originalno objavljeno na blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar
Eh, u kako turbulentnim vremenima živimo! Krenem pisati jednu
temu, kad ono, iz prikrajka - zaskoči me druga.
A gužva je svakim danom sve veća.
Što možemo kad nam je sustav tako divno ustrojen da bih Slamku
mogla pisati dvaput dnevno.
Dakle, eto današnje, svježe teme.
Kako prenosi Teatar.hr, 11. travnja ove godine izašao je u
Vjesniku natječaj za imenovanje intendanta HNK-a u Zagrebu
(Ž/M). Nakon samo dva dana, Kazališno vijeće naše matične
nacionalne kuće poništilo je objavljeni natječaj i objavilo novi.
Potpuno jednak, ali s razlikom u vremenu u kojem kandidati imaju
pravo na uvid u utvrđeni programski i financijski okvir, izvješće o
poslovanju i ostvarenom programu te kadrovskim i financijskim
pokazateljima.
U prvom je natječaju ta mogućnost uvida (bez koje nije moguće
napraviti program koji bi imao glavu i rep) bila od 12. do 20.
travnja, a u drugom je uvid u materijale omogućen od 16. do 20.
travnja.
Iliti, četiri dana manje.
Dakle, ključni se materijali mogu dobiti NA UVID (kako to piše i u
natječaju i u Zakonu o kazalištima) tijekom pet dana (od
ponedjeljka do petka), i to od 11 do 14 sati.
Pet dana po tri sata.
Na uvid.
Programski i financijski okvir, izvještaj o ostvarenom programu,
kadrovski i financijski pokazatelji.
Za organizaciju koja ima 500 zaposlenih.
Pih, sitnica.
Genijalno.
Sve da umjesto očiju imate fotokopirni aparat teško da biste
stigli sve te silne podatke kopirati kako biste ih u miru svog doma
mogli prvo analizirati, a onda osmisliti nešto što se zove PROGRAM
ZA ČETVEROGODIŠNJE RAZDOBLJE koji sadrži programski i financijski
plan.
I, eto nas kod značenja termina: NA UVID.
Znači li to da dođete na Trg maršala Tita 15 u ponedjeljak u 11
sati…
Kuc, kuc.
«Dobar dan.»
«Dobar dan, jesam li u kadrovskoj službi?»
«Da. Izvolite.»
«Super. Ja sam kandidatkinja koja se namjerava prijaviti na
Natječaj za intendanta pa vas molim NA UVID materijale.»
Onda neka ljubazna djelatnica HNK-a donese tonu do dvije dokumentacije i
kaže:
«Evo, izvolite sjesti i pogledajte materijale.»
Je li to znači NA UVID?
Ili možeš kopirati materijale i odnijeti ih sa sobom?
Hm, bojim se najgorega…
Da NA UVID doslovno znači: sjedni i čitaj.
Hm, smije li se nešto i zapisivati kad dobiješ materijale NA
UVID?
Možda čak i da.
Postavljam si sada nekoliko pitanja.
Zbog čega u našem sustavu nisu JAVNO DOSTUPNI podatci o broju
izvedaba i broju gledatelja, recimo?
Pa i o financiranju.
Mislim, sve to financiraju porezni obveznici i zbog čega bi takvi
podatci trebali biti poslovna tajna koja se zabranjuje iznositi u
javnost?
Prijaviš se kao kandidat i onda smiješ napisati program, a ono što
si DOBIO NA UVID možeš samo izreći u rupu u zemlji pa da na tom
mjestu jednoga dana izađe ona biljka od koje se rade svirale koje,
kad zasviraš, počnu cvrkutati: CAR JE GOL.
Ma znate onu priču o Carevu novom ruhu.
U Statutu HNK-a u Članku 98 (nije dostupno na internetu pa nema ni
poveznice) lijepo piše da je poslovna tajna - ono što intendant
proglasi poslovnom tajnom!
Super.
Ali to obvezuje samo zaposlenike kazališta (i to čak pet godina od
dana prestanka radnog odnosa!), no ništa ne piše o kandidatima koji
se prijave na natječaj.
Sankcije za potencijalne brbljave kandidate nigdje nisu
specificirane.
A kako sve to zajedno izgleda u drugim zemljama?
Vrlo jednostavno. Kliknite na poveznicu Metropolitan Opere, na primjer, i pogledajte
njihov godišnji izvještaj poslovanja. Imate unutra sve, od naslova
koji su igrani, svih podataka o angažiranim umjetnicima (hm,
kadrovski izvještaj, prevedeno na hrvatski), «torte» s prihodima,
rashodima, specifikacije, što ti srce želi.
National Theatre u Londonu pak na svojim
internetskim stranicama ima sve izvještaje od početka tisućljeća. U njima
možete vidjeti svaki podatak koji vas zanima čak i ako ne želite
biti intendant.
Naravno da možete pročitati i misiju i viziju i ciljeve ovog
iznimnog kazališta.
E, a u Hrvatskoj - sve to spada u najstrože čuvane tajne.
Pisneš li, slučajno, koliko HNK ima izvedaba ili zaposlenih - ode glava!
Sigurno bi se našao neki zakonski akt po kojem bi čovjek koji bi
«izdao» natječajnu dokumentaciju završio na višegodišnjoj
robiji.
Uopće, pokušaš li u našoj maloj zemlji saznati bilo koji podatak o
poslovanju javnih ustanova u kulturi odmah te proglase narodnim
neprijateljem broj 1 i Zoroom osvetnikom koji živi i radi
isključivo radi toga da bi mogao naškoditi genijalnom i
nedodirljivom sustavu kaosa.
A cijela ta procedura oko natječaja baš je zanimljiva.
Natječaj je izašao 13. travnja u petak. Tijekom ovoga vikenda,
dakle, planirate termin odlaska u HNK da dobijete NA UVID dokumentaciju jer bez
toga ne možete, zapravo, raditi ništa.
Sljedećeg tjedan od 11 do 14 sati pregledavate
dokumentaciju.
Ode tjedan.
Najmanje vam treba tjedan dana za analizu.
I onda imate još otprilike dva tjedna da napravite četverogodišnji
plan za najveću ustanovu u kulturi u Hrvatskoj.
Na temelju UVIDA u dokumentaciju.
Do koje mjere takav plan, a u sustavu u kojem ustanove NEMAJU
STRATEŠKE PLANOVE (kao što vidim, Ministrica ih je najavila kao dio «obveznih likova» već od ove
godine), može biti OZBILJAN PLAN RESTRUKTURIRANJA I RADA jednog
složenog organizma kao što je HNK u Zagrebu?
Iskreno, ne vjerujem u mogućnost izrade kvalitetnog plana u
ovakvim okvirima ni za jednog kandidata koji već nije UNUTAR
sustava.
Međutim, zaboravlja se ključna stvar, a to je da u svim uređenim
sustavima kandidat koji je izabran za intendanta dobiva u kazalištu
SVOJU SOBU i razrađuje GODINU DANA, zajedno sa svojom EKIPOM, ono
što je predložio u programu, a usporedno s time upoznaje se sa
(složenim) sustavom funkcioniranja organizacije.
Možete li zamisliti situaciju da na natječaju za
intendanta HNK-a u Zagrebu prođe dr. Snježana Banović, na primjer, i da joj dr. Ana Lederer godinu dana «predaje»
kazalište?
Ajme, umirem od smijeha pri samoj pomisli na tu sliku!
Možete li vi zamisliti kako bi izgledalo tih godinu dana? Kakav
zanimljiv suživot bi to bio.
Osobita je zanimljivost natječaja za intendanta (odnosno, Zakona o kazalištima) ta što obvezno treba
priložiti DOKAZ O HRVATSKOM DRŽAVLJANSTVU.
E, ako ni zbog čega drugog, zbog ovog treba mijenjati Zakon o kazalištima.
Postoji li neki poseban i suvisao razlog radi kojeg bi intendant
nužno morao imati domovnicu?
Ako je netko uistinu iznimno okrenut svojem nacionalnom identitetu
i očuvanju vrijednosti vlastite zemlje, onda je to Francuska. Pa
opet, kada se jedno od njihovih nacionalnih kazališta (Odeon)
doslovno raspalo u umjetničkom i financijskom pogledu, doveden je
menadžment iz - Španjolske. Koji je ponudio najbolje rješenje
restrukturiranja.
I?
Vjerujte mi, nije se srušio francuski nacionalni interes, pa ni
identitet. A nije ni svijet propao.
No, da ne duljim, lov na intendantsko mjesto HNK-a u Zagrebu je
otvoren!
Moglo bi biti jako zanimljivo.
Osobito kad se uzme u obzir da je od 16. travnja Vesna Kusin,
ravnateljica Klovićevih dvora koja je aplicirala za treći mandat,
«ispala iz igre» jer je - Biškupićev kadar (kako prenose mediji).
Znači li to da je intendantica Lederer već u startu eliminirana
jer je ona također - Biškupićev kadar?
E, to ćemo tek vidjeti.
To koliko je naša nova vlast dosljedna u svojim stavovima.
A za kraj, ima još jedna mala nedoumica u cijeloj ovoj priči oko
natječaja.
Pročitala sam famozni, dvaput objavljeni natječaj nekoliko puta i
nešto mi «ne sjeda» kako treba, a ne mogu odgonetnuti što.
I, evo ga!
Heureka!
Piše da za intendanta može biti imenovana osoba koja ispunjava
sljedeći uvjet:
• VSS društvenog smjera.
Hm, društvenog smjera.
DRUŠTVENOG SMJERA.
I odem na PRAVILNIK O ZNANSTVENIM I UMJETNIČKIM PODRUČJIMA,
POLJIMA I GRANAMA (NN 118/2009) koji određuje upravo to, te
SMJEROVE, kako arhaično piše u natječaju, ali i u Statutu HNK-a
(Članak 21).
Da ne kopate po Narodnim novinama, evo kako izgleda službena
podjela PODRUČJA (Članak 2):
Znanstvena i umjetnička područja su: 1. PRIRODNE ZNANOSTI 2.
TEHNIČKE ZNANOSTI 3. BIOMEDICINA I ZDRAVSTVO 4. BIOTEHNIČKE
ZNANOSTI 5. DRUŠTVENE ZNANOSTI 6. HUMANISTIČKE ZNANOSTI 7.
UMJETNIČKO PODRUČJE 8. INTERDISCIPLINARNA PODRUČJA ZNANOSTI 9.
INTERDISCIPLINARNA PODRUČJA UMJETNOSTI
Kao što vidite, društvene znanosti NISU ISTO što i humanističke i
umjetničke.
Idemo dalje:
5. PODRUČJE DRUŠTVENIH ZNANOSTI
Polja:
5.01. Ekonomija
5.02. Pravo
5.03. Politologija
5.04.
Informacijske i komunikacijske znanosti 5.05. Sociologija
5.06.
Psihologija
5.07. Pedagogija
5.08. Edukacijsko-rehabilitacijske
znanosti 5.09. Logopedija 5.10. Kineziologija
5.11.
Demografija
5.12. Socijalne djelatnosti
5.13. Sigurnosne i
obrambene znanosti
5.14. Interdisciplinarne društvene
znanosti
6. PODRUČJE HUMANISTIČKIH ZNANOSTI Polja:
6.01. Filozofija
6.02.
Teologija
6.03. Filologija
6.04. Povijest
6.05. Povijest
umjetnosti
6.06. Znanost o umjetnosti
6.07. Arheologija
6.08.
Etnologija i antropologija 6.09. Religijske znanosti
(interdisciplinarno polje) 6.10. Interdisciplinarne humanističke
znanosti
7. UMJETNIČKO PODRUČJE
Polja:
7.01. Kazališna umjetnost (scenske i
medijske umjetnosti)
7.02. Filmska umjetnost (filmske, elektroničke
i medijske umjetnosti pokretnih slika) 7.03. Glazbena umjetnost
7.04. Likovne umjetnosti 7.05. Primijenjena umjetnost 7.06. Plesna
umjetnost 7.07. Interdisciplinarno umjetnicčko polje
Prema pozitivnim zakonima Republike Hrvatske, a prema ovom
natječaju, intendantom ne može postati čak niti Ana Lederer (koja
je doktorica teatrologije i njen profil spada pod HUMANISTIČKE
ZNANOSTI, znanost o umjetnosti), ALI I NI JEDAN UMJETNIK, jer se u
natječaju ne spominje ni HUMANISTIČKO, a ni UMJETNIČKO PODRUČJE,
samo DRUŠTVENO! Može intendantom postati profesor tjelesnog odgoja,
recimo, ili teta u vrtiću, ili netko tko se bavi sigurnosnim ili
obrambenim znanostima, ali nitko tko je završio umjetničku
akademiju ili Filozofski fakultet, na primjer - ne zadovoljava PRVI
uvjet natječaja.
Ajoj, ajoj, što ćemo sad? Ponovno poništiti natječaj?
Ili je natječaj pripremljen ipak za nekog profesora tjelesnog
odgoja kojega još ne poznajemo?
Ili će se svi praviti da je DRUŠTVENO, HUMANISTIČKO I UMJETNIČKO
zapravo - jedno te isto i pitati se u čemu je problem i o čemu ova
ponovno piše?
Može li mala kladionica o tome kako će završiti ova priča?
NASTAVLJA SE… sljedećeg tjedna o natječaju u kazalištu
Trešnja.
Čitajte Slamku spasa!