fatović je, osim plaće, u prvih devet mjeseci 2012. godine dobila 60 tisuća AUTORSKIH HONORARA.
Eto, lijepo.
Lovrić sve potvrdio i - ništa.
I vuk sit i ovce na broju. (Danas mi idu poslovice!)
O, da, rekao je Lovrić da neovisna scena u Zagrebu dobiva 55 milijuna kuna, i to već godinama. Vjerojatno je u tih 55 milijuna i onih prošlogodišnjih (nestalih!) 11 milijuna.

O tome ga ionako nitko više ne pita pa zašto bi čovjek odgovarao, zar ne?
Ali - VAŽNO! - zaboravio je reći da, recimo, u u tih 55 milijuna spada i ukupna međunarodna suradnja! Dakle, ako HNK iz Zagreba ide na gostovanje izvan Hrvatske i Grad mu plati putne troškove, to vam se, dragi čitatelji Slamke spasa, vodi kao trošak NEOVISNE SCENE!

Logično?

Hm!

Zašto i kako?

E, ne znam je li itko tako pametan da to objasni.
Ustvrdio je Lovrić da je neovisna scena zadovoljna financiranjem i da se na prste ruke daju nabrojati oni nezadovoljni.
Čudim se samo da od silnog zadovoljstva svi oni zadovoljni još nisu počeli pisati pisma podrške i zahvale Lovriću i Bandiću. Kao što su, ako se sjećate, svi do jednoga, zaposlenici Kerempuha potpisali podršku da im «Veliki Vođa» Dušan Ljuština protuzakonito ostane ravnateljem još četiri godine.
Mogla bih baš organizirati potpisivanje Zahvale Uredu za kulturu Grada Zagreba uime neovisne scene. Mislim da bi odaziv bio veći nego za referendum za Srđ!
Da, nekoliko je puta Lovrić ustvrdio da je Bandić legitimist, da je sve kod njih transparentno i javno.
Ah, ne ide mi pa mi ne ide… Nikako ne mogu povjerovati…
Baš je u crkvi za Uskrs bilo Evanđelje po Ivanu (Iv. 20, 24 - 29) koje završava Isusovim riječima Tomi (znate, onom kojeg zovu Nevjerovani): «Budući da si me vidio, povjerovao si. Blaženi koji ne vidješe, a vjeruju!»
Ne mogu si pomoći, ali dok ne vidim detaljan izvještaj financiranja za kulturu SVIH subjekata iz proračuna za kulturu Grada Zagreba za prošle četiri godine na stranicama Grada, a također i programske pokazatelje - i dalje ću ostati Nevjerovani Toma.
Bolje reći, Nevjerovana Vitomira.

Ako imaju sve potrebno i ako je sve transparentno i ako su svi legitimisti, pa što ih to priječi da to pokažu i nama građanima?

A to su dužni, to svi znaju osim njih.

Izdati račun.

Čitam u novinama da se od 1. srpnja profesionalni sportski klubovi neće moći financirati iz proračuna. Ako se samo za Dinamo davalo između 20 i 40 milijuna kuna godišnje (pravi podatak, naravno, nitko ne zna, a njima je 20 ili 40 tu negdje… sitnica, nebitno), pitam se, hoće li se barem Dinamova sredstva preusmjeriti u nešto drugo?
U kulturu? U obrazovanje?
Premda ne očekujem čuda od ulaska u EU, uvođenje nekih praksi, kao što je ova, ipak bi mogle malo razbistriti ovu našu kaljužu.

Vraćam se na početak.
Velik je iskorak što je Ministarstvo kulture prošle godine pokrenulo istraživanje o financiranju JAVNIH POTREBA U KULTURI po županijama, i to za cijelu Hrvatsku. Napokon na jednom mjestu imamo prikupljenu ovu vrstu podataka. Ono što nemamo, jest - neovisna scena.
Neovisna kultura.
O njoj nema ni riječi.
Svi se podaci odnose ISKLJUČIVO na JAVNI SEKTOR.
NEOVISNA SCENA, valjda, nije nešto bitna, pa ju ne treba ni analizirati. Kako drugačije objasniti da je taj, najpropulzivniji dio hrvatske kulture, neobrađen?
Ono što iz analize također nije moguće pročitati jest odnos PLANIRANIH I OSTVARENIH sredstava i programa.
Je li izvršeno što je planirano? Ne zna se.
Piše u analizi da se po glavi stanovnika u Hrvatskoj za kulturu iz proračuna troši 545,00 kuna, da kazališta «jedu» najveći dio budžeta (28%), a da je u kulturi Grada Zagreba u javnom sektoru zaposleno 2322 zaposlenika.
O neovisnoj sceni ni u ovom dijelu, dakako, nema ni riječi.
Ni to nije važno.
Čitam također na stranicama Ministarstva da je ministrica bila na konferenciji ministara kulture na Brdu kod Kranja gdje je rekla da je projekt «Ruksak pun kulture» pun pogodak.
Koliko znam, projekt je imao jedno jedino predstavljanje i već je - pun pogodak!
Pokušavam projekt pronaći na internetu, da vidim detalje, ali ga nema.
Nema ga ni u Strategiji.
Zato u Strategiji ima Poduzetništvo u kulturi i predviđena dva milijuna kuna za njega, ali ga u stvarnosti - VIŠE NEMA.
Znate onu igru: «Sad me vidiš, sad me ne vidiš».
O tome da je UKINUT PROJEKT «Poduzetništvo ukulturi» nema ni priopćenja.
Ali stoji priopćenje na članak koji je izašao u tjedniku 24 sata express kojim Ministarstvo nije zadovoljno.
Ajoj, ajoj… čudni su putevi…

Uopće ne znam što bih vam rekla o cijeloj ovoj papazjaniji od naše kulturne situacije.
Ma danas sam baš dobre volje jer naša 3. burza mreže neovisnih kazališta i kazališnih družina u RH odlično funkcionira, pa je izraz PAPAZJANIJA najblaže što sam mogla upotrijebiti za naše stanje. Znam da na turskom znači "popovo varivo". E baš to.
Moram reći da Grad Zagreb već treću godinu zaredom nije sufinancirao Burzu ni s jednom lipom.
Aha, sad sam shvatila, pa to je ta Lovrićeva «podrška» neovisnoj kulturi!
A ni Turistička zajednica Grada Zagreba ne smatra da bi 11 kazališta koja u dva i pol dana odigraju 11 predstava za sve uzraste trebala dobiti - barem negativni odgovor na natječaj za sufinanciranje na koji su se prijavili.

Toliko zaslužuju, ako ćemo sarkastično.
No, nema ni pisma, ni razglednice, a ni novca.
A znate zašto?
Jer o natječaju Turističke zajednice odlučuje Ured za kulturu.
Ne Turistička zajednica.
Turistička je zajednica više-manje filijala Ureda za kulturu. Odnosno, njihova kasica-prasica. Iz koje uzimaju koliko im treba i za koga treba. To je ključno - ZA KOGA.
Da se «debeloj guski još malo podmaže vrat», kako je govorio moj pokojni otac.
Eh, guske, guske… vidjet će se na kraju tko su guske u magli, a koje one debeloga vrata.
I čije će letjeti (gušćje) perje kad se budu svodili računi!
Jedva čekam!

A za kraj evo nam i najnovijih vijesti iz Rijeke.
Na prijedlog intendantice Nade Matošević Kazališno je vijeće izabralo Sašu Broz za novu ravnateljicu Opere riječkog nacionalnog kazališta. Broz nema ni jednu jedinu profesionalnu referencu na temelju koje bi mogla biti ravnateljem Opere niti s operom ima ikakve veze. Ali ima veze s SDP-om. A to je trenutačno bolja referenca nego da je vodila Royal Opera House u Londonu. Usput je intendantica Matošević ponovila nebulozu da je Ozren Prohić prestao biti ravnateljem Opere jer je postao redoviti profesor na ADU. Naime, izvanredni profesori i docenti, to je opće poznata stvar, ne moraju raditi ništa niti dolaziti na nastavu, pa mogu biti ravnatelji Opere u drugom gradu. Ali eto, redoviti profesori ipak nešto moraju i raditi. Barem ponekad dolaziti na nastavu. Pak se Prohić ipak odlučio za ADU u Zagrebu. A najavljene presice na kojoj bi se to objavilo javnosti ni do današanjeg dana, nakon više od mjesec i pol, NIJE BILO.

Da komentatori Slamke ne bi rekli da pišem samo loše vijesti, završavam današnju Slamku s dvije dobre: Uspješno je završila 3. burza mreže neovisnih kazališta i kazališnih družina u RH, a u utorak, 16. travnja, otvara se FEN, Festival neovisnih kazališta u Opatiji. Dođite u Opatiju, pogledajte predstave koje se nude na neovisnoj sceni i dajte svoj doprinos travnju koji smo proglasili MJESECOM NEOVISNE SCENE.
Za one koji su možda zaboravili, FEN je, zahvaljujući glasovima publike Teatra.hr, prošle godine proglašen najboljim festivalom u Hrvatskoj!

P. S. Svakako preporučujem da poslušate emisiju Katapultura urednika Vida Mesarića od 12. travnja. Osobito razgovor s Milkom Kelemenom.
A koga zanima, može poslušati i intervju tjedna koji je sa mnom napravio Željko Matić za Radio 101, a emitiran je 13. travnja.

 

Danas na programu